14 sökträffar som matchar

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFakta eller feeling

Bli en influencer!

Drömmen om att bli en influencer med egna plattformar, där man kan sprida sina idéer och intressen, är stor. Hur gör man för att bli den som alla vill följa? Kan man tjäna pengar på det? Vilka är fällorna? Och hur väl stämmer drömmen överens med verkligheten? Aysha Jones - som startade Africa Fashion Week Stockholm - ger tips till alla som vill bli influencers.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Tora Sparkles, dag 2

Tora ringer till sms-låneföretag och säger att hon behöver låna pengar till att betala av andra skulder och till att köpa narkotika. Bryr sig låneföretagen om vad pengarna går till? Tora, Ison och Emilia diskuterar också för- och nackdelar med studielån.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Lisa Tellbe, dag 2

Lisa Tellbe får ofta förfrågningar från företag om att göra reklam på sin blogg. Hur tänker hon kring marknadsföring av produkter? Kan man lita på vad bloggare skriver? Lisa ringer till en konsumentvägledare för att ta reda på vilka regler som egentligen gäller för reklam i bloggar.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Daniel Paris, dag 2

Daniel, Ison och Emilia diskuterar miljömärkningar och greenwashing. Många företag vill få oss att tro att de är mer miljömedvetna än vad de är. Hur mycket är lurendrejeri och hur kan man veta vad som är bra? Och inom vilka områden ska man satsa på att vara miljövänlig om man vill få största möjliga effekt?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPengar - näst viktigast efter kärleken?

Ekonomisk livsstil

Idag är det lätt att låna till en dyr livsstil. Daniel hamnade hos Kronofogden på grund av sina sms-lån. Måste kvalitet vara dyrt och när man ska välja kopian framför originalet? Designern Camilla Thulin och trendgurun Stefan Nilsson tipsar.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaIdéfabriken

Final

Avsnitt 6 av 6

Del 6 av 6. Nu är det dags för de unga entreprenörerna att få alla delar på plats. Juryn förväntar sig en färdig affärsplan. För att låta övertygande och proffsiga vid slutpresentationen får grupperna hjälp från Berghs School of Communication. Nu gäller det att vässa argumenten för att vinna juryns röst.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaIdéfabriken

Marknadsföring

Avsnitt 5 av 6

Del 5 av 6. Med vilket budskap ska de unga entreprenörerna övertyga kunderna om att deras produkt eller tjänst är värd att köpa? Kommunikationsexperten Pär Lager låter entreprenörerna testa sina talanger på ovetande båtpassagerare.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaIdéfabriken

Budget

Avsnitt 4 av 6

Del 4 av 6. Det är dags för entreprenörerna att visa för juryn att deras idéer är ekonomiskt genomförbara. De får experthjälp i form av Jane Walerud. Hon räknas som en av Sveriges mest betydelsefulla affärsänglar.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaIdéfabriken

Design

Avsnitt 3 av 6

Del 3 av 6. Entreprenörerna ger sig av till en av världens främsta designbyråer. Med hjälp av byråns experter coachas de i användarvänlighet, miljöansvar, teknik, material, utseende och vad som är unikt med deras idéer. Målet är att ta fram en prototyp av deras produkter och tjänster.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaIdéfabriken

Kunden

Avsnitt 2 av 6

Del 2 av 6. Entreprenörerna presenterar sina affärsidéer för juryn. Efter en coachning i kundanalys av Donnie Lygonis, affärsutvecklare på KTH, är det sedan dags att ge sig ut i verkligheten.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaIdéfabriken

Affärsidén

Avsnitt 1 av 6

Del 1 av 6. Går det att gå från noll till succéföretag på sex dagar? Nio unga affärstalanger får en unik chans att tillsammans med några av Sveriges mest framgångsrika experter utveckla en idé - från tanke till färdigt företag.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEntreprenörerna

Hilda Ericsson

Avsnitt 5 av 6

Hilda Ericsson var med om att lägga grunden för telefonföretaget Ericssons utveckling och tidiga framgång. Hon är ett exempel på hur kvinnors insatser i ett familjeföretag ofta osynliggörs.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEntreprenörerna

Wilhelmina Skogh

Avsnitt 2 av 6

Wilhelmina Skogh arbetade sig snabbt upp inom hotell- och restaurangbranschen och blev som ung hotelldirektör i toppskiktet. Hennes yrkesliv under det sena 1800-talet präglas av pionjärskap och banbrytande idéer.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEntreprenörerna

Sofia Gumaelius

Avsnitt 1 av 6

Sofia Gumaelius var en pionjär inom rösträttsfrågan, en driven företagare och banbrytande inom sin bransch - hon startade en annonsbyrå i Stockholm. Författaren Ewonne Winblad berättar om Sofias gärning, och Amanda Koutra, vd för en annonsbyrå, lyfter fram Sofias betydelse.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning