Modersmål och minoritetsspråk

(5 program)

Romani chibSamiska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Fler lärare behövs för att rädda samiskan

Avsnitt 17 av 36

Många vittnar om att intresset för den samiska kulturen och det samiska språket ökar bland unga samer. Om man vill fånga upp den trenden behövs behöriga lärare med kompetens i de samiska språkvarieteterna. Men återväxten av sådana lärare är dålig. En ämneslärarutbildning i samiska startade vid Umeå universitet efter en satsning från regeringen. Utbildningen har för närvarande inga studerande alls. Vad behöver göras för att få fram fler samiska lärare?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Undervisning på två språk

Avsnitt 11 av 30

Kati Dimiter-Taikon är lärare för den världsunika Roma Kulturklass, en tvåspråkig klass för romska elever från förskolan till högstadiet i Stockholm. En av hennes inspiratörer är Jim Cummins som understryker modersmålets betydelse för att eleven ska kunna utveckla all annan språkförståelse.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaPrata arabiska

Modersmålet hemma

Avsnitt 4 av 4

Vilken roll har föräldrarna i att bevara och förstärka ungdomars modersmål? Lingvisten Mikael Parkvall menar att ett modersmål överlever inte i många generationer, eftersom barn helst vill prata det språk som talas av majoriteten.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaPrata arabiska

Framtidens arabiska

Avsnitt 2 av 4

Hur påverkas arabiskans utveckling om undervisningen istället sker på språkets alla vitt skiftande dialekter? Programledare Nadia Jebril träffar Paul Katsivelis, doktorand i arabiska, och Oraib Qamhawi, lärare i arabiska och didaktik.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaPrata arabiska

Skolböcker på arabiska

Avsnitt 1 av 4

Programledaren Nadia Jebril kollar in arabiska läromedel. Vem kontrollerar dem och varför är de så trista? Vi möter modersmålsläraren Nadia Swelem och Amanda Walldoff, doktorand i arabiska.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning