46 sökträffar som matchar

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Det obarnsliga barnet och planetens framtid
Barnens framtid nämns ofta när man pratar om klimatkrisen, som en anledning att agera men också som den generation som ska lösa problemen. Men vad händer när så mycket ansvar läggs på nästa generation? Professor Malin Ideland berättar om vad som händer när barn blir ansvariga för framtiden och hur vi måste tänka om för att även vuxna ska ta ansvar. Inspelat den 11 oktober 2019 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Nobel Prize Museum.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Personlighetstester och identitet
Christer Sturmark intervjuar Merve Emre som i sin bok "Vilken typ är du?" gör upp med ett av näringslivets mest använda personlighetstester. Emre menar att den är ovetenskaplig och liknar en modern form av horoskop. Inspelat den 24 oktober på Maximteatern, Stockholm. Arrangör: Fri tanke.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vad är en normal hjärna?
Ett samtal mellan Helen Thomson och Åsa Nilsonne om hur man kan använda kunskapen om hjärnan för att förstå sina egna tankar och sitt agerande. Samtalet avslutas med reflektioner av föreläsaren Klas Hallberg. Moderator: Christer Sturmark. Inspelat den 22 november 2018 på Skandiabiografen i Stockholm. Arrangör: Fri tanke förlag.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Mannen som vaknade upp död
Vetenskapsjournalisten Helen Thomson berättar om Graham som vaknade upp på sjukhuset övertygad om att han var död, och om Joel som känner andra människors smärta som om det hände honom själv. Inspelat den 22 november 2018 på Skandiabiografen i Stockholm. Arrangör: Fri tanke förlag.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Laser beams for a better life
Avsnitt 8 av 22
För de flesta av oss är det naturligt att kunna hålla saker i huvudet och utföra det vi har planerat. Men för den som lider av en kognitiv avvikelse kan det bli svårt att få vardagen att fungera. Marie Carlén är hjärnforskare vid Karolinska Institutet. Genom att identifiera de celler och områden i hjärnan som är centrala för kognition hoppas hon kunna hjälpa dem som lider av kognitiva nedsättningar. Metoden kallas optogenetik och innebär att laserljus används för att slå av och på utvalda nervceller som har med kognition att göra.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Gymnasieskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Nasal spray against depression
Avsnitt 6 av 22
Människan är starkt styrd av dofter. Forskare lär sig nu alltmer om hur de påverkar våra liv. Bland annat har de upptäckt att doftmolekyler från spädbarn får oss att bli mer harmoniska. Kanske går det då att konstruera en nässpray med spädbarnsdoft för att motverka depression? Det menar Johan Lundström som är forskare inom området multisensorisk neurovetenskap och luktperception vid Karolinska Institutet.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Gymnasieskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Cradle intelligence
Avsnitt 7 av 22
Hur mycket förstår ett litet spädbarn som utforskar sin omgivning? Gustaf Gredebäck är professor i utvecklingspsykologi vid Uppsala universitet. Han driver ett stort projekt för att ta reda på hur spädbarnets tidiga erfarenheter påverkar livsutvecklingen ända upp i vuxen ålder.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Gymnasieskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
ACT-terapi för föräldrar till barn med kroniska diagnoser
Att vara förälder till ett barn med funktionsnedsättningar eller kronisk sjukdom innebär en utmaning på många sätt. Utmattning och fysiska symptom hör till vanligheterna. Essi Sairanen, forskare vid Karlstad universitet, har studerat nyttan av ACT-terapi. Inspelat den 14 februari 2019 på Karlstad congress culture centre (KCCC). Arrangörer: Region Värmland och Karlstads universitet.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Upplysning för en faktabaserad världsbild
Vanliga, men felaktiga, uppfattningar om världens tillstånd får oss att göra felaktiga prioriteringar och ta kontraproduktiva beslut. En panel bestående av Steven Pinker, professor i psykologi, Anna Rosling Rönnlund, medgrundare till Gapminder och Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi, diskuterar vikten av att sprida en faktabaserad världsbild.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Upplysning nu!
Den kanadensiske psykologiprofessorn Steven Pinker är känd för sitt förespråkande av evolutionspsykologi och har skrivit en rad populärvetenskapliga verk. In sin bok "Upplysning nu!" visar han hur allt från folkhälsa till fred och välstånd ökar i världen. Detta tack vare människans starka tilltro till förnuft, vetenskap upplysningens ideal, menar han.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Mustasukkaisuus
Avsnitt 5 av 5
Vad händer när din partner flirtar med någon annan? Kokar du över av svartsjuka då? Panelen pratar om vad svartsjuka egentligen kan innebära. Finns det något sunt förnuft i den känslan, och vad man kan göra åt svartsjuka?
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Tänkande i det prediktiva medvetandet
Vad är det vi ser kontra vad vi tänker? Jacob Hohwys, professor i filosofi vid Monash University, Australien, presenterar med både matematiska detaljer och empiriska illustrationer en "prediction error minimization"-modell (PEM) för hur hjärnan (medvetandet) fungerar. Inspelat den 15 december 2017 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangörer: Nationalkommittén för logik, metodologi och filosofi och Nationalkommittén för biologi, Kungliga Vetenskapsakademien.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
En introduktion till det psykologiska immunsystemet
Ett bayesianskt medvetande - det vill säga ett medvetande som förutser och värderar konsekvenser av handlingar med bayesianska metoder, enligt den nu populära teorin om "det förutseende medvetandet" - är i grunden ett rationellt medvetande. Men det finns evidens som indikerar att principerna för hur vi skaffar oss och uppdaterar information inte stämmer med den bayesianska förklaringen. Eric Mandelbaum, lektor i filosofi vid Baruch College, New York, föreslår att dessa principer är grundade i upprätthållandet av vad han kallar ett psykologiskt immunsystem snarare än i försök att approximera en bayesiansk processor. Inspelat den 15 december 2017 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangörer: Nationalkommittén för logik, metodologi och filosofi och Nationalkommittén för biologi, Kungliga Vetenskapsakademien.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
En kognitiv agentbaserad simulering
Kollektivt beslutsfattande beskrivs ofta som beslut fattade av en grupp, men i verkligheten är det ju självständiga individer i gruppen som interagerar. Hur bestämmer sig en individ för att delta i ett kollektivt beslut, och hur kommuniceras informationen om individens beslut till gruppen? Joshua Skewes, lektor i filosofi vid Institutet för kultur och samhälle, Aarhus universitet, ger en kognitiv modell för hur individer använder sina preferenser för att vägleda riskabla val, och testar modellen med hjälp av en agentbaserad simulering. Inspelat den 15 december 2017 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangörer: Nationalkommittén för logik, metodologi och filosofi och Nationalkommittén för biologi, Kungliga Vetenskapsakademien.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Mentala representationer
Mentala tillstånd anses allmänt representera andra tillstånd. Men vad innebär representation i detta fall? Ska det definieras i neutrala termer, eller i termer av att mentala tillstånd är medvetna? David Papineau, professor i filosofi vid Kings College, London, argumenterar för att ingen av dessa förklaringar kan redogöra för den kausalt effektiva aspekten av våra representationella förmågor. Inspelat den 14 december 2017 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangörer: Nationalkommittén för logik, metodologi och filosofi och Nationalkommittén för biologi, Kungliga Vetenskapsakademien.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Tänkande och kulturell evolution
Magnus Enquist, professor vid Centrum for evolutionär kulturforskning, Stockholms universitet, talar om en viktig aspekt av det som gör människan unik: hennes oerhörda flexibilitet vad gäller tänkande och handlande. Att lära sig flexibilitet är emellertid mycket kostsamt. Hos djur löses problemet genom att genetisk information begränsar inlärningsmöjligheterna, men denna förklaring fungerar inte för människan. Enquist föreslår att det i stället är kulturell utveckling som spelar denna roll hos människan, och som gör oss superflexibla vad gäller tänkande, språk, socialt beteende och samarbete. Inspelat den 14 december 2017 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangörer: Nationalkommittén för logik, metodologi och filosofi och Nationalkommittén för biologi, Kungliga Vetenskapsakademien.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
En students resa genom lärandet
Hur kan kognitiva psykologer bidra till att synliggöra inlärningsprocessen? Yana Weinstein är medgrundare till The learning scientists och har studerat elevers lärandeupplevelser från ett kognitivt psykologiskt perspektiv. Här talar hon om framstegen som gjorts och begränsningarna inom ämnesområdet. Inspelat den 4 februari 2017 på Fredrika Bremergymnasiet i Haninge. Arrangör: Researched.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Kartläggning av manligt våld inom urfolk
Robert Innes är forskare vid institutionen för urfolksstudier vid universitetet i Saskatchewan, Kanada. Här berättar han om sitt forskningsarbete som handlar om maskulinitet och urfolk, våld och vägar bort från våldet med hjälp av ett urfolksperspektiv. Inspelat den 8 mars 2017 på Västerbottens museum. Arrangör: Vaartoe - Centrum för samisk forskning.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hantera att ha fel
Hur känns det att ha fel? Det frågar sig Simon Bennett, ledarskapsexpert. Han lär ut hur man ska förhålla sig till misstag och makt i grupper. Makten definieras av vilken information som kan anses vara kunskap. Bennett menar att vi måste tillåta oss att vara hela människor med alla känsloregister även som professionella. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Leva som man lär
Olivier Oullier forskar kring gapet mellan beteende och handling. Här resonerar han kring det osannolika faktum att så många viktiga beslut fattas på enkätundersökningar, trots att alla vet att självrapporterade uppgifter är vanskliga. I och med det digitala övertaget idag råder ingen brist på data över hur vi agerar, och därför kan vi också förutse människors konsumtionsvanor. Går det också att förutse vårt matbeteende? Inspelat den 14 juni 2016 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Eat Stockholm food forum.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Sex, drugs and rock'n'roll
Varför kan sex och förälskelse kännas så bra och mat smaka så gott? Vad är det egentligen som händer i kroppen, och varför söker vi oss till olika typer av njutning? Den amerikanska vetenskapsjournalisten Zoe Cormier och den svenska professorn Ulf Ellervik förklarar här de evolutionära fördelarna, de kemiska aspekterna och varför vi människor är skapta för att njuta. Moderator: Lisa Kirsebom. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 24 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Fri tanke förlag.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Omdefiniera intelligens
Carl Wieman, Nobelpristagare i fysik 2001, berättar om sin syn på intelligens och varför traditionella mätningar är missvisande. Han menar att intelligens snarare skapas än är något medfött, och talar bland annat om vilka möjligheter det finns att förbättra intelligensen. Inspelat på Svenska mässan, Göteborg, den 9 december 2015. Arrangör: Nobel Media.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Leva som man lär
Olivier Oullier forskar kring gapet mellan beteende och handling. Här resonerar han kring det osannolika faktum att så många viktiga beslut fattas på enkätundersökningar, trots att alla vet att självrapporterade uppgifter är vanskliga. I och med det digitala övertaget idag råder ingen brist på data över hur vi agerar, och därför kan vi också förutse människors konsumtionsvanor. Går det också att förutse vårt matbeteende? Inspelat den 14 juni 2016 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Eat Stockholm food forum.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hantera att ha fel
Hur känns det att ha fel? Det frågar sig ledarskapsexperten Simon Bennett. Han lär ut hur du ska förhålla dig till misstag och makt i grupper. Makten definieras av vilken information som kan anses vara kunskap. Bennett menar att vi måste tillåta oss att vara hela människor med alla känsloregister även som professionella. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Sjung så blir du en bättre chef
I en snabb och globaliserad värld ställs en chef idag inför många utmaningar. Kanske kan sång vara ett sätt att tackla dem? Medverkande: Hélène Barnekow, chef för Telia Sonera Sverige och Eva Hillered, låtskrivare, chef och grundare av Sångskolan på nätet. Moderator: Lisa Lindström, chef på Doberman. Inspelat den 15 juni 2016 på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vad är intelligens?
Ett panelsamtal om intelligens och svårigheterna att definiera vad intelligens är. Samtalet berör även hur vi påverkas av alla möten och interaktioner som vi gör dagligen i bland annat digitala medier. Medverkande: Margaret Boden, professor i kognitionsvetenskap, Barnara Grosz, professor i naturvetenskap, Edvard Moser, Nobelpristagare i medicin 2014, Helga Nowotny, professor och ledamot i Vetenskapsakademien. Moderator: Göran K Hansson. Inspelat på Svenska mässan, Göteborg, den 9 december 2015. Arrangör: Nobel Media.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Omdefiniera intelligens
Carl Wieman, Nobelpristagare i fysik 2001, berättar om sin syn på intelligens och varför traditionella mätningar är missvisande. Han menar att intelligens snarare skapas än är något medfött, och talar bland annat om vilka möjligheter det finns att förbättra intelligensen. Inspelat på Svenska mässan, Göteborg, den 9 december 2015. Arrangör: Nobel Media.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Att bli en lycklig 85-åring
Vad är det som får människor att göra saker som lyckas? Nina Åkestam är reklamforskare på Handelshögskolan i Stockholm. Hon har tidigare varit sjukskriven på grund av stress. Här berättar hon om hur man lyckas utan att bränna ut sig. Inspelat 19 augusti 2015 på Slagthuset Malmö. Arrangör: Media Evolution.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Olika syn på tillit
Avsnitt 9 av 9
Panelsamtal om tillit och medkänsla. Barn ska kunna känna sig trygga och förstå vad medkänsla är redan på förskolan. Sociologen Jan Mewes menar att det skapar bättre tillit. Han samtalar med Christina Andersson, psykolog; Miia Paakkanen, forskare, positiv psykologi; Erik Blennberger, professor i etik. Moderator: Kattis Ahlström. Inspelat den 3 november 2015 på Karolinska institutet i Solna. Arrangör: Stiftelsen Ekskäret och Centrum för social hållbarhet vid Karolinska institutet.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Tre ord om tillit
Avsnitt 6 av 9
Jan Mewes är forskare i sociologi och föreläser om innebörden av social tillit. Det handlar om många saker i vårt samhälle. Hur är det att leva i ett samhälle, med eller utan tillit? Inspelat den 3 november 2015 på Karolinska Institutet i Solna. Arrangör: Stiftelsen Ekskäret och Centrum för social hållbarhet vid Karolinska institutet.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Att älska sin arbetsplats
Att veta vad man ska göra när man kommer till jobbet på morgonen är viktigt för att man ska trivas på sitt jobb. Det menar Malou Adler, chef på företaget USTWO. Inspelat 19 augusti 2015 på Slagthuset Malmö. Arrangör: Media Evolution.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Att bli en lycklig 85-åring
Vad är det som får människor att göra saker som lyckas? Nina Åkestam är reklamforskare på Handelshögskolan i Stockholm. Hon har tidigare varit sjukskriven på grund av stress. Här berättar hon om hur man lyckas utan att bränna ut sig. Inspelat 19 augusti 2015 på Slagthuset Malmö. Arrangör: Media Evolution.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Underlätta vardagen med teknik
Hur kan du hitta kraft och teknik till att fokusera på en uppgift? Här föreläser Laura Michelle Berman som är grundare av Melon och har skapat Melon headband. Hon berättar om bandet som ska hjälpa användaren att vara koncentrerad genom att det samlar in fakta när man har det på huvudet. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Ovanliga hjärnor
Vetenskapsjournalisten Helen Thomson berättar om människor med ovanliga hjärnor, exempelvis personer som aldrig glömmer någonting, som tror att deras ben inte tillhör dem eller som tror att de är döda. Inspelat den 10 november 2014 på Rival i Stockholm. Arrangör: Fri tanke förlag och Kungliga Vetenskapsakademien.
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Kreativitet och galenskap
Forskaren och läkaren Simon Kyaga berättar om sambandet mellan galenskap och genialitet. Inspelat den 10 november 2014 på Rival i Stockholm. Arrangör: Fri tanke förlag och Kungliga Vetenskapsakademien.
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Blyghet
Avsnitt 1 av 3
Är det fult att vara blyg? Och hur ska man hantera blyga elever? Vi träffar Yrsa Waldén som inte funderade så mycket över sin blyghet förrän hon började skolan, och Nejra Van Zalk som skrivit sin doktorsavhandling om just blyga barn.
- Produktionsår:
- 2011
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Jakten på lyckan
Avsnitt 4 av 4
Vad är lycka? En ung buddhistmunk menar att enda vägen till lycka och harmoni är att göra sig fri från begär, medan den katolska gospelsångerskan Shana är övertygad om att Gud tycker att hon ska njuta. Vi möter också en grupp ungdomar i Malaysia som arbetar med att hjälpa fattiga. Kan det vara en väg till lycka?
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Gymnasieskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Del 4 - växa ur problemen
Lösningen på uppmärksamhetsproblem är mognad. Det säger Gordon Neufeld, utvecklingspsykolog och författare. Han ger tips på hur man kan hjälpa barn att växa ur problemen och menar att allt grundas i en stark anknytning till en kärleksfull vuxen.
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Del 3 - allt är inte ADD
Kan det finnas en naturlig förklaring till symptom som är likadana som uppvisas vid ADD? Ja, det hävdar Gordon Neufeld, utvecklingspsykolog och författare. Han förklarar hur det fungerar och hur det kan upptäckas.
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Del 2 - två vanliga problem
Gordon Neufeld, utvecklingspsykolog och författare, berättar om två grundläggande former av uppmärksamhetsproblem. Neufeld förklarar vad de är, hur de yttrar sig och vad man kan göra för att underlätta dem.
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Del 1 - så fungerar uppmärksamhet
Gordon Neufeld, utvecklingspsykolog och författare, berättar om anatomin bakom uppmärksamhet. Han menar bland annat att många barn idag får diagnosen ADD på grund av omognad.
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
I fokus: Empatiexperiment
Den israeliske författaren och fredsförespråkaren Amos Oz diskuterar tolerans och fanatism med EU-minister Birgitta Ohlsson (FP) och Christer Mattsson, lärare och författare och initiativtagare till Kungälvsmodellen.
- Produktionsår:
- 2011
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hur botar man en fanatiker?
Varför vill fanatiker alltid omvandla sin omvärld och hur kan en fanatiker botas? Den israeliske författaren och fredsförespråkaren Amos Oz diskuterar tolerans och fanatism med EU-minister Birgitta Ohlsson (FP) och Christer Mattsson, lärare och författare och initiativtagare till Kungälvsmodellen. Arrangerat av Teskedsorden, Expo, Wahlström och Widstrand och Handelshögskolans i Stockholm studentförening.
- Produktionsår:
- 2011
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Utveckling av barns sociala förmåga

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Ledarskap
Englands före detta premiärminister Tony Blair delar med sig av sina tankar kring ledarskap, yttre press och drivkrafter. Statsvetaren Jenny Madestam har studerat svenska partiledares förmåga att nå massan. Paul van der Vliet, föreläsare i kommunikation, menar att ledarskap kommer genom träning.
- Produktionsår:
- 2010
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Geniernas värld
Roland S Persson, professor i psykologi, berättar hur genier, eller särbegåvade, fungerar i olika sammanhang i samhället. Hans forskningsområde fokuserar på begåvning och det som internationellt kallas "Gifted Education". Arrangör: Högskolan i Jönköping.
- Produktionsår:
- 2010
- Utbildningsnivå:
- Högskola