2 sökträffar som matchar

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Barnen och skogen

Avsnitt 22

Hur kommer det sig att naturen kommit att ses som en viktig del av barndomen och lärandet? De senaste åren har intresset för barns utevistelse ökat. Förskolor lockar med utomhusprofiler och forskare ägnar tid åt att mäta effekterna av barns utevistelse. En av dem som förespråkar att lärare och elever ska bege sig ut i skog och mark är Anders Szczepanski vid Nationellt centrum för utomhuspedagogik. "Det är viktigt att det kommer in tidigt. Om man får det redan i förskolan eller nollårsåldern och uppåt så sitter det kvar." Men det finns också andra tankar kring varför naturen fått den roll den fått. Professor emerita Gunilla Halldén, till exempel, menar att vuxenvärlden har en romantiserad bild av barns vistelse i naturen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Tre pedagoger - om pedagogik i naturen

Avsnitt 12 av 30

Vi möter tre huvudpersoner ur tidigare program. De har alla det gemensamt att de tar med barnen ut i naturen, varje dag, året runt. Medverkar gör Susanne Olofsson på Naturskolan kom ut i Sundsvall, Max Persson på Sege parks förskola i Malmö och Sussi Jansson och Robert Bergner på den mobila förskoleavdelningen på Von Bahrs förskola i Uppsala.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning