
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Mål 15: ekosystem och biologisk mångfald
Avsnitt 15 av 17
Journalisten Kjell Eriksson träffar Ida Texell från Agenda 2030-delegationen och pratar om mål 15: ekosystem och biologisk mångfald. Hur ska vi arbeta för att skapa en artrikedom så att djur och växtliv ska gynnas? Anneli tycker att vi översköter våra gräsmattor och att det skapar problem med den biologiska mångfalden. Artisten Stefan Sundström och Karin Lexén från Naturskyddsföreningen tipsar om biologisk mångfald hemma i trädgården.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hur blir det jord?
Avsnitt 3 av 3
Det vi slänger i komposten blir jord, med hjälp av maskar och andra småkryp. Att kompostera är bra. Då matar man maskarna och det blir finfin jord. Det är viktigt, eftersom nästan allt vi äter har vuxit i jorden.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Förskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vi älskar vatten
Avsnitt 3 av 5
Vatten är bostad åt många djur. Somliga bor i vattnet hela tiden, andra bara ibland. Vissa simmar på vattnet, och det finns faktiskt sådana som kan gå på vattnet också. Och så finns det pyttesmå djur. Så små att man måste ha mikroskop för att se dem. En del kallas för mikrober och de kan vara väldigt bra för oss människor.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vem gör jord?
Avsnitt 2 av 3
Det är massor av jorddjur som bor i matjorden och som gör jord. Vilken tur! Det skulle bli skräpigt i naturen om ingen åt upp alla löv. Jord är hem för miljontals jorddjur.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Förskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vad är jord?
Avsnitt 1 av 3
Jord är inte något dött gråbrunt som bara ligger där. Jord är levande. Där samarbetar växter och jorddjur. Ett jobb som gör vår mat både nyttig och frisk.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Förskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vatten är viktigt
Avsnitt 1 av 5
Det finns "vanligt" vatten överallt. Det finns sötvatten i sjöarna, åarna och djupt nere i jorden, och i haven finns saltvatten. Allt som lever på jorden behöver vatten. Vi gör mycket med vatten, en del av det vi gör är inte så bra. Det är en konstig idé att slösa med vatten. Vatten är ju superviktigt.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Bokashi, biokol och insekter
Avsnitt 7 av 8
Kjell åker hem till den miljömedvetne artisten och författaren Stefan Sundström. De pratar om den japanska komposten bokashi, biokol och bakterier. Och Karin Lexén, som är Naturskyddsföreningens generalsekreterare, vill öka den biologiska mångfalden och hjälpa insekter att hitta någonstans att bo. Ida Texell från Agenda 2030-delegationen förklarar hållbarhetsmålen 13 och 14: "Bekämpa klimatförändringarna" och "Hav och marina resurser".
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Gymnasieskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Jord
Avsnitt 4 av 5
För länge sedan var marken täckt med över tusen meter tjock is, inlandsisen. Än idag finns det många spår av den i vår natur. Ett sådant spår är jord. Jord består nämligen av söndermald sten, men också av mull, som bildas när döda växter och djur förmultnar. Nere i jorden brer växternas rötter ut sig. Genom rötterna kan växterna suga upp både vatten och näring. Men vi människor släpper ut gifter och farligheter i marken. Pär, som är meteorolog och klimatexpert, berättar, och barn i årskurs tre funderar och har egna idéer.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Ett hemligt recept
Avsnitt 2 av 2
Det är många som flyger omkring bland blommorna. Många insekter kryper ner och vill ha pollen och söt nektar. Men det är bara bin som tillverkar honung!
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Pollen är gott
Avsnitt 1 av 2
Pollen och nektar, humlor, honungsbin och alla andra pollinerande insekter.De behövs för att vi ska få några grönsaker, frukt och blommor överhuvudtaget.
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Allas ansvar ingens ansvar

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Insatser för ett rikt odlingslandskap

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Så påverkas vår miljö av läkemedel
Micael Jonsson, forskare i ekologi, berättar hur de cirka 1200 läkemedel vi använder i Sverige påverkar miljön. Han har bland annat undersökt hur medicinrester kan påverka fiskar. Moderator: Sverker Olofsson. Inspelat 5 mars på SLU i Umeå. Arrangör: Umeå universitet och SLU.
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Stormdrabbad skog
Avsnitt 7 av 10
Vi får veta mer om hur en skog kan påverkas av hårt väder. I ekosystem har alla delarna ett samband och påverkar därför varandra.
- Produktionsår:
- 2011
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Domedagskrig
Avsnitt 8 av 10
En tio-i-topp-lista över katastroferna som forskarna menar skulle kunna utplåna oss. På tredje plats i domedagslistan kommer kärnvapen och atomkrig.
- Produktionsår:
- 2011
- Utbildningsnivå:
- Gymnasieskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Klimatkollaps
Avsnitt 7 av 10
En tio-i-topp-lista över katastroferna som forskarna menar skulle kunna utplåna oss. På fjärde plats i domedagslistan kommer utsläpp av växthusgaser som får klimatet att kollapsa och polerna att smälta.
- Produktionsår:
- 2011
- Utbildningsnivå:
- Gymnasieskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns