Svenska som andraspråk och sfi
(26 program)
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Lässtrategier och förstaspråk
Avsnitt 9 av 12
Ingegerd Norder är SVA-lärare på gymnasiet. I hennes förberedande klass på Nobelgymnasiet i Karlstad finns många olika språk representerade. För att tydliggöra innebörden i texten kombinerar Ingegerd språkutvecklande lässtrategier med elevernas eget skrivande. Ingegerd menar att translanuaging är ett nyckelbegrepp i kunskapsinhämtningen. Det är viktigt för eleverna att få använda sitt förstaspråk eftersom den kognitiva nivån oftast är mycket högre än den språkliga.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Att stötta skrivande
Avsnitt 2 av 3
Att även ämneslärare i skolan arbetar med svenska språket har länge varit påkallat. Vi följer hur Karin Rehman, lärare i svenska som andraspråk, handleder NO-läraren Teresia Brzokoupil i ett språkutvecklande arbetssätt. Vi får även besöka Skarpatorpsskolan i Skarpnäck där alla lärare arbetar språkinriktat.
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Fonologisk medvetenhet
Avsnitt 52 av 100
Kan du inte höra skillnad kan du inte göra skillnad. Det märkte läraren och specialpedagogen Mina Anger när hon försökte lära sig alla olika h-ljud som finns i arabiska. Samma sak är det för nyanlända elever som lär sig svenska. Är man inte uppvuxen med vissa ljud är de svåra att uttala. Mina Anger får ofta frågor från lärare som antyder att vissa elever har någon form av inlärningssvårighet eller diagnos. Många gånger handlar det bara om att eleven håller på att lära sig ett nytt språk, svenska. Mina Anger arbetar som utvecklingsledare på Enheten för mottagning och modersmål i Uddevalla. Hon berättar om vilka processer och faser en nyanländ elev går igenom för att lära sig svenska.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Lärandet
Avsnitt 4 av 29
Tema: nyanlända elever. Vad har nyanlända för kunskaper med sig till skolan och hur kan de kunskaperna omsättas i nya kunskaper? De nyanlända elever som har Åsa Sebelius som lärare utvecklar sitt språk genom genrepedagogik. Eleverna får ämnneskunskapen med sig om de förstår i vilka sammanhang och strukturer språket finns. Enligt modellen som Åsa arbetar med kan språket vara argumenterande, berättande, återgivande eller instruerande. Reportaget följs upp med samtal i studion med gäster.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Den svenska patienten
Avsnitt 2 av 30
Christine Holst och Riikka Tilja är lärare på sfa-medicin i Södertälje. Det är en intensivutbildning i yrkessvenska för personer med utländsk akademisk examen i medicinska yrken. Flera tusen personer från länder utanför EU har en examen från någon vårdutbildning och vill börja jobba i Sverige. Ett viktigt led i processen är att lära sig språket. Men det handlar inte bara om det - många av diskussionerna i klassrummet berör också samhälleliga normer och svensk sjukvårdskultur. Vad behöver man veta om svenskar för att kunna möta dem som patienter?
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Lust för språkinlärning
Avsnitt 13 av 30
Till vardags jobbar Jut Johan Persson som tal- och språkpedagog inom Rättviks elevhälsa. Just nu hoppar han också in som mellanstadielärare på en förberedelseskola i Trängslets asylboende utanför Älvdalen. För Jut Johan är uppgiften att lära nyanlända elever det svenska språket någonting helt annat än det han vanligtvis brukar ägna sig åt. Men efter tolv år i språk- och läsinlärningens tjänst har han hunnit samla på sig en hel del knep och metoder som visat sig fungera alldeles utmärkt även på Trängslet.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Att undervisa utifrån mönster i språk
Hur bygger man en starkare hjärna hos skoleleverna? Med en mängd exempel från böcker och lektioner ger John Polias här en grundkurs i det som kallas genrepedagogik. John Polias, i grunden MA/NO-lärare, är lingvist och internationell språkkonsult med fokus på andraspråksinlärning. Han arbetar förutom i Sverige bland annat i Hongkong och Australien med att utbilda lärare i lärande och pedagogik. Introduktion av Karin Rehman, gymnasielärare i svenska som andraspråk. Inspelat på Globala gymnasiet, Stockholm, den 16 augusti 2016. Arrangör: Utbildningsförvaltningen, Stockholms stad.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Stöttning under en NO-lektion
John Polias är lärare och internationell språkkonsult med fokus på andraspråksinlärning och har fortbildat lärare i både Sverige, Hongkong och Australien. Hans utgångspunkt är genrepedagogik där språket spelar en viktig roll. Här ger Polias ett exempel på hur det kan se ut om man använder hans principer i praktiken. Inspelat på Globala gymnasiet, Stockholm, den 16 augusti 2016. Arrangör: Utbildningsförvaltningen, Stockholms stad.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Yrkesutbildning med språkstöd
Avsnitt 21
På yrkesutbildningen i Stenungsund kan SFI-elever söka till olika utbildningar som erbjuder språkstöd. Utbildningarna genomförs i tätt samarbete med olika branscher och målet är att eleverna dels ska bli bättre på svenska men också få ett yrke. Vi träffar svenskläraren Maria Jakobsson och några av hennes elever som läser till busschaufför och fordonstekniker. De berättar om vad för olika slags kurser som finns på skolan och vad språkstöd egentligen innebär.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hur hjälper man barn att utveckla alla sina språk?
Avsnitt 28
Laholm är en kommun som tagit emot relativt många familjer på flykt de senaste åren. Det märks inte minst bland de många flerspråkiga barn som skolas in på kommunens förskolor. Förskolan ska jobba språkutvecklande och i det ingår att barnen ska få utveckla sitt modersmål även när detta inte är svenska. Hur jobbar man för att åstadkomma det i Laholm? Vi träffar den kanadensiske professorn Jim Cummins som är en av världens ledande forskare i ämnet flerspråkighet. Han menar att rätten till modersmålet är en nyckel till ett socialt rättvist samhälle.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Att identifiera svårigheter
Avsnitt 1 av 3
Att alla lärare i skolan arbetar med det svenska skolspråket samtidigt som de arbetar med sitt eget ämne har länge varit påkallat. Vi följer hur Karin Rehman, lärare i svenska som andraspråk, handleder Teresia Brzokoupil i ett språkutvecklande arbetssätt. Teresia är högstadielärare i naturvetenskapliga ämnen på Trädgårdsstadsskolan i Botkyrka. Karin presenterar det så kallade cirkeldiagrammet som en modell. Modellen har flera steg och Teresia praktiserar steg efter steg med sin klass efter varje coachning. Det visar sig inte vara helt lätt, men Teresia kämpar på och en medvetenhet om betydelsen av språket växer fram; hur förklarar man egentligen olika begrepp och ord på bästa sätt?
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Maaike Hajer om att förstå och bli förstådd
Avsnitt 3 av 3
Maaike Hajer är språkforskare från Nederländerna. Som gästprofessor vid Malmö Högskola vill hon bidra till ett ökat samarbete mellan språkdidaktiker och ämneslärare. Både i lärarutbildningen och i skolan.
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Tre pedagoger - om nyanlända och svenska språket
Avsnitt 23 av 30
Hur hjälper man bäst elever som är nya i Sverige att komma in i svenska språket? Vi hör tre lärare ur tidigare program som alla möter den utmaningen i sin vardag. Medverkar gör Lotta Ahlström, lärare i svenska som andraspråk och SO för en förberedelseklass på Bagarmossens skola i Stockholm, Helena von Malortie, textil- och bildlärare på mottagningsskolan Mosaik i Malmö och Camilla Edvall som undervisar i svenska som andraspråk på Nivrenaskolan i Kvissleby.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Sara Persson och mottagningsklassen Hjärtat
Avsnitt 25 av 30
Skolan spelar en viktig roll för barn som flytt från krig och konflikter. - Det är jätteviktigt att barnen snabbt får komma i skola och snabbt får komma in i vardagsrutiner bland andra barn, säger Sara Persson som är lärare i svenska som andraspråk på Skogshagaskolan i Västervik. För barnen som bor på flyktingboendet på den lokala campingplatsen blir timmarna i mottagningsklassen Hjärtat ett välkommet avbrott.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Är svenskan alltid nyckeln till integration?
Avsnitt 31 av 37
Samtidigt som rekordmånga flyktingar kommer till Sverige är det stor brist på lärare som kan lära ut svenska till nyanlända elever. Det är ett problem om de nyanlända eleverna måste lära sig svenska innan de kan delta i den reguljära undervisningen. Men det finns skolor som istället för att vänta in språket tillämpar tvåspråkig undervisning. På skolan Navet i Örebro går somaliska elever i egen klass och får undervisning på både somaliska och svenska, med goda resultat.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Uttal
Avsnitt 1 av 10
Lektion 1. Sfi-läraren Sara Lövestam lär eleverna att öva ord, fraser och uttal med hjälp av karaoke. De bekantar sig också med TuneWiki.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hör- och läsförståelse
Avsnitt 3 av 10
Lektion 3. Sfi-läraren Sara Lövestam låter eleverna lyssna på nyhetsprogrammet Klartext för att öva hör- och läsförståelse.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Digital kompetens
Avsnitt 9 av 10
Lektion 9. Sfi-läraren Sara Lövestam utnyttjar elevernas kunskaper och tips när lektionen handlar om att använda sig av digital teknik och internet.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Skriva för en mottagare
Avsnitt 4 av 10
Lektion 4. Sfi-läraren Sara Lövestam ger eleverna uppgiften att skriva en blogg.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hörförståelse
Avsnitt 5 av 10
Lektion 5. Sfi-läraren Sara Lövestam tar radion till hjälp och låter eleverna lyssna på sommarpratarnas personliga berättelser. De får också arbeta med mentala bilder och tolkningar.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Lust att skriva
Avsnitt 2 av 10
Lektion 2. Hur kommer man igång med skrivprocessen? Sfi-läraren Sara Lövestam använder sig av Wikipedia och bloggar när eleverna ska öva på personligt uttryck och källkritik.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Upphovsrätt och källkritik
Avsnitt 10 av 10
Lektion 10. Sfi-läraren Sara Lövestam visar eleverna hur man kan redigera artiklar på nätuppslagsverket Wikipedia och på så sätt bli mer delaktig i samhället.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Språkutveckling med pod
Avsnitt 8 av 10
Lektion 8. Sfi-läraren Sara Lövestams elever dokumenterar sin språkutveckling genom att spela in sin egen röst.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Språkutveckling med Padlet
Avsnitt 7 av 10
Lektion 7. Sfi-läraren Sara Lövestams elever dokumenterar sin språkutveckling med hjälp av verktyget Padlet.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Text och genrer
Avsnitt 6 av 10
Lektion 6. Sfi-läraren Sara Lövestam visar eleverna hur man kan visualisera texter och identifiera olika genrer med hjälp av ordmoln.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Access
- Längd:
Språkresan special
Om pedagogisk forskning och metodfrågor kring andraspråksundervisningen i ungdomsskolan.
- Produktionsår:
- 2009
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning