3326 sökträffar som matchar

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHur vet du det?

När du själv är en källa

Avsnitt 5 av 5

Jenny fortsätter med sin vlogg. Hon ska ta reda på hur gamla hundar blir. Men det är lättare sagt än gjort. Kan man ta andras bilder och texter på nätet? Hunden Kjell förklarar under kisspromenaden vad upphovsrätt är. Om man själv är en källa, vad vågar man då berätta? Källkritikerna presenterar de fem källkritiska frågorna man kan testa på sig själv för att se om man är en pålitlig källa.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHotell Kom som du är

Jag har inget emot dem, men...

Avsnitt 2 av 6

Fru Notts tolerans sätts på prov när en clown vill ta in på hotellet. Men hon upptäcker likheter hos någon hon trodde var hennes absoluta motsats.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivet i Mattelandet - syntolkat

Hälften - division med två

Avsnitt 8 av 12

Del 8 av 12. Äntligen är det divisionsdagen i Mattelandet, men Låtta, Uno, Elva och Kvartz kan inte komma överens om kvällens showtema - ska det vara "Hälften" eller "Delat med två"? En tyngdlyftare behöver en ny vikt från Sifferverkstan men frågan är om det räcker med att halvera tyngden. Två bästisar vill båda ha varsitt talet sexton i Räknebageriet, men det blir problem när Kakan upptäcker att det bara fanns ett kvar.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVattenmannen och Speed

H2O - vattnets former

Avsnitt 1 av 8

Vattenmannen hittar en isbit som han lägger i en kastrull för att smälta. Vips har den försvunnit! Hur gick det till? För att ta reda på mer om vattenmolekyler tar de sig upp till ytan och träffar Karin Eklöf på Uppsala vattencenter och simmarna i Stockholm Konstsim Herr.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKjell i Returlandet

Elektronik och batterier

Avsnitt 5 av 6

Kjell och Ture Retur besöker en elektronikåtervinning. De som jobbar där slår sönder alla gamla prylar med en stor slägga. De vill nämligen ta isär de olika ämnena som finns för att kunna göra nya saker av dem. Många elektroniska grejer har batterier i sig, och då innehåller de farliga ämnen som man måste vara extra försiktig med. Du får inte kasta dina gamla batterier eller el-prylar bland dina vanliga sopor.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKjell i Returlandet

Pantflaskor och biogas

Avsnitt 4 av 6

Pantsystemet vi har i Sverige gör att väldigt få flaskor och burkar hamnar i naturen. Vi är många som samlar in dom, eftersom vi får en slant för besväret. Kjell och Ture Retur besöker "Pantamera" och en plaståtervinning. De får reda på att en flaska också kan bli något helt annat när du väl pantat den. Matrester kan också bli något helt annat när vi återvinner den.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKjell i Returlandet

Glas och metaller

Avsnitt 3 av 6

Allt glas från Sveriges alla glasbubblor hamnar på ett och samma ställe - nämligen i orten Hammar - som ligger vid Vättern. Kjell och Ture Retur har varit där. Följ med du också och hör när enorma mängder glas ska krossas och bli till nytt glas. Kjell och Ture besöker också en metallåtervinning. Där får de bland annat veta att metall har ett högt värde och att det är därför så många tar hand om den.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKjell i Returlandet

Kläder och kemikalier

Avsnitt 2 av 6

När våra kläder tillverkas så släpper textilindustrin ut växthusgaser och en hel del farliga kemikalier. Men även om tillverkningen av kläder påverkar klimatet och miljön så kan vi inte gå nakna, det blir för kallt och är förbjudet. Det bästa man kan göra är att använda sina kläder så länge som möjligt. Kjell hjälper Ture Retur att sälja sin tröja, på så sätt återvinner de textil och gör en insats för miljön.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTisdagskollen

Lia + hiphop = sant

Avsnitt 25 av 35

"Snurra tre varv och sen lovar jag att du kommer vara vigare". Den här Tisdagskollen är det 10-åriga Lia som berättar för Jonas om varför hon gillar att dansa hiphop. Vi får dessutom koll på väderstrecken.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKjell i Returlandet

Plast och skräp i haven

Avsnitt 1 av 6

Plast är ett bra material så länge det återvinns på rätt sätt. Kjell och Ture Retur återvinner lite plast och förklarar hur det går till när den gamla plasten blir till ny. Samtidigt får de höra att mycket av vår plast hamnar ute i naturen och i våra hav. En gång om året samlas en massa människor för att hjälpas åt att städa kusten från allt skräp som flyter i land. Kjell och Ture Retur åker till Bohuslän och hjälper till.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHur vet du det?

Reklam

Avsnitt 4 av 5

Jenny fortsätter med sin vlogg. Hon ska ta reda på vad hundar äter. Men det är lättare sagt än gjort. Jenny får en massa reklamerbjudanden. Hunden Kjell berättar under kisspromenaden om olika typer av reklam. Men vilken reklam kan man tro på? Källkritikerna presenterar de fem källkritiska frågorna man kan ställa för att ta reda på om ett reklamerbjudande är pålitligt eller inte.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHotell Kom som du är

Det vet man ju hur morötter är!

Avsnitt 1 av 6

Fru Nott tror sig inte tycka om morötter. Därför stoppar hon genast fru Morothén från att checka in på hotellet. Men praktikanten Hygglo lyckas smuggla in gästen och fru Notts fördomar kommer på skam.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKjell i Returlandet

Papper och restavfall

Avsnitt 6 av 6

Det går att göra papper av träden i skogen. Men det tar lång tid för träden att växa upp igen. Därför är det bättre att återvinna sitt papper och göra nytt papper av det gamla. Kjell och Ture Retur förklarar hur det går till. Och om du är duktig på att sortera allt ditt avfall blir det inte så mycket över. Det som inte går att återanvända måste man bränna upp. Men då går det faktiskt att använda värmen så vi slipper frysa i våra hus.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivet i Mattelandet - syntolkat

Avrundning

Avsnitt 7 av 12

Del 7 av 12. Matematikrestaurangen ska bjuda på en show om avrundning. Konstnären Fembrandt får hjälp av Primus i Sifferverkstan med det senaste inom modern konst - avrundningar - och Kakan använder ett avrundningstecken för första gången. Polisen Inge Räknander blir misstänksam när han ertappar en tjuv med ett avrundningstecken, men fallet visar sig vara större än vad han först anar.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarns rätt med Jonas

Barnets bästa

Avsnitt 10 av 10

"Om jag bestämde skulle vi jämt få tacos eller pizza". 10-åriga Havin visar Jonas hur skolans matsal funkar. Varför får inte eleverna bestämma vad det ska bli för mat? Skulle det bli knasigt? De funderar också kring vad det egentligen betyder att barns bästa ska komma i första hand. Jonas avslutar sina veckor hemma hos mamma med att bjuda på mat. Om artikel 3 i barnkonventionen; vid alla beslut som rör barn ska i första hand beaktas vad som bedöms vara barnets bästa.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarns rätt med Jonas

Rätt till fritid

Avsnitt 9 av 10

"Jag hamnade alltid på bänken när det var fotboll för jag var så dålig", berättar Jonas för eleverna på sin gamla grundskola i Borlänge. Det är rast och fotbollsplanen är full av elever, men får alla vara med och spela? Och hur är det på idrotten? Vad händer om man inte vill vara med? Jonas pratar med idrottsläraren som ger tips på hur man kan göra så att fler vill vara med. Om artikel 31 i barnkonventionen; barn har rätt till lek, vila och fritid.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarns rätt med Jonas

Religionsfrihet

Avsnitt 8 av 10

Jonas har talkshow på skolan med temat religion. Han pratar med Azada som är muslim och Pirawan som är buddist. Jonas själv är inte troende alls. Tillsammans pratar dom om vad religionsfrihet betyder. Sedan träffar Jonas religionsläraren för att fråga vilken religion som är bäst. Om artikel 14 i barnkonventionen; barn har rätt att utöva vilken religion de vill, eller ingen alls.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarns rätt med Jonas

Rätt till trygghet

Avsnitt 7 av 10

"Det var mycket mobbning förut, men nu är fler lärare ute på rasten". Rachel och Dilyar berättar för Jonas hur dom har gjort för att det ska blir mindre mobbning. Jonas berättar att han var en av dom som mobbade när han gick i skolan, och hur det känns idag. Sedan pratar Jonas med skolkuratorn om hur man kan få stopp på mobbning. Flera av artiklarna i FN:s barnkonvention handlar om barns trygghet, till exempel nummer 19; barn ska skyddas mot alla former av fysiskt eller psykiskt våld.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHur vet du det?

Sanningar och rykten

Avsnitt 3 av 5

Jenny fortsätter med sin vlogg och ska ta reda på om det är sant att hundar kan förvandlas till varulvar. Men det är lättare sagt än gjort. Hunden Kjell berättar under kisspromenaden om falska rykten och vandringssägner. Hur vet man vad som är sant? Källkritikerna presenterar de fem källkritiska frågorna man kan ställa för att ta reda på om en sida på nätet är pålitlig.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarns rätt med Jonas

Rätt till utbildning

Avsnitt 6 av 10

Jonas är tillbaka på sin gamla skola i Borlänge. Där träffar han 10-åriga Janiar. De pratar om hur det är att gå i skolan. Måste man gå i skolan, och vad händer om någon inte vill gå dit? Jonas ringer rektorn för att få svar. Om artikel 28 i barnkonventionen; barn har rätt till utbildning. Grundskolan ska vara obligatorisk, kostnadsfri och tillgänglig för alla.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - syntolkat

Vad är artificiell intelligens?

Avsnitt 10 av 10

Karin Nygårds resonerar med deltagarna kring om programmering skulle kunna rädda världen. De får i uppdrag att hitta buggar i kod som är skriven i tre olika programmeringsspråk. De ska också lyckas få en robot att dansa genom att lägga kodbrickor i rätt ordning.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivet i Mattelandet - syntolkat

5-hopp

Avsnitt 6 av 12

Del 6 av 12. Mattelandets före detta femhoppar-stjärna får hjälp av Primus på Sifferverkstan att slå nya rekord. När Uno i Matematikrestaurangen räknar kvällens gäster en efter en berättar Elva om ett enklare och snabbare sätt - femhopp. Kakan bakar perfekta bullar i Räknebageriet men de går absolut inte att äta. Mattepolisen Inge Räknander har beslagtagit en sifferlandskapsmålning, men fången Conni Kalkyl upptäcker ett fel.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnens rätt

Att bli sedd

Avsnitt 5 av 5

Tänk dig att du blundar. Det är ljust i rummet det ser du. Någon släcker i taket och det blir mörkt, det kan du också se. Så ser Blanka, bara ljust eller mörkt. Hon är blind. Blanka ser inte sina klasskamrater, men hon kan höra dem. Till exempel hör hon när de inte säger hej. Programmet handlar om barnkonventionens artikel 23; barn med funktionsnedsättning har rätt till ett fullvärdigt och anständigt liv samt hjälp att aktivt delta i samhället.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarns rätt med Jonas

Föräldrarnas ansvar

Avsnitt 5 av 10

"Dom lyssnar när jag är ledsen och undrar hur jag mår", 11-åriga Pirawan berättar om sina föräldrar och om hur hon tycker att en bra förälder ska vara. Jonas frågar sin mamma om hon känner sig nöjd med hur hon har varit som mamma. Om artikel 5 i barnkonventionen; barnets föräldrar eller annan vårdnadshavare ansvarar för barnet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnens rätt

Hemligheter

Avsnitt 4 av 5

Sofia, Agnes och David sitter uppkrupna i sängen. De pratar om sånt de inte avslöjar för någon i hela världen. De pratar om saker de kanske lovat, på heder och samvete, att inte föra vidare. Men som de ändå berättat. Det är kul att berätta, men efteråt är det inte roligt längre. Hemligheten blir aldrig hemlig igen. Programmet bygger på barnkonventionens artikel 16; varje barn har rätt till ett privatliv.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarns rätt med Jonas

Barns lika värde

Avsnitt 4 av 10

Alla barn är lika mycket värda och har samma rättigheter. Ingen får diskrimineras, så står det i barnkonventionens artikel nr 2. 10-åriga Janiar tipsar om hur man ska göra för alla ska få vara med när man spelar fotboll. Och Jonas frågar sin mamma om alla behandlades lika när hon var liten. Då berättar hon att på den tiden fanns det dom som kallades för "fint folk".

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnens rätt

Sápmi Sameland

Avsnitt 3 av 5

Nils Jovnna går i sexan. På vintern spelar han fotboll med sina kompisar, i snön utanför samiska skolan i Kiruna. När sommaren kommer flyttar han och hans familj upp på fjället tillsammans med renarna. Det har de gjort i alla tider - i alla fall hittills. Programmet bygger på barnkonventionens artikel 30; barn som tillhör minoritets- eller ursprungsbefolkning har rätt till sitt språk, sin kultur och sin religion.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarns rätt med Jonas

Rätt att uttrycka sin mening

Avsnitt 3 av 10

Jonas pratar med 10-åriga Azada om hur mycket man har att säga till om hemma och i skolan när man är barn. Och hur var det när Jonas var liten? Fick han och brorsan verkligen bestämma om något? Jonas kollar med sin mamma. Om artikel 12 i barnkonventionen; barns rätt att uttrycka sin mening.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnens rätt

Kroppen

Avsnitt 2 av 5

David kan inte rusa fram, inte hoppa högt eller långt för han har astma. Nu har han hittat en idrott som passar honom. Han simmar konstsim. Det är nästan som balett, fast i vattnet. Ibland har han huvudet över vattenytan, ibland under. Han tränar på att hålla andan. Det går bättre och bättre. Programmet utgår från barnkonventionens artiklar 6, 24, och 31. Rätten till liv, rätten till sjukvård och rätten till fritid och lek.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarns rätt med Jonas

Rätt till privatliv

Avsnitt 2 av 10

10-åriga Rachel som delar rum med sin bror berättar hur hon gör för att få vara ifred. Och Jonas pratar med sin mamma om vad som hände när hon överraskade med fika, när Jonas och kompisarna lekte indianer långt uppe i skogen. Om artikel 16 i barnkonventionen; barn har rätt till ett privatliv.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Sveriges nationella minoriteter

UR Samtiden - Sveriges nationella minoriteter

Sveriges nationella minoriteter har en bakgrund som sträcker sig mycket längre tillbaka i tiden än idén om nationalstaten. En gång var det till exempel en självklarhet att det på vissa platser i Sverige inte talades svenska, utan enbart finska och samiska, och Gustav Vasas tre söner fick alla lära sig finska. Lennart Rohdin, tidigare politiker som arbetat länge med minoritetsfrågor, bjuder på en historisk exposé över våra nationella minoriteter och beskriver övergrepp som har skett mot människor i dessa grupper. Han berättar om de fem nationella minoriteterna: judar, romer, samer, sverigefinnar och tornedalingar. Inspelat hos Utbildningsradion den 30 oktober 2015. Arrangör: Utbildningsradion.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Utbildning för elever med flyktingbakgrund

Forskaren Ravinder Sidhu har egen invandrarerfarenhet. Hon kom till Australien på 1970-talet samtidigt med den stora strömmen av båtflyktingar. Sitt vuxna liv har hon vikt åt forskning kring och utbildning av nyanlända flyktingar. Här berättar Ravinder Sidhu om en undersökning där det framkom att nyanlända elever så snart de börjat skolan inte längre vill se sig själva som flyktingar. Inspelat den 17 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Forskare i samtal om tänkt scenario

Tre forskare med rötter i Australien, Israel och England ger råd kring hur nyanlända elever kan integreras. Utgångspunkten är ett scenario där en svensk skola ska ta emot 20 flyktingar från Syrien. Medverkande: Mano Candappa, University College London; Halleli Pinson, Ben-Gurion University of the Negev och Ravinder Sidhu från University of Queensland. Moderator: Nihad Bunar. Inspelat den 17 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Nyanländas möte med svenskt skolsystem

Nihad Bunar berättar om sitt forskningsprojekt om hur nyanlända elever tas emot i svenska skolor. Det behövs ett helhetsgrepp för att förstå hur olika delar hänger samman för att åstadkomma en lyckad integration, menar han. Det handlar om allt från språkinlärning och modersmålsundervisning till sociala frågor. Men skola och kommun ser inte alltid till elevens bästa utan väljer vad som är mest ekonomiskt och praktiskt för tillfället. Medverkar i introduktionen gör också professor Monica Axelsson. Inspelat den 17 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Ämneslärare bör lära om språkutveckling

Jim Cummins är professor i språkvetenskap och föreläser om ämneslärares roll som språkutvecklare. Han menar att de i mötet med nyanlända elever ska se sig som språkutvecklare och att de måste få pedagogisk utbildning i hur elever lär sig på sitt andraspråk. Ofta är den kunskapen eftersatt och de som drabbas är de nyanlända eleverna. Inspelat den 17 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Utveckling av det akademiska skolspråket

Den kanadensiska professorn Sandra Schecter föreläser om hur barn och ungdomar till föräldrar som invandrat klarar läroplanens krav kring läs- och skrivfärdigheter. Det visade sig bland annat att faktorer som social integration och bekantskap med den egna familjehistorien påverkade elevernas kunskaper. Inspelat den 17 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Ett klassrum fyllt av möjligheter

Forskaren Jenny Hammond från Australien talar om vikten att ställa samma krav på de nyanlända eleverna som på de andra eleverna i klassen. Om vi ser mellan fingrarna och inte följer läroplanen skapar vi sämre förutsättningar för dem längre fram när de ska söka vidare till andra utbildningar, menar hon. Det är också viktigt att komma ihåg att de nyanlända flyktingeleverna alla bär på sin speciella historia och kommer att behöva olika typer av stöd. Inspelat den 17 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Lära om lärande av nyanlända

Den australiska forskaren Hariz Halilovich presenterar en undersökning om vad forskare och pedagoger kan lära om utbildning av nyanlända och flyktingar. Han har själv erfarenhet av att komma som flykting till ett nytt land. Halilovich menar att det är viktigt att känna sig välkommen och få hjälp att prata om sitt liv och sina erfarenheter. Inspelat den 17 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Lära av praktiken i klassrummet

En grupp internationella forskare samtalar om de praktiska problem som den enskilde läraren brottas med när det kommer till att praktiskt genomföra en lyckad integration av nyanlända. Det är många delar som ska utvecklas: språk, akademiskt skolspråk, identitet och social integration. Medverkande är forskarna Hariz Halilovich och Jenny Hammond samt professorerna Jim Cummins och Sandra Schecter. Moderator: Monica Axelsson. Inspelat den 18 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Hoppets pedagogik

Att läsa böcker och producera texter är ett utmärkt sätt att erövra ett nytt språk och en ny kultur, menar forskaren och professorn Christine Hélot. Här berättar hon om ett spännande projekt där nyanlända elever i Frankrike har satt ord och bild på sina tankar och utbytt materialet med nyanlända elever i USA. Projektet resulterade i en hyllad utställning. Inspelat den 18 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Det omedvetna förhållningssättet

Professor Dympna Devine berättar om vilken påverkan utbildningssystemet har på nyanlända elever. Lydiga, tysta och arbetsamma elever bedöms ofta som väl integrerade, menar hon. De två poler som vårt synsätt pendlar emellan är det konservativa sättet att se på skolan kontra ett mer progressivt och holistiskt sätt att se på eleven. Inspelat den 18 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Närsamhället stöttar nyanlända elever

Australiens flyktingmottagande är inte högt jämfört med många andra länders, men de senaste åren har gruppen nyanlända elever med låg kunskapsnivå och bristfällig skolgång ökat kraftigt. Forskaren Loshini Naidoo berättar om ett nystartat program som verkar för att stötta lärare som undervisar nyanlända elever med dålig skolbakgrund. För att resultatet ska bli lyckat krävs ett stort engagemang och stöttning från speciella resurspersoner med kontakter både inom universitetsvärlden och skolan. Inspelat den 18 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Mångfald lyfter lärande och skola

Många nyanlända vittnar om svårigheten att bli av med sin flyktingidentitet. Professor Madeleine Arnot talar i denna föreläsning om vikten att se till hela människan, med alla de kunskaper och färdigheter som de nyanlända bär med sig till det nya landet. Ser vi inte till helheten hos människorna resulterar det i ett permanent utanförskap, menar Madeleine Arnot. Inspelat den 18 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Från teori till praktik

Vad händer när fina forskningsteorier om nyanländas lärande ska omsättas i praktisk handling? Fyra internationellt kända forskare ger här sin syn hur man som lärare kan omsätta forskningsresultat kring nyanländas lärande till framgångsrik undervisning. Medverkar gör professor Christine Hélot från Frankrike, professor Madeleine Arnot från England, forskaren Loshini Naidoo från Australien och professor Dympna Devine från Irland. Moderator: Mats Trondman. Inspelat den 18 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

En inkluderande och rättighetsbaserad pedagogik

Vi har mycket att vinna - inte minst ekonomiskt - genom att satsa på nyanländas utbildning, menar den engelska forskaren Mano Candappa. En stor barriär för nyanlända är språket, och här måste staten stötta med resurser och kunskap. Candappa menar att tvåspråkighet är nyckeln till ett framgångsrikt lärande och förespråkar ett tvålärarsystem där en av lärarna talar elevens modersmål. Inspelat den 17 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Inkluderande och medkännande lärare sökes

Forskaren Halleli Pinson berättar om sin undersökning där hon har frågat lärare och skolpersonal i England hur ett bra bemötande av nyanlända elever bör ser ut. Inkludering och medkänsla är viktiga begrepp för de flesta lärare, liksom att kunna se bortom flyktingstämpeln och behandla alla elever som individer med rätt till utbildning. Inspelat den 17 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnens rätt

Ett hem

Avsnitt 1 av 5

I Mirals tankar har hon tre hem: det första är ettan i Stockholm där hon bor med hela sin familj. Det andra är lägenheten i Damaskus, den de tvingades fly ifrån. Det tredje hemmet är drömhuset som hon ritar, ett hus någon helt annanstans med pool, och kanske en liten katt. Ett program som bygger på artikel 22 i barnkonventionen; barn på flykt har rätt till skydd och hjälp.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHur vet du det?

Så googlar du

Avsnitt 2 av 5

Jenny fortsätter med sin vlogg. Idag ska hon ta reda på varför hundar har svans. Men det är lättare sagt än gjort. Kanske kan hon söka information på nätet? Hunden Kjell tipsar om hur man googlar. Men vilka sidor på nätet kan hon lita på? Källkritikerna presenterar de fem källkritiska frågorna man kan ställa för att ta reda på om en sida på nätet är pålitlig.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarns rätt med Jonas

Rätt att leka

Avsnitt 1 av 10

Jonas har åkt till sin hemstad Borlänge, där han funderar över skillnaden mellan att vara barn idag och när han var liten. 10-åriga Josef berättar vad han helst gör tillsammans med sina kompisar, "Vi spelar mycket fotboll och så cyklar vi runt en massa och trixar med cyklarna". Jonas som ofta hängde i skogen när han var liten försöker peppa Josef på en sväng ut i skogen. Om artikel 31 i barnkonventionen; barn har rätt till lek, vila och fritid.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - syntolkat

Bli en bra programmerare

Avsnitt 9 av 10

Det finns egenskaper som är särskilt bra att ha när man ska programmera. Karin Nygårds pratar med deltagarna om vilka egenskaper det kan vara. De får en uppgift som handlar om att para ihop rätt kod med rätt mönster och en där de ska lägga kodbrickor i rätt ordning för att få en robot att ansiktsmåla en av deltagarna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning