190 sökträffar som matchar

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Cellandning

Avsnitt 19 av 20

Celler tar upp syre och näring och gör sig av med koldioxid och andra avfallsämnen. Den processen kallas för cellandning. Men hur fungerar den och varför är den viktig? Hur ser formeln för cellandning ut?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Grundämnen

Avsnitt 1 av 20

Vi förklarar vad grundämnen är för något och hur det periodiska systemet är uppbyggt. Vad är det som är speciellt med grundämnen?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Matspjälkning, del 1

Avsnitt 14 av 20

Vad händer med maten vi stoppar i munnen? Vart tar allt vägen? Matspjälkningen, eller sönderdelningen av maten, börjar i munnen och slutar i ändtarmen. Det är ett långt system i våra kroppar. Faktiskt hela 7 meter långt. I matspjälkningssystemet ingår munnen, matstrupen, magsäcken, tunntarmen, tolvfingertarmen och tjocktarmen. Våra kroppar får också hjälp att bryta ned maten av spottkörtlar, lever och bukspottkörteln.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Livets början

Avsnitt 17 av 20

Man brukar säga att livet på jorden började i havet. Men när skedde det och hur började det? Vad är de blågröna bakterierna som fanns i början?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Periodiska systemet

Avsnitt 2 av 20

De flesta grundämnen är metaller, men vad finns det mer för grundämnen? Vad är en valenselektron? Hur är periodiska systemet uppbyggt?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Atomer

Avsnitt 3 av 20

Allt runt omkring oss är atomer. Men vad består en atom av? Vi förklarar vad elektroner, protoner, neutroner och valenselektroner är för något. Hur är en atom uppbyggd och hur många atomer finns i ett sandkorn? Niels Bohr var den person som kom på modellen för hur en atom ser ut.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Syror och baser, del 1

Avsnitt 9 av 20

Vad utmärker syror och baser? Gemensamt för alla syror är att de smakar surt, har ett lågt pH-värde och ofta är frätande. Gemensamt för alla baser är att de känns hala, har ett högt pH-värde och ofta är frätande. Men vad innebär det att syror har ett lågt pH-värde och baser har ett högt pH-värde?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLär dig teckenspråk

Känslor

Avsnitt 1 av 10

Rahma går igenom tecken på svenskt teckenspråk. Dagens tema är känslor.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera för lärare

Maskinkod

Avsnitt 2

Kristofer berättar vad maskinkod är för något. Allt som är programmerat är elektriska impulser som är på eller av - ett eller noll. Ettor och nollor är grunden i programmering. I klassrummet jobbar Ann-Louise Lindström och eleverna med ASCII-tabellen genom att skriva hemliga ord till varandra.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Hjärnan

Avsnitt 20 av 20

Hur mycket väger en människas hjärna och hur många nervceller finns det i den? Hur skiljer sig ett barns hjärna mot en vuxens? Hjärnan består av olika delar, storhjärnan, lillhjärnan och hjärnstammen. Vad har de för funktioner?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Molekyler

Avsnitt 6 av 20

En molekyl är när två eller flera atomer är bundna till varandra. Molekyler kan vara olika stora. Dna är en makromolekyl, men vad betyder det egentligen? Om en molekyl bara har en sorts atom så är det ett grundämne. De molekyler som innehåller olika atomslag kallas för kemiska föreningar.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLär dig teckenspråk

Mat

Avsnitt 2 av 10

Rahma går igenom tecken på svenskt teckenspråk. Dagens tema är mat.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare - teckenspråkstolkat

Gensaxen

Avsnitt 1 av 10

Ett barn dör ett varje minut i malaria. Om jordens temperatur stiger kan malaria sprida sig och drabba 50 procent av världens befolkning. Genom den senaste forskningen inom genteknik - gensaxen CRISPR CAS 9 - kan vi genmodifiera malariamyggan och utrota malarian. Ska vi skydda en insektsart, eller rädda människor från lidande?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare - teckenspråkstolkat

Rymdskrot

Avsnitt 2 av 10

Rymden är fylld av skrot - trasiga satelliter, förbrukade raketer och annat skräp. Allt det här skräpet skulle kunna krocka med viktiga satelliter som vi behöver för vår kommunikation på jorden. På ett universitet i England forskas det på en satellit som ska hjälpa till att fånga in rymdskrotet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare - teckenspråkstolkat

Plastcirkeln

Avsnitt 6 av 10

Nästan all plast som någonsin producerats finns kvar på jorden. Plasten hamnar i naturen och vattnet, kanske till slut i det vi äter. Hur kan vi börja ta hand om och förbättra situationen? Tack vare smart cirkulär återvinning kan vi återanvända smutsig plast från våra hav. På Chalmers finns ett nytt projekt där en 3D-skrivare kan skriva ut plast, som i sin tur kan användas långsiktigt.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera för lärare

Vad är programmerat?

Avsnitt 1

Kristofer berättar hur en dator kan se ut inuti. Vad går att styra med hjälp av datorer? För att göra tekniken begriplig undersöker Ann-Louise Lindström och hennes elever vilka programmerade föremål som finns runt omkring oss och hur programmerade föremål kan se ut inuti.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Kol

Avsnitt 4 av 20

Kol finns i olika former men är ändå samma grundämne. Hur kommer det sig? Blyertspennor och diamant är två sorters kol. Varför kan kolets uppbyggnad bli så olika?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Kolväte

Avsnitt 5 av 20

Vad är kolväten för något? Precis som det låter så innehåller kolväten grundämnena kol och väte. Det finns många olika kolväten. Det enklaste är metan som är en växthusgas. Tre andra kolväten är: etan, propan och butan.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Jordens skapelse

Avsnitt 16 av 20

När tror man att jorden skapades, och hur såg jorden ut då? Vad är en atmosfär och varför är den så viktig?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera för lärare

Mönster

Avsnitt 8

Hur kan vi koppla att kunna se mönster till programmering? Kristofer förklarar. Inom programmering letar vi mönster för att hitta lösningar på problem. I klassrummet får eleverna leta buggar i mönster och jobba med att följa olika mönster. På det viset kan man öva tankesätt som man har nytta av inom programmering.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera för lärare

Loop

Avsnitt 9

Kristofer förklarar att en loop är något som upprepar sig. I klassrummet låter Ann-Louise Lindström eleverna programmera hur en katt ska gå i en loop.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBriljanta forskare - teckenspråkstolkat

CO2-dammsugaren

Avsnitt 5 av 10

Världen har feber. Vi måste bromsa de stora koldioxidutsläppen. Men det räcker inte med att minska koldioxidutsläppen, vi måste få bort koldioxiden från vår atmosfär. Framstående forskare på Island har upptäckt en CO2-dammsugare. Den kan suga ut koldioxid ur atmosfären och omvandla koldioxid till ett ofarligt mineral.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera för lärare

Algoritm

Avsnitt 4

Kristofer förklarar vad en algoritm är för något. Algoritmer kan man arbeta med på många olika sätt. Ann-Louise Lindström och hennes elever leder en pojke till en skatt med hjälp utav en algoritm.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera för lärare

Villkor

Avsnitt 5

Kristofer berättar om villkor i den digitala världen. Datorer programmeras ofta med villkor som de ska följa. Eleverna skapar villkor för ett spel som de sedan spelar.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPluggkoden - teckenspråkstolkat

Strategier för minnet

Finns det sätt att bättre komma ihåg det man lär sig i skolan? Rihem är skoltrött och har svårt att minnas saker. Hon provar att plugga till ett engelskaprov och ett musikhistoriaprov med hjälp av olika strategier för att minnas bättre och det visar sig att hon höjer sina resultat rejält. På engelskaprovet får Rihem alla rätt, vilket hon aldrig fått tidigare. Rihem upplever att hon med ganska liten ansträngning får väldigt mycket bättre resultat. I programmet får vi tips på strategier som hjälper hjärnan att minnas bättre, till exempel genom association och repetition enligt ett särskilt mönster.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPluggkoden - teckenspråkstolkat

Strategier för läsning

Att vara en bra läsare är avgörande i nästan alla ämnen. Men det är inte bara att stoppa ner huvudet i boken och följa raderna, man behöver skaffa sig lässtrategier. Med hjälp av Noah och läraren Martin får vi tips på strategier att använda innan man läser, under läsningen och efter att man läst. Det innefattar bland annat att avkoda boken, plugga i korta pass, förhöra sig själv, anteckna, göra tankekartor och förbereda en muntlig redovisning.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPluggkoden - teckenspråkstolkat

Strategier för matematik

Matematik förknippas ofta med dåligt självförtroende. Många tror att vissa är mattemänniskor och andra inte, men alla kan bli bättre med rätt strategier. Vi följer Albin i klass 9 som tycker att det är svårt med matematiken i skolan. Han tycker att hans vänner alltid förstår uppgifterna snabbare än han själv och blir lätt stressad. Lärare Martin ger honom utmaningar och berättar om strategier han kan använda sig av. Den första utmaningen är att minska känslan av stress. Albin får en tydlig checklista att arbeta med för att få kontroll över inlärningen inför ett kommande prov.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPluggkoden - teckenspråkstolkat

Fokusera och planera

Med tekniken har ungdomar ständig tillgång till information. Det kan göra att det blir svårt att fokusera på en uppgift. Med god planering kan det bli lättare och man slipper onödig stress. Läraren Martin hjälper en elev att planera och sprida ut sitt skolarbete över flera kortare pass istället för ett långt. Martins klass får också göra ett experiment där halva klassen utsätts för störningsmoment, medan den andra hälften får jobba i lugn och ro. Några elever besöker också en stresscoach och pratar om perfektionism och problemen med att skjuta upp arbete.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn sällsynt vanlig dag - teckenspråkstolkat

En sällsynt vanlig dag - teckenspråkstolkat

Hur bemöter du det du inte är van vid? I den här novellfilmen ser du hur det sällsynta blir normen, och normen det sällsynta. Personer utan normbrytande funktionsskillnad utsätts för samma bemötande som många personer med normbrytande funktionsskillnader drabbas av i verkligheten: de förminskas, ignoreras, glorifieras för småsaker och blir ombedda att opereras mot normalitet. Manuset är verklighetsbaserat och utgår från intervjuer med personer med olika typer av normbrytande funktionalitet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Ljudvågor

Avsnitt 6 av 8

Hur fungerar ultraljud? Kan man spränga en mikrovågsugn med en läskflaska, och syns man när man simmar under ett ekolod? Alicia och Amina får vara med om att göra ultraljud på en dräktig elefant. Ljudvågorna studsar där inne i magen där en elefantunge finns. Resan fortsätter med att de vill testa att spränga, vilket alltid innebär en risk. Ljudvågorna från smällen är starkare än de kunnat ana. Sedan ska Amina bada och hämtar ekolodet som används för att se om det finns fisk i sjön. När hon simmar under ekolodet visar det mer än vad Alicia kunde tro.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Tryck

Avsnitt 1 av 8

Hur känns det att ligga på en spikmatta, och varför kan det göra ont i öronen när man dyker? Amina Ouahid och Alicia Levin antar olika utmaningar för att uppleva nya saker och få svar på frågor om fysik. Här får du se när Amina testar att ligga på en spikmatta och när Alicia provar på dykning. Grafik-Filippa förklarar varför det gör ont i öronen när man dyker men inte när man ligger på en spikmatta.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Energi och magnetism

Avsnitt 7 av 8

Vad är fotosyntes, och vad betyder det att energi inte kan skapas eller förstöras? Alicia får en utmaning som tänjer på hennes fysiska gränser. Energin är slut, men med lite energipåfyllning som kommit till av fotosyntesen är hon på banan igen. På en skrot får de testa den enorma maskinen med elektromagnet som kan lyfta flera ton. Vid kvällens camping får Amina arbeta med en cykel med dynamo för att lysa upp åt Alicia. Amina kämpar på, men tröttnar ganska snabbt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Hela resan

Avsnitt 8 av 8

Amina och Alicia har rest runt i två veckor, men nu är äventyret slut. De satte upp en regel om att inte få säga nej till varandras utmaningar. På det sättet har de upplevt långt mer än vad de förväntat sig. De har fått känna på tyngdkraftens verkan när de hoppade från ett flygplan, de har fått tryckutjämna, de har testat tyngdpunktens hemlighet när de gick på lina, testat ultraljud, sprängt bord, simmat under ekolod, känt strålningen när de släckt bränder och mycket mer. När de nu lämnar tillbaka bilen och säger hejdå till varandra får de äntligen säga nej.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Kraft och balans

Avsnitt 2 av 8

Hur fungerar fallskärmshoppning, och varför suger det i magen när man åker vattenskidor? Amina och Alicia åker på roadtrip och utmanar varandra på äventyr samtidigt som de lär sig mer om fysik. I det här programmet hoppar Alicia fallskärm och Amina åker vattenskidor. Du får också en förklaring till begreppen gravitation och centrifugalkraft.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Ljusets brytning

Avsnitt 3 av 8

Varför ser föremål som ligger under vattnet konstiga ut, och hur gör man upp eld utan tändstickor? Alicia undrar varför hennes kropp ser konstig ut under vattenytan, och Amina gör upp eld med hjälp av ett förstoringsglas. Grafik-Filippa förklarar fenomenen ljusets brytning och solens brännpunkt utifrån Amina och Alicias upplevelser.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Friktion och tröghet

Avsnitt 4 av 8

Alicia försöker åka pulka på en strand och kasta tårta i ansiktet på Amina med hjälp av en linbana. Grafik-Filippa berättar utifrån pulkaåkningen och linbanan hur friktion och tröghetsprincipen fungerar. Filippa förklarar även centrifugalkraft utifrån att Amina utmanar Alicia att åka vattenskidor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Värme

Avsnitt 5 av 8

Hur släcker man bränder, och vad händer om man slickar på järn i ett frysrum? Amina och Alicia testar att släcka bränder på brandmäns sätt och Alicia blir utmanad att slicka på iskallt järn. Grafik-Filippa förklarar värmestrålning, ledning och strömning utifrån Amina och Alicias upplevelser.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl - teckenspråkstolkat

Ekvation

Avsnitt 6

Hur många skateboards behövs för att bygga ett torn som är lika högt som tre personer? Det ska Sabine Louvet räkna ut med hjälp av ett cheerleadinglag, ett obegränsat antal skateboards och en grym skateboardåkare. Vi får också följa med till en chokladfabrik där Sabine förklarar hur ekvationer fungerar med hjälp av praliner.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl - teckenspråkstolkat

SVT-triangeln

Avsnitt 4

Vad kommer först, ett tåg eller en sportbil? Sabine Louvet tävlar mot motorexperten Fredrik Huldt. Båda ska åka från Stockholm till Västerås och måste följa hastighetsbegränsningarna för respektive färdmedel. Vem kommer först och med hur mycket? Och hur räknar man ut det? Vi använder också löparbanan för att visa på förhållandet mellan sträcka, hastighet och tid. En löpare springer 60 m på 10 sek och Sabine visar hur man kan räkna ut hastigheten med hjälp av SVT-triangeln.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl - teckenspråkstolkat

Omkrets

Avsnitt 1

Med matematikens hjälp räknar Sabine Louvet ut hur långt rep en klättrare behöver för att kunna fira ner sig från Globen i Stockholm. Hon måste räkna rätt, för klättraren får bara med sig exakt den längd rep som Sabine kommer fram till behövs. I det här experimentet är det bra att kunna räkna ut en cirkels omkrets, men Globen är ju inte helt rund utan en avhuggen sfär - hur gör man då för att räkna ut rätt längd på repet? Övriga saker som tas upp: Pi med alla dess decimaler, avrundning samt hur man använder begreppet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl - teckenspråkstolkat

Sannolikhet

Avsnitt 2

Hur stor är egentligen sannolikheten att en ko bajsar i en speciell del av hagen? Och hur kan man räkna ut det? Sabine Louvet tar hjälp av Erik och Mackan för att räkna ut sannolikhet. Genom att spela kobingo kan de ge en verklig bild av förhållandet mellan antalet gynnsamma utfall och antalet möjliga utfall. Sabine går också ut på stan och testar sannolikheten för att dra en hjärterdam ur en kortlek.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl - teckenspråkstolkat

Volym

Avsnitt 3

Sabine Louvet ska räkna ut hur många liter vaniljsås det behövs för att fylla en stor glastank. I tanken kommer det att sitta en person så det är viktigt att vaniljsåsen inte når över personens haka. Det handlar om volym, basyta och höjd, och hur man räknar ut det i verkligheten. Vi experimenterar också med Arkimedes princip för att räkna ut volymen på en persons huvud.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl - teckenspråkstolkat

Bråk

Avsnitt 8

Hur stark motor behöver man för att skjuta upp en raket 300 meter upp i luften? Och hur kan man räkna ut det? Häng med på raketuppskjutning med astronauten Christer Fuglesang och se om programledaren Sabine Louvet lyckas lösa uppdraget. Du får räkna med bråk!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl - teckenspråkstolkat

Skala

Avsnitt 5

På kartor, byggsatser och ritningar finns ofta skala angiven. Sabine Louvet vill tatuera in en Kalkyl-logga på sin arm. Problemet är att bilden är alldeles för stor så hon måste förminska den för att den ska få plats. Men hur räknar man ut det? Följ också med till Skansen-akvariet där en stor majsorm blir uppmätt med hjälp av en tumstock.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl - teckenspråkstolkat

Problemlösning

Avsnitt 9

Sabines lagkompisar i roller derby tycker att hon har fått dålig kondition. Med matematikens hjälp tänker Sabine bevisa att hon i själva verket åker längre än de andra. Men det finns många olika sätt att räkna ut det på. Vilket ska hon välja?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl - teckenspråkstolkat

Pythagoras sats

Avsnitt 7

Långt ner i en gruva i Dalarna finns en mycket brant isvägg. Sabine Louvets uppdrag är att ta reda på exakt hur lång den är. Men kan man räkna ut det utan att snöra på sig spikskorna och klättra upp? Vi följer med ner i mörkret och kylan 80 meter under marken.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna - teckenspråkstolkat

Behov av motivation oavsett nivå

Avsnitt 7 av 8

Ska lärare prioritera elever som riskerar att bli underkända framför elever som kommer bli godkända? Jon är en elev med bra betyg men gör inte sina läxor och känner att han mest "sitter av" lektionstiden. Läraren Fredrik ser Jons situation och anstränger sig för att Jon ska känna arbetslust och engagera sig i skolan. Hur ska man göra för att motivera alla elever, oavsett vilken nivå de ligger på?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna - teckenspråkstolkat

Föräldrarnas betydelse för motivationen

Avsnitt 6 av 8

Hur kan föräldrar motivera sina barn att gå till skolan? Frånvaron är hög bland Skrantaskolans niondeklassare. Skolans rektor menar att elevernas föräldrar måste samarbeta med skolan för att höja både närvaro och betyg. Många av föräldrarna har ingen högre utbildning. De kan därför ha svårt att hjälpa sina barn med läxorna och motivera dem till att gå på lektionerna. Hur kan dessa föräldrar visa sina barn att skolan är viktig och bör prioriteras?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna - teckenspråkstolkat

Skolavslutning

Avsnitt 8 av 8

Vårterminens sista veckor nalkas och grundskolan är snart slut för Skrantaskolans niondeklassare. Tiden har kommit för lärarna att diskutera elevernas slutbetyg och många funderingar uppstår. Lärarna reflekterar över om de har haft samma förväntningar på alla elever oavsett genus och hur de ska motivera eleverna till att studera vidare på gymnasiet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna - teckenspråkstolkat

Lärarna gör olika

Avsnitt 2 av 8

Det krävs ett tydligt ledarskap i klassrummet, men lärarna tycker sig inte fått med sig den kunskapen från lärarutbildningen. Alexander menar att boxningen fått honom på fötter och lärarna försöker komma överens om hur de ska göra med mobilerna i klassrummen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning