243 sökträffar som matchar

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUgglan och kompisproblemet

Hålla vad man lovar

Avsnitt 4 av 7

En fotbollsspelare lovade att spela fotboll med sin kompis Fotbolls-Eva, men åkte istället skateboard med coola Lisa. Nu är Fotbolls-Eva jätteledsen. För att hitta en lösning på det svåra kompisproblemet går hon till världens klokaste uggla för att be om råd.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Förskola
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Krabbmentalitet

Det kan vara väldigt frustrerande att omges av människor som inte vill att man ska lyckas. Men låt dem inte dra ner dig. Här får du några tips på hur du kan hantera det.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSnacka om sex - teckenspråkstolkat

Kärlek och relationer

Avsnitt 2 av 6

I puberteten förändras vi inte bara på utsidan - utan lika mycket på insidan. Vi pratar om vad som kan hända i relationerna med andra när kärlek och sex kommer in i bilden. Vi tar upp och resonerar om ord som samtycke, identitet och ansvar. Influencern Thomas Sekelius berättar om hur det var för honom att känna sig annorlunda i tonåren.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFilosofera med Farzad

Är universum oändligt? Del 1

Avsnitt 6 av 10

Vad är universum egentligen? Har universum ett slut? Och vad finns det där i så fall? Tillsammans med Siri och Nils, båda 11 år, funderar Farzad kring de här stora och kluriga frågorna. De vänder och vrider på sina tankar för att komma närmare olika svar, och frågar sig också vad som fanns innan universum kom till. Vi får också höra vad elever på Högalidsskolan i Stockholm tänker kring samma frågor.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFilosofera med Farzad

Vad händer när vi dör? Del 2.

Avsnitt 9 av 10

Vad händer när vi dör? Och vad skulle hända om vi inte dog? 11-åriga Sun-Sun, 12-åriga Fabian och Farzad filosoferar vidare kring detta stora ämne. Lever ens atomer kvar i någon form även om medvetandet inte gör det? Tror man på sådant som man vill tro på, om det som händer efter att man dött? I många religioner talar man om ett liv efter detta. Blir det lättare att förstå döden då? Vi får även höra elever från Snösätraskolan dela med sig av sina tankar om vad som händer efter döden.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFilosofera med Farzad

Vem är jag? Del 2

Avsnitt 2 av 10

Vad är det att vara sig själv? Kan man vara olika personer samtidigt? Och hur är det egentligen, finns det något i en själv som kommer vara precis likadant även när man är 80? Farzad filosoferar vidare tillsammans med 12-åriga Palle och 10-åriga Minou. De vrider och vänder på sina funderingar för att hitta olika svar och kunna ta nya tankekliv. Elever på Snösätraskolan i Rågsved får också fundera kring samma frågor.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFilosofera med Farzad

Vad händer när vi dör? Del 1.

Avsnitt 8 av 10

Vad är döden? Varför dör vi? Och vad händer med oss när vi dör? Tillsammans med 11-åriga Sun-Sun och 12-åriga Fabian funderar Farzad kring de här stora frågorna. Alla dör någon gång och ändå tycker vi ofta att det är jobbigt att tänka på det och prata om det. Varför då? Ser man på döden på olika sätt beroende på hur gammal man är? Och hur kan det vara när någon i ens närhet dör? Vi får också höra några elever på Snösätraskolan dela med sig av sina tankar.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFilosofera med Farzad

Vem är jag? Del 1

Avsnitt 1 av 10

Vem är egentligen jag? Vad är det som gör mig till just mig? Känns det likadant för alla att vara människa? Om jag hade blivit utbytt på BB och vuxit upp i en annan familj i en annan del av världen, skulle det ändå finnas något i mig som var samma som nu? Stora, svåra och spännande frågor som Farzad funderar över tillsammans med 12-åriga Palle och 10-åriga Minou. Genom att fundera på samma fråga tillsammans med andra kan vi få nya tankar och andra perspektiv. Kanske tankar vi aldrig tänkt förut? När man filosoferar finns det inget rätt eller fel.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFilosofera med Farzad

Tänk om allt är en illusion

Avsnitt 10 av 10

Hur vet vi att det vi ser, känner och luktar är på riktigt? Att allting inte bara är en superavancerad och välgjord simulering? Sofia och Nils, båda 11 år, funderar tillsammans med Farzad kring de här komplicerade frågorna. Tänk om vi egentligen befinner oss i ett spel och att någon annan styr oss, vem skulle det vara i så fall? Och spelar det egentligen någon roll om allt är en illusion? Vi får också höra vad elever på Snösätraskolan i Rågsved tänker om samma frågor.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFilosofera med Farzad

Är universum oändligt? Del 2

Avsnitt 7 av 10

Vad fanns innan universum kom till? Vad är ingenting? Är vårt universum det första? Tillsammans med Siri och Nils, båda 11 år, fortsätter Farzad att fundera kring de här stora och kluriga frågorna. De vänder och vrider på sina tankar för att komma närmare olika svar. För att höra olika sätt att tänka lyssnar de också på hur några elever på Högalidsskolan i Stockholm funderar.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFilosofera med Farzad

Meningen med livet, del 2

Avsnitt 4 av 10

Fabian och Minou fortsätter att fundera tillsammans med Farzad kring meningen med livet. Varför lever vi? Vad kan påverka synen på meningen med livet, och förändras den med tiden? De gör ett tankeexperiment: om man som 90-åring kunde ringa till sig själv idag och tipsa om vad som gör livet meningsfullt. Vad skulle man säga då?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFilosofera med Farzad

Meningen med livet, del 1

Avsnitt 3 av 10

Vad är egentligen meningen med livet och varför finns vi människor? Tillsammans med 12-åriga Fabian och 10-åriga Minou funderar Farzad kring de här stora och svåra frågorna. De vänder och vrider på sina tankar för att komma närmare olika svar. De frågar sig bland annat vad som skulle hända om livet inte fanns. Har människan ett uppdrag? Bestämmer man kanske själv vad som är meningen med livet?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFilosofera med Farzad

Vad är tid?

Avsnitt 5 av 10

Finns tid på riktigt, eller är den bara ett påhitt? Tillsammans med 10-åriga Zoi och 11-åriga Nils funderar Farzad kring de här kluriga frågorna. De vänder och vrider på sina tankar, och frågar sig bland annat vad som skulle hända om tiden inte fanns. För att få höra ännu fler funderingar om tiden lyssnar de också på vad några elever på Snösätraskolan i Rågsved tänker. När man filosoferar finns det inga rätt eller fel och det är inte svaren som är viktiga - utan vägen dit.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUgglan och kompisproblemet

Inte avbryta

Avsnitt 3 av 7

En uppfinnare har fått i uppdrag av drottningen att göra världens godaste dryck - tillsammans med sin värsta fiende! För att hitta en lösning på det svåra kompisproblemet går hon till världens klokaste uggla för att be om råd.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Förskola
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaEtt särskilt dilemma

Behandlad som ett barn

Avsnitt 8 av 20

Del 8 av 20. Susanne Rosenström är verksamhetschef inom omsorgen, och ibland märker hon att brukarna blir behandlade som barn. Det är också vanligt att människor med intellektuell funktionsnedsättning jämförs med barn när man pratar om deras begåvningsnivå. Vilka konsekvenser får det, och hur ska man som chef hantera det? Sebastian samtalar med Susanne om det och delar med sig av sina egna erfarenheter.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaEtt särskilt dilemma

Makt

Avsnitt 9 av 20

Del 9 av 20. Camilla Adolfsson är lärare på en gymnasiesärskola. Ibland arbetar hon med elever som har begränsade möjligheter att kommunicera. Camilla strävar efter att respektera allas rätt till självbestämmande, men ibland hamnar hon i svåra situationer. Till exempel kan en elev, som inte kan prata, uttrycka sitt missnöje genom att ta av sig alla kläder när de är på stan. Vad gör hon då? Sebastian samtalar med Camilla om makt, och hur personal inom omsorgen kan förhålla sig.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaEtt särskilt dilemma

Självbestämmande

Avsnitt 10 av 20

Del 10 av 20. Petra Björne är utvecklingskoordinator. Hon stödjer både personal och brukare i verksamheter inom LSS. Ibland händer det att brukare ringer till henne och berättar att de känner sig begränsade på olika sätt, till exempel i hur de vill leva sina liv. Vad kan hon göra då? Sebastian samtalar med Petra om hur personalen kan förhålla sig till brukarnas rätt till självbestämmande.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaEtt särskilt dilemma

Vem ska göra jobbet?

Avsnitt 1 av 20

Del 1 av 20. Madeleine Arle arbetar som aktivitetshandledare vid en daglig verksamhet som driver ett café. Verksamheten är frivillig för brukarna, och ibland händer det att de inte dyker upp. Det ställer till problem för Madeleine för då måste hon själv ta hand om alla beställningar. Sebastian pratar med henne om hur hon ska göra för att motivera brukarna, och vilka krav hon kan ställa på att de ska ta ansvar.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaEtt särskilt dilemma

Flytta hemifrån

Avsnitt 2 av 20

Del 2 av 20. Ingrid Savbrandt är omsorgspedagog vid en daglig verksamhet i Malmö. Ibland kommer det deltagare till henne och ber henne om hjälp så att de kan flytta hemifrån. Men när Ingrid försöker hjälpa till kan det uppstå konflikter med föräldrar som vill att deras barn ska fortsätta bo hemma. Sebastian samtalar med Ingrid om hur deltagarnas relationer till sina närstående påverkar det dagliga arbetet inom omsorgen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaEtt särskilt dilemma

Vara ifred?

Avsnitt 3 av 20

Del 3 av 20. Per Voll är kurator, han hjälper ungdomar med intellektuella funktionsnedsättningar att få kontaktstöd. En mamma som är orolig för sin 17-åriga son hör av sig. Hon vill att sonen ska ha någon att umgås med, någon att fika eller gå på bio med. Men problemet är att sonen själv inte vill ha någon kontaktperson. Så vad ska Per göra? Sebastian samtalar med Per om vem som egentligen vet bäst vad en tonåring i den här situationen mår bra av.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaEtt särskilt dilemma

Utnyttjad

Avsnitt 4 av 20

Del 4 av 20. Martin arbetar som omsorgspedagog. En dag kommer en av deltagarna till sin dagliga verksamhet och är jätteglad. Hon har träffat en man som är "normalpuckad" och hon är väldigt förälskad. Men Martin är rädd att hon kommer att bli utnyttjad. Sebastian samtalar med Martin om olika situationer när den som har en intellektuell funktionsnedsättning riskerar att bli utnyttjad, och vad personal inom omsorgen kan göra för att förhindra det.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaEtt särskilt dilemma

Skaffa barn

Avsnitt 5 av 20

Del 5 av 20. Johan Lidbo är omsorgspedagog inom daglig verksamhet. Det händer att brukare kommer till honom och berättar att de vill skaffa barn. Och ibland vet Johan att personen ifråga inte kommer att klara av att ta hand om barnet. Sebastian, som själv är förälder, samtalar med Johan om längtan efter barn, och om hur man som personal kan hantera de svåra situationer som ibland uppstår kring detta.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaEtt särskilt dilemma

Regler på boende

Avsnitt 6 av 20

Del 6 av 20. Jenny Nihlén arbetar som övergripande omsorgspedagog inom LSS. Hon stödjer sin personal i arbetet med hur olika regler ska se ut och tillämpas i gruppbostaden. Ibland har brukarna och personalen på boendet väldigt olika uppfattningar om det. Vilka regler ska gälla för personalen och vilka ska gälla för brukarna? Utifrån egna och andras erfarenheter samtalar Sebastian med Jenny om hur en bra regel kan se ut, och hur man får den att fungera i praktiken.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaEtt särskilt dilemma

Boendestöd

Avsnitt 7 av 20

Del 7 av 20. Anette Walter arbetar som boendestödjare, det innebär att hon gör hembesök hos brukare som har boendestöd enligt LSS. Meningen är att hon ska stödja de här personerna så att de bättre kan ta hand om sitt hem. Ibland kommer hon till hem i kaos, samtidigt som personen som bor där inte vill ta emot hjälp. Hur hanterar hon det? Sebastian samtalar med Anette om när rätten att bestämma över sitt eget hem krockar med omgivningens idéer om vad som är en bra hemmiljö.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUgglan och kompisproblemet

Säga nej

Avsnitt 2 av 7

En tjuv vill inte råna banker längre men är samtidigt rädd för att förlora sina tjuvkompisar. För att hitta en lösning på det svåra kompisproblemet går hon till världens klokaste uggla för att be om råd.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Förskola
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMifforadio

Donationer

Avsnitt 11 av 40

Vill du donera dina organ? Vilka är för- och nackdelarna med organdonation? Mysig morgonshow om de stora livsfrågorna. Vi äter frukost och pratar med lyssnare som ringer in. Skön musik spelas.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUgglan och kompisproblemet

Säga förlåt på riktigt

Avsnitt 1 av 7

En snickare har haft sönder sin bästa kompis bord. Vad ska hon göra? För att hitta en lösning på det svåra kompisproblemet går hon till världens klokaste uggla för att be om råd.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Förskola
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - MIK-dagen 2019

Kan man lita på journalister?

Ansvar och förtroende är viktigare än någonsin, menar Anna Lindberg, vd för Öst Media. Här beskriver hon vad pressetik och allmänintresse kan vara. Inspelat den 26 mars 2019 på Cnema, Norrköping. Arrangör: Region Östergötland.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolla myten - vetenskapligt

Närsynthet

Avsnitt 2 av 12

Kan man bli närsynt av att titta länge och nära på sin mobil? Vi träffar en optiker och får vara med på en synundersökning. Och en synforskare gör en laboration. Resultatet är tydligt.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolla myten - vetenskapligt

Hårborttagning

Avsnitt 3 av 12

Är det ohygieniskt att ta bort hår på kroppen? Vi träffar en hudterapeut och får vara med när hon vaxar ben. Sedan görs en laboration, där bakterierna på ett vaxat ben och ett hårigt jämförs.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolla myten - vetenskapligt

Klämma finnar

Avsnitt 8 av 12

Kan man dö av att klämma en finne i ansiktet? Om det är sant eller en myt kan du ta reda på genom den vetenskapliga arbetsmetoden.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolla myten - vetenskapligt

Grönt hår

Avsnitt 1 av 12

Blir blekt hår grönt av poolvatten? Med hjälp av den vetenskapliga arbetsmetoden får vi reda på sanningen om klorvattnets inverkan på håret.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolla myten - vetenskapligt

Bermudatriangeln

Avsnitt 5 av 12

Är det metangas från undervattensvulkaner som gör att skepp sjunker i Bermudatriangeln? Om det är sant eller en myt får vi reda på här. En vetenskaplig laboration görs för att ta reda på om skepp kan sjunka på grund av metangasbubblor.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolla myten - vetenskapligt

Energidryck

Avsnitt 4 av 12

Kan man dö av att dricka energidryck? Om det är sant eller en myt kan du ta reda på genom den vetenskapliga arbetsmetoden. En laboration görs för att ta reda på om hjärtat påverkas.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolla myten - vetenskapligt

Fluor

Avsnitt 7 av 12

Är flour ett nervgift som kan skada din hjärna? Och får du lägre IQ av fluor? Huruvida detta är sant eller falskt kan du ta reda på med den vetenskapliga arbetsmetoden.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolla myten - vetenskapligt

HPV-vaccin

Avsnitt 9 av 12

Alla tjejer i årskurs 5 - 6 erbjuds HPV-vaccin. Men kan man dö av att vaccinera sig mot HPV-virus? Om det är sant eller en myt kan du ta reda på genom den vetenskapliga arbetsmetoden.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolla myten - vetenskapligt

Hundsaliv

Avsnitt 11 av 12

Kan man få allvarliga sjukdomar av att bli slickad av en hund i ansiktet? Kan hundsaliv rent av ta död på en människa? Genom den vetenskapliga arbetsmetoden kan du ta reda på svaren.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolla myten - vetenskapligt

Chemtrails

Avsnitt 12 av 12

Är flygplansspåren på himlen kemikalier makthavare släpper ut för att droga oss? Om det är sant eller en myt kan du få reda på genom den vetenskapliga arbetsmetoden.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolla myten - vetenskapligt

Margarin

Avsnitt 10 av 12

Finns det verkligen bensin i margarinet som vi brer på smörgåsen? Med den vetenskapliga metoden undersöks här om det är sant eller bara en myt.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolla myten - vetenskapligt

Mobilstrålning

Avsnitt 6 av 12

Orsakar strålning från mobiltelefoner cancer? Om det är sant eller en myt kan du undersöka med den vetenskapliga arbetsmetoden.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMifforadio

Fråga Miffo

Avsnitt 8 av 40

Ta chansen och fråga Miffo om sådant du vill ha svar på! Mysig morgonshow om de stora livsfrågorna. Vi äter frukost och pratar med lyssnare som ringer in. Skön musik spelas.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lära med berättande

Allt du behöver veta om källkritik

Dick Harrison, professor i historia vid Lunds universitet, föreläser om källkritik och redogör för fem viktiga kriterier att ta hänsyn till när man bedömer en källas trovärdighet. Inspelat den 14 februari 2019 på Campus Skellefteå. Arrangörer: Nordiskt berättarcentrum, Västerbottens museum och Umeå universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Ayn Rand - egoismens försvarare

Avsnitt 8

Ayn Rand flyr från ett Sovjet där det varit revolution, till drömlandet det kapitalistiska Amerika. Här utvecklar hon det hon kallar en ny filosofi. I den förespråkar hon en rationell egoism, där individen i första hand bör tänka på sitt eget välbefinnande. Ayn Rand menar att rationell egoism inte hotar andra människor, eftersom vi har ett egenintresse av andra genom exempelvis handel, vänskap och kärlek. Hon föraktar mänsklig svaghet och hyllar de som är starka och vackra. Hennes roman "Och världen skälvde" sågades av kritikerna, men blev en bästsäljare som inspirerat alltifrån politiker till entreprenörer i Silicon Valley.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFakta eller feeling

Faktaresistens

Forskning visar att våra beslut fattas utifrån känslor, snarare än fakta. Hur påverkbara är vi när det kommer till känslor? Förstagångsväljaren Isak ställer en fråga; hur tar man debatten med personer som är låsta i sina åsikter? Gäst är Emma Frans, författare till boken Larmrapporten och forskare vid Karolinska institutet. Emma ger ett vetenskapligt perspektiv på aktuella företeelser och tips kring hur du avgör vad som är vinklade nyheter och rena påhitt. Och är vetenskapliga rön ens vetenskapliga?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDidaktorn

Kritik av källkritik

Avsnitt 86

Det finns en övertro på att källkritik hjälper elever att hantera sin mediekonsumtion. Det menar Ulf Dalquist, forskningsansvarig på Statens Medieråd. "Källkritik analyserar fakta. Det hjälper dig t ex inte att analysera en propagandafilm från IS." säger han. Fakta och nyheter är endast en mindre del i tonåringars medieförbrukning och då behövs andra analysredskap, enligt Ulf Dalquist. "Vill vi lära barnen att klara av det vi tycker att de borde göra eller ska vi lära dem att hantera det de redan gör?" frågar han retoriskt. Här berättar han om skolans utmaningar för att möta elevernas behov.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

René Descartes - vikten av att tänka

Avsnitt 8 av 30

När vetenskapen slagit fast att jorden kretsar kring solen och inte tvärtom ställdes världen på ända. Vad kunde man egentligen lita på? Den frågan tog sig filosofen och matematikern René Descartes an och hans tankar ledde fram till de berömda orden "Jag tänker, alltså finns jag". Hans idéer och tankar har inspirerat filosofer i flera hundra år. Men hans filosofi mottogs inte väl av den katolska kyrkan och under större delen av sitt liv levde han på flykt.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå funkar Sverige - romani chib/lovari

Källkritik

Avsnitt 6 av 10

Vi förklarar vad källkritik är och varför det är viktigt. Vad har källkritik med demokrati att göra?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå funkar Sverige - finska

Källkritik

Avsnitt 6 av 10

Vi förklarar vad källkritik är och varför det är viktigt. Vad har källkritik med demokrati att göra?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå funkar Sverige

Källkritik

Avsnitt 6 av 10

Vi förklarar vad källkritik är och varför det är viktigt. Vad har källkritik med demokrati att göra?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå funkar Sverige - meänkieli

Källkritik

Avsnitt 6 av 10

Vi förklarar vad källkritik är och varför det är viktigt. Vad har källkritik med demokrati att göra?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning