Samhällskunskap > Arbetsmarknad och arbetsliv

Företagande och entreprenörskap

(8 program)
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFakta eller feeling

Bli en influencer!

Drömmen om att bli en influencer med egna plattformar, där man kan sprida sina idéer och intressen, är stor. Hur gör man för att bli den som alla vill följa? Kan man tjäna pengar på det? Vilka är fällorna? Och hur väl stämmer drömmen överens med verkligheten? Aysha Jones - som startade Africa Fashion Week Stockholm - ger tips till alla som vill bli influencers.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSyssna unga

Kalle

Avsnitt 2 av 3

Kalle Löfgren är 22 år och drömmer om en karriär inom modebranschen. Han berättar om sin flytt från Borås till Stockholm, där han tycker att han kan andas lättare och få den puls och energi han behöver. Att komma ut som gay ser han inte som någon utmaning "Det är 2019 nu, kom igen!", säger Kalle, "kärleken får komma när det finns tid". Nu vill han bli butikschef och anställa fler döva - och så vill han inspirera andra döva ungdomar att våga följa sina drömmar och köra sitt eget race.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaIdéfabriken

Final

Avsnitt 6 av 6

Del 6 av 6. Nu är det dags för de unga entreprenörerna att få alla delar på plats. Juryn förväntar sig en färdig affärsplan. För att låta övertygande och proffsiga vid slutpresentationen får grupperna hjälp från Berghs School of Communication. Nu gäller det att vässa argumenten för att vinna juryns röst.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaIdéfabriken

Marknadsföring

Avsnitt 5 av 6

Del 5 av 6. Med vilket budskap ska de unga entreprenörerna övertyga kunderna om att deras produkt eller tjänst är värd att köpa? Kommunikationsexperten Pär Lager låter entreprenörerna testa sina talanger på ovetande båtpassagerare.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaIdéfabriken

Budget

Avsnitt 4 av 6

Del 4 av 6. Det är dags för entreprenörerna att visa för juryn att deras idéer är ekonomiskt genomförbara. De får experthjälp i form av Jane Walerud. Hon räknas som en av Sveriges mest betydelsefulla affärsänglar.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaIdéfabriken

Design

Avsnitt 3 av 6

Del 3 av 6. Entreprenörerna ger sig av till en av världens främsta designbyråer. Med hjälp av byråns experter coachas de i användarvänlighet, miljöansvar, teknik, material, utseende och vad som är unikt med deras idéer. Målet är att ta fram en prototyp av deras produkter och tjänster.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaIdéfabriken

Kunden

Avsnitt 2 av 6

Del 2 av 6. Entreprenörerna presenterar sina affärsidéer för juryn. Efter en coachning i kundanalys av Donnie Lygonis, affärsutvecklare på KTH, är det sedan dags att ge sig ut i verkligheten.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaIdéfabriken

Affärsidén

Avsnitt 1 av 6

Del 1 av 6. Går det att gå från noll till succéföretag på sex dagar? Nio unga affärstalanger får en unik chans att tillsammans med några av Sveriges mest framgångsrika experter utveckla en idé - från tanke till färdigt företag.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning