10 sökträffar som matchar

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaWhat makes me me

Who owns the sky?

Avsnitt 2 av 5

Vid floden ligger två byar, en fattig jordbruksby och en rik fiskeby. När jordbrukarna anlägger en damm går det bra för dem - men fisken försvinner från invånarna i fiskebyn. Vad är rättvisa? Hur delar man med sig? Kan man äga en flod?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå här tänker jag

Vem äger himlen?

Avsnitt 2 av 5

Vid floden ligger två byar, en fattig jordbruksby och en rik fiskeby. När jordbrukarna anlägger en damm går det bra för dem - men fisken försvinner från invånarna i fiskebyn. Vad är rättvisa? Hur delar man med sig? Kan man äga en flod?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaWhat makes me me - lätt engelska

Who owns the sky?

Avsnitt 2 av 5

Vid floden ligger två byar, en fattig jordbruksby och en rik fiskeby. När jordbrukarna anlägger en damm går det bra för dem - men fisken försvinner från invånarna i fiskebyn. Vad är rättvisa? Hur delar man med sig? Kan man äga en flod?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå funkar Sverige

Naturtillgångar

Avsnitt 9 av 10

Hur har Sverige blivit ett rikt land? Varför är den svenska naturen viktig? Vad är allemansrätt?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå funkar Sverige - meänkieli

Naturtillgångar

Avsnitt 9 av 10

Hur har Sverige blivit ett rikt land? Varför är den svenska naturen viktig? Vad är allemansrätt?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå funkar Sverige - romani chib/lovari

Naturtillgångar

Avsnitt 9 av 10

Hur har Sverige blivit ett rikt land? Varför är den svenska naturen viktig? Vad är allemansrätt?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå funkar Sverige - finska

Naturtillgångar

Avsnitt 9 av 10

Hur har Sverige blivit ett rikt land? Varför är den svenska naturen viktig? Vad är allemansrätt?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå funkar Sverige - nordsamiska

Naturtillgångar

Avsnitt 9

Hur har Sverige blivit ett rikt land? Varför är den svenska naturen viktig? Vad är allemansrätt?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHärifrån till hållbarheten

Människa och naturen

Avsnitt 9 av 10

Massproduktionen har tagit oss allt längre ifrån naturen och dess resurser. Vi ser bara slutresultaten i en lång produktionskedja. Det har påverkat hur vi värderar naturens tjänster. Jägaren Martin Kits anser att vi inte bör ta ut mer än vad naturen har i överskott. Men är det möjligt i ett masskonsumtionssamhälle? Pim Bendt beskriver ekosystemstjänster som påverkats negativt av våra stora produktionssystem. Pollineringen är nödvändig för att vi ska kunna odla mat. Men bin och humlor trivs inte i våra monokulturer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Rusningen efter Afrikas resurser

UR Samtiden - Rusningen efter Afrikas resurser

Vilka är vinnarna och vilka är förlorarna i den nya kapplöpningen om Afrikas resurser? Är den pågående utvinningen en förlängning av kolonialismen med korruption och miljöfarlig verksamhet som följd - eller pågår en utveckling som gynnar alla medborgare? En debatt med Margaret C Lee, ledande Afrikaforskare, Nnimmo Bassey, Right Livelihood-pristagare 2010 för sina avslöjanden kring den nigerianska oljeindustrin, och Erik Esbjörnsson, Afrikakorrespondent för Dagens Nyheter. Debatten inleds med en kort intervju med Ellen Hillbom, Afrikaforskare. Inspelat den 10 november 2015 på Lunds universitet. Arrangör: Lunds universitet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning