Samhällskunskap

(1075 program)
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Vad innebär asylreglerna?

Avsnitt 12 av 25

Om asylreglerna i Sverige. Vad betyder de svenska asylreglerna för mig och min familj? Kan vi återförenas i Sverige? Sam Safinia intervjuar asylrättsadvokat Ignacio Vita.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Kan min partner få permanent uppehållstillstånd?

Avsnitt 11 av 25

Om asylreglerna i Sverige. Kan min partner få ett permanent uppehållstillstånd? Sam Safinia, programledare träffar Ignacio Vita, asylrättsadvokat, som svarar på frågan.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Rädd att bli bortgift?

Avsnitt 20 av 25

Om juridiska frågor som rör äktenskap. Kan någon tvinga mig att gifta mig mot min vilja? Sanarya Kakamgi intervjuar jurist Dona Hariri.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Viktigt att veta om asyllagen

Avsnitt 15 av 25

Om asyllagen. Vad är det viktigaste att veta om asyllagen? Sam Safinia intervjuar asylrättsadvokat Ignacio Vita.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Dåligt behandlad av Migrationsverket

Avsnitt 16 av 25

Om Migrationsverket. Vem kan hjälpa mig om jag blir dåligt behandlad av Migrationsverket? Sam Safinia intervjuar asylrättsadvokat Ignacio Vita.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Vilka räknas som anhöriga?

Avsnitt 13 av 25

Om asylreglerna i Sverige. Vilka människor räknas som mina anhöriga enligt svenska asylregler? Och vart kan jag ansöka om familjeåterförening? Sam Safinia intervjuar asylrättsadvokat Ignacio Vita.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Hitta bostad

Avsnitt 6 av 25

Hur hittar man bostad? Varför är det så svårt att få tag i en bostad? Och hur gör man för att inte bli lurad? Nadine Jazzar intervjuar Mahad Malingur, Arbetsförmedlingen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Barn

Avsnitt 7 av 25

Om barns rättigheter och föräldrars ansvar. Varför är det olagligt att slå sina barn? Hur kan man hjälpa sitt barn om hen är deprimerad? Hamon Moravejzadeh intervjuar Anneli Öhrling från Bris och Eva Harnesk från Rädda Barnen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Flykting eller alternativt skyddsbehövande

Avsnitt 17 av 25

Om flyktingar och andra som kan behöva beskydd. Vad är en flykting och vad är en skyddsbehövande? Vilka rättigheter har man som flykting eller skyddsbehövande?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Är samkönade äktenskap lagligt i sverige?

Avsnitt 18 av 25

Om samkönade äktenskap och kärlek. Är det lagligt för två personer av samma kön att gifta sig i Sverige? Kan de adoptera barn tillsammans?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Vuxenutbildning

Avsnitt 4 av 25

Är det bäst att satsa på arbete eller utbildning? Och vad kostar det att studera i Sverige? Nadine Jazzar intervjuar Inger Hellman som är studievägledare på SFI.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Hur styrs Sverige?

Avsnitt 2 av 25

Om hur Sverige styrs. Varför är vi med i EU? Vilka har rösträtt i Sverige? Och vad gör kungen? Hamon Moravejzadeh intervjuar Dalia Mukhtar Landgren som är statsvetare.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Vad innebär asyllagen?

Avsnitt 9 av 25

Om den svenska asyllagen. Vad innebär den svenska asyllagen? Och hur kan den påverka mig som flykting eller skyddsbehövande? Sam Safinia intervjuar asylrättsadvokat Ignacio Vita.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Vad betyder försörjningskrav?

Avsnitt 14 av 25

Om försörjningskrav och familjeåterförening. Vad betyder försörjningskrav? Vad krävs för att få återförenas med sin familj i Sverige? Är reglerna annorlunda för ensamkommande barn? Sam Safinia intervjuar asylrättsadvokat Ignacio Vita.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Arbete

Avsnitt 1 av 25

Om arbete och hur man söker jobb. Vad ska du tänka på inför en arbetsintervju? Och vad är ett CV? Nadine Jazzar intervjuar Ayse Andersson från Arbetsförmedlingen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Allmän hälsa

Avsnitt 3 av 25

Om den svenska sjukvården. Varför får man inte penicillin? Kan man få vård som asylsökande? Och vilken hjälp kan du som är hörselskadad få? Nadine Jazzar intervjuar Anna Nergård som är chefsläkare inom Stockholms läns landsting.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Permanent uppehållstillstånd

Avsnitt 10 av 25

Om uppehållstillstånd i Sverige. Hur kan jag få ett permanent uppehållstillstånd i Sverige? Hur förnyar jag ett uppehållstillstånd? Och vad är skillnaden mellan ett tillfälligt uppehållstillstånd och ett permanent uppehållstillstånd? Sam Safinia intervjuar asylrättsadvokat Ignacio Vita.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Högre utbildning

Avsnitt 5 av 25

Om högre utbildning. Vad betyder grundläggande behörighet? Och hur kan jag få min utländska examen godkänd? Och hur pluggar man på universitetet ifall man har dyslexi? Hamon Moravejzadeh intervjuar Cecilia Ulfsdotter, enhetschef på Universitets- och högskolerådet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Vad är sambo?

Avsnitt 19 av 25

Om juridiska frågor som rör relationer och boende. Vad är en sambo? Och vad är skillnaden mellan att vara gift och att vara sambo? Sanarya Kakamgi intervjuar jurist Dona Hariri.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJag funkar

Theresa

Avsnitt 4 av 4

Theresa är ingenjör, hon är analytisk, fantasifull och har asperger vilket gör att hennes begåvning är snedfördelad. Theresa är extremt matematiskt, konstnärligt och kreativt begåvad. Både i arbetet som ingenjör och på sin fritid har Theresa användning av sin begåvning. Om Theresa skulle få välja mellan att ha eller inte ha asperger skulle hon behålla sin diagnos. Utan den menar Theresa att hon skulle vara en tråkigare person med ett fattigare liv.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJag funkar

Julia

Avsnitt 1 av 4

Julia bryter mot samhällets normer, hon är svetsare, har adhd och är inte heterosexuell. Julias adhd gör hennes hjärna hyperaktiv och alla tankar och intryck kan vara svåra att sortera. Det är bara då Julia arbetar med händerna som hennes adhd lugnar sig. Kanske är det därför hon bygger trähus på fritiden och jobbar som hantverkare trots att branschen är mansdominerad. Julia menar att hon försöker vara sig själv hela tiden, även om det inte passar in i någon norm.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJag funkar

Anton

Avsnitt 2 av 4

Antons stora passion i livet har alltid varit att laga mat. I vuxen ålder jobbar Anton som kock samtidigt som han studerar gastronomi på högskolan. Anton brinner för att få större kunskap om mat och vin. Han tror att ambitionerna delvis beror på hans diagnoser, adhd, asperger och tourettes. Och i restaurangbranschen brukar man säga att alla framgångsrika kockar har minst en diagnos.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJag funkar

Henrik

Avsnitt 3 av 4

Henrik studerar bioteknik på Kungliga tekniska högskolan (KTH) och filmar alla sina föreläsningar. Henrik har adhd och asperger vilket gör att han har svårt att fokusera på lektionerna. Genom att filma föreläsningar har Henrik arbetat runt sina diagnoser och kan ta till sig undervisningen i den takt som passar honom. Henrik får också stöd från KTH för att lyckas med utbildningen, bland annat en mentor som kan hjälpa till med studierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Vad är hindersprövning?

Avsnitt 21 av 25

Om juridiska frågor som rör äktenskap. Vad är en hindersprövning? Varför måste vi göra en hindersprövning innan vi gifter oss? Sam Safinia intervjuar asylrättsadvokat Ignacio Vita.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Hur kan man skilja sig?

Avsnitt 22 av 25

Om juridiska frågor som rör äktenskap. Hur gör jag om jag vill skilja mig? Och hur går en skilsmässa till? Sam Safinia intervjuar asylrättsadvokat Ignacio Vita.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Vem får lägenheten vid skilsmässa?

Avsnitt 23 av 25

Om juridiska frågor som rör boende och lägenheter. Vem får bo kvar i lägenheten om vi skiljer oss? Sam Safinia intervjuar asylrättsadvokat Ignacio Vita.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Vems efternamn får ett nyfött barn?

Avsnitt 24 av 25

Om juridiska frågor som rör barn och familj. Får ett barn pappans eller mammans efternamn när det föds i Sverige? Sam Safinia intervjuar asylrättsadvokat Ignacio Vita.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaModerland - fördjupning

Vem är terrorist?

Avsnitt 1 av 3

Terrorister är ute efter att skapa oordning, kaos och att sprida rädsla i ett samhälle. Moder Mothanna Magid misstänktes, jagades och greps efter anklagelser om att vara terrorist. Bara några dagar efter att han greps släpptes han fri. Han känner sig falskt anklagad. Han undrar vad som hände och varför just han blev gripen och förhörd för ett så allvarligt brott. Vad tycker du? Hur långt får en stat gå för att bekämpa terrorism? Och vem är terrorist?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaModerland - fördjupning

Vad får man publicera?

Avsnitt 2 av 3

Yttrande- och tryckfriheten är en del av vår grundlag och viktig för ett demokratiskt samhälle. Men man får inte uppmana till brott, hetsa mot folkgrupp, kränka eller förtala. När Expressen publicerade namn och bild på Moder Mothanna Magid som misstänkt terrorist så gjorde många andra medier samma sak. Det handlade om en lägre grad av misstanke. Ändå gjorde de flesta ansvariga utgivare bedömningen att man borde publicera Moders namn och bild. Det skulle få stora konsekvenser för honom. Vad tycker du? Vad får man publicera? Vad måste du själv tänka på när du publicerar och delar?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaModerland - fördjupning

Är religion enande eller splittrande?

Avsnitt 3 av 3

Under 2015 kom det ca 160 000 flyktingar till Sverige. De flesta är muslimer från Syrien, Irak och Afghanistan. Många hjälptes åt vid mottagandet, men främst engagerade sig kristna församlingar. Moder Mothanna Magid är muslim men fick vänner och hjälp genom kyrkan. Historien är dock fylld av religionskrig, både mellan kristna och muslimer och mellan olika inriktningar, allt i den rätta trons namn. Kan kristna och muslimer ändå förstå och hjälpa varandra? Kan man som troende enas i själva tron trots olika trosuppfattningar?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Food Planning

Krisberedskap i Stockholms län

I Sverige är vi beroende av en fungerande livsmedelsinförsel. Inte minst i Stockholms län. Hur klarar vi oss i händelse av kris? Kristina Nigell och Staffan Forsell från Länsstyrelsen berättar om arbetet med en regional livsmedelsstrategi. Inspelat på Södertälje Science Park den 31 januari 2019. Arrangör: Projekt Matlust och Länsstyrelsen i Stockholms län.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2019

Grävande journalistik i Ryssland

Att arbeta som journalist i Ryssland innebär många risker och utmaningar, men det finns också en transparens som möjliggör intressanta avslöjanden. Roman Dobrokhotov, journalist på ryska The Insider, berättar bland annat om arbetet som ledde fram till avslöjandet om den ryska underrättelsetjänstens inblandning i förgiftningsskandalen i Salisbury. Inspelat den 5 april 2019 i Kalmarsalen, Kalmar. Arrangör: Föreningen grävande journalister.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Hörselnedsättning, dövhet och kognition

Hörselmätningar för hörselskadade barn

Heléne Hjertman, audionom och doktorand inom klinisk och experimentell medicin, berättar om sin forskning kring hörselskadade barns förmåga att höra i störande miljöer. Inspelat den 21 mars 2019 på Linköpings universitet. Arrangörer: Specialpedagogiska skolmyndigheten och Linnécentrum HEAD.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Hörselnedsättning, dövhet och kognition

Att förstå hur andra tänker och känner

Anett Sundqvist är forskare inom utvecklingspsykologi med bakgrund i logopedi och handikappvetenskap. Här berättar hon om hur inlevelseförmågan utvecklas hos barn med olika funktionsnedsättningar. Inspelat den 21 mars 2019 på Linköpings universitet. Arrangörer: Specialpedagogiska skolmyndigheten och Linnécentrum HEAD.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Hörselnedsättning, dövhet och kognition

Kognitiv och språklig utveckling

Björn Lyxell, professor i psykologi, har studerat utvecklingen hos döva och hörselskadade barn med cochleaimplantat och eller hörapparat. Inspelat den 21 mars 2019 på Linköpings universitet. Arrangörer: Specialpedagogiska skolmyndigheten och Linnécentrum HEAD.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Hörselnedsättning, dövhet och kognition

Lyssningsansträngning, förståelse och lärande

Birgitta Sahlén, professor i logopedi, berättar om lyssningsansträngning, förståelse och lärande i klassrummet för barn med hörselnedsättning. Måluppfyllelsen för barn med hörselnedsättning är fortfarande låg, trots hjälpmedel. Inspelat den 21 mars 2019 på Linköpings universitet. Arrangörer: Specialpedagogiska skolmyndigheten och Linnécentrum HEAD.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Hörselnedsättning, dövhet och kognition

Om nyttan av cochleaimplantat

Elina Mäki-Torkko, professor i audiologi, har studerat nyttan med cochleaimplantat hos vuxna med grav hörselnedsättning. Hon belyser vikten av att hjälpa den här gruppen på grund av de konsekvenser som obehandlad hörselnedsättning leder till. Inspelat den 21 mars 2019 på Linköpings universitet. Arrangörer: Specialpedagogiska skolmyndigheten och Linnécentrum HEAD.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Hörselnedsättning, dövhet och kognition

Ensidig hörselnedsättning

Stefan Stenfelt, professor i teknisk audiologi, har studerat ensidig hörselnedsättning och dövhet. Här beskriver han problematiken och de hjälpmedel som finns. Inspelat den 21 mars 2019 på Linköpings universitet. Arrangörer: Specialpedagogiska skolmyndigheten och Linnécentrum HEAD.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAutomatiseringens tidevarv

Ludditerna var de första teknikmotståndarna

Avsnitt 3

De första att råka ut för teknikutvecklingens mer negativa sida - jobbförstörelse - var textilarbetare i Nottingham. De så kallade Ludditerna tog till våld för att bekämpa konsekvenserna av den nya tekniken. Idag kallas de som vill begränsa teknikutvecklingen för neo-ludditer. Det är dock lite som tyder på att lagar och regler mot automatisering skulle vara en framkomlig väg för att skydda jobben.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAutomatiseringens tidevarv

Hur förbereder vi oss för en automatiserad framtid?

Avsnitt 4

I Schweiz används ett lärlingssystem som nationalekonomer menar är anledningen till att landets ungdomsarbetslöshetssiffror länge varit rekordlåga. Frågan är om det kommer räcka till när automatiseringen accelererar. Vad händer när det blir mer fördelaktigt för arbetsplatserna att ta in maskiner istället för lärlingar?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAutomatiseringens tidevarv

Förstör maskinerna jobben?

Avsnitt 1

Eric Brynolfson, författare till The second machine age, menar att vi på grund av robotisering, digitalisering och automatisering står inför en kommande massarbetslöshet. Det skulle i så fall vara ett trendbrott. Historiskt har vi hittills alltid kunnat ersätta jobben som tekniken förstör med nya jobb.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAutomatiseringens tidevarv

Digital teknik skapar få jobb

Avsnitt 2

Teknikutvecklingen kommer med ett inbyggt problem. För varje nytt teknikskifte skapas allt färre nya jobb. Börsens stora teknikbolag gör enorma vinster men behöver väldigt få arbetare. Det är ett av tecknen på att vi skulle kunna stå inför en kommande teknologisk arbetslöshet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAutomatiseringens tidevarv

Kan tekniken ge oss mer fri tid?

Avsnitt 5

När datorer och robotar hanterar alltfler av våra arbetsuppgifter kan man fråga sig varför vi människor behöver jobba så mycket som vi gör. En av 1930-talets viktigaste nationalekonomer, John Maynard Keynes, förutspådde att teknikutvecklingen skulle göra det möjligt att sänka arbetsveckan till 15 timmar år 2000. Varför blev det inte så?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLite om mänskliga rättigheter

Om rätten till utbildning

Avsnitt 4 av 8

Alla ska ha rätt till utbildning, men varför får alla ändå inte utbilda sig? Medverkande: Inger Ashing, ordförande, Rädda Barnen i Malmö; Malin Isaksson, universitetslektor i folkrätt. Programledare: Sebastian Pawlowski.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLite om mänskliga rättigheter

Om rätten till bostad

Avsnitt 5 av 8

Varför har inte alla människor någonstans att bo? Medverkande: Johan Jägermo, hemlös; Marcus Knutagård, universitetslektor i socialt arbete; Malin Isaksson, universitetslektor i folkrätt. Programledare: Sebastian Pawlowski.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLite om mänskliga rättigheter

Om rätten till en könsidentitet

Avsnitt 6 av 8

Vilka problem möter personer som inte identifierar sig som män eller kvinnor? Medverkande: Marcus Maayan-Tal Axelsson, hbtq-aktivist; Anders Bratås, maskör; Vierge Hård, projektledare, RFSL Ungdom.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLite om mänskliga rättigheter

Om rätten till god hälsa

Avsnitt 7 av 8

Alla har rätt till god hälsa men långt ifrån alla mår bra. Medverkande: Lena Di Corsi, träningsinstruktör och Margareta Kristenson, professor i folkhälsovetenskap. Programledare: Sebastian Pawlowski och Nancy Delic.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLite om mänskliga rättigheter

Om rätten till frihet

Avsnitt 8 av 8

Om våra digitala liv och integriteten. Medverkande: Janne Elvelid, policyanalytiker, EU-kommissionen. Programledare: Sebastian Pawlowski.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLite om mänskliga rättigheter

Om rätt till sin kropp

Avsnitt 1 av 8

Får man göra vad som helst med sin kropp? Medverkande: Aje Hedlund, nakenfotograf; Nikita, sexarbetare; Elsa Poijo Segerstedt, nakenmodell; Mathias Sköld, modell; Lena Halldenius, professor i mänskliga rättigheter; Malin Isaksson, universitetslektor inom folkrätt. Programledare: Sebastian Pawlowski.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLite om mänskliga rättigheter

Om rätten till religionsfrihet

Avsnitt 2 av 8

Varför har människan behov av att tro? Medverkande: David Thurfjell, religionsprofessor; Syster Monika, Birgittasystrarna, Vadstena och Malin Isaksson, universitetslektor i folkrätt. Programledare: Sebastian Pawlowski och Nancy Delic.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning