148 sökträffar som matchar

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med den stulna guldtackan

Avsnitt 7 av 8

Vem stal baronens guldtacka? Laget Legenderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med ansiktet i spegeln

Avsnitt 6 av 8

Vem skrämde baronessan? Laget Leoparderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med de halshuggna rosorna

Avsnitt 2 av 8

Vem var det som halshögg rosorna? Laget Mästarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Specialpedagogikens dag 2019

Att lära barn lära sig själva

Använd inte historieböckerna som en bibel, utan som något eleverna kritiskt kan granska. Det säger Guy Claxton, professor och författare, och slår ett slag för kreativt och kritiskt lärande. Inspelat den 13 mars 2019 i Aula Magna, Stockholms universitet. Arrangör: Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet

Mysteriet med det ansiktslösa porträttet

Avsnitt 8 av 8

Vem gjorde porträttet ansiktslöst? Laget Vinnarskallarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - syntolkat

Mysteriet med det ansiktslösa porträttet

Avsnitt 8 av 8

Vem gjorde porträttet ansiktslöst? Laget Vinnarskallarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - MIK-dagen 2019

Hur digitaliserar vi skolarbetet?

Rektor Amelie Wahlström fick Guldäpplejuryns särskilda pris för sitt målmedvetna och engagerande arbete med digitalisering. Här berättar hon om sitt ledarskap och om digitaliseringsarbetet på Vålbergsskolan i Karlstad. Inspelat den 26 mars 2019 på Cnema, Norrköping. Arrangör: Region Östergötland.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med den inlåsta änkefrun

Avsnitt 1 av 8

Vem var det som låste in änkefrun? Laget Flammorna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - MIK-dagen 2019

Digital bildning

Åke Nygren, projektledare på Stockholms stadsbibliotek, sätter fokus på digitalt lärande, skapande och delaktighet. Det är den digitala bildningen som är framtidsfrågan, menar han. Inspelat den 26 mars 2019 på Cnema, Norrköping. Arrangör: Region Östergötland.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet

Mysteriet med den stulna guldtackan

Avsnitt 7 av 8

Vem stal baronens guldtacka? Laget Legenderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - syntolkat

Mysteriet med den stulna guldtackan

Avsnitt 7 av 8

Vem stal baronens guldtacka? Laget Legenderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - MIK-dagen 2019

Att undervisa i digital kompetens

Den digitala revolutionen har redan hänt. Den händer hela tiden, utropar Kristina Alexandersson när hon berättar om hur vi kan öka den digitala kunskapen tillsammans med barn och unga. Inspelat den 26 mars 2019 på Cnema, Norrköping. Arrangör: Region Östergötland.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet

Mysteriet med ansiktet i spegeln

Avsnitt 6 av 8

Vem skrämde baronessan? Laget Leoparderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - syntolkat

Mysteriet med ansiktet i spegeln

Avsnitt 6 av 8

Vem skrämde baronessan? Laget Leoparderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet

Mysteriet med den kidnappade papegojan

Avsnitt 5 av 8

Vem kidnappade papegojan? Laget De starka tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - syntolkat

Mysteriet med den kidnappade papegojan

Avsnitt 5 av 8

Vem kidnappade papegojan? Laget De starka tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet

Mysteriet med det länsade lönnfacket

Avsnitt 4 av 8

Vem länsade lönnfacket? Laget Virvelvindarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - syntolkat

Mysteriet med det länsade lönnfacket

Avsnitt 4 av 8

Vem länsade lönnfacket? Laget Virvelvindarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet

Mysteriet med den förgiftade tårtan

Avsnitt 3 av 8

Vem förgiftade tårtan? Laget Champinjonerna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - syntolkat

Mysteriet med den förgiftade tårtan

Avsnitt 3 av 8

Vem förgiftade tårtan? Laget Champinjonerna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet

Mysteriet med de halshuggna rosorna

Avsnitt 2 av 8

Vem var det som halshögg rosorna? Laget Mästarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - syntolkat

Mysteriet med de halshuggna rosorna

Avsnitt 2 av 8

Vem var det som halshögg rosorna? Laget Mästarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet

Mysteriet med den inlåsta änkefrun

Avsnitt 1 av 8

Vem var det som låste in änkefrun? Laget Flammorna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - syntolkat

Mysteriet med den inlåsta änkefrun

Avsnitt 1 av 8

Vem var det som låste in änkefrun? Laget Flammorna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Specialpedagogikens dag 2019

Specialpedagogikens roll i de estetiska programmen

Hur ska specialpedagogiken anpassas i de estetiska ämnena? Detta har undersökts av Barbro Johansson, universitetslektor i specialpedagogik, och Lisa Öhman, universitetslektor i de estetiska ämnenas didaktik. Inspelat den 13 mars 2019 i Aula Magna, Stockholms universitet. Arrangör: Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Specialpedagogikens dag 2019

Lek, lärande och berättarförmåga

Psykologiforskarna Hanna Hau och Heidi Selenius håller en introduktion om berättarförmåga och hur den är en förutsättning för skolframgång. Speciallärarna Maria Walter och Anna Ingvarsdotter berättar om "playful writing-metoden". Inspelat den 13 mars 2019 i Aula Magna, Stockholms universitet. Arrangör: Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Specialpedagogikens dag 2019

Att genom lek stödja och stimulera sociala relationer

Karolina Fredriksson, forskare och projektledare på Skolforskningsinstitutet, föreläser om barn, lek och rollspel. Genom att studera barn i rollspel blir betydelsen av deras sociala erfarenheter mycket tydligare. Inspelat den 13 mars 2019 i Aula Magna, Stockholms universitet. Arrangör: Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Specialpedagogikens dag 2019

Musikens roll i barns utveckling

Såväl utvecklingsprocessen som talets utveckling snabbas upp när barn får gå i särskild musikundervisning. Det säger forskaren Tanja Linnavalli från universitetet i Helsingfors. Inspelat den 13 mars 2019 i Aula Magna, Stockholms universitet. Arrangör: Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Specialpedagogikens dag 2019

Lek med tecken

Vad skiljer mellan att kreativt beskriva till exempel en katt eller en räv på teckenspråk? Här visar döva teckenspråksaktören och poeten Debbie Zacsko Renni från Riksteatern prov på kreativet i teckenspråkets värld. Inspelat den 13 mars 2019 i Aula Magna, Stockholms universitet. Arrangör: Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Specialpedagogikens dag 2019

Designa lekstunder för att stötta barns delaktighet i lek

Forskarna Eva Siljehag, lektor i specialpedagogik, Samuel L Odom, professor och hedersdoktor i specialpedagogik och Maria Glad, doktorand i specialpedagogik, förklarar begreppet "play time/social time". Inspelat den 13 mars 2019 i Aula Magna, Stockholms universitet. Arrangör: Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lära med berättande

Varför muntligt berättande i förskola och skola?

Ola Henricsson, forskare och grundskollärare, föreläser om effekterna av muntligt berättande. Om hur lärare erfar att berättande tränar lyssnandet, väcker lust att använda språket, skapar gemenskap, väcker nyfikenhet och intresse för ämnet samt väcker frågor som öppnar för samtal. Inspelat den 14 februari 2019 på Campus Skellefteå. Arrangörer: Nordiskt berättarcentrum, Västerbottens museum och Umeå universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Dysleximässan 2018

Räknesvårigheter och dyskalkyli

Vad kan skolan göra för att hjälpa elever med stora räknesvårigheter? Och vad kan du som förälder göra för ditt barn när matten inte fungerar? Markus Björnström är logoped och har skrivit boken "Värt att veta om dyskalkyli". Inspelat den 19 oktober 2018 på Karlstad CCC. Arrangör: Dyslexiförbundet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med den kidnappade papegojan

Avsnitt 5 av 8

Vem kidnappade papegojan? Laget De starka tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Livssmärta eller psykisk sjukdom?

Det kreativa uttrycket som kraftkälla

Nyanlända har ofta traumatiska upplevelser i bagaget. Att träffas i ett skapande sammanhang kan leda till läkande samtal. Psykologen Minna Forsell och konstpedagogerna Ashraf Atraqchi och Thomas Woodski är engagerade i projektet Express yourself där ungdomar får uttrycka sig genom konsten. Moderator: Ulrika Lind. Inspelat den 13 november 2018 på Sigtunastiftelsen. Arrangörer: Betaniastiftelsen och Sigtunastiftelsen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLös problemet

Bekämpa näthatet

Avsnitt 8 av 8

Ida, som jobbar med nätmobbing, kommer till problemlösarna med ett allvarligt problem. Hon behöver hjälp med idéer om hur man skulle kunna bekämpa näthat bland svenska skolungdomar. Det här är något som problemlösarna känner väl igen - och de har många idéer.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLös problemet

Tråkiga skolgårdar

Avsnitt 7 av 8

Läraren Agneta önskar att eleverna på hennes skola hade en roligare skolgård, så att alla skulle vilja gå ut på rasten för att röra på sig och andas frisk luft. Problemlösarna får i uppgift att försöka skapa den perfekta skolgården.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLös problemet

Framtidens datorspel

Avsnitt 6 av 8

I spelbranschen gäller det att alltid vara först med det senaste. Spelutvecklaren Peter vänder sig till problemlösarna för att få tips om vad som kommer att bli nästa stora hit. Och vilket spel skulle de själva utveckla om de fick bestämma?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLös problemet

Nedskräpning

Avsnitt 5 av 8

Det första Sara-Lie och Ingrid måste göra när de kommer till förskolan, där de jobbar, är att plocka upp skräp som folk har kastat på deras gård. Nu vänder de sig till problemlösarna - kan de hjälpa till att lösa det här stora problemet?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLös problemet

Djurolyckor

Avsnitt 4 av 8

Varje dag råkar djur ut för hemska olyckor i trafiken. Åsa från Djurambulansen är en av dem som rycker ut när larmtelefonen ringer. Nu vänder hon sig till problemlösarna för att få råd - hur ska man kunna stoppa djur från att skadas ute på våra vägar?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLös problemet

Mer tid tillsammans

Avsnitt 3 av 8

Familjen Edin har ett problem som många familjer nog känner igen sig i. De har ett så hektiskt schema med så många aktiviteter varje dag att det knappt finns tid för dem att umgås med varandra. De vänder sig till våra problemlösare för att få hjälp.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLös problemet

Smutsiga toaletter

Avsnitt 2 av 8

Marie-Louise är hygieniker och får många brev från barn runt om i Sverige som beskriver att toaletterna på deras skolor är så äckliga att de inte vågar använda dem. Nu vänder hon sig till vår expertpanel för att en gång för alla få hjälp med att lösa det här stora och allvarliga problemet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med det länsade lönnfacket

Avsnitt 4 av 8

Vem länsade lönnfacket? Laget Virvelvindarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLös problemet

Snökaos

Avsnitt 1 av 8

Marianne kommer till barnen med ett stort problem. Vintern är förenad med livsfara för henne och många andra äldre. Det är näst intill omöjligt för den som har svårt att gå att ta sig förbi snövallar, isgator och snöslask på väg till affären. Kan barnen hitta en lösning på hennes problem?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Alla elevers rätt till läsning

Om inkluderande läsundervisning

Jenny Edvardsson är gymnasielärare på ett yrkesgymnasium med enbart pojkar. Det är roligt men också en utmaning, säger hon. Här ger hon tips och idéer i olika undervisningssituationer med utgångspunkt i sin bok "Mötet med texten". Inspelat den 8 oktober 2018 på Scandic S:t Jörgen i Malmö. Arrangör: Myndigheten för tillgängliga medier (MTM).

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Alla elevers rätt till läsning

Skolbibliotekarien och läsningen

Cilla Dalén är bibliotekarie på Hjulsta grundskola i Stockholm. Hon berättar om samarbetet med lärare och annan personal för att eleverna ska få bra resultat. På skolan, där nästan alla elever har ett annat modersmål än svenska, är lättlästa och inlästa böcker centrala. Inspelat den 8 oktober 2018 på Scandic S:t Jörgen i Malmö. Arrangör: Myndigheten för tillgängliga medier (MTM).

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Alla elevers rätt till läsning

Vad är egentligen lättläst?

Erik Rågvik på Myndigheten för tillgängliga medier berättar om vad som är lättläst. För att ringa in det börjar han med att beskriva vad som är svårläst för många människor och vad som en text ska innehålla för att vara lättläst. Inspelat den 8 oktober 2018 på Scandic S:t Jörgen i Malmö. Arrangör: Myndigheten för tillgängliga medier (MTM).

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Alla elevers rätt till läsning

Allt om talböcker och taltidningar

Helena Nordqvist på Myndigheten för tillgängliga medier berättar om deras verksamhet och vad tillgänglig läsning är, om läsning på olika sätt och vilka hjälpmedel som myndigheten ger ut. Inspelat den 8 oktober 2018 på Scandic S:t Jörgen i Malmö. Arrangör: Myndigheten för tillgängliga medier (MTM).

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med den förgiftade tårtan

Avsnitt 3 av 8

Vem förgiftade tårtan? Laget Champinjonerna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Puls och rörelse för inlärning

Rörelse och inlärning

Danmark har infört 45 minuters fysisk aktivitet på schemat för skolbarn varje dag. Hur har den reformen påverkat elevernas inlärning, och hur placeras den fysiska aktiviteten i elevernas skoldagar? Med pedagogen Peter Büchner Hede och lärarkonsulten Malene Schat-Eppers. Inspelat den 19 mars 2018 på Elite marina tower, Stockholm. Arrangör: Teamkoncept.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Puls och rörelse för inlärning

Hur kan motorik främja inlärning?

Hur kan man jobba med motorik samtidigt som man lär sig exempelvis matematik i skolan? Och stärker motorik och motion inlärningsprocessen? Professor Jacob Wienecke berättar om de studier som gjorts om huruvida inlärning förbättras av motorikövningar. Inspelat den 19 mars 2018 på Elite marina tower, Stockholm. Arrangör: Teamkoncept.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning