Information och media

Internet och digitala medier

(96 program)
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - EAT 2018

Sälj överskottet i stället för att slänga

En tredjedel av all mat som produceras slängs. Om bortkastad mat var ett land skulle det vara det tredje största i världen efter Kina och USA, mätt i utsläpp av växthusgaser. Klaus B Pedersen berättar om en app som hjälper restauranger att sälja sitt matöverskott. Inspelat på Annexet i Stockholm den 12 juni 2018. Arrangör: EAT Stockholm food forum.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Sime 2016

Vad är rättvist i en plattformsekonomi?

Den industriella revolutionen och ångmaskinen ändrade hur arbetet organiserades. Hur påverkar den digitala revolutionen? Fredrik Söderqvist från Unionen ger en snabbgenomgång av vår ekonomiska historia ur ett fackligt perspektiv. Inspelat den 16 november 2016 på Cirkus, Stockholm. Arrangör: Sime.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2017

Ett nytt internet

Muneeb Ali har studerat datavetenskap i över femton år. Nu arbetar han med att bygga ett nytt internet där användarna själva har makten över sina uppgifter. Målet är att decentralisera internet i tider då stora företag har kunskap om vilka vi är, vad vi gör, gillar och ogillar. Ali ger en kort sammanfattning av internets historia och beskriver i enkla ordalag hur den nya tekniken fungerar och vilka effekter han tror att den kommer att ha på den digitala världen. Inspelat den 4-5 september 2017 på Malmö opera. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2017

Arabisk identitet i förändring

Den unga, digitala generationen i arabvärlden kommer att förändra saker på ett sätt vi inte kan föreställa oss, säger marknadsföringsexperten Yousef Tuqan. I sociala medier kan människor uttrycka sig på ett sätt som är otänkbart i traditionella medier. I Saudiarabien där 55% av befolkningen är under 35 år kan man nu gå på sci-fi-mässa och kvinnor och män går på festival och ser film tillsammans. Saker som var otänkbara för bara några år sedan. Inspelat den 4-5 september 2017 på Malmö opera. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2019

Konsten att laga

Vem bestämmer vilken digital information som ska sparas? Paul Soulellis, konstnär och grundare av Library of the printed web, använder publicering som en form av mostånd. Han tar oss med på en resa genom bortkastade dokument, både online och offline. Inspelat den 28 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2018

Ett bättre samtalsklimat

Hur kan man ta tillvara på människors engagemang? Idag är ilska den kraft som driver de stora sociala nätverken. Ståle Grut, som arbetar med utveckling på NRK (Norges public service-bolag) delar med sig av några tips för att skapa ett bättre samtalsklimat online. Inspelat på Malmö opera den 4 september 2018. Arrangör: Media evolution.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2019

Twitter designar för bättre kommunikation

Lisa Ding arbetar som produktdesigner på Twitter och berättar hur de vill justera och ändra kommunikationsflödet. Inspelat den 28 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2017

Ditt digitala jag

Gilla tio sidor på Facebook och datorn kan beskriva dig bättre än dina jobbarkompisar. Gilla 300 sidor och datorn är mer precis än din partner. Vesselin Popov arbetar på Cambridge Psychometrics centre och berättar om digitala fotspår. Kan vi göra något för att ta kommandot över all data som samlas in om oss online? Inspelat den 4-5 september 2017 på Malmö opera. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2017

Ditt digitala privatliv

"Sexting" - att dela intima bilder - är mycket vanligt och inget att förvånas över, säger kommunikationsprofessor Amy Adele Hasinoff. Oftast skickas de till någon man för stunden litar på. Men bilderna riskerar att hamna i fel händer. Hasinoff menar att sociala medier har mycket att vinna på att ge användarna mer makt över sitt innehåll. Inspelat den 4-5 september 2017 på Malmö opera. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2018

Ett enda lekande flöde

För att kunna designa bättre och anpassade produkter har Magnus Göransson och hans kollegor på Lego kartlagt hur barn leker. Här berättar han även om utmaningen att skapa större rörlighet mellan den fysiska och digitala världen. Inspelat på Malmö opera den 4 september 2018. Arrangör: Media evolution.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Roande och oroande om datorspel

Märkning och information om dataspel

Jacob Kroon, kommunikatör på Dataspelsbranschen, berättar om hur dataspelsindustrin arbetar och samarbetar kring hur märkning och information ska samordnas över nationella gränser. Det handlar också om hur man kommer fram till åldersgränser och symbolernas betydelse. Inspelat den 12 april 2016 på Tekniska museet i Stockholm. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2019

Det som är bra med nätverkande

Det är lätt att kritisera sociala medier, men vi måste börja tänka på vad som fortsatt är bra att bygga vidare på. Charles Broskoski, medgrundare till Are.na, vill bygga sociala verktyg som får människor att skapa istället för att konsumera. Inspelat den 28 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Digikult 2019

Ett nytt sätt att se på konst

Frederic Monnier från Amiex (Art & Music Immersive Experience) presenterar hur deras utställningar fungerar. En Amiex-utställning kombinerar konst och musik. Konsten projiceras i stora lokaler, exempelvis fabriker eller gruvor, och är dessutom animerad. Inspelat den 25 april 2019 i Stenhammarsalen, Göteborg. Arrangör: Västra Götalandsregionen.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2019

Det finns inte tid för framtid

E-marknaden Taobao förvandlar den kinesiska landsbygden till en stark motpol och konkurrent till Amazon och andra jättar. En rörelse från landsbygd mot stad, men inte utan konflikter. Xiaowei Wang, creative director på Logic magzine, berättar. Inspelat den 28 augusti 2019 på Slagthuset MMX, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Sime 2016

Magisk kommunikation

Hur kommunicerar man på ett meningsfullt sätt idag? Hur når man genom bruset? Maks Giordano har arbetat med reklam och digital kommunikation i tjugo år och ger här en genomgång av dagens medieutbud. Inspelat den 16 november 2016 på Cirkus, Stockholm. Arrangör: Sime.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2018

Hur VR förändrar din perception

I virtuella världar påverkas våra hjärnor mer än vad vi tror. Psykologen Alexander Silva Lopera berättar här om hur han förenar neurologi med konsumtionsbeteenden för att bättre förstå hur ny teknik påverkar våra val. Inspelat på Malmö opera den 4 september 2018. Arrangör: Media evolution.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Digikult 2019

Hur digitala samlingar används och återanvänds

Museer lägger ut bilder från sina samlingar - bilder som kan köpas eller användas. Hur används de? Katherine Howells, forskare i digital humaniora på Kings College, har - med utgångspunkt från brittiska propagandaaffischer från andra världskriget - undersökt hur digitala bilder använts och brukats. Inspelat den 25 april 2019 i Stenhammarsalen, Göteborg. Arrangör: Västra Götalandsregionen.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - From business to buttons 2018

Användardesign i Indien

Den offentliga sektorn i Indien har stora brister. Namatra Mehtra, innovationskonsult och designresearcher om hur användardesign kan tillämpas för att få ett bättre fungerande system. Inspelat på Cirkus i Stockholm den 15 maj 2018. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - From business to buttons 2019

Hur man designar en rymddräkt

Hör hur Nasa arbetar med utmaningarna som uppstår när man utvecklar nya rymddräkter. Lindsay Aitchison, projektledare på Nasas rymddräktsprojekt, berättar om hur man designar kläder som ska tåla extrema temperaturskiftningar, radioaktiv strålning och en värld utan syre. Inspelat den 3 maj på Lilla Cirkus i Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - From business to buttons 2019

Animation som designverktyg

Här berättar Val Head, webbanimationsexpert på Adobe, om hur animation används av företag för att förenkla och förbättra användarupplevelsen. Inspelat den 3 maj på Lilla Cirkus i Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - The Conference 2018

Det digitala identitetsbygget

Hur kommer den digitala utvecklingen att påverka oss som individer? Är de ändlösa möjligheterna att leka med vårt utseende och våra identiteter helt utan pris? Kreatören Galit Ariel gör en genomgång av hur AR (augmented reality) används idag för att skapa nya upplevelser. Inspelat på Malmö opera den 4 september 2018. Arrangör: Media evolution.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - SingularityU Nordic Summit 2018

Framtiden är ett överflöd av digitala tjänster

Demokratiseringen av teknologi är en av de viktigaste globala utvecklingarna just nu, menar entreprenören Hannes Sjöblad. Här berättar han om sex viktiga faktorer för den digitala transformationen. Inspelat den 25 oktober 2018 på Waterfront, Stockholm. Arrangör: SingularityU Nordic.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Datorspelens mörka sida

Beroendevanor som trojansk häst

Vad är det för skillnad mellan en ung pianist och en som spelar datorspel i flera timmar per dag? Karin Helmersson Bergmark, professor i sociologi vid Stockholms universitet, berättar om sin forskning kring spelet World of Warcraft som vissa anser är beroendeframkallande. Inspelat på Tekniska museet, Stockholm, den 4 maj 2017. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Vår tids digitala monster

UR Samtiden - Vår tids digitala monster

Rysliga historier kommer inte enbart från gamla myter och legender, utan även från de mörkaste delarna av webben. Line Henriksen berättar om sin forskning kring nätspecifika spökhistorier, så kallat creepypasta. Vad händer när digitala skrönor börjar tas på allvar av en stor publik? Inspelat den 24 mars 2015. Arrangör: Linköpings universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Gather 2018

Fast mellan data och verklighet

Vissa saker i världen är nästan omöjliga för datorer att tolka. Det innebär att det finns en stor gråzon mellan verkligheten och det vi ser på exempelvis Google maps. Här berättar konstnären Mimi Onuoha om digitaliseringens kulturkrockar. Inspelat den 14 september 2018 på Nobelberget, Stockholm. Arrangör: Gather.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Gather 2018

Måltavla för ryska trollfabriken

När journalisten Jessikka Aro började ett gräv om trollfabriker i Ryssland blev hon själv utsatt för en massiv informationskampanj där hon utmålades som en fiende för Ryssland. Här berättar hon om den upplevelsen. Inspelat den 14 september 2018 på Nobelberget, Stockholm. Arrangör: Gather.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Att sprida sitt budskap på nätet

Sabrina Majeed är produktdesigner på Buzzfeed och berättar om hur man kan nå fram med sitt budskap i dagens massiva informationsflöde. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - From business to buttons 2019

Designa för förändring

Neha Kumar, lektor vid Georgia Institute of Technology, berättar om sin forskning. Hon fokuserar på att ta fram tekniska lösningar för att förbättra sociala och praktiska förutsättningar för människor världen över. Inspelat den 3 maj på Lilla Cirkus i Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Datorspelens mörka sida

Datorspelskultur och kampen mot hatbrott

Alexander Hallberg, förbundsordförande för spelhobbyförbundet Sverok, talar om problemen inom dataspelskulturen som sexism, rasism, hot och förolämpningar. Han berättar om Sveroks arbete med dessa frågor och vad som fungerar och inte. Inspelat på Tekniska museet, Stockholm, den 4 maj 2017. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Om näthat

Anita Sarkeesian är mediekritiker på nättidningen Feminist Frequency. Hon blir hotad, förlöjligad och trakasserad bara för att hon är kvinna som analyserar och kritiserar dataspel. Här berättar hon om hoten hon utsätts för. Inspelat den 19 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - SingularityU Nordic Summit 2018

Cybersäkerhet och dataetik

Rätten till privatliv är en av pelarna i samhället. Men alla data som ryms i våra mobiler, datorer och smarta klockor gör att företag vet mer om ditt privatliv än vad du själv vet. Det här är en stor fara, menar Alexander Hanff, säkerhetsexpert. Inspelat den 26 oktober 2018 på Waterfront, Stockholm. Arrangör: SingularityU Nordic.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - From business to buttons 2018

En changemakers liv - lektioner från slagfältet

Att arbeta med design är att omfamna förändring. Men hur kan man som changemaker se till att saker faktiskt förändras? Maria Giudice, designchef och författare, berättar om hur hon arbetat som changemaker och vad hon lärt sig. Inspelat på Cirkus i Stockholm den 15 maj 2018. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Sälja din produkt

För att skapa intresse för din produkt måste du kunna väcka uppmärksamhet. Farrah Bostic är strategichef på företaget The Difference Engine. Här berättar hon om sitt företag och hur de lyckas sälja sin produkt. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - From business to buttons 2019

Design och teknik som splittrar

Varför använder många hemsidor samma funktioner och vad händer med inkludering och tillgänglighet om dessa system designas av en homogen grupp? Hör experten Laura Kalbag prata om problemen som uppstår när alla följer strömmen inom design och webbutveckling. Inspelat den 3 maj på Lilla Cirkus i Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Future friday

Algoritmer och sociala nätverk

Nima Dokoohaki, forskare i informations- och kommunikationsteknik, berättar om vad man kan se genom att studera sociala nätverk. Inspelat i mars 2014. Arrangör: Kungliga tekniska högskolan och Stockholms universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Digikult 2019

Krossa monoliterna med modulteknik

David Spreekmeester, Grrr, berättar hur museer och liknande institutioner kan ha flexibla, öppna och säkra sidor för att visa och sprida samlingar. Inspelat den 24 april 2019 i Stenhammarsalen, Göteborg. Arrangör: Västra Götalandsregionen.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - SingularityU Nordic Summit 2018

En nästan mänsklig artificiell intelligens

Om din dotter är suicidal - vill du låta Facebook ta kontakt med henne och försöka hjälpa? När tekniken blir smartare och närmar sig mänskliga värden kommer våra vardagsbeslut att bli svårare och svårare. Om detta berättar Anita Schjøll Brede, entreprenör och teknolog. Inspelat den 25 oktober 2018 på Waterfront, Stockholm. Arrangör: SingularityU Nordic.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Internetdagarna

Inledningstal av Danny McPherson

Forsknings- och utvecklingsdirektören på det amerikanska företaget Verisign berättar om Internets arkitektur, den stora utmaning som säkerheten innebär samt utvecklingen av IPv4 och IPv6. Arrangör: Stiftelsen för Internetinfrastruktur.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - From business to buttons 2019

Inkluderande designsystem inom organisationer

I jakten på tech-världens nästa stora innovation kan frågor om privatliv, inkludering och etik glömmas bort om de inte får särskild uppmärksamhet. Och företagen själva tar oftast inget ansvar för de problem deras produkter skapar, berättar designern och författaren Kim Goodwin. Inspelat den 3 maj på Lilla Cirkus i Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Datorspelens mörka sida

Datorspelsberoende och behandling

Patrick Prax, universitetslektor vid Uppsala universitet, spelar själv datorspel och forskar i ämnet datorspelsberoende. Här berättar han om när man kan definiera datorspelande som ett beroende och hur man kan behandla beroende. Inspelat på Tekniska museet, Stockholm, den 4 maj 2017. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Demokrati i en digital era

Demokratifrågor på nätet

Peter Dahlgren är professor emeritus på Uppsala universitet och föreläser om hur de sociala nätverken påverkar hur vi kommunicerar och tänker. Han resonerar kring hur internet förändrar oss som människor. Inspelat i september 2014. Arrangör: Uppsala universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Datorspelens mörka sida

Näthat eller nätbrottslighet

Hur mycket vet vi om vad som är lagligt att säga och göra på internet? Amanda Redin, verksamhetschef för Institutet för juridik och internet, berättar om lagen på nätet, om vad som är lagligt och vad som inte är det. Inspelat på Tekniska museet, Stockholm, den 4 maj 2017. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Spel och internet

Spelarna gör spelet

Patrick Prax, forskare på Uppsala universitet, berättar på vilket sätt spelarna är delaktiga i utvecklandet av onlinespel. Han ger exempel på deltagarstyrda spel och hur spelarna bidrar till utvecklingen av några av dagens mest populära spel. Dessutom en historisk tillbakablick: Hur såg spelen ut i början? Vad var onlinespel då? Inspelat den 16 juni 2016 på Tekniska museet, Stockholm. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

App-trött blir skärmlös

Skärmarna har tagit över våra liv. Den genomsnittlige användaren kollar sin mobiltelefon 200 gånger om dagen. Vi är beroende, säger Googles designstrateg Golden Krishna. Han menar att vi nu nått en "app fatigue", en apptrötthet, och måste gå mot en skärmlös framtid. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - From business to buttons 2019

Få bättre koll på AI som verktyg

När man pratar om artificiell intelligens likställs det ofta med automatisering. Men under den här föreläsningen fokuserar Christopher Noessel, designchef för Watson, istället på hur AI kan användas som ombud. Inspelat den 3 maj på Lilla Cirkus i Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - From business to buttons 2019

Framtidens användarvänliga artificiella intelligens

Alla vill veta hur framtidens AI-system kommer att se ut och hur det kommer förändra världen. Men faktum är att artificiell intelligens redan har förändrat världen. Här berättar experten Paul Fu, om vad som redan är möjligt med AI och hur det kommer forma framtidens behov. Inspelat den 3 maj på Lilla Cirkus i Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaMedialized

A thread in the web

Avsnitt 3 av 7

De sociala medierna används alltmer av aktörer som vill påverka politiskt eller kommersiellt. Vi möter rödskjortor i Bangkok, Tea Party-rörelsen i Tennessee i USA, bloggare i Egypten och swingdansare i Sverige som alla når ut med sina olika budskap via de sociala medierna.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Internetdagarna

Inledningstal av Robin Teigland

Robin Teigland, docent vid Center for Strategy and Competitiveness på Handelshögskolan i Stockholm inledningstalar. Om hur internet kommer att se ut i framtiden. Även om den virtuella världen. Var kommer vi att vara om 10 år? Arrangör: Stiftelsen för Internetinfrastruktur.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - From business to buttons 2019

Hackade traktorer och hur de påverkar design och affärsmodeller

Vad kan en strid mellan traktortillverkaren John Deere, amerikanska bönder och ukrainska hackers lära oss om framtidens design och nya affärsmodeller? Hör konsulten och författaren Jeff Gothelf berätta. Inspelat den 3 maj på Lilla Cirkus i Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Spel och internet

Affärsmodeller för spelbranschen

Susana Meza Graham, operativ chef Paradox Interactive, har varit i spelbranschen i tolv år och sett hur snabbt utvecklingen har gått, bland annat genom förändringar i synen på hur man ska tjäna pengar på spel. Här berättar hon om affärsmodellen för en ständigt växande miljardindustri. Vilka spel är lönsamma? Hur prissätter man globalt? Alla vill inte betala för spel, så hur tjänar man pengar då? Inspelat den 16 juni 2016 på Tekniska museet, Stockholm. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning