Teknik

(423 program)

Fysik och teknikByggnadsteknikElektronikIndustriella processerKommunikations- och informationsteknikMaskinteknikMaterialläraRenhållning och avfallshanteringTeknikhistoriaTransportmedel och kommunikationerVatten och avlopp

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0

Webbsökningar

Avsnitt 4 av 8

Förr hade vi lexikon och uppslagsböcker för att slå upp fakta. Idag använder många nätet för att söka fakta. Hur fungerar egentligen webbsökningar? Deltagarna får svara på frågor och genomföra uppdrag som handlar om webbsökningar. De ska bland annat sortera sidor efter tillhörighet till den ytliga webben eller den djupa webben. Och så får de programmera en robot så att den tar sig igenom en bana.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - syntolkat

Bli en bra programmerare

Avsnitt 9 av 10

Det finns egenskaper som är särskilt bra att ha när man ska programmera. Karin Nygårds pratar med deltagarna om vilka egenskaper det kan vara. De får en uppgift som handlar om att para ihop rätt kod med rätt mönster och en där de ska lägga kodbrickor i rätt ordning för att få en robot att ansiktsmåla en av deltagarna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0

Internet

Avsnitt 3 av 8

De flesta använder internet varje dag. Men det är inte alltid så lätt att förstå hur det fungerar. Deltagarna får förklarat hur en bild kan skickas över nätet. Utmaningen efteråt består i att skriva rätt ettor och nollor med hjälp av lampor och en delvis maskerad ASCII-tabell. Efter en intervju med säkerhetschefen på Internetstiftelsen blir det tävling i dekryptering. Allra sist ett quiz.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Plast och samhälle

Festival utan plast

Festivaler förknippas med engångsförpackningar, plastglas och papperstallrikar. Här berättar Filip Eklund, miljöansvarig, vad som hände när Göteborgs kulturkalas bestämde sig för att bli engångsfritt. Inspelat på 7A Odenplan den 5 september 2019. Arrangör: Aktuell hållbarhet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Plast och samhälle

Lösningarna som är bäst i klassen - del 2

En expertjury bedömer sex företag och organisationers arbete för att minska plastanvändning. Medverkande: Evalena Blomqvist, Rise, Marcus Dehlin, Stora Enso, och Mats Landén, WWF. Moderator: Björn Anderberg. Inspelat på 7A Odenplan den 5 september 2019. Arrangör: Aktuell hållbarhet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Plast och samhälle

Lösningarna som är bäst i klassen - del 1

Från miljövänliga champagnekorkar till fossilfri tandborste. Här berättar sex företag och organisationer hur de bidrar till att lösa miljöproblemen och minska den negativa plastanvändningen. Medverkande: Veronica Foberg Gustafsson, FTI, Christophe Delrive, Billerud Korsnäs, Antti Valtonen, Sulpac, Marlene Sandberg, Naty, Tobias Hedlund, van Werven Sweden, och Patrik Werius, Tepe. Moderator: Björn Anderberg. Inspelat på 7A Odenplan den 5 september 2019. Arrangör: Aktuell hållbarhet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Plast och samhälle

Plast inom sjukvården

Inom sjukvården används mängder av plast och väldigt lite återvinns. Plasten är inte bara ett miljöproblem när den slängs, utan kemikalier i plasten är också skadliga av andra anledningar. Här berättar Per Rosander, regionutvecklare Västra Götalandsregionen, om ett projekt som försöker minska plastanvändningen och öka återvinningen inom sjukvården. Inspelat på 7A Odenplan den 5 september 2019. Arrangör: Aktuell hållbarhet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Plast och samhälle

Stenkoll på plast - slänga, bränna eller återvinna?

Gamla fisknät kan bli kläder, komposterbart är inte så komposterbart som många tror och svart plast bränns nästan alltid upp. Här förklarar experter vad som ska återvinnas, brännas, komposteras eller slängas. Medverkande: Lena Lundberg, IKEM, Einar Ahlström, Förpacknings- och tidningsinsamlingen, Leif Nilsson, SPIF, Lena Stigh, Naturvårdsverket, och Bjarne Högström, Polymerfront AB. Moderator: Magnus Hedenmark. Inspelat på 7A Odenplan den 5 september 2019. Arrangör: Aktuell hållbarhet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - syntolkat

Musik och programmering

Avsnitt 8 av 10

Vad är skillnaden mellan musik som spelas på ett akustiskt piano och den som spelas på ett digitalpiano? Karin Nygårds pratar med deltagarna om saker som är programmerade. De får en uppgift som handlar om att sätta ihop en algoritm av kodremsor och ett uppdrag där de ska programmera ett bananpiano.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0

Mobilspel

Avsnitt 2 av 8

Om man ska göra mobilspel måste man tänka på att mycket ska uttryckas på liten yta. Utmaningen består i att sortera godis med hjälp av symbolerna för logiska grindar. Efter besök hos Jonna Ingolf på King, som berättar om sitt jobb som "narrative designer", är det dags för utmaning nummer två. Nu ska deltagarna programmera en robot att klara en bana utan att köra in i vattenhinder eller sandbunkrar. Allra sist ett quiz.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - syntolkat

Hur styr villkor programmering?

Avsnitt 7 av 10

Villkor ligger bakom det mesta vi upplever i den digitala världen. Karin Nygårds frågar deltagarna vad de använder internet till och de får en uppgift som handlar om att sortera föremål efter villkor. De får även testa att programmera en robot. Om de lyckas lägga kodbrickor i rätt ordning kommer roboten att måla ett porträtt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Vår extraordinära hjärna

Hur kommer AI påverka människan?

Det blir allt vanligare med smarta apparater och att vi använder oss av artificiell intelligens. Hur kommer detta att påverka framtiden för oss människor och samhället vi lever i? Här berättar Aida Hadzialic (S), konsult och företagare samt före detta gymnasie- och kunskapslyftsminister, om vikten av forskning och lagstiftning kring AI. Inspelat den 22 november 2018 på Skandiabiografen i Stockholm. Arrangör: Fri tanke förlag.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0

Datorer

Avsnitt 1 av 8

Hur ettor och nollor kan bli till spel, bilder och text. Deltagarna får tävla tillsammans i tre moment. Det första handlar om vad transistorer är för något. Det andra om att kunna läsa ettor och nollor i form av lampor. Efter besök i en serverhall i Stockholm, kommer det tredje momentet. Nu ska deltagarna först montera ihop en dator, och sedan programmera den att skapa ljud/musik, som datorn ska kunna spela upp. Allra sist ett quiz.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpråket i ämnet

Lyssna tänka tala

Avsnitt 11 av 12

Agneta Isaksson är lärare i teknik i årskurs sex på Fokusskolan i Nyköping. Hon använder sig av Kooperativt lärande och med betoning på tydliga strukturer. Det ger möjlighet till varierande aktiviteter där eleverna ges både tanke- och samtalstid. Dagens lektion handlar om hur en ficklampa fungerar.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - syntolkat

Vad är en algoritm?

Avsnitt 6 av 10

Karin Nygårds pratar med deltagarna om datorspel. De får i uppdrag att göra ett eget datorspel med hjälp av blockprogrammering. Ett annat uppdrag de får handlar om att använda instruktioner för att sätta ihop en algoritm över en morgonrutin. Algoritmer är instruktioner som datorn följer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Vad är artificiell intelligens?

Avsnitt 10 av 10

Karin Nygårds resonerar med deltagarna kring om programmering skulle kunna rädda världen. De får i uppdrag att hitta buggar i kod som är skriven i tre olika programmeringsspråk. De ska också lyckas få en robot att dansa genom att lägga kodbrickor i rätt ordning.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHarrisons historiepodd

Flygplanet Thulin från 1919

Avsnitt 13 av 19

Historikerna och makarna Dick och Katarina Harrison reser runt i Sverige och pratar om historiska föremål och epoker. Idag pratar Harrisons om ett Thulinflygplan som hänger ner från ett tak på Landskrona museum. Vem var Thulin, varför i Landskrona och vad har en tragisk olycka med allt att göra?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - syntolkat

Vad är en loop?

Avsnitt 5 av 10

Loop betyder att något görs om och om igen. Karin Nygårds pratar med tre deltagare om begreppet loopar och frågar om de stöter på det i sin vardag. Deltagarna får genomföra en utmaning som handlar om att programmera en robot med kodbrickor så att den bakar en tårta.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Bli en bra programmerare

Avsnitt 9 av 10

Det finns egenskaper som är särskilt bra att ha när man ska programmera. Karin Nygårds pratar med deltagarna om vilka egenskaper det kan vara. De får en uppgift som handlar om att para ihop rätt kod med rätt mönster och en där de ska lägga kodbrickor i rätt ordning för att få en robot att ansiktsmåla en av deltagarna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Varför ska man kunna programmera?

Programmering finns runt omkring oss hela tiden, men vad är det egentligen? Varför ska jag kunna programmering om jag inte vill bli programmerare, eller ens är intresserad av det? Och vad innebär digitalt självförsvar? Här får du svar på varför det är bra att kunna mer om algoritmer, men också hur programmering kan bli ett tankesätt som hjälper dig i andra ämnen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMitt liv som grej

Visselpipan

Avsnitt 10 av 10

Fanny slänger sin visselpipa men missar papperskorgen. På så sätt får visselpipan en sista chans att hålla ett brandtal om varför den inte ska slängas. När behövde man en visselpipa för första gången och vad skulle hända om den inte fanns?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - syntolkat

Vad är en bugg?

Avsnitt 4 av 10

Det finns över tusen olika programmeringsspråk som används för olika ändamål. Alla programmeringsspråk har en bestämd grammatik och stavning och gör man minsta lilla fel så fungerar ingenting. Karin Nygårds pratar med deltagarna om språk och vilka språk de kan. Här får de testa på datorns eget språk, maskinkod. De får också testa att hitta buggar i kod skriven i tre olika programmeringsspråk.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Musik och programmering

Avsnitt 8 av 10

Vad är skillnaden mellan musik som spelas på ett akustiskt piano och den som spelas på ett digitalpiano? Karin Nygårds pratar med deltagarna om saker som är programmerade. De får en uppgift som handlar om att sätta ihop en algoritm av kodremsor och ett uppdrag där de ska programmera ett bananpiano.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Vad är en algoritm

Du har säkert hört talas om algoritmer, till exempel att de styr dina flöden i sociala medier. Men vad är en algoritm egentligen?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Vad är molnet

Du har säkert hört talas om molnet och så kallade molntjänster där du kan spara till exempel bilder och annat. Men vad är molnet egentligen?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Vad är cookies

När du surfar på internet har du säkert fått upp information om att sidan du besöker använder sig av cookies, men vad är cookies och varför finns de?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Vad är internet

För många är internet en självklar del av livet, men vad är internet egentligen och hur funkar det?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Vad är GDPR

Vet du vad som menas med användardata? Kanske har du sett förkortningen GDPR, det står för General Data Protection Regulation eller Dataskyddförordningen som det heter på svenska. Men vad är det och hur funkar det?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Marsresan

Avsnitt 8 av 10

Vad gör vi om jorden blir obeboelig? Kan människosläktet fortsätta leva vidare på en annan planet? Genom en framgångsrik rymdforskning har en ny typ av raket uppfunnits. Då raketen kan återvändas går det nu att resa tur och retur till Mars. Men går det att leva där?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Rymdskrot

Avsnitt 2 av 10

Rymden är fylld av skrot - trasiga satelliter, förbrukade raketer och annat skräp. Allt det här skräpet skulle kunna krocka med viktiga satelliter som vi behöver för vår kommunikation på jorden. På ett universitet i England forskas det på en satellit som ska hjälpa till att fånga in rymdskrotet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare

Robotbin

Avsnitt 10 av 10

Binas mångfald och överlevnad är hotad. När människan ta mer och mer plats, stöter vi bort en del av naturen. Bina gör livsviktiga insatser för vår överlevnad. Vi måste ta ansvar för hur vi planerar städer, få in fler gröna ytor, odla på taken och sluta använda gifter i jordbruket. Det pågår också forskning, bland annat kring robotbin. Kanske kan robottekniken vara en del av lösningen?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMitt liv som grej

Suddgummit

Avsnitt 9 av 10

Fanny slänger sitt suddgummi men missar papperskorgen. På så sätt får suddgummit en sista chans att hålla ett brandtal om varför det inte ska slängas. När behövde man ett suddgummi för första gången och vad skulle hända om det inte fanns?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - syntolkat

Vad är en robot?

Avsnitt 3 av 10

Det som skiljer en robot från en dator är att roboten gör något fysiskt. Den är programmerad för att göra en viss typ av fysiskt arbete. Karin Nygårds är nyfiken på vilken slags robot deltagarna skulle vilja utveckla. De får också genomföra olika programmeringsuppgifter. En av uppgifterna handlar om att få rätt kranar att öppnas för att fylla på saft i tomma bägare. Här gäller det att tänka logiskt och vara noggrann.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Ekotransport 2030 (2019)

Transport och klimat - vägvinnande frågor i EU?

De senaste fem åren har EU skärpt utsläppskraven för nyproducerade bilar. Biltillverkarna har fått bindande krav om nollutsläppsbilarnas marknadsandel till år 2030. Said Abdu, Jakop Dalunde och Jytte Guteland diskuterar parlamentets framtida strategier för en hållbar transportsektor. Moderator är Jakob Lagercrantz. Inspelat den 7 maj på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Aktuell hållbarhet och 2030-sekretariatet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Ekotransport 2030 (2019)

Bilhandeln - broms eller turbo i omställningen?

Generalagenten vill sälja fler elbilar, el- och laddhybrider och allt fler konsumenter vill köpa dem. Men ofta lämnar konsumenten ändå bilhallen i en diesel- eller bensindriven bil. Hur kan bilhandeln bli en motor i omställningen? Tomas Hård, Bilia Toyota Eskilstuna, Roger Johnson, Bilia Segeltorp, John Marnell, JBil, Malin Möller, KG Knutsson och Jacques Wallner, Dagens Nyheter Motor diskuterar. Inspelat den 7 maj på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Aktuell hållbarhet och 2030-sekretariatet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Ekotransport 2030 (2019)

Framtiden är redan här

Christian von Koenigsegg, vd för biltillverkaren Koenigsegg, berättar om företagets miljöinriktning. Moderatorn Jakob Lagercrantz avslutar föreläsningen med en frågestund. Inspelat den 7 maj på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Aktuell hållbarhet och 2030-sekretariatet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Ekotransport 2030 (2019)

Så blir städerna redo för elbilsomställningen

De eldrivna fordonen ökar snabbt, vilket ställer nya krav på städerna som förväntas stå för stora delar av infrastrukturen. Måns Norlin, WSP, Susanna Hurtig, Vattenfall, Åsa Pettersson, Scania, Marcus Thomasfolk, VW Personbilar, Anna-Carin Joelsson, Ellevio, Daniel Helldén, (MP), trafikborgarråd Stockholms stad och Stefan Bergström, (C) kommunalråd i Sundbyberg, vägleder och diskuterar. Inspelat den 7 maj på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Aktuell hållbarhet och 2030-sekretariatet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Ekotransport 2030 (2019)

Hur effektivt är det med deadlines?

År 2040 ska fossilbränslebilar inte längre få säljas i Frankrike eller Storbritannien. Utifrån Åsa Romsons analys diskuteras vilka slutdatum som behövs för att skynda på omställningen i Sverige. Deltar gör Samu Slotte, chef hållbar finansiering på Danske Bank, Rickard Nordin (C), riksdagsledamot, Torfinn Belbo, rådgivare på Zero Norge, Carl Lindwall, Regionchef på BMWi. Inspelat den 7 maj på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Aktuell hållbarhet och 2030-sekretariatet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Ekotransport 2030 (2019)

Sverige mot fossiloberoende

Vilka förnybara bränslen vinner mark? Hur går elektrifieringen av fordonen och ser vi tydliga beteendeförändringar i resandet? Det bästa och sämsta ur årets skörd presenteras och kommenteras av Per Östborn, indikatoransvarig på 2030-sekretariatet, Mattias Bergman, vd på BIL Sweden, Hanna Björk, hållbarhetschef på Västtrafik och Ulf Svahn, vd på SPBI. Moderator är Jakob Lagercrantz. Inspelat den 7 maj på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Aktuell hållbarhet och 2030-sekretariatet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Ekotransport 2030 (2019)

Deklaration Ekotransport 2019

Omställningen mot fossiloberoende går långsamt. Därför kommer talare och deltagare under Ekotransport 2030 att arbeta med en deklaration med förslag på hur takten kan öka. Deklarationen sammanfattas av Mattias Goldman, vd för Fores på 2030-sekretariatet, och kommer därefter att överlämnas till regeringen. Inspelat den 7 maj på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Aktuell hållbarhet och 2030-sekretariatet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Ekotransport 2030 (2019)

Den långa tågresan

Att boka internationella tågresor är knöligt och tidsödande. Fyra utvalda resenärer som ska åka långt får i uppgift att boka tågresor till olika platser i Europa. Se hur det gick för Ingela Ekholm, vice ordförande PRO, Hedda Berkesand, pressekreterare för Miljöpartiet i EU-parlamentet, Frida Berry Eklund, talesperson för Föräldravrålet och pr-konsult samt Björn Wiman, kulturchef på Dagens Nyheter. Inspelat den 7 maj på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Aktuell hållbarhet och 2030-sekretariatet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Ekotransport 2030 (2019)

Ministern har ordet

Regeringen har nu drygt tre år på sig att skapa förutsättningar för att nå målen om en fossiloberoende fordonsflotta år 2030. Vilka steg har tagits och vad väntar runt hörnet? Miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP) presenterar regeringens synpunkter och blir också utfrågad av moderator Jakob Lagercrantz. Inspelat den 7 maj på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Aktuell hållbarhet och 2030-sekretariatet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Hur styr villkor programmering?

Avsnitt 7 av 10

Villkor ligger bakom det mesta vi upplever i den digitala världen. Karin Nygårds frågar deltagarna vad de använder internet till och de får en uppgift som handlar om att sortera föremål efter villkor. De får även testa att programmera en robot. Om de lyckas lägga kodbrickor i rätt ordning kommer roboten att måla ett porträtt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Binärkod

Avsnitt 4 av 16

Datorer tolkar ettor och nollor som ström som är på eller av. Uppdrag: skriv ett meddelande med hjälp av tabellen UNICODE. För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera 2.0, avsnitt 3.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Sortering

Avsnitt 5 av 16

Datorer är bra på att sortera, men de måste få rätt instruktioner. Uppdrag: att sortera något på ett helt annat sätt än vanligt. För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera, avsnitt 5.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Sekvens

Avsnitt 6 av 16

När man programmerar måste allt komma i rätt ordning, rätt sekvens. Uppdrag: gör något i fel ordning. För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera 2.0, avsnitt 2.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Programmerat?

Avsnitt 1 av 16

Karin och Johan visar på olika programmerade saker i hemmet. Uppdrag: att hitta så många programmerade saker som möjligt. För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera, avsnitt 2.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Loopar

Avsnitt 7 av 16

En loop betyder upprepning, och kan också kallas för slinga. Uppdrag: Hitta loopar i vardagen.För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera, avsnitt 5.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Villkor

Avsnitt 8 av 16

Mycket i programmering handlar om villkor. Uppdrag: Hitta vad som är programmerat med villkor. För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera, avsnitt 7.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Input/Output

Avsnitt 2 av 16

Det behövs input, sätt att få in data i datorn, och output, sätt att få ut data ur datorn. Uppdrag: hitta olika slags input och output. För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera 2.0, avsnitt 1.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning