2927 sökträffar som matchar

- Spelbarhet:
- UR Skola
Okänt modersmål
Avsnitt 14 av 14
Lågstadieläraren Karin har fått en nyanländ elev i klassen, som adopterats sent till Sverige. Det modersmål som man förmodade att eleven hade visade sig inte stämma. Detta berättar modersmålsläraren för Karin. Att modersmålet inte är identifierat gör att det därför är problematiskt att lära sig ett nytt språk. Det går inte heller att genomföra någon studiehandledning. Karin är därför osäker på vad eleven egentligen förstår och hur hon som lärare ska agera och gå vidare. Lärarcoach Annica Gärdin handleder.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
Påstridiga föräldrar
Avsnitt 13 av 14
Gymnasieläraren Tove, som undervisar i sociologi och svenska, har just bytt skola. På hennes förra skola råkade hon ut för en mycket påstridig förälder som ifrågasatte både Toves undervisning och hennes bedömningar inför betygsättningen. Föräldern ville även att hon skulle använda undantagsparagrafen för hennes barn, trots att Toves bedömning varit en annan. Förra gången fick Tove hjälp av rektor. Hur ska hon bäst förhålla sig och agera om samma sak händer igen? Lärarcoach Annica Gärdin handleder.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vad vill elever veta om sex och samlevnad?
Avsnitt 9 av 10
Vilka frågor vill elever ha svar på när det gäller sex? Här lyfter vi de vanligaste frågorna som unga själva ställt. Frågorna och svaren är hämtade ur Lärlabbet: Sex och samlevnad - elevinflytande.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vad är ett bra grupparbete?
Vad är det egentligen som avgör om ett grupparbete blir lyckat? I en svensk studie slog man ihop vad elever ansåg känneteckna ett bra grupparbete med vad forskningen kommit fram till. Här anges fyra aspekter som är viktiga för lärare att tänka på. Svaren och tipsen är hämtade ur Lärlabbet: Hur skapar man bra grupparbete som lärare?
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vad är okej beröring mellan lärare och elev?
Avsnitt 5 av 10
Fysisk kontakt är naturligt för de flesta, men mellan lärare och elev är det inte alltid självklart vad som är okej och inte. Var går gränsen mellan lämplig och olämplig beröring? Ur Lärlabbet: Övergrepp, trakasserier och samtycke.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Föredragen är ett verktyg för mig
Annelie Enlund, från Ungdomsmottagningen i Västerås, berättar vilka tankar som väckts hos henne av föreläsningarna om unga, sex och Internet och hur hon har nytta av dem i sitt arbete.
- Produktionsår:
- 2010
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hur kan man undervisa om maskulinitetsnormer?
Avsnitt 4 av 10
Skolan har enligt Lgr11 ett ansvar att motverka könsmönster som begränsar elevernas lärande, val och utveckling. Så hur kan man som lärare hjälpa till att motverka inskränkande normer? Svaren är hämtade ur Lärlabbet: Sex och samlevnad - normer och hbtq.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vad har läxor för effekt?
Läxor debatteras ofta och kan skapa starka känslor. Men vad säger egentligen forskningen om effekten av läxor? Här presenteras bland annat vad John Hatties stora metastudie med över 100 000 elever dragit för slutsatser. Svaren och tipsen är hämtade ur Lärlabbet: Hur ser en bra läxa ut?
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hur kan man undervisa om relationer?
Avsnitt 10 av 10
Att man ska arbeta med relationer återkommer i flera av kurs- och ämnesplanerna. Men varför är det viktigt att undervisa om relationer? Och hur kan man genom undervisningen hjälpa till att främja goda relationer? Svaren och tipsen är hämtade ur Lärlabbet: Sex och samlevnad - relationer.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vad är bra sex och samlevnadsundervisning?
Avsnitt 2 av 10
Sex och samlevnad är något som alla lärare i skolan kan undervisa om. Men hur ser framgångsrik sex och samlevnadsundervisning ut? Och varför ska just du undervisa i det? Svaren är hämtade ur Lärlabbet: Sex och samlevnad - hela skolans ansvar.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vad finns det för material för sex- och samlevnad i särskolan?
Avsnitt 8 av 10
För dig som arbetar med elever med funktionsnedsättningar kan det vara svårt att hitta undervisningsmaterial. Speciellt om du vill ta upp frågor inom sex och samlevnad. Här får du några tips på vad som finns. De är hämtade ur Lärlabbet: Sex och samlevnad i särskolan.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hur kan man undervisa om övergrepp på nätet?
Avsnitt 6 av 10
Att undervisa om de risker som finns på internet är ett viktigt uppdrag för lärare. Hur kan vi göra eleverna mer nätsmarta och förebygga att de blir utsatta eller utnyttjade på nätet? Och vad innebär egentligen grooming? Svaren är hämtade ur Lärlabbet: Sex på nätet - porr, kränkningar och källkritik.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vad händer om man blir anmäld till Skolinspektionen
Antalet anmälningar till Skolinspektionen och Barn- och elevombudet har ökat kraftigt de senaste åren. Vad händer om du som lärare blir anmäld? Och vad ska du göra då? Här kommer en kort genomgång. Svaren och tipsen är hämtade ur Lärlabbet: Lärarens rättigheter och skyldigheter.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hur blir man en bra ledare i klassrummet
Vad finns det för konkreta råd till lärare som vill bli bättre på ledarskap i klassrummet? Marcus Samuelsson är professor i pedagogik och har specialiserat sig på just det här. Här presenteras några av hans tips. Svaren och tipsen är hämtade ur Lärlabbet: Ledarskap i klassrummet.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hur ger man effektiv återkoppling?
Det finns många olika sätt för en lärare att ge återkoppling till en elev. Men hur vet man om ens feedback motiverar? Här kommer fyra kännetecken på effektiv återkoppling enligt en brittisk studie. Svaren och tipsen är hämtade ur Lärlabbet: Hur ger man effektiv återkoppling till sina elever?
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hur kan man motverka stereotypa val?
Avsnitt 1 av 10
Normkritisk vägledning innebär bland annat att hjälpa elever att undvika stereotypa val, men hur? Här får du några snabba tips oavsett om du är lärare eller studie- och yrkesvägledare. Tipsen är hämtade ur Lärlabbet: Normkritisk vägledning.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hur kan du som lärare hinna med din arbetsdag?
Hälften av alla lärare uppgav i en undersökning att de arbetar på kvällar och veckoslut för att hinna med. Här kommer tre tips som enligt forskning kan hjälpa dig att fokusera på det du behöver för att hinna med. Svaren och tipsen är hämtade ur Lärlabbet: Planering och stresshantering för lärare.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hur kan man undervisa om hedersrelaterat våld och förtryck?
Avsnitt 3 av 10
Vad kan du som lärare göra om du misstänker att en elev är utsatt för hedersförtryck? Och vilka tecken ska du vara vaksam på? Svaren är hämtade ur Lärlabbet: Sex och samlevnad - religion och kulturskillnader.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Inledning
Leif Grundberg, moderator, berättar om förutsättningarna för seminariedagen Vägar framåt. Arrangör: Kulturdepartementet.
- Produktionsår:
- 2009
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hur kan man öka studieron i klassrummet?
Enligt Skolinspektionen är studiero undervisning fri från störande inslag som påverkar elevernas inlärning. Men vad kan man egentligen göra för att öka studieron? Här kommer några tips som kan hjälpa dig på vägen. Svaren och tipsen är hämtade ur Lärlabbet: Ordning och arbetsro i klassrummet.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hur skapar man goda relationer?
Att skapa goda relationer mellan lärare och elev är något som det ofta pratas om i skolan. Men vad krävs för att du som lärare ska lyckas med det? Här presenteras Jonas Aspelins forskning om relationskompetens. Svaren och tipsen är hämtade ur Lärlabbet: Hur skapar man goda relationer med sina elever?
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hur ska man prata med barn om övergrepp?
Avsnitt 7 av 10
Hur kan man diskutera sexuella övergrepp och olämplig beröring med lågstadiebarn? Och vilka tecken på övergrepp ska du som lärare vara vaksam på? Svaren är hämtade ur Lärlabbet: Sex och samlevnad för lågstadiet.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hur utmanar man särskilt begåvade elever?
Fem procent av alla elever kan räknas som särskilt begåvade. Och enligt skollagen ska elever som lätt når kunskapskraven ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling. Hur kan man då utmana de särskilt begåvade eleverna på bästa sätt? Svaren och tipsen är hämtade ur Lärlabbet: Differentierad undervisning för att utmana alla elever.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Buggar
Avsnitt 9 av 10
Fel inom programmering kallas buggar. Stavfel och räknefel kan också kallas buggar. I klassrummet tränar eleverna på att rätta till buggar genom att leta fel i meningar och texter.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Sortering
Avsnitt 8 av 10
All typ av data som matas in i en dator sorteras på olika sätt. Hur den sorteras bestäms av algoritmer som programmerare skriver. I klassrummet använder eleverna en sorteringsalgoritm och tränar på att sortera som en dator.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Logiskt tänkande
Avsnitt 10 av 10
Att tänka i flera led och hitta lösningar på problem tränas när man programmerar. Karin Nygårds och hennes elever arbetar med problemlösning genom att tänka logiskt.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Mönster
Avsnitt 7 av 10
Inom programmering letar vi mönster för att hitta lösningar på problem. I klassrummet bygger eleverna mönster och letar geometriska figurer i vardagliga föremål. Det är ett sätt att öva tankesätt som man har nytta av inom programmering.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vad är programmerat?
Avsnitt 1 av 10
Vad går att styra med hjälp av datorer? För att göra tekniken begriplig undersöker Karin Nygårds och hennes elever vilka programmerade föremål som finns i ett klassrum och hur programmerade föremål ser ut inuti.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Villkor
Avsnitt 3 av 10
Datorer programmeras ofta med villkor som de ska följa. Elever bygger egna dataspel där de programmerar varandra efter olika villkor. Villkor kan man arbeta med i många ämnen i skolan.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Inledning
Moderatorerna Kate Parson, ABM-centrum, och Sven Rentzhog, Nordiska museet ger en introduktion till ämnesområdet och konferensen Digitalt kulturarv. Arrangör: ABM-centrum/Kungliga biblioteket.
- Produktionsår:
- 2010
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Ett förord till dig som pedagog
Syftet med "Hotell Kom som du är" är att skapa en diskussion om olikheter och fördomar. Producent, regissör och projektledare förklarar här hur de tänkte när de skapade serien. Som pedagog får du också tips på hur du kan använda programmen i klassrummet.
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Loop
Avsnitt 4 av 10
En loop är en upprepning. I klassrummet förvandlas Karin Nygårds elever till dansrobotar och Karin ger flera exempel på hur man kan arbeta med loopar i undervisningen.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Maskinkod
Avsnitt 6 av 10
Allt som är programmerat är elektriska impulser som är på eller av - ett eller noll. Ettor och nollor är grunden i programmering. I klassrummet jobbar Karin Nygårds och eleverna med ASCII-tabellen genom att använda ficklampor som tänds och släcks för att visualisera ettor och nollor.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Styra med programmering
Avsnitt 5 av 10
Karin Nygårds berättar om vikten av att kunna ge tydliga instruktioner. I klassrummet skriver eleverna kod och programmerar varandra att utföra vissa uppgifter.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Algoritmer
Avsnitt 2 av 10
Algoritmer kan man arbeta med på många olika sätt. Karin Nygårds och hennes elever sätter ihop en algoritm för hur man kan skriva en saga.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Luften, partiklarna och vår hälsa
Christina Isaxon, Lunds universitet, forskar om luftföroreningar och ser vad de gör med hälsan. Inspelat 5 december 2013. Arrangör: Vetenskap & Allmänhet.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Kampen om sanningen
Med internet och den digitala tekniken har kampen om vem som äger "sanningen", vilket narrativ som får styra, blivit tydlig. Vi har idag en uppsjö av narrativ, säger Dick Harrison, professor i historia. Han menar att ur ett historiskt perspektiv är detta väldigt intressant - ingen har längre monopol på att berätta. Inspelat den 14 februari 2019 på Campus Skellefteå. Arrangörer: Nordiskt berättarcentrum, Västerbottens museum och Umeå universitet.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
En konsuments känslor
Hur ska vi få folk att handla mer miljömedvetet? Per Kristensson, Karlstads universitet, tror sig vara något på spåren genom sin forskning om konsumenters beteende, tankar och känslor. Inspelat 5 december 2013. Arrangör: Vetenskap & Allmänhet.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Inledning av seminariet
Frida Lundh, informatör på Föreningen för anhöriga till sexuellt utnyttjade barn/Göteborg, berättar om förutsättningarna med seminariet och om föreningens arbete med stöd för både drabbade och anhöriga. Hon är moderator för seminariet.
- Produktionsår:
- 2010
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Istället för en operatör, tusentals ögon
Petter Hagqvist är doktorand vid Avdelningen för automationssystem på Högskolan Väst. Han föreläser här om forskning kring hur en operatörs ögon och hjärna kan ersättas med smarta sensorer. Inspelat den 25 november 2014 på Debaser Medis i Stockholm. Arrangörer: Vetenskap & Allmänhet, och forskningsråden Formas, Forte, Vetenskapsrådet och Vinnova.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
3D-printa tänder
Michael Braian, doktorand vid avdelningen för oral protetik vid Tandvårdshögskolan i Malmö, berättar om möjligheterna att 3D-printa tänder. Han forskar kring vad moderna CAD/CAM-tekniker kan betyda för tandvården. Arrangörer: Vetenskap & Allmänhet, och forskningsråden Formas, Forte, Vetenskapsrådet och Vinnova.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vår roll i avfallshanteringssystem
Kamran Rousta, forskare vid högskolan i Borås, berättar om sociala aspekter i avfallshantering. Med sopsortering går avfall från att vara sopor till att bli en resurs. Inspelat den 25 november 2014 på Debaser Medis i Stockholm. Arrangörer: Vetenskap & Allmänhet och forskningsråden Formas, Forte, Vetenskapsrådet och Vinnova.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Allt du behöver veta om källkritik
Dick Harrison, professor i historia vid Lunds universitet, föreläser om källkritik och redogör för fem viktiga kriterier att ta hänsyn till när man bedömer en källas trovärdighet. Inspelat den 14 februari 2019 på Campus Skellefteå. Arrangörer: Nordiskt berättarcentrum, Västerbottens museum och Umeå universitet.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Elektronernas hemliga liv
Johan Mauritsson, forskare vid Lunds tekniska högskola, berättar om området attofysik. Där försöker man avslöja elektronernas värld med hjälp av ljuspulser som är så ofattbart korta att de bara tar en miljarddel av en miljarddels sekund - en attosekund. Inspelat den 25 november 2014 på Debaser Medis i Stockholm. Arrangörer: Vetenskap & Allmänhet och forskningsråden Formas, Forte, Vetenskapsrådet och Vinnova.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Framtidens plast
Peter Olsén är plastforskare vid KTH och föreläser här om utvecklingen av framtidens plast. Hur ska vi resonera när vi utvecklar framtidens material, eller kan det vara så att naturen har lösningen? Inspelat den 25 november 2014. Arrangörer: Vetenskap & Allmänhet, och forskningsråden Formas, Forte, Vetenskapsrådet och Vinnova.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Inledning
Per Strömblad, moderator, är docent i statskunskap och forskare vid Institutet för Framtidsstudier. Han inleder seminariet med att säga att en av institutets uppgifter är att bidra till en djupare diskussion om framtiden och i detta seminarium utvecklingen av statsskicket i Sverige. Arrangör: Institutet för Framtidsstudier.
- Produktionsår:
- 2010
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
En liberals syn på klimatet
Den liberala debattören och författaren Mattias Svensson har bland annat skrivit boken "Miljöpolitik för moderater". Han blev ganska sent i sin karriär intresserad av miljöfrågor. Här talar han om sitt klimatengagemang ur ett liberalt perspektiv. Inspelat på Münchenbryggeriet i Stockholm den 10 februari 2016. Arrangör: Naturvårdsverket.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Miljömätaren som ser isig väg
Benny Thörnberg är forskare vid avdelningen för elektronikkonstruktion på Mittuniversitetet. Han berättar hur en så kallad ”miljömätare” kan se skillnad på våt, torr, snöig eller isig väg. Inspelat den 25 november 2014. Arrangörer: Vetenskap & Allmänhet, och forskningsråden Formas, Forte, Vetenskapsrådet och Vinnova.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Stickad metall, ett lättviktsmaterial
Åsa Lundevall är forskare vid Swerea och berättar om konsten att sticka med metall. Med stickning är det möjligt att variera formen från detalj till detalj eftersom inga formningsverktyg används. Inspelat den 25 november 2014. Arrangörer: Vetenskap & Allmänhet, och forskningsråden Formas, Forte, Vetenskapsrådet och Vinnova.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Skydd mot konsumtions-manipulation
Eric Hansen forskar om konsumentpsykologi vid Mälardalens högskola. Här berättar han hur marknadsförare kan påverka våra uppfattningar om produkter och hur vi konsumenter kan skydda oss mot manipulation. Inspelat den 25 november 2014. Arrangörer: Vetenskap & Allmänhet, och forskningsråden Formas, Forte, Vetenskapsrådet och Vinnova.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Högskola