Svenska

(219 program)

GrammatikLitteraturhistoria och författarporträttLäsningMuntlig framställning och retorikSkrivandeSpråkbrukUppläsningar och dramatiseringar

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Fucking svenska

Är utländska svordomar mer okej än de gamla klassiska svenska? Språkvetaren Kristy Beers Fägersten har studerat hur svenskar använder engelska svordomar i offentliga sammanhang. Natanael Derwinger intervjuar. Inspelat på Bokmässan den 24 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: UR.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Berätta rätt om samer

Jojken är en kunskapskälla

Jojken är mer än ett uttryck; här finns kunskap som inte går att hitta någon annanstans. Så beskriver Krister Stoor, doktor i samisk kultur, jojkens viktiga roll i det samiska berättandet. Stoor är också känd som Doktor jojk efter sin avhandling ¿Juoiganmuitalusat ¿ jojkberättelser¿ vid Umeå universitet 2007. Han är den förste som doktorerat i ämnet. Moderator Victoria Harnesk inleder. Inspelat under den samiska jubileumsveckan Staare 2018 den 8 februari 2018 på Mittuniversitetet i Östersund. Arrangör: Stiftelsen Samefolket.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Möt Kitty Crowther - Almapristagare 2010

Inledning till Almaprisföreläsningen

Katti Hoflin, chef för Rum för Barn på Kulturhuset i Stockholm, och Kennet Johansson, generaldirektör för Kulturrådet, berättar, inför Almaprisföreläsningen 2010, kort om varför ett författar- och illustratörskap som Kitty Crowthers är så angeläget för barn som växer upp - och för vuxna som har barn.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpråket i ämnet

Att dansa adjektiv

Avsnitt 6 av 12

Anna Wisselgren är lärare i dans och undervisar i årskurs nio på Nyköpings högstadium. Hon tycker att det är viktigt att förena teori och praktik. Anna undervisar om ämnesord samtidigt som hon lär ut nya danssteg. Och hon låter eleverna improvisera tolkningar av olika adjektiv. Hur dansar man egentligen ordet tveksam, eller - galen?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpråket i ämnet

Läsfixarna kan man räkna med

Avsnitt 3 av 12

Reciprocal Teaching, är en modell för ömsesidigt lärande som visat sig ha god effekt på läsförståelse. Ninna Kristiansen är klasslärare i årskurs ett på Sofiehemsskolan i Umeå och hon använder sig av modellen även i matematikundervisningen. Hon låter de fyra strategierna representeras av fyra dockor s.k. läsfixare; dockorna är Spågumman, Frågeapan Detektiven och Cowboyen. De förutspår, ställer frågor, klargör och sammanfattar. Dagens lektion handlar om orden "skillnad", "jämför" och "färst"...

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpråket i ämnet

Språk är makt

Avsnitt 10 av 12

Susanna Sjöstrand på Örtagårdsskolan i Malmö är inspirerad av dramapedagogik. När hennes elever i årskurs fem har historielektioner om Gustav Vasa, avslutar klassen blocket med drama och filminspelning. På så sätt kombineras språk- och kunskapsutveckling på ett lekfullt sätt. Begreppen orsak och konsekvens samt sex ämnesord ingår i dramauppgiften, som hjälper eleverna att erövra ämnesspråket och göra det till sitt.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Böcker på esperanto

Som ett fredsprojekt uppfanns språket esperanto för 130 år av läkaren Ludwig Zamenhof. Esperanto blev inte ett andraspråk i världen, men språket finns än idag. Leif Nordenstorm skriver och översätter böcker på esperanto. Han berättar att det finns idag cirka 1 000 människor som har esperanto som förstaspråk. Inspelat under Bokmässan den 27 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: UR.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpråket i ämnet

Att måla med ord

Avsnitt 5 av 12

Louise Israelsson är lärare i bild på Guldhedsskolan i Göteborg. Hon lär ut bildanalys redan i årskurs sex. "Det är viktigt att vi skriver tillsammans, för att eleven sedan ska kunna skriva själv", säger hon. När det gäller elevernas textarbete så utgår Louise från grundtankarna bakom metodiken i Reading to Learn.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Förutspå

Avsnitt 2 av 7

En strategi för läsförståelse är att förutspå. På Kvarnbyskolan arbetar lärarna Martina Jonsson och Johanna Karlsson med en faktatext om fåglar. Det ger dem en bild av barnens förförståelse. Martina tycker att det är viktigt att man som pedagog "tänker högt" under arbetet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Introduktion

Avsnitt 1 av 7

Här träffar vi de pedagoger som vi sedan följer genom hela serien. De berättar hur de började arbeta med strategier för läsförståelse. Vilken effekt har det fått? Vi träffar också forskarna Barbro Westlund och Catharina Tjernberg som berättar varför man bör undervisa i läsförståelse.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Utreda oklarheter

Avsnitt 4 av 7

Alexandra Wastesson, lärare i årskurs 5, säger att språkutveckling sker i alla ämnen. Under gymnastiklektionen tränar eleverna på att läsa en instruktion och utreda oklarheter. På Kvarnbyskolan i årskurs 3 arbetar de med en krävande matteuppgift som innehåller svåra ord och begrepp.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Ställa frågor

Avsnitt 3 av 7

Årskurs 3 på Kvarnbyskolan ska åka till Historiska museet. För att skapa intresse för föremålen som finns där använder de sig av en strategi de kallar "frågeapan". Strategin innebär att ställa nyfikna frågor.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Sammanfatta

Avsnitt 6 av 7

Eleverna i årskurs 5 på Alviksskolan arbetar med att plocka ut nyckelord ur en faktatext för att sedan sammanfatta den. Att ta ut det viktigaste i texten är svårt, och eleverna får arbeta i grupp. Eleverna i årskurs 3 på Kvarnbyskolan ska sammanfatta person, plats och problem i högläsningsboken Trollets hjärta.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Inre bilder

Avsnitt 5 av 7

Martina Jonsson på Kvarnbyskolan läser högt för eleverna. De föreställer sig sedan en person som beskrivs i boken och målar av henne. Strategin kallas Konstnären. Vi ser också hur Alviksskolan arbetar med strategin Inre bilder, en strategi som inte bygger på samma teoretiska ramverk som de övriga strategierna i denna serie.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Högläsning i förskolan

Avsnitt 7 av 7

Läraren Marie Trapp har arbetat med läsförståelsestrategier på lågstadiet i flera år. Vi följer med när hon tillsammans med två förskolepedagoger provar strategierna för första gången på Råby förskola. De förutspår, reder ut oklarheter och sammanfattar.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpråket i ämnet

Tyst läsning vs läsgemenskap

Avsnitt 2 av 12

Historieläraren Anna Nord införde för ett par år sen lässtrategier i gymnasiets sista år på Stagneliusskolan i Kalmar. Anna har strategierna från "reciprocal teaching" - dialog i ömsesidighet - som grund och bearbetar texterna i ämnet före, under och efter läsning. Här är vi med under en lektion i historia. "Förr så var läsningen endast en väg framåt, nu är läsningen själva undervisningen", "Ingen elev ska gå ut ur klassrummet utan att ha förstått texten", säger Anna Nord i reportaget.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Ett förord till dig som pedagog

Varför ska man behöva kunna grammatik? Språkprofessorn Tomas Riad berättar om människans unika förmåga att urskilja grammatiska mönster i språket redan som mycket liten. Producenten Maria Örtengren berättar om tankarna bakom Grammatikbolaget och vi får se scener från inspelningen.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Litteraturen i skolan

Hur kan vi lära våra barn att läsa mer? Vilken roll spelar det egna läsandet för hur man som lärare når fram till sina elever? Här samtalar läraren och läsambassadören Anne-Marie Körling och litteraturforskaren Maria Ulfgard med programledaren Natanael Derwinger om hur och varför man ska läsa mer. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan, Göteborg. Arrangör: UR.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Pristagare och läsvanor

Författaren Jessica Schiefauer har vunnit pris för sin ungdomsroman "När hundarna kommer". Här samtalar hon med programledaren Natanael Derwinger. Vi möter också bibliotekarien Maria Ehrenberg som har studerat läsvanor hos bibliotekarier. Undersökningen visar bland annat att 70 % av deltagarna i studien läser varje dag. Inspelat på Bokmässan den 26 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: UR.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsförståelse

Godnattsagor inifrån

Avsnitt 2 av 2

Godnattsagor inifrån är en studiecirkel där interner spelar in godnattsagor och skickar hem till sina barn. Projektets nationella samordnare Stina Sjödin och cirkelledaren Nils Grönlund berättar om ett annorlunda läsprojekt som har kommit att betyda mycket för många.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Berätta rätt om samer

Det samiska berättandets kärna

Den muntliga berättartraditionen är stark hos den samiska befolkningen. Åsa Simma är teaterchef, dramaturg, jojkare och skådespelare. Hon beskriver vad som är typiskt för de historier hon växte upp med i Lainiovuoma sameby. Moderatorer: Åsa Lindstrand och Victoria Harnesk. Inspelat under den samiska jubileumsveckan Staare 2018 den 8 februari 2018 på Mittuniversitetet i Östersund. Arrangör: Stiftelsen Samefolket.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bok och bibliotek 2010

Varifrån kommer de nya orden?

Vad är det som gör att vissa nya ord får fäste i språket medan andra flimrar förbi och försvinner? Mikael Parkvall, språkforskare och språkexpert på Nationalencyklopedin samtalar med Patrik Hedenius, chefredaktör Språktidningen. Arrangör: Nationalencyklopedin.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsförståelse

Aktiv läsning

Avsnitt 1 av 2

Klass S13b reflekterar, diskuterar och analyserar sig till bättre läsförståelse. Läraren Åsa Edenfeldt berättar om hur hon arbetar med läsning i undervisningen och visar hur aktiv läsundervisning går till.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

De isländska sagorna

Under åtta år har 50 personer arbetat med en ny översättning av de gamla isländska släktsagorna, "Islänningasagorna", till svenska, danska och norska. Vi möter författaren Einar Kárason som har studerat sagorna närmare samt översättaren och litteraturvetaren Lars Lönnroth som har arbetat med den nya utgåvan. Natanael Derwinger intervjuar. Inspelat på Bokmässan den 24 september 2015 på Svenska mässan i Göteborg. Arrangör: UR.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Serier i skolan

Går det att använda serier i undervisningen? För svensklärarna Melinda Galaczy och Helga Boström har tecknade serier blivit ett naturligt inslag i undervisningen. Här samtalar de med programledaren Natanael Derwinger om hur de med hjälp av serieromaner, fyllda av zombies, blod och socialrealism, lyckas få även de minst motiverade elever att vilja läsa mer. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: UR.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bok och bibliotek 2010

Skönlitteratur - speglar eller fönster?

Blir man klokare av att läsa? Och blir man i så fall extra klok av skönlitteratur? Och vad händer då med dem som inte läser, eller som bara läser underhållningslitteratur? Annette Årheim, forskare i litteraturdidaktik vid Linnéuniversitetet, har undersökt saken. Arrangör: Linnéuniversitetet och Forskartorget.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDidaktorn

Läsande pappor

Avsnitt 45 av 100

Barn behöver förebilder, men vad gör man om förebilderna inte läser? Och om de icke-läsande förebilderna dessutom är män - hur påverkar det elevernas syn på läsning? På Hortax skola utanför Piteå har man valt att dra in elevernas pappor i ett läsprojekt där fäder och barn läser och diskuterar tillsammans. En ev lärarna bakom projektet är Camilla Lundmark som berättar om hur det gått. Inspelat på Bokmässan 2016.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDidaktorn

Läs mer!

Avsnitt 7 av 100

Hur kan vi lära våra barn att läsa mer? Vilken roll spelar det egna läsandet för hur man som lärare når fram till sina elever? På en scen på Bokmässan i Göteborg samtalar läraren och läsambassadören Anne-Marie Körling och litteraturforskaren Maria Ulfgard om hur och varför man ska läsa mer. De intervjuas av Natanael Derwinger.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDidaktorn

Undervisa med serier

Avsnitt 8 av 100

För svenskalärarna Melinda Galaczy och Helga Boström har tecknade serier blivit ett naturligt inslag i undervisningen. I ett samtal från Bokmässan i Göteborg berättar de om hur de med hjälp av serieromaner fyllda av zombies, blod och socialrealism lyckas få även de minst motiverade elever att vilja läsa mer. De intervjuas av Natanael Derwinger.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDidaktorn

Läsflow

Avsnitt 28 av 100

En dag gav läraren Therese Linnér sina elever ett läsuppdrag i läxa. De skulle försöka komma in i läsflow; att läsa så länge att tid och rum försvinner. "Lässtrategier i all ära men de ger inte alla dimensioner av läsning och missar många delar jag tycker är viktiga att eleverna får med sig", säger Therese Linnér. Men hur gör man för att uppnå läsflow och hur förvaltas sedan den upplevelsen i klassrummet? Och hur ska du som lärare hantera de elever som inte lyckas komma in i flowet?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Årets deckare och adrenalinjakt

Karl G Fredriksson och Lilian Fredriksson från Svenska Deckarakademin berättar om trender som börjar synas i deckargenren. Äventyraren Annelie Pompe berättar om sin bok "Otroligt högt och extremt djupt". Hon har bestigit Mount Everest och dykt ner till 126 meters djup. Natanael Derwinger intervjuar. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: UR.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Tre bibliotekarier om läsning

Svenska elever läser allt sämre och förstår allt sämre innehållet i läsningen. Vad ska man göra åt detta? Tre bibliotekarier med olika bakgrund försöker svara. Medverkande: Elisabeth Aquilonius, Kista bibliotek, Cajsa Broström, Eskilstuna lässatsning och Nina Frid, Kulturrådet och Bokstart. Samtalsledare: Natanael Derwinger. Inspelat under Bokmässan den 24 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: UR.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDidaktorn

Textanalys av pekböcker på gymnasiet

Avsnitt 90 av 100

Hur kan man använda bilderböcker för små barn vid textanalys på gymnasiet utan att förlora i djup och kvalité? Katarina Lycken Rüter, lärare i Nacka, jobbar mycket med småbarnsböcker i sina klasser. Hon menar att med rätt frågor och metod kan man komma väldigt långt. "Fördelen är att jag hinner gå igenom tre olika böcker med helt olika berättarteknisk stil på en enda lektion. Och jag vet att alla har läst böckerna", säger hon, och påpekar att principen för textanalys är den samma oavsett längd på text. "Det eleverna får med sig är verktyg och förmågor som de sedan kan använda när vi går vidare till andra böcker." Men vad säger eleverna när hon kommer med en pekbok om en anka?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDidaktorn

Grammatiska dilemman med lättläst text

Avsnitt 56 av 100

Vad är det som gör en lättläst bok lättläst? Det vet Sara Lövestam, sfi-lärare, författare och grammatiknörd. Det finns regler för hur lättlästa böcker ska vara skrivna. Men boken ska ju vara bra också. Med lättlästa böcker är målgruppen vuxna med stor livserfarenhet, vilket ställer extra höga krav på både komplext innehåll och enkelt språk. Här ger Sara Lövestam konkreta exempel på hur hon jobbat med texter i klassrummet. Vi får även en inblick i hur hon som författare brottas med texterna. Ett elegant, litterärt stilgrepp är sällan det som är bäst för målgruppen när man skriver lättläst.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Läkande kemi och självbiografi

Under de senaste seklerna har människors medellivslängd ökat utan att vi blir äldre. Samtal om detta med Ulf Ellervik som är professor i kemi och skrivit boken "Den svåra konsten att leva" och Rakhsha Razani som är författare och illustratör till den självbiografiska serieromanen "Var ska jag lägga mitt huvud?". Natanael Derwinger intervjuar. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 25 september 2015. Arrangör: UR.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrejen med verb

Grejen med verb

Svensk grammatik är oändligt fascinerande och spännande! Författaren Sara Lövestam har varit trollbunden av ämnet sedan hon var liten och berättar här med inlevelse om grammatikens underbara värld och om varför hon till och med har skrivit en bok om verb. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 26 september 2014. Arrangör: Piratförlaget.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Johans lilla egen el-bok

I "Johans lilla egen el-bok" berättar Johan Ehrenberg om varför vi ska göra el själva och hur vi kan göra det. Genom att producera sin egen el gör man även en insats för planeten på ett enkelt sätt. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bok och bibliotek 2010

Tala dig till ledarskap

Vi kan läsa oss till tusentals teorier om ledarskap, men till slut är det din förmåga att kommunicera med andra som avgör om du lyckas leda andra människor mot ett gemensamt mål. Föreläsaren Paul van der Vliet berättar hur man gör. Arrangör: Studentlitteratur.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Hjärnkoll på skolan

Martin Ingvar och Gunilla Eldh undersöker i "Hjärnkoll på skolan" vad pedagogiken har att vinna på att infoga neurovetenskap och beteendevetenskap i sin verksamhet. Författarna presenterar ett hjärnperspektiv på den svenska skolan. Istället för pedagogiska doktriner behövs nya influenser från hjärnforskningen och beteendevetenskapen. Martin Ingvar intervjuas av Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Amerikas födelse

Michael Azar är professor i idé- och lärdomshistoria. I "Amerikas födelse" skildrar han hur två helt okända civilisationer möttes, när Columbus landsteg i Amerika. Vad som kunde ha blivit ett givande utbyte blev istället ett militärt och ideologiskt underkuvande. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vi bara lyder

På Arbetsförmedlingen sker utsortering och rangordning på tvivelaktiga grunder. Det menar Roland Paulsen, doktor i sociologi. I sin bok "Vi bara lyder" granskar han Arbetsförmedlingen och hela idén om lönearbetets nödvändighet. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Löparens hjärta

Löpartalangen Markus Torgeby berättar i "Löparens hjärta" om sin uppväxt och hur han blev intresserad av löpning. Under fyra år levde han som en eremit i den jämtländska skogen. Vi får veta hur vägen dit såg ut och varför han självmant valde detta. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Hunden som skäms

Per Jensen, professor i etologi vid Linköpings universitet, skriver i ”Hunden som skäms” om de nya rönen kring hundars intelligens och känsloliv. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Statsvetenskapens grunder

Statsvetaren Leif Lewin berättar i "Statsvetenskapens grunder" om behovet att fatta kollektiva beslut, upprätthållandet av välfärden, och om majoritetsbeslut alltid ska vara överordnande. Boken, som tar upp en rad frågeställningar, riktar sig främst till studenter i statsvetenskap. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sebbe Staxx

I "Sebbe Staxx" berättar Sebastian Stakset om sin tuffa uppväxt i Stockholmsförorten Bagarmossen. Han berättar om en vardag med mobbning och om vägen in i kriminaliteten. Men också om kreativitetens kraft och hur han är med och startar hiphopgruppen Kartellen. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sapiens - en kort historik över mänskligheten

Historikern Yuval Noah Harari tar i boken ”Sapiens: en kort historik över mänskligheten” med oss från Homo sapiens första steg på jorden, då vi var ett däggdjur bland alla andra, till idag när vi står som världens obestridda härskare. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mörkret vid tidens ände

I "Mörkret vid tidens ände" berättar Ulf Danielsson, professor i teoretisk fysik, om den mörka materien, den mörka energin och tiden före Big Bang. Vi får veta hur det gick till när vårt universum skapades och att vårt universum kan vara en liten del av ett större multiversum. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lever Stig Dagerman?

Författaren och kulturjournalisten Lars Åke Augustsson introducerar Stig Dagerman för den nya generationen av yngre läsare. I "Lever Stig Dagerman" skildras Dagermans bana som journalist och författare, och hans verk presenteras i kortform. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Hälsa på recept

Dagens forskning visar att regelbunden fysisk träning är rena rama mirakelkuren. Läkaren Anders Hansen berättar i "Hälsa på recept" om den senaste vetenskapen kring träning och hälsa. Det är möjligt att leva längre och förebygga sjukdomar. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Idag ska vi inte dö

Under 46 dagar satt reportern Magnus Falkehed och fotografen Niclas Hammarström som gisslan i krigets Syrien. ”Idag ska vi inte dö” är en självutlämnande berättelse från den tiden. Trots tortyr, misslyckade flyktförsök och skottskador vägrar de att ge upp. Marika Griehsel intervjuar Magnus Falkehed.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning