Matematik

(59 program)
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpegelvänd

Det gyllene snittet

Avsnitt 4 av 8

Del 4 av 8. Lionel och tvillingarna har hittat en utgång, men det krävs en kod. I hemlighet försöker de knäcka koden, men de måste skynda sig. Greger, doktor Cerns hjälpreda, är efter dem. Li gör om experimentet, som får oväntade resultat.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpegelvänd

Mobil detox

Avsnitt 1 av 8

Del 1 av 8. Li kommer till en klinik för mobilberoende. Sedan hennes mormor spårlöst försvann har hon haft en tuff tid. Hon undrar vad det konstiga sms:et hon fått av sin mormor innan hon försvann kan betyda. På kliniken träffar hon Lionel och tvillingar Muri och Elisa.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpegelvänd

Frekvenser

Avsnitt 2 av 8

Del 2 av 8. Li vaknar upp på kliniken efter att ha drömt om en parallell dimension. Hon misstänker att något är skumt med stället. Doktor Cern, chefen, övertalar Li att göra märkliga tester. Li motsätter sig men inser att hon inte är fri att göra som hon vill.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpegelvänd

Koden

Avsnitt 3 av 8

Del 3 av 8. De andra ungdomarna på kliniken, tvillingarna och Lionel, avslöjar hemligheter för Li. Lionel söker igenom doktor Cerns kontor och hittar en karta som kanske kan hjälpa dem att hitta en väg ut. Del 3 av 8. UR.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Matematiska former

Avsnitt 14 av 18

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Idil från Istanbul i Turkiet älskar att rita av mönstren i den stora moskén. För att få sådana stora kakelmönster att passa ihop behöver man räkna och mäta.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpegelvänd - teckenspråkstolkat

Los värld

Avsnitt 8 av 8

Del 8 av 8. Tiden håller på att rinna ut. Li, Greger och Amina har bara en halvtimme på sig innan en hel värld förstörs. De har dock en sista chans - men då krävs det att alla samarbetar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpegelvänd - teckenspråkstolkat

Den sista nyckeln

Avsnitt 7 av 8

Del 7 av 8. Li vaknar upp efter ännu en märklig dröm. Kan det vara så att det bara är hon som kan hitta den sista nyckeln? Li försöker desperat att nå mormor Karin men hon ignorerar samtalen och förbereder sig inför det sista stora experimentet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpegelvänd - teckenspråkstolkat

Vågen

Avsnitt 6 av 8

På laboratoriet börjar Karin och hennes kollega Rikard förstå att något mycket allvarligt håller på att hända. Li, Amina och Greger fortsätter sin jakt efter de olika ledtrådarna och plötsligt faller allt på plats. Del 6 av 8.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpegelvänd - teckenspråkstolkat

Schackspelet

Avsnitt 5 av 8

Li är hos sin mormor Karin på laboratoriet. Karin berättar för Li att det finns en hemlighet som har förvaltats inom familjen i många hundra år. Under tiden hittar Amina och Greger ett gammalt schackspel i mormors stuga. Del 5 av 8.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpegelvänd - teckenspråkstolkat

Pianot

Avsnitt 4 av 8

Greger beger sig till biblioteket för att ta reda på mer om Lis mormor Karin. Amina och Greger bestämmer sig för att åka ut till stugan och se den märkliga spegeln. Lis mormor Karin jobbar hela natten på laboratoriet och upptäcker något riktigt stort. Del 4 av 8.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpegelvänd - teckenspråkstolkat

Soluret

Avsnitt 3 av 8

Li får en ledtråd och hittar mormors gamla dockhus på vinden. Dockhuset är en exakt kopia av mormor Karins hus och det verkar vara en karta till något som är gömt i huset. Li försöker kontakta Karin för att få veta mer men hon är mitt uppe i ett viktigt experiment på laboratoriet. Del 3 av 8.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpegelvänd - teckenspråkstolkat

Kompassen

Avsnitt 2 av 8

Li undersöker spegeln på mormors vind och får ett konstigt samtal till mobilen, det brusar bara. Hon ringer sina vänner Amina och Greger för att se om de hör vad som gömmer sig i bruset. Samtidigt får Lis mormor oförklarliga resultat i laboratoriet. Del 2 av 8.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpegelvänd - teckenspråkstolkat

Spegeln

Avsnitt 1 av 8

Li hittar en mystisk spegel i mormors sommarstuga och får plötsligt konstiga meddelanden på mobilen. Hon kontaktar sina vänner Greger och Amina och tillsammans försöker de lista ut vad meddelandena kan betyda. Samtidigt startar Lis mormor, som är chef på en stor forskningsanläggning, ett sista experiment innan midsommarafton. Del 1 av 8.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Pinnbygge

Avsnitt 13 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska sätta upp en föreställning på teatern. Dessvärre har hennes kulisser fel mått, de är alldeles för små. I studion förklarar Beppe vikten av att ha ritningar och en budgetkalkyl innan man påbörjar ett byggprojekt.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpegelvänd

Los värld

Avsnitt 8 av 8

Del 8 av 8. Tiden håller på att rinna ut. Li, Greger och Amina har bara en halvtimme på sig innan en hel värld förstörs. De har dock en sista chans - men då krävs det att alla samarbetar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpegelvänd

Den sista nyckeln

Avsnitt 7 av 8

Del 7 av 8. Li vaknar upp efter ännu en märklig dröm. Kan det vara så att det bara är hon som kan hitta den sista nyckeln? Li försöker desperat att nå mormor Karin men hon ignorerar samtalen och förbereder sig inför det sista stora experimentet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpegelvänd

Vågen

Avsnitt 6 av 8

Del 6 av 8. På laboratoriet börjar Karin och hennes kollega Rikard förstå att något mycket allvarligt håller på att hända. Li, Amina och Greger fortsätter sin jakt efter de olika ledtrådarna och plötsligt faller allt på plats.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpegelvänd

Schackspelet

Avsnitt 5 av 8

Del 5 av 8. Li är hos sin mormor Karin på laboratoriet. Karin berättar för Li att det finns en hemlighet som har förvaltats inom familjen i många hundra år. Under tiden hittar Amina och Greger ett gammalt schackspel i mormors stuga.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpegelvänd

Pianot

Avsnitt 4 av 8

Del 4 av 8. Greger beger sig till biblioteket för att ta reda på mer om Lis mormor Karin. Amina och Greger bestämmer sig för att åka ut till stugan och se den märkliga spegeln. Lis mormor Karin jobbar hela natten på laboratoriet och upptäcker något riktigt stort.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpegelvänd

Soluret

Avsnitt 3 av 8

Del 3 av 8. Li får en ledtråd och hittar mormors gamla dockhus på vinden. Dockhuset är en exakt kopia av mormor Karins hus och det verkar vara en karta till något som är gömt i huset. Li försöker kontakta Karin för att få veta mer men hon är mitt uppe i ett viktigt experiment på laboratoriet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpegelvänd

Kompassen

Avsnitt 2 av 8

Del 2 av 8. Li undersöker spegeln på mormors vind och får ett konstigt samtal till mobilen, det brusar bara. Hon ringer sina vänner Amina och Greger för att se om de hör vad som gömmer sig i bruset. Samtidigt får Lis mormor oförklarliga resultat i laboratoriet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpegelvänd

Spegeln

Avsnitt 1 av 8

Del 1 av 8. Li hittar en mystisk spegel i mormors sommarstuga och får plötsligt konstiga meddelanden på mobilen. Hon kontaktar sina vänner Greger och Amina och tillsammans försöker de lista ut vad meddelandena kan betyda. Samtidigt startar Lis mormor, som är chef på en stor forskningsanläggning, ett sista experiment innan midsommarafton.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bild eller verklighet

Avsnitt 15 av 30

En jättelik kanin stör vetenskapsreportern Agnetas TV-inspelningen. I studion förklarar Beppe hur skalor och proportioner fungerar. Som exempelmaterial använder Beppe en liten leksaksapa och sin egen kropp.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vilken rymmer mest?

Avsnitt 14 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har missbedömt storleken på sin scenkostym. Beppe undersöker hur en liter mjölk ser ut i olika behållare. Trots att mjölken alltid har en volym på en liter ser det ut att vara mer eller mindre mjölk beroende på behållarens form.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Matematikbiennalen 2018

Den nya ämnesplanen i matematik

Johan Falk är undervisningsråd på Skolverket och har varit med och arbetat fram den reviderade ämnesplanen i matematik. Han berättar om vilka förändringar som gjorts och om vad som tillkommit, exempelvis symbolhanterande verktyg, numeriska verktyg, kalkylblad och programmering. Han ger också exempel på hur de kan användas i praktiken. Inspelat på Karlstads universitet den 25-26 januari 2018. Arrangör: Karlstads universitet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Matematikbiennalen 2018

Lärarledd undervisning och modern teknik

Vad kan hjärnforskning hjälpa till med när man planerar och genomför undervisning i matematik? Specialpedagogen Görel Sterner och forskaren Ola Sterner arbetar på Nationellt centrum för matematikutbildning, NCM. De berättar om det digitala matematikspelet Vektor och Resonera med Vektor och hur man kan arbeta med dem i klassrummet. Föreläsningen har fokus på förskoleklassens matematik, men är intressant för lärare inom hela grundskolan. Inspelat på Karlstads universitet den 25-26 januari 2018. Arrangör: Karlstads universitet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Matematikbiennalen 2018

Laborativ matematik

Bengt Aspvall är professor i datalogi vid Blekinge tekniska högskola. Här ger han exempel på aktiviteter som kan användas i klassrummet för att förklara och förenkla hur datorer fungerar. Han förklarar olika begrepp och funktioner. Aktiviteterna genomförs med enkla hjälpmedel och utan dator. För matematikundervisning på alla nivåer. Inspelat på Karlstads universitet den 25-26 januari 2018. Arrangör: Karlstads universitet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Matematikbiennalen 2018

Matematik i Shanghai

Matematik- och fysiklärarna Johan Thorssell och Svante Bohman berättar om undervisningsmetoder och innehåll i gymnasiematematiken. De jämför utbildning i Sverige med utbildning i Shanghai i Kina. Sedan 2004 har Polhemsgymnasiet i Göteborg haft ett samarbete och utbyte med en skola i Shanghai. 14 elever på naturvetenskapsprogrammet gör utbytet som gymnasiearbete i årskurs tre. Inspelat på Karlstads universitet den 25-26 januari 2018. Arrangör: Karlstads universitet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Matematikbiennalen 2018

Att få veta eller upptäcka

Mathias Norqvist berättar om sin forskning inom matematikdidaktik vid Umeå universitet. Han har studerat elevers sätt att tänka när de löser matematiska problem. Resultaten visar att de elever som kom på egna lösningar på problem lärde sig mer än de elever som arbetade med traditionella sätt att lösa matematiska uppgifter i läroböcker. Inspelat på Karlstads universitet den 25-26 januari 2018. Arrangör: Karlstads universitet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Matematikbiennalen 2018

Undervisa med digitala verktyg

Ulrika Ryan är forskare i matematikdidaktik vid Malmö universitet och är en av modulmakarna bakom Skolverkets matematiklyftsmodul. Hon berättar här om undervisning med digitala verktyg i matematik, styrdokument som definierar uppdraget att undervisa med digitala verktyg, om förväntningar på matematikundervisningen och så kallad orkestrering i klassen. Inspelat på Karlstads universitet den 25-26 januari 2018. Arrangör: Karlstads universitet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Matematikbiennalen 2018

Den symboliska matematiken

Djamshid Farahani och Thomas Lingefjärd är forskare, lärare och handledare vid Göteborgs universitet. De inleder föreläsningen med en begreppslig förklaring av symboler och en historisk återblick på behovet av symboler. Studier har visat att studenter presterar sämre när de får lösa uppgifter av symbolisk karaktär än vad de gör när uppgifterna är av numerisk karaktär. Elevers svårighet att tolka innebörden av symboler anges vara orsaken. Inspelat på Karlstads universitet den 25-26 januari 2018. Arrangör: Karlstads universitet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Matematikbiennalen 2018

Programmering i matematiken

Hur får vi in programmering i våra läromedel och hur kan man arbeta med det i undervisningen? Från och med hösten 2018 ingår programmering som ett obligatoriskt inslag i läroplanen för såväl grundskolans som gymnasiets matematik. Daniel Barker är lärare och författare och ger konkreta förslag på sätt att arbeta med programmering och vad eleverna kan göra när de kommit in i programmeringsmiljön. Inspelat på Karlstads universitet den 25-26 januari 2018. Arrangör: Karlstads universitet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpråket i ämnet

Matematik är ett språk

Avsnitt 1 av 12

Matteläraren Torben Lundén på Bäckahagens skola i Stockholm tycker att det är viktigt att arbeta språk- och kunskapsutvecklande i matematiken. Matematik är ju inte bara siffror - utan även ord, begrepp och meningar, menar han. Torben försöker "måla" begreppen för att öka förståelsen. I klassrummet har han whiteboards från golv till tak, eftersom rörelse och transparens ökar elevernas koncentration. På lektionen med årskurs åtta gör klassen beräkningar kring matematiska uttryck.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpråket i ämnet

Matte med dominoeffekt

Avsnitt 4 av 12

"Jag vill att eleverna ska se både nyttan och skönheten med matematik! " säger läraren Susanne Jönsson på Dalhemsskolan i Helsingborg, Susanne förenar matematik, språk och IKT i årskurs fyra. Hon tar hjälp av dominobrickor för att lära ut matematiska ämnesord som avstånd, kurva och spiral. Lektionen innehåller också en övning i förståelse av skala och förstoring. Som avslutning får dominobrickorna spela huvudrollen i lektionens "Grande Final", en jättelik dominobana!

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpråket i ämnet

Läsfixarna kan man räkna med

Avsnitt 3 av 12

Reciprocal Teaching, är en modell för ömsesidigt lärande som visat sig ha god effekt på läsförståelse. Ninna Kristiansen är klasslärare i årskurs ett på Sofiehemsskolan i Umeå och hon använder sig av modellen även i matematikundervisningen. Hon låter de fyra strategierna representeras av fyra dockor s.k. läsfixare; dockorna är Spågumman, Frågeapan Detektiven och Cowboyen. De förutspår, ställer frågor, klargör och sammanfattar. Dagens lektion handlar om orden "skillnad", "jämför" och "färst"...

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba - finska

Bild eller verklighet

Avsnitt 15 av 16

En jättelik kanin stör vetenskapsreportern Agnetas tv-inspelning. I studion förklarar Beppe hur skalor och proportioner fungerar. Som exempelmaterial använder Beppe en liten leksaksapa och sin egen kropp.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba - finska

Vilken rymmer mest?

Avsnitt 14 av 16

Vetenskapsreportern Agneta har missbedömt storleken på sin scenkostym. Beppe undersöker hur en liter mjölk ser ut i olika behållare. Trots att mjölken alltid har en volym på en liter ser det ut att vara mer eller mindre mjölk beroende på behållarens form.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba - finska

Pinnbygge

Avsnitt 13 av 16

Vetenskapsreportern Agneta ska sätta upp en föreställning på teatern. Dessvärre har hennes kulisser fel mått, de är alldeles för små. I studion förklarar Beppe vikten av att ha ritningar och en budgetkalkyl innan man påbörjar ett byggprojekt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Campus Stockholm

Rosling om en ny faktabaserad världsbild

Med hjälp av grafiska illustrationer och genom att ställa frågor vill Hans Rosling ifrågasätta den föråldrade världsbild som många av oss bär med sig som ett arv från den egna skoltiden. Det handlar om de historiska, ekonomiska, sociala och miljömässiga förändringar som har ägt rum i världen under de senaste decennierna. Inspelat den 21 oktober 2015 på Göta Lejon, Stockholm. Arrangör: Scool Oy.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivets hårda skola

Skolavslutning

Avsnitt 6 av 6

Inför skolavslutningen sammanfattar Musse sina lärdomar: Oavsett sina egna förutsättningar kan man vara ett stöd för barnen. Genom att möta och hantera sin egen matteångest kan man undvika att föra över den på andra.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivets hårda skola

Vuxenvärlden

Avsnitt 5 av 6

Vilket ansvar har de vuxna i lärandet? Hur är man en bra vuxen förebild och hur hanterar man relationen till ett barn? Hur tänker läraren Petra som har ett så enormt ansvar? Musse går till botten med hur han själv var som liten genom att fördjupa sig i sin relation till sin pappa. Genom en elev får han också uppleva engagerade föräldrar med en positiv hem- och lärandemiljö.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDet handlar om matematik

Det handlar om matematik

Vad ska vi ha matten till och varför är den så viktig? Och är vi så dåliga som de sjunkande Pisa-resultaten visar? Hör experter på programmering, galaxbildning, cancerforskning och utmanande mattelektioner diskutera hur vi ska få liv i ett ämne som omges av mycket rädsla och många fördomar. De avlivar bland annat myten om att det finns folk som inte är mattemänniskor. Programledare: Natanael Derwinger.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivets hårda skola

Varför ska jag lära

Avsnitt 4 av 6

Goda kunskaper i matte är en viktig inträdesbiljett till de flesta karriärer. Musse hänger med ett barn som han inte vill ska gå samma väg som han själv. Tillsammans praoar de på olika arbetsplatser för att se vilka mattekunskaper som krävs för olika yrken.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivets hårda skola

Det handlar om självkänsla

Avsnitt 3 av 6

Musse ifrågasätter sin egen dåliga självkänsla när det gäller matematik och märker att även Nico har dålig självkänsla. Men i Nicos fall handlar det mer om att han har svårt för att stå i centrum och våga göra saker fysiskt. Petra hjälper Musse att bena ut vad han egentligen har svårt för. Musse kommer till insikt om vad som är det viktigaste han kan ge sitt gudbarn.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivets hårda skola

Våga för att vinna

Avsnitt 2 av 6

Musse har börjat i skolan men känner sig osäker och gömmer sig bakom enkla ursäkter och undanflykter. Han måste övervinna sina egna demoner och utmana sig själv innan han kan ta sig an matte ordentligt.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivets hårda skola

Inget mattegeni direkt

Avsnitt 1 av 6

Musse ska försöka hjälpa sitt gudbarn med matematik men inser att han inte förstår matten i årskurs fem. Hur ska han nu hantera sin roll som en vuxen förebild? All ångest han själv hade i skolan kopplat till matte väcks åter till liv. Men Musse inser samtidigt att han nu har chansen att göra om och göra rätt. Musse bestämmer sig för att återvända till skolbänken. Men det visar sig snart vara mer komplicerat än han tänkt sig.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Inspirerande matematik

Detta krävs för bra, formativ bedömning

Man kan alltid bli bättre, hur bra man än undervisar. Det säger matematikforskaren Torulf Palm. Men vad ska man utveckla? Hans förslag är formativ bedömning, som enligt många forskare är ett av de mest effektiva sätten att öka elevernas kunskaper. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Umeå universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Inspirerande matematik

Att laborera med matte i datorn

Med hjälp av datorn kan eleverna aktiveras och begripa matematiken från ett annat håll. Bengt Aspvall, professor i datalogi, visar hur det går att arbeta praktiskt och lekfullt med matten i klassrummet. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Umeå universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Inspirerande matematik

Att lära sig matte med huvudräkning

För att kunna räkna i huvudet måste man lära sig en mängd strategier och välja den som passar bäst för situationen. Det säger Wiggo Kilborn, lärarutbildare. Men det är inte säkert att samma metod passar alla individer. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Umeå universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Inspirerande matematik

Resonera och kommunicera i matte

Matematik är ett språk man utvecklar hela livet. Lär man sig ett nytt språk får man ett ökat självförtroende. Pernilla Tengvall och Hanna Almström, båda NO- och mattelärare, talar om fem strategier för ett formativt förhållningssätt där ett gott gruppklimat och delaktighet är några av hörnstenarna. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Umeå universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning