5181 sökträffar som matchar

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaArabiska sagor - arabiska

Hästhuvudet

Avsnitt 4 av 5

En fattig vedhuggare är ute och arbetar i skogen. Då hör han en röst. Men vad kommer den ifrån? Han ser ingen människa. Så upptäcker han ett hästhuvud som ligger på marken. Huvudet ber artigt och snällt att få följa med honom hem. En syrisk folksaga.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSmåsagor - meänkieli

Flickan från långt borta, del 1

Avsnitt 1 av 5

En ensam liten flicka vandrar och vandrar och kommer efter många dagar fram till en enslig stuga mitt i skogen. Där bor Den Gråa. Den Gråa trivs i sin ensamhet och vill inte att flickan ska stanna längre än över natten. Men när flickan väl ger sig iväg känns inte ensamheten så trivsam längre. Mona Mörtlund läser Annika Thors berättelse. Del 1 av 2.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Förskola
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnens rätt

Att bli sedd

Avsnitt 5 av 5

Tänk dig att du blundar. Det är ljust i rummet det ser du. Någon släcker i taket och det blir mörkt, det kan du också se. Så ser Blanka, bara ljust eller mörkt. Hon är blind. Blanka ser inte sina klasskamrater, men hon kan höra dem. Till exempel hör hon när de inte säger hej. Programmet handlar om barnkonventionens artikel 23; barn med funktionsnedsättning har rätt till ett fullvärdigt och anständigt liv samt hjälp att aktivt delta i samhället.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBara vanligt vatten - persiska

Vattnets kretslopp

Avsnitt 2 av 5

Det är samma sötvatten som flyttar på sig och går runt, runt över jordklotet. Det kallas för kretslopp. Vi kan inte hämta vatten från någon annan planet utan det finns bara det här vattnet. Uppläsare på persiska är Zinat Hashemi.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGudar och badkar - arabiska

Tisdag - Tyrs dag

Avsnitt 2 av 7

Vems dag är det egentligen idag? Jo, är det tisdag är det krigsguden Tyrs dag - han som blev av med en hand när den stora vargen bet honom. Hiba Daniel berättar på arabiska.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarns rätt med Jonas

Föräldrarnas ansvar

Avsnitt 5 av 10

"Dom lyssnar när jag är ledsen och undrar hur jag mår", 11-åriga Pirawan berättar om sina föräldrar och om hur hon tycker att en bra förälder ska vara. Jonas frågar sin mamma om hon känner sig nöjd med hur hon har varit som mamma. Om artikel 5 i barnkonventionen; barnets föräldrar eller annan vårdnadshavare ansvarar för barnet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnens rätt

Hemligheter

Avsnitt 4 av 5

Sofia, Agnes och David sitter uppkrupna i sängen. De pratar om sånt de inte avslöjar för någon i hela världen. De pratar om saker de kanske lovat, på heder och samvete, att inte föra vidare. Men som de ändå berättat. Det är kul att berätta, men efteråt är det inte roligt längre. Hemligheten blir aldrig hemlig igen. Programmet bygger på barnkonventionens artikel 16; varje barn har rätt till ett privatliv.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarns rätt med Jonas

Barns lika värde

Avsnitt 4 av 10

Alla barn är lika mycket värda och har samma rättigheter. Ingen får diskrimineras, så står det i barnkonventionens artikel nr 2. 10-åriga Janiar tipsar om hur man ska göra för alla ska få vara med när man spelar fotboll. Och Jonas frågar sin mamma om alla behandlades lika när hon var liten. Då berättar hon att på den tiden fanns det dom som kallades för "fint folk".

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBara vanligt vatten - makedonska

Vattnets kretslopp

Det är samma sötvatten som går runt, runt över jordklotet. Vattnet flyttar på sig, det kallas kretslopp. Och det finns bara det här vattnet. Vi kan inte hämta vatten från någon annan planet. Uppläsare på makedonska är Tereza Shalevska-Mircheva.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBara vanligt vatten - makedonska

Vatten är viktigt

Det finns "vanligt" vatten överallt. Det finns sötvatten i sjöarna, åarna och djupt nere i jorden, och i haven finns saltvatten. Allt som lever på jorden behöver vatten. Vi gör mycket med vatten, en del av det vi gör är inte så bra. Det är en konstig idé att slösa med vatten. Vatten är ju superviktigt. Uppläsare på makedonska är Tereza Shalevska-Mircheva.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBara vanligt vatten - makedonska

Vi älskar vatten

Vatten är bostad åt många djur. Somliga bor i vattnet hela tiden, andra bara ibland. Vissa simmar på vattnet, och det finns faktiskt sådana som kan gå på vattnet också. Och så finns det pyttesmå djur. Så små att man måste ha mikroskop för att se dem. En del kallas för mikrober och de kan vara väldigt bra för oss människor. Uppläsare på makedonska är Tereza Shalevska-Mircheva.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBara vanligt vatten - makedonska

Vatten i en pannkaka

Vetet som man gör mjöl av behöver vatten för att växa, hönan som värper äggen behöver vatten att dricka och kossan som ger mjölk måste också dricka vatten. Utan vatten inget liv. Utan vatten ingen mat. Utan vatten inte ens en liten pannkaka. Uppläsare på makedonska är Tereza Shalevska-Mircheva.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBara vanligt vatten - makedonska

Varmt och väldigt kallt

Björndjur är så små att de bara kan ses i mikroskop. Men då ser de faktiskt ut som små nallar. Och de är tuffa. De klarar att leva både i is och i kokande vatten - och i rymden! Hör björndjuret berätta om sig själv och om vattnets olika former: fast, flytande och gas. Uppläsare på makedonska är Tereza Shalevska-Mircheva.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBara vanligt vatten - polska

Varmt och väldigt kallt

Avsnitt 4 av 5

Björndjur är så små att de bara kan ses i mikroskop. Men då ser de faktiskt ut som små nallar. Och de är tuffa. De klarar att leva både i is och i kokande vatten - och i rymden! Hör björndjuret berätta om sig själv och om vattnets olika former: fast, flytande och gas. Uppläsare på polska är Barbara Zylbering.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBara vanligt vatten - polska

Vattnets kretslopp

Avsnitt 2 av 5

Det är samma sötvatten som flyttar på sig och går runt, runt över jordklotet. Det kallas för kretslopp. Vi kan inte hämta vatten från någon annan planet utan det finns bara det här vattnet. Uppläsare på polska är Barbara Zylbering.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBara vanligt vatten - polska

Vatten är viktigt

Avsnitt 1 av 5

Det finns "vanligt" vatten överallt. En del är sötvatten. Annat saltvatten. Det är en konstig idé att slösa med vatten egentligen. Vatten är superviktigt. Uppläsare på polska är Barbara Zylbering.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBara vanligt vatten - polska

Vi älskar vatten

Avsnitt 3 av 5

Vatten är bostad åt många djur. Somliga bor i vattnet hela tiden, andra bara ibland. Vissa simmar på vattnet, och det finns faktiskt sådana som kan gå på vattnet också. Och så finns det pyttesmå djur. Så små att man måste ha mikroskop för att se dem. En del kallas för mikrober och de kan vara väldigt bra för oss människor. Uppläsare på polska är Barbara Zylbering.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBara vanligt vatten - polska

Vatten i en pannkaka

Avsnitt 5 av 5

Vetet som man gör mjöl av behöver vatten för att växa, hönan som värper äggen behöver vatten att dricka och kossan som ger mjölk måste också dricka vatten. Utan vatten inget liv. Utan vatten ingen mat. Utan vatten inte ens en liten pannkaka. Uppläsare på polska är Barbara Zylbering.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnens rätt

Sápmi Sameland

Avsnitt 3 av 5

Nils Jovnna går i sexan. På vintern spelar han fotboll med sina kompisar, i snön utanför samiska skolan i Kiruna. När sommaren kommer flyttar han och hans familj upp på fjället tillsammans med renarna. Det har de gjort i alla tider - i alla fall hittills. Programmet bygger på barnkonventionens artikel 30; barn som tillhör minoritets- eller ursprungsbefolkning har rätt till sitt språk, sin kultur och sin religion.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsa med - lulesamiska

Farliga djur

Avsnitt 1 av 6

En liten genomgång av farliga djur i världen. Men vilket är det allra farligaste? Texten är lugn och med många upprepningar som introducerar ord och begrepp kring djur och världsdelar. Textat så att nybörjarläsaren kan träna sin läshastighet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDrömyrket - samiska

Nyhetsreporter

Avsnitt 13 av 13

Vi får följa Aila till hennes drömjobb som nyhetsreporter på teve. Hon intervjuar och redigerar nyhetsinslag. Om någon är en bra reporter så är det Aila! Berättarröst på nordsamiska.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarns rätt med Jonas

Rätt att uttrycka sin mening

Avsnitt 3 av 10

Jonas pratar med 10-åriga Azada om hur mycket man har att säga till om hemma och i skolan när man är barn. Och hur var det när Jonas var liten? Fick han och brorsan verkligen bestämma om något? Jonas kollar med sin mamma. Om artikel 12 i barnkonventionen; barns rätt att uttrycka sin mening.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaMytologerna

Näcken

Avsnitt 4 av 10

Mytologerna rycker ut på ett larm om en skönspelande man som sitter naken i en bäck och förtrollar flickor med sin musik. Alexandra är nära att drunkna när hon faller för hans ljuva toner. Men Alex räddar henne i sista stund och fångar in Näcken.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnens rätt

Kroppen

Avsnitt 2 av 5

David kan inte rusa fram, inte hoppa högt eller långt för han har astma. Nu har han hittat en idrott som passar honom. Han simmar konstsim. Det är nästan som balett, fast i vattnet. Ibland har han huvudet över vattenytan, ibland under. Han tränar på att hålla andan. Det går bättre och bättre. Programmet utgår från barnkonventionens artiklar 6, 24, och 31. Rätten till liv, rätten till sjukvård och rätten till fritid och lek.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHönsrumpa och kofötter - meänkieli

Höns

Avsnitt 5 av 5

En gång levde alla höns i djungeln.

Produktionsår:
2008
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarns rätt med Jonas

Rätt till privatliv

Avsnitt 2 av 10

10-åriga Rachel som delar rum med sin bror berättar hur hon gör för att få vara ifred. Och Jonas pratar med sin mamma om vad som hände när hon överraskade med fika, när Jonas och kompisarna lekte indianer långt uppe i skogen. Om artikel 16 i barnkonventionen; barn har rätt till ett privatliv.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Brottsoffermyndighetens jubileumskonferens 2019

Sexualbrott - utveckling och förändring

Idag finns inte kravet på att en våldtäkt ska innehålla hot om hälsa och liv. Det räcker att situationen har upplevts som hotfull eller att gärningspersonen har utnyttjat någon i ett sårbart tillstånd. Samtidigt ska det vara ställt bortom rimlig tvivel att våldtäkten har inträffat. Kammaråklagare Helena Rosvall och Ulrika Andersson, docent i straffrätt, beskriver de rättsliga utmaningarna vid sexualbrott. Moderator är Ulf Hjerppe. Inspelat den 15 oktober 2019 på Norra Latin i Stockholm. Arrangör: Brottsoffermyndigheten.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Brottsoffermyndighetens jubileumskonferens 2019

Barns upplevelse av att bevittna våld

Barn som har bevittnat våld i hemmet behöver komma till tals, säger Maria Eriksson, professor vid Ersta Sköndal Bräcke högskola. Barnen ger nya perspektiv som kan hjälpa oss att utforma fungerande lagstiftning och förstå vilken hjälp de behöver. Inspelat den 15 oktober 2019 på Norra Latin i Stockholm. Arrangör: Brottsoffermyndigheten.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Brottsoffermyndighetens jubileumskonferens 2019

Våld mellan unga i nära relationer

En tonåring som blir utsatt för våld i en nära relation anmäler sällan. Vad beror det på och vad kan vi göra för att nå dem? Socionomen Linn Moser Hällen och advokaten Rebecca Lagh beskriver sitt arbete med de här frågorna och Carolina Överlien berättar om den forskning som finns på området. Moderator är Ulf Hjerppe. Inspelat den 15 oktober 2019 på Norra Latin i Stockholm. Arrangör: Brottsoffermyndigheten.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Brottsoffermyndighetens jubileumskonferens 2019

Framtidens brottsofferstöd

Tröskeln är hög för en våldsutsatt person att vittna i domstol. Vad kan man göra för att underlätta, utan att rättssäkerheten hotas? I panelsamtalet deltar Maria Agge, Polismyndigheten, Lena Egelin, Solna tingsrätt, Gun Heimer, NCK, Zandra Kanakaris, 1000 möjligheter, Fredrik Mellqvist, Brottsofferjouren, Helena Rosvall, Åklagarmyndigheten, Jenny Westerstrand, Roks, Annika Öster, Brottsoffermyndigheten. Moderator är Ulf Hjerppe. Inspelat den 15 oktober 2019 på Norra Latin i Stockholm. Arrangör: Brottsoffermyndigheten.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Brottsoffermyndighetens jubileumskonferens 2019

Hot, hat och förtal på nätet

Hat och hot flödar på nätet. Lagstiftningen om olaga hot och kränkningar har uppdaterats så att det finns en chans att få rättslig hjälp. Moa Bladini, forskare och lärare i straff- och processrätt, berättar om det rättsliga skydd som finns idag. Mårten Schultz, ordförande för Institutet för juridik och internet, berättar om vad en enskild person kan göra som blivit utsatt för kränkningar på internet. Moderator är Fredrik Selin. Inspelat den 15 oktober 2019 på Norra Latin i Stockholm. Arrangör: Brottsoffermyndigheten.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Brottsoffermyndighetens jubileumskonferens 2019

Barn som bevittnar våld

Barn som bevittnar våld mellan närstående är själva offer för psykiskt våld. Nu finns ett förslag som handlar om att stärka deras straffrättsliga skydd. Förslaget innebär att barnet ska kunna bli målsägande, vilket ger tillgång till en särskild företrädare och större möjligheter att få skadestånd. Rådman Linn Pantzar och hovrättsassessor Charlotte Eklund Rimsten berättar. Inspelat den 15 oktober 2019 på Norra Latin i Stockholm. Arrangör: Brottsoffermyndigheten.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Brottsoffermyndighetens jubileumskonferens 2019

Brottsoffermyndigheten 25 år

Brottsoffermyndigheten inrättades 1994, med målet att främja brottsoffers rättigheter, behov och intressen. Generaldirektören Annika Öster berättar om lagstiftning, kampanjer, webbtjänster och andra vägar verksamheten har tagit under de senaste åren. Inspelat den 15 oktober 2019 på Norra Latin i Stockholm. Arrangör: Brottsoffermyndigheten.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Brottsoffermyndighetens jubileumskonferens 2019

Regeringens syn på brottsbekämpning och brottsofferstöd

Hur ser det ut med svensk brottsbekämpning idag? Kan man uppnå en fungerande balans mellan förebyggande och brottsbekämpande åtgärder? Justitieminister Morgan Johansson svarar på frågor om brottsofferstöd, vittnesskydd och vad regeringen gör för att bekämpa inbrottsligor. Moderator är Ulf Hjerppe. Inspelat den 15 oktober 2019 på Norra Latin i Stockholm. Arrangör: Brottsoffermyndigheten.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

En inkluderande och rättighetsbaserad pedagogik

Vi har mycket att vinna - inte minst ekonomiskt - genom att satsa på nyanländas utbildning, menar den engelska forskaren Mano Candappa. En stor barriär för nyanlända är språket, och här måste staten stötta med resurser och kunskap. Candappa menar att tvåspråkighet är nyckeln till ett framgångsrikt lärande och förespråkar ett tvålärarsystem där en av lärarna talar elevens modersmål. Inspelat den 17 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Nyanländas möte med svenskt skolsystem

Nihad Bunar berättar om sitt forskningsprojekt om hur nyanlända elever tas emot i svenska skolor. Det behövs ett helhetsgrepp för att förstå hur olika delar hänger samman för att åstadkomma en lyckad integration, menar han. Det handlar om allt från språkinlärning och modersmålsundervisning till sociala frågor. Men skola och kommun ser inte alltid till elevens bästa utan väljer vad som är mest ekonomiskt och praktiskt för tillfället. Medverkar i introduktionen gör också professor Monica Axelsson. Inspelat den 17 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Inkluderande och medkännande lärare sökes

Forskaren Halleli Pinson berättar om sin undersökning där hon har frågat lärare och skolpersonal i England hur ett bra bemötande av nyanlända elever bör ser ut. Inkludering och medkänsla är viktiga begrepp för de flesta lärare, liksom att kunna se bortom flyktingstämpeln och behandla alla elever som individer med rätt till utbildning. Inspelat den 17 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Utbildning för elever med flyktingbakgrund

Forskaren Ravinder Sidhu har egen invandrarerfarenhet. Hon kom till Australien på 1970-talet samtidigt med den stora strömmen av båtflyktingar. Sitt vuxna liv har hon vikt åt forskning kring och utbildning av nyanlända flyktingar. Här berättar Ravinder Sidhu om en undersökning där det framkom att nyanlända elever så snart de börjat skolan inte längre vill se sig själva som flyktingar. Inspelat den 17 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Forskare i samtal om tänkt scenario

Tre forskare med rötter i Australien, Israel och England ger råd kring hur nyanlända elever kan integreras. Utgångspunkten är ett scenario där en svensk skola ska ta emot 20 flyktingar från Syrien. Medverkande: Mano Candappa, University College London; Halleli Pinson, Ben-Gurion University of the Negev och Ravinder Sidhu från University of Queensland. Moderator: Nihad Bunar. Inspelat den 17 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Lära om lärande av nyanlända

Den australiska forskaren Hariz Halilovich presenterar en undersökning om vad forskare och pedagoger kan lära om utbildning av nyanlända och flyktingar. Han har själv erfarenhet av att komma som flykting till ett nytt land. Halilovich menar att det är viktigt att känna sig välkommen och få hjälp att prata om sitt liv och sina erfarenheter. Inspelat den 17 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Ett klassrum fyllt av möjligheter

Forskaren Jenny Hammond från Australien talar om vikten att ställa samma krav på de nyanlända eleverna som på de andra eleverna i klassen. Om vi ser mellan fingrarna och inte följer läroplanen skapar vi sämre förutsättningar för dem längre fram när de ska söka vidare till andra utbildningar, menar hon. Det är också viktigt att komma ihåg att de nyanlända flyktingeleverna alla bär på sin speciella historia och kommer att behöva olika typer av stöd. Inspelat den 17 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Utveckling av det akademiska skolspråket

Den kanadensiska professorn Sandra Schecter föreläser om hur barn och ungdomar till föräldrar som invandrat klarar läroplanens krav kring läs- och skrivfärdigheter. Det visade sig bland annat att faktorer som social integration och bekantskap med den egna familjehistorien påverkade elevernas kunskaper. Inspelat den 17 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Ämneslärare bör lära om språkutveckling

Jim Cummins är professor i språkvetenskap och föreläser om ämneslärares roll som språkutvecklare. Han menar att de i mötet med nyanlända elever ska se sig som språkutvecklare och att de måste få pedagogisk utbildning i hur elever lär sig på sitt andraspråk. Ofta är den kunskapen eftersatt och de som drabbas är de nyanlända eleverna. Inspelat den 17 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Från teori till praktik

Vad händer när fina forskningsteorier om nyanländas lärande ska omsättas i praktisk handling? Fyra internationellt kända forskare ger här sin syn hur man som lärare kan omsätta forskningsresultat kring nyanländas lärande till framgångsrik undervisning. Medverkar gör professor Christine Hélot från Frankrike, professor Madeleine Arnot från England, forskaren Loshini Naidoo från Australien och professor Dympna Devine från Irland. Moderator: Mats Trondman. Inspelat den 18 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Hoppets pedagogik

Att läsa böcker och producera texter är ett utmärkt sätt att erövra ett nytt språk och en ny kultur, menar forskaren och professorn Christine Hélot. Här berättar hon om ett spännande projekt där nyanlända elever i Frankrike har satt ord och bild på sina tankar och utbytt materialet med nyanlända elever i USA. Projektet resulterade i en hyllad utställning. Inspelat den 18 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Närsamhället stöttar nyanlända elever

Australiens flyktingmottagande är inte högt jämfört med många andra länders, men de senaste åren har gruppen nyanlända elever med låg kunskapsnivå och bristfällig skolgång ökat kraftigt. Forskaren Loshini Naidoo berättar om ett nystartat program som verkar för att stötta lärare som undervisar nyanlända elever med dålig skolbakgrund. För att resultatet ska bli lyckat krävs ett stort engagemang och stöttning från speciella resurspersoner med kontakter både inom universitetsvärlden och skolan. Inspelat den 18 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Mångfald lyfter lärande och skola

Många nyanlända vittnar om svårigheten att bli av med sin flyktingidentitet. Professor Madeleine Arnot talar i denna föreläsning om vikten att se till hela människan, med alla de kunskaper och färdigheter som de nyanlända bär med sig till det nya landet. Ser vi inte till helheten hos människorna resulterar det i ett permanent utanförskap, menar Madeleine Arnot. Inspelat den 18 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Det omedvetna förhållningssättet

Professor Dympna Devine berättar om vilken påverkan utbildningssystemet har på nyanlända elever. Lydiga, tysta och arbetsamma elever bedöms ofta som väl integrerade, menar hon. De två poler som vårt synsätt pendlar emellan är det konservativa sättet att se på skolan kontra ett mer progressivt och holistiskt sätt att se på eleven. Inspelat den 18 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Lära av praktiken i klassrummet

En grupp internationella forskare samtalar om de praktiska problem som den enskilde läraren brottas med när det kommer till att praktiskt genomföra en lyckad integration av nyanlända. Det är många delar som ska utvecklas: språk, akademiskt skolspråk, identitet och social integration. Medverkande är forskarna Hariz Halilovich och Jenny Hammond samt professorerna Jim Cummins och Sandra Schecter. Moderator: Monica Axelsson. Inspelat den 18 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Sveriges nationella minoriteter

UR Samtiden - Sveriges nationella minoriteter

Sveriges nationella minoriteter har en bakgrund som sträcker sig mycket längre tillbaka i tiden än idén om nationalstaten. En gång var det till exempel en självklarhet att det på vissa platser i Sverige inte talades svenska, utan enbart finska och samiska, och Gustav Vasas tre söner fick alla lära sig finska. Lennart Rohdin, tidigare politiker som arbetat länge med minoritetsfrågor, bjuder på en historisk exposé över våra nationella minoriteter och beskriver övergrepp som har skett mot människor i dessa grupper. Han berättar om de fem nationella minoriteterna: judar, romer, samer, sverigefinnar och tornedalingar. Inspelat hos Utbildningsradion den 30 oktober 2015. Arrangör: Utbildningsradion.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning