169 sökträffar som matchar

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Att utveckla ett resonemang

Avsnitt 1

Ett av Skolverkets kunskapskrav i svenska för årskurs 9 förklaras: "Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsa med - tigrinja

Om jättar och smultron, del 1

Avsnitt 2 av 6

Tuva är en liten flicka som blivit mörkrädd. Men vad är det som har hänt och vem är egentligen Tuva? Första delen av en liten saga med lugnt tempo och få svåra ord, textat för att nybörjarläsaren ska kunna träna sin läshastighet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPluggkoden

Strategier för minnet

Avsnitt 1

Rihem är skoltrött och har svårt att minnas saker. När hon provar att plugga till prov med hjälp av olika metoder visar det sig att hon höjer sina resultat rejält. I programmet får vi tips på strategier som hjälper hjärnan att minnas bättre, till exempel genom association och repetition enligt ett särskilt mönster.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Fannys pluggtips: dyslexi

Fanny delar med sig av sina bästa pluggtips, som funkar när man har dyslexi. Strategier och metoder för att klara av skolan bättre.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Så planerar du din pluggtid

Här får du tips på hur du kan planera så att det blir enklare att sköta skolarbetet och för att få tid för annat som är kul. Skriv in i en kalender, i telefonen eller på papper, när du ska plugga och vad du ska plugga. Planera även in fritidsaktiviteter. Med tydliga rutiner kan du minska strulet, bli mer effektiv och få mer fritid.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Varför ska man kunna programmera?

Programmering finns runt omkring oss hela tiden, men vad är det egentligen? Varför ska jag kunna programmering om jag inte vill bli programmerare, eller ens är intresserad av det? Och vad innebär digitalt självförsvar? Här får du svar på varför det är bra att kunna mer om algoritmer, men också hur programmering kan bli ett tankesätt som hjälper dig i andra ämnen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Frågeställningar för systematiska undersökningar

Avsnitt 7

"Ett av Skolverkets kunskapskrav i kemi förklaras: "Eleven kan formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDe fem lässtrategierna

Inre bilder

Avsnitt 2 av 5

Musikklipp med tips på hur du kan bli en bättre läsare. Skapa inre bilder av miljöer och situationer i texten för att bättre förstå den. Använd dina sinnen för att måla upp bilder av platser, människor och händelser.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPluggkoden - teckenspråkstolkat

Strategier för matematik

Matematik förknippas ofta med dåligt självförtroende. Många tror att vissa är mattemänniskor och andra inte, men alla kan bli bättre med rätt strategier. Vi följer Albin i klass 9 som tycker att det är svårt med matematiken i skolan. Han tycker att hans vänner alltid förstår uppgifterna snabbare än han själv och blir lätt stressad. Lärare Martin ger honom utmaningar och berättar om strategier han kan använda sig av. Den första utmaningen är att minska känslan av stress. Albin får en tydlig checklista att arbeta med för att få kontroll över inlärningen inför ett kommande prov.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPluggkoden

Strategier för läsning

Avsnitt 2

Att vara en bra läsare är avgörande i nästan alla ämnen. Men det är inte bara att stoppa ner huvudet i boken och följa raderna, man behöver skaffa sig lässtrategier. Noah och läraren Martin ger oss tips på strategier att använda innan man läser, under läsningen och efter att man läst.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVara vänner

Ida är utfryst

Avsnitt 1 av 9

Berättelse om mobbning. Ida har ont i magen, eftersom hon aldrig får vara med när Agnes och Marissa umgås. Nu ska Agnes ska ha disco, och alla utom Ida är bjudna.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVara vänner

Bella säger ifrån

Avsnitt 8 av 9

Wilma retar Oscar för hans röda hår. När klassen har julpyssel ser Bella att Wilmas elakheter går för långt.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Ramsor gör det enklare

Här får du tips på hur du kan jobba med tidslinjer för att lära dig historiska förlopp. Gör en ramsa av ord du behöver minnas och rita bilder som stöd. Rihem visar hur hon använder tidslinjer och gör en ramsa för att lära sig musikhistoriens olika epoker.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Minnesteknik för glosor

Läraren Martin Fernström demonstrerar associeringsteknik med hjälp av japanska glosor. Lär in nya ord och begrepp genom att associera det du ska minnas till bilder, platser och koppla till annan kunskap som du redan har.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Optimera din sökning på internet

Internet är en viktig resurs när du pluggar. Här får du tips på hur du kan göra dina sökningar så bra som möjligt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Stress inför prov

Det är lätt att känna sig stressad inför ett prov, men vi har några strategier som kan hjälpa dig att slappna av. Då kan du kan lägga mer energi på att plugga och mindre på att oroa dig.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Pomodoro

Pomodoro är en metod som går ut på att plugga fokuserat och ta korta pauser för att på så sätt jobba mer effektivt och få mer gjort. Testa pomodorometoden och se om ditt pluggande blir mer effektivt!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Plugga engelska

Här är flera tips på hur du kan plugga engelska, och på hur du kan utnyttja vardagliga situationer för att utveckla språket. Tipsen går självklart att applicera på alla språk som du pluggar.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Därför är det viktigt att sova

Här får du lära dig om hur hjärnan fungerar och varför det är viktigt att sova. Sömn är avgörande för att vi ska kunna lära oss nya saker. Under dagen när vi lär oss nya saker skapas synapser i hjärnan. När vi sen sover bearbetas kunskapen och sparas i hjärnan. Hjärnan rensas också ut och fylls på med ny energi.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Kom igång med pluggandet

Ibland kan det vara svårt att komma igång att plugga. Det kan vara skönt för stunden att skjuta upp pluggandet. Men det blir jobbigt i längden. Tricket för att komma igång är att ha bra strategier. Här får du tips på strategier som hjälper dig att komma igång att plugga.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Vad är motivation?

Många vill utvecklas men känner samtidigt ingen motivation. Hur går det ihop? Motivationsexperten Anna Tibelius Bodin berättar vad som motiverar människor. Det handlar om att vilja göra en ansträngning. Hon ger tips på saker man kan tänka på för att förbättra motivationen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Plugga långa texter

Har du mycket text att läsa inför provet? Här är några tips och strategier för hur du pluggar in längre texter.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Loggbok

Att skriva loggbok är bra för både dig som elev och din lärare. Du får bättre koll på din arbetsprocess och vad du kan förbättra och utveckla. Samtidigt ger du underlag för lärarens bedömning och betygsättning.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHårda ord

Roligt eller elakt

Avsnitt 1 av 5

Vi träffar Asal. I en insändare har hon skrivit att hon tycker att fler borde säga ifrån när någon mobbar. Ibland kan det som är roligt för någon kännas elakt för någon annan. Asal försöker att inte bry sig när hon råkar ut för hårda ord, men det är svårt. Vi ger oss också in i en låtsasvärld där en vuxen mobbar ett barn inför publik. Hur skämtar vi med varandra? Hur vet man om något är kul eller inte?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHårda ord

Kändis

Avsnitt 2 av 5

När Zico var nio år flyttade han till Barcelona för att spela fotboll. Men han saknade sin familj och flyttade hem igen. Att vara känd kan vara kul, men det kan också kännas lite jobbigt och ensamt. Får man skriva vad som helst till en kändis? Borde kändisar tåla hat eller blir de ledsna om man skriver taskiga saker om dem? Vi ger oss in i en låtsasvärld där bloggaren Angryjenny skriver hatkommentarer till ett band.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHårda ord

Tävla

Avsnitt 3 av 5

Vi träffar Donya och Mattis som var med och tävlade i tv-programmet Sveriges yngsta mästerkock. När man tävlar är det nästan alltid någon som vinner, men hur känns det att vara den som förlorar? Vi ger oss också in i en låtsasvärld i tv där domaren Gert bedömer personerna som ställer upp i tävlingen hårt och taskigt. Varför är folk så taskiga i tv? Är det ok? Måste man tävla om allt?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHårda ord

Olika

Avsnitt 4 av 5

Vi träffar systrarna Nathea och Noelle. När de är ute på stan händer det att andra människor pekar på Noelle. Hon har Downs syndrom vilket gör att hon pratar och ser lite annorlunda ut. Nathea bestämde sig för att starta "Rocka sockorna". Genom att ta på sig olika sockor kan man visa att man gillar att vi människor är olika. Massor av personer tog på sig olika strumpor och Nathea fick vara med i tv.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHårda ord

Utanför

Avsnitt 5 av 5

Vi träffar Ahmed som har flytt till Sverige från Syrien. Han berättar om hur han kunde känna sig utanför i början när han inte kunde svenska. Men han fick ändå vara med och leka. Då blev det lättare och han lärde sig språket snabbt. Vi ger oss också in i en låtsasvärld i ett klassrum där alla elever måste lämna in sina mobiltelefoner. Men Lisa har ingen mobil och blir retad av de andra barnen. Vad kan man göra om man känner sig utanför? Hur gör man om man ser någon annan som är utanför? Finns det saker vi gör och säger som gör att vissa hamnar utanför utan att vi tänker på det?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Att resonera om källans trovärdighet och relevans

Avsnitt 6

Ett av Skolverkets kunskapskrav i svenska för åk 9 förklaras: "Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans." Detta program är en del av UR:s koncept Genomskåda - fem sätt att greppa din omvärld.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Att systematiskt pröva och ompröva

Avsnitt 8

Ett av Skolverkets kunskapskrav i teknik för åk 9 förklaras: "Eleven kan genomföra enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att undersöka och systematiskt pröva och ompröva möjliga idéer till lösningar samt utforma välutvecklade och genomarbetade fysiska eller digitala modeller."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDe fem lässtrategierna

Förutspå

Avsnitt 1 av 5

Musikklipp med tips på hur du kan bli en bättre läsare. Genom att förutspå en text innan läsning blir det lättare för hjärnan att koppla ihop texten med det du redan vet. Det gör att det blir lättare att förstå texten. Ta hjälp av bilder, bildtexter och rubriker. Under och efter läsningen kan det vara bra att stanna upp och se om dina förutsägelser var korrekta. Kanske har du fått reda på något nytt som gör att du behöver göra nya förutsägelser?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDe fem lässtrategierna

Reda ut oklarheter

Avsnitt 3 av 5

Musikklipp med tips på hur du kan bli en bättre läsare. Att reda ut oklarheter kan vara självklart när man medvetet försöker förstå en text. Om du inte förstår det du läser, testa först att läsa om ordet, meningen eller stycket. Slå upp ordet i en ordbok eller fråga någon om hjälp.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDe fem lässtrategierna

Ställa frågor

Avsnitt 4 av 5

Musikklipp med tips på hur du kan bli en bättre läsare. Ställ frågor till texten när du läser. På så sätt aktiverar du dina förkunskaper och kan lättare se saker från olika perspektiv. Genom att ställa frågor kan du kritiskt granska texten för att se om du håller med eller om det finns något du ifrågasätter.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDe fem lässtrategierna

Sammanfatta

Avsnitt 5 av 5

Musikklipp med tips på hur du kan bli en bättre läsare. Plocka ut det viktigaste i en text och skapa nyckelord och gör en sammanfattning av texten med egna ord. På så sätt blir det lättare att förstå texten och komma ihåg vad den handlar om. Sätt egna rubriker på stycken och använd rubrikerna för att sammanfatta texten.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPluggkoden - teckenspråkstolkat

Strategier för minnet

Finns det sätt att bättre komma ihåg det man lär sig i skolan? Rihem är skoltrött och har svårt att minnas saker. Hon provar att plugga till ett engelskaprov och ett musikhistoriaprov med hjälp av olika strategier för att minnas bättre och det visar sig att hon höjer sina resultat rejält. På engelskaprovet får Rihem alla rätt, vilket hon aldrig fått tidigare. Rihem upplever att hon med ganska liten ansträngning får väldigt mycket bättre resultat. I programmet får vi tips på strategier som hjälper hjärnan att minnas bättre, till exempel genom association och repetition enligt ett särskilt mönster.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPluggkoden - teckenspråkstolkat

Strategier för läsning

Att vara en bra läsare är avgörande i nästan alla ämnen. Men det är inte bara att stoppa ner huvudet i boken och följa raderna, man behöver skaffa sig lässtrategier. Med hjälp av Noah och läraren Martin får vi tips på strategier att använda innan man läser, under läsningen och efter att man läst. Det innefattar bland annat att avkoda boken, plugga i korta pass, förhöra sig själv, anteckna, göra tankekartor och förbereda en muntlig redovisning.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPluggkoden - teckenspråkstolkat

Fokusera och planera

Med tekniken har ungdomar ständig tillgång till information. Det kan göra att det blir svårt att fokusera på en uppgift. Med god planering kan det bli lättare och man slipper onödig stress. Läraren Martin hjälper en elev att planera och sprida ut sitt skolarbete över flera kortare pass istället för ett långt. Martins klass får också göra ett experiment där halva klassen utsätts för störningsmoment, medan den andra hälften får jobba i lugn och ro. Några elever besöker också en stresscoach och pratar om perfektionism och problemen med att skjuta upp arbete.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven - engelska

Frågeställningar för systematiska undersökningar

Ett av Skolverkets kunskapskrav i kemi förklaras: "Eleven kan formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån." Berättare: Keith Forster, Rolf Man och Sharzad Rahmani.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven - engelska

Att resonera om källans trovärdighet

Ett av Skolverkets kunskapskrav i svenska för åk 9 förklaras: "Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans." Berättare: Keith Forster, Rolf Man och Sharzad Rahmani.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven - engelska

Att systematiskt pröva och ompröva

Ett av Skolverkets kunskapskrav i teknik för åk 9 förklaras: "Eleven kan genomföra enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att undersöka och systematiskt pröva och ompröva möjliga idéer till lösningar samt utforma välutvecklade och genomarbetade fysiska eller digitala modeller." Berättare: Keith Forster, Rolf Man och Sharzad Rahmani.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPluggkoden

Strategier för matematik

Avsnitt 3

Matematik förknippas ofta med dåligt självförtroende. Många tror att vissa är mattemänniskor och andra inte, men alla kan bli bättre med rätt strategier. Vi följer Albin i klass 9 som tycker att ämnet är svårt. Lärare Martin ger honom utmaningar och berättar om strategier han kan använda sig av för att få kontroll över inlärningen.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPluggkoden

Fokusera och planera

Avsnitt 4

Med tekniken har ungdomar ständig tillgång till information. Det kan göra att det blir svårt att fokusera på en uppgift. Med god planering kan det bli lättare och man slipper onödig stress. Läraren Martin hjälper en elev att planera och sprida ut sitt skolarbete över flera kortare pass istället för ett långt. Martins klass får också göra ett experiment där halva klassen utsätts för störningsmoment, medan den andra hälften får jobba i lugn och ro. Några elever besöker också en stresscoach och pratar om perfektionism och problemen med att skjuta upp arbete.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Att föra en diskussion framåt

Avsnitt 2

Ett av Skolverkets kunskapskrav i fysik för årskurs 9 förklaras: "I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som för diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Nyanserade resonemang och komplexa samband

Avsnitt 3

Ett av Skolverkets kunskapskrav i samhällskunskap för årskurs 9 förklaras: " Eleven kan föra välutvecklade och nyanserade resonemang om hur individer och samhällen påverkas av och påverkar varandra och beskriver då komplexa samband mellan olika faktorer som har betydelse för individers möjligheter att påverka sin egen och andras livssituation."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Att lösa problem och föra resonemang

Avsnitt 4

Ett av Skolverkets kunskapskrav i matematik för årskurs 9 förklaras: " Eleven kan lösa olika problem i bekanta situationer på ett väl fungerande sätt genom att välja och använda strategier och metoder med god anpassning till problemets karaktär samt formulera enkla matematiska modeller som kan tillämpas i sammanhanget. Eleven för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om tillvägagångssätt och om resultatens rimlighet i förhållande till problemsituationen samt kan ge förslag på alternativa tillvägagångssätt."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Att pröva och ompröva

Avsnitt 5

Ett av Skolverkets kunskapskrav i slöjd för årskurs 9 förklaras: "Dessutom kan eleven systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven - arabiska

Att utveckla ett resonemang

Avsnitt 1

Ett av Skolverkets kunskapskrav i svenska för årskurs 9 förklaras: "Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven - arabiska

Att föra en diskussion framåt

Avsnitt 2

Ett av Skolverkets kunskapskrav i fysik för årskurs 9 förklaras: "I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som för diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven - arabiska

Nyanserade resonemang och komplexa samband

Avsnitt 3

Ett av Skolverkets kunskapskrav i samhällskunskap för årskurs 9 förklaras: " Eleven kan föra välutvecklade och nyanserade resonemang om hur individer och samhällen påverkas av och påverkar varandra och beskriver då komplexa samband mellan olika faktorer som har betydelse för individers möjligheter att påverka sin egen och andras livssituation."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven - arabiska

Att lösa problem och föra resonemang

Avsnitt 4

Ett av Skolverkets kunskapskrav i matematik för årskurs 9 förklaras: " Eleven kan lösa olika problem i bekanta situationer på ett väl fungerande sätt genom att välja och använda strategier och metoder med god anpassning till problemets karaktär samt formulera enkla matematiska modeller som kan tillämpas i sammanhanget. Eleven för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om tillvägagångssätt och om resultatens rimlighet i förhållande till problemsituationen samt kan ge förslag på alternativa tillvägagångssätt."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning