Teknik

Kommunikations- och informationsteknik

(213 program)
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Stockholm International Youth Science Seminar 2017

En ny och bättre lutningssensor

Tiltsensorer finns till exempel i våra smarta telefoner för att vi ska kunna använda dem på olika håll och bredder. Den unge forskaren Aron Molnár berättar här om sin forskning som går ut på att förbättra den här lutningssensorn. Inspelat den 6 december 2017 på Cirkus i Stockholm. Arrangör: Unga forskare.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Vad är en loop?

Avsnitt 5 av 10

Loop betyder att något görs om och om igen. Karin Nygårds pratar med tre deltagare om begreppet loopar och frågar om de stöter på det i sin vardag. Deltagarna får genomföra en utmaning som handlar om att programmera en robot med kodbrickor så att den bakar en tårta.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSurfarna

Reklam och sponsring

Avsnitt 5 av 8

Algot är imponerad av kändisar på nätet och vill gärna bli som de. Men tycker och menar kändisarna verkligen allt de säger på riktigt, eller har de fått betalt för att säga vissa saker? Surfarna ställer obekväma frågor och lär sig mer om sponsring och dolda budskap.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Internet of Things 2018

Samtal om Blockchain

Ett panelsamtal om blockkedjetekniken och om de fundamentala strukturella förändringarna som väntar inte bara den traditionella telekomindustrin utan alla branscher. Hur ska man dra nytta av den nya tekniken för att vara konkurrenskraftig? Medverkande: Christine Mohan, digital medieutvecklare; Hampus Jakobsson, affärsutvecklare it-teknologi; Jessica Groopman, analytiker it-teknologi; Xavier Decuyper, youtuber och webbutvecklare. Moderator: Tadeás Peták. Inspelat den 26 april 2018 på Congress Malmö Live. Arrangör: Jayway och HD-Sydsvenskan.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Internet of Things 2018

Blockchain - det bra, det dåliga och det fula

Affärsutvecklaren Hampus Jakobsson resonerar kring hur blockkedjetekniken kan skapa tillgångar och nya värden som i sin tur kan hjälpa oss att rädda planeten. Vi får också höra om riskerna som uppstår när allt kan mätas, jämföras och kompenseras. Hampus Jakobson har gjort sig känd som investerare och bloggar om startup-verksamheter. Inspelat den 26 april 2018 på Congress Malmö Live. Arrangör: Jayway och HD-Sydsvenskan.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Internet of Things 2018

Finansiering av hållbar journalistik

Christine Mohan berättar om utmaningarna med att integrera blockkedjeprinciper som öppenhet, förtroende, decentralisering, integration och distribuerat beslutsfattande i företagetens kultur. Hon är en förespråkare för mångfald i blockkedjetekniken. Christine Mohan har 25 års erfarenhet av medieföretag och teknikuppstart i New York, Boston och Washington DC. Hon spenderade 12 år på The New York Times Company och The Wall Street Journal. Idag jobbar hon med modeller för öppna marknadsplatser som förbinder journalister och läsare. Inspelat den 26 april 2018 på Congress Malmö Live. Arrangör: Jayway och HD-Sydsvenskan.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Internet of Things 2018

Vad är blockchain?

Xavier Decuyper har gjort sig känd på Youtube för att göra pedagogiska förklaringar om hur begrepp och saker inom it-industrin fungerar. Här berättar han om hur han gör och tänker för att bland annat förklarar det alla just nu pratar om: blockkedjor. Inspelat den 26 april 2018 på Congress Malmö Live. Arrangör: Jayway och HD-Sydsvenskan.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Internet of Things 2018

Artificiell intelligens i ett framtidsperspektiv

AI-entreprenören Martin Rugfelt berättar om hur man kan hjälpa företag att bli algoritmiskt drivna och att hitta rätt i all sin data. Att bara koppla sensorer till sina maskiner räcker inte. Datan måste struktureras och tolkas och för en människa är det oerhört komplext. När vi använder artificiell intelligens och maskininlärning för att knyta ihop de tekniker som driver utvecklingen i dagens storföretag kan vi i nästa led optimera verksamheten. Inspelat den 26 april 2018 på Congress Malmö Live. Arrangör: Jayway och HD-Sydsvenskan.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Polar tech 2018

Nyskapande unga entreprenörer

Dagens tekniska förutsättningar ger helt nya möjligheter att utbilda världens befolkning. Möt tre unga och framgångsrika entreprenörer, som redan är en bra bit på väg mot nya, spännande lösningar. Sophia Bendz, investerare, Joel Hellermark, expert på artificiell intelligens och Fares Hamid, som kopplar samman musik och integration. Inspelat på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm den 13 juni 2018. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - From business to buttons 2018

En changemakers liv - lektioner från slagfältet

Att arbeta med design är att omfamna förändring. Men hur kan man som changemaker se till att saker faktiskt förändras? Maria Giudice, designchef och författare, berättar om hur hon arbetat som changemaker och vad hon lärt sig. Inspelat på Cirkus i Stockholm den 15 maj 2018. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - From business to buttons 2018

Skapa en ny verktygsuppsättning för framtidens tjänstedesign

Den ekonomiska standarden i världen ökar och samtidigt byter vi ut fysiska saker som cd-skivor mot data. Vi står inför ett paradigmskifte där infrastrukturen kommer att påverkas. Pontus Wärnestål, designchef, berättar om vilket ansvar designers har och vilka verktyg som krävs för framtidens tjänstedesign. Inspelat på Cirkus i Stockholm den 15 maj 2018. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - From business to buttons 2018

Användardesign i Indien

Den offentliga sektorn i Indien har stora brister. Namatra Mehtra, innovationskonsult och designresearcher om hur användardesign kan tillämpas för att få ett bättre fungerande system. Inspelat på Cirkus i Stockholm den 15 maj 2018. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - From business to buttons 2018

Från digitalt fiasko till användarsuccé

Att göra en bra användarupplevelse för kunden eller konsumenten var väldigt länge något av en lyx. Men idag är upplevelsen allt. Så hur gör man då för att skapa den? Jared Spool, designer, föreläser. Inspelat på Cirkus i Stockholm den 15 maj 2018. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Vad är en bugg?

Avsnitt 4 av 10

Det finns över tusen olika programmeringsspråk som används för olika ändamål. Alla programmeringsspråk har en bestämd grammatik och stavning och gör man minsta lilla fel så fungerar ingenting. Karin Nygårds pratar med deltagarna om språk och vilka språk de kan. Här får de testa på datorns eget språk, maskinkod. De får också testa att hitta buggar i kod skriven i tre olika programmeringsspråk.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - From business to buttons 2018

Demokrati är ett designproblem

Vilka känslor har människor kring allmänna val och att rösta? Och vilka känslor har de som ska administrera valen? Dana Chisnell, professor, och hennes team har samlat in tusen berättelser från amerikanska väljare om hur det är att rösta i USA. Berättelser som avslöjade enorma skillnader i deras upplevelser. Inspelat på Cirkus i Stockholm den 15 maj 2018. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSurfarna

Bilder på nätet

Avsnitt 4 av 8

Pixie stjäl Hubbes skämt utan att be om lov. Det är väl inte okej? Surfarna besöker en samvetslös sajt och ställs inför svåra frågor. Får man lägga upp bilder på andra personer på internet? När du laddar upp en bild på en hemsida, är bilden fortfarande din då, eller tillhör den sajten?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - From business to buttons 2018

Hur kan man skydda privatliv i en uppkopplad värld?

Vår personliga data samlas in av både appar och sociala medier. Vilka kan ta del av vår information och vilka faror finns det med det? Amy Elliott, designchef om vilken roll designers kan ha för att skapa en säkrare miljö för att skapa system som människor litar på och du får även tips om säkra appar. Inspelat på Cirkus i Stockholm den 15 maj 2018. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Vad är en robot?

Avsnitt 3 av 10

Det som skiljer en robot från en dator är att roboten gör något fysiskt. Den är programmerad för att göra en viss typ av fysiskt arbete. Karin Nygårds är nyfiken på vilken slags robot deltagarna skulle vilja utveckla. De får också genomföra olika programmeringsuppgifter. En av uppgifterna handlar om att få rätt kranar att öppnas för att fylla på saft i tomma bägare. Här gäller det att tänka logiskt och vara noggrann.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSurfarna

Cookies

Avsnitt 3 av 8

Hur ska man veta vad någon önskar sig i present, om man inte känner den personen än? Precis som vi lär känna varandra när vi umgås, på samma sätt lär datorn känna sin användare när du surfar på nätet. Surfarna pratar om cookies och Kapten Kakan funderar över skillnaden mellan kakor och cookies.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - From business to buttons 2018

Att skapa tjänster på framtidens marknad

Produktion handlar numera främst om att producera tjänster - tjänster som kunder efterfrågar. Och att tävla om en kund idag är att producera en bättre lösning än vad konkurrenten gör. Tony Ulwick, vd, berättar om framtidens tjänster och vad de ställer för krav på designers. Inspelat på Cirkus i Stockholm den 15 maj 2018. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Vad är programmerat?

Avsnitt 2 av 10

Hur vet man att något är programmerat? Karin Nygårds diskuterar med deltagarna om vilka saker de har hemma som är programmerade och hur de skulle vilja förbättra sakerna. Deltagarna gör utmaningar om sortering efter villkor och de ska med hjälp av pilar försöka styra en robot.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoki

Dokis lysande idé

Avsnitt 48 av 47

Dokis gäng behövs för att laga en trasig fyr. Men när glödlampan går i kras måste de hjälpas åt för att hitta en annan lösning.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSurfarna

Källkritik

Avsnitt 2 av 8

Hur kan man veta om ett recept som man hittar på nätet är bra? Vem som helst kan ju ha skrivit det! Surfarna får lära sig att man alltid måste kolla upp fakta innan man litar på vad som står på nätet - och Algot får lära sig källkritikens fem frågor; vem, vad, när, varför och hur.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Börshaj på en dag

Framtiden är här - digitalisering, AI och robotar

Är det tekniken eller individen som driver utvecklingen framåt? Vad kommer AI och robotar och annan ny teknik betyda för vårt samhälle? En panel diskuterar hur mycket det kommer att påverka hur vi kommunicerar, lever, handlar och gör affärer. Medverkande: Ishtar Touailat, serieentreprenör och innovationschef; Lena Apler, entreprenör och företagsgrundare; Anders Nicander, nordisk sparchef; Jonas Hombert, vd; Emma Eriksson, marknadschef. Moderator: Eva Röse. Inspelat den 5 maj 2018 på Hovet i Stockholm. Arrangör: Börshajen Academy.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Vad är maskinkod?

Avsnitt 1 av 10

Barn deltar i utmaningar som har med programmering att göra. De får testa om deras intressen går att koppla till programmering. Den första utmaningen de gör handlar om mönster. De ska trä ett halsband så att mönstret upprepas fem gånger. I andra utmaningen får deltagarna testa datorns eget språk, maskinkod. Den sista utmaningen handlar om att programmera en mänsklig robot.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSurfarna

Klickbeten

Avsnitt 1 av 8

Pixie berättar en spökhistoria, men blir det verkligen så spännande som hon ger sken av? Surfarna lär ut om klickbeten - vad är ett klickbete och hur känner du igen det? Och varför vill någon att du ska klicka på en länk som inte håller vad rubriken lovar?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSurfarna

Nätfiske

Avsnitt 6 av 8

Kakan har hemligheter som hon vill behålla för sig själv. Surfarna får lära sig att det är viktigt att inte dela med sig av personlig information på nätet. Vad kan hända om du lämnar ut ditt lösenord? Hur tar man reda på vem som står bakom en länk i ett nätforum? Surfarna pratar om integritet på nätet, och om vikten av att inte lämna ut sina inloggningsuppgifter.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSurfarna

Digitala missförstånd

Avsnitt 7 av 8

Algot skickar meddelanden till en vän. Men vännen tolkar hans emojier fel och det blir missförstånd. Surfarna får in en felstavad sökning och försöker reda ut vad den egentligen betyder. De får erfara hur lätt det är att hamna fel på nätet, bara genom ett litet stavfel.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSurfarna

Söka på nätet

Avsnitt 8 av 8

Ett illasinnat rykte sprider sig i farkosten när Pixie slarvar med att ta reda på fakta. Surfarna stöter på en sajt som utger sig för att vara en nyhet, men som i själva verket är flera år gammal. Surfarna får lära sig hur man begränsar sökningar på nätet, och nyttan med att kontrollera källan innan man tror på en nyhet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - teckenspråk

Algoritm och blockprogrammering

Avsnitt 5 av 5

Vad är en algoritm? Deltagarna får i uppdrag att sätta ihop en algoritm av kodremsor, göra datorspel med hjälp av blockprogrammering och få en robot att måla ett porträtt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Women in tech

Robotar, robotar och mer robotar

Hur snabbt går utvecklingen kring robotar? Och hur ska robotar användas i framtiden? Danica Kragic, professor om robotutveckling och de etiska och moraliska frågorna. Moderator: Anna Olin Kardell. Inspelat den 8 mars 2018 på City Conference Center i Stockholm. Arrangör: Women in tech.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - teckenspråk

Programmeringsspråk och buggar

Avsnitt 4 av 5

Det finns över tusen olika programmeringsspråk som används för olika ändamål. Alla programmeringsspråk har en bestämd grammatik och stavning och gör man minsta lilla fel så fungerar ingenting. Karin Nygårds pratar med deltagarna om språk och vilka språk de kan. Deltagarna får testa på datorns eget språk, maskinkod, och hitta buggar i koden. Till slut ska deltagarna programmera en liten robot.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - teckenspråk

Robotar och loopar

Avsnitt 3 av 5

Varför använder programmerare "loopar"? Första utmaningen handlar om sortering. Deltagarna ska sortera klossar efter instruktioner som innehåller loopar. Andra utmaningen går ut på att öppna rätt kranar för att fylla saft i tomma bägare. I den tredje och sista utmaningen ska deltagarna programmera en mänsklig robot till att baka en tårta med hjälp av kodbrickor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - teckenspråk

Saker som är programmerade

Avsnitt 2 av 5

Vilka saker kan man ha hemma som är programmerade och hur skulle man kunna förbättra dem? Första utmaningen handlar om sortering efter villkor och deltagarna ska sortera glasögon efter instruktioner. I den andra utmaningen ska de plocka ut de saker som är programmerade ur en hylla med många olika saker. Den sista utmaningen handlar om att styra en robot med hjälp av pilar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - teckenspråk

Maskinkod

Avsnitt 1 av 5

Vi lär oss grunden bakom programmering och tankearbetet som krävs. Första utmaningen handlar om mönster. Deltagarna ska pärla varsitt halsband med samma mönster som färdiga armband. I den andra utmaningen ska deltagarna prova på datorns eget språk, maskinkod. I tredje och sista utmaningen ska deltagarna programmera en mänsklig robot att vattna en blomma genom att använda kodbrickor. Som slutfråga vill Gabriella veta vad en ASCII-tabell är för något.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Women in tech

Normerna bakom ansiktsigenkänning

Hur väl känner ansiktsigenkänning igen olika hudfärger och kön? Joy Buolamwini är utvecklingsansvarig på Techturized Inc och har undersökt hur företag skapar sin ansiktsigenkänning baserat på hudfärger och kön. Hon noterade att vissa hudfärger och kön kändes igen bättre. Moderator: Anna Olin Kardell. Inspelat den 8 mars 2018 på City Conference Center i Stockholm. Arrangör: Women in tech.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Matematikbiennalen 2018

Laborativ matematik

Bengt Aspvall är professor i datalogi vid Blekinge tekniska högskola. Här ger han exempel på aktiviteter som kan användas i klassrummet för att förklara och förenkla hur datorer fungerar. Han förklarar olika begrepp och funktioner. Aktiviteterna genomförs med enkla hjälpmedel och utan dator. För matematikundervisning på alla nivåer. Inspelat på Karlstads universitet den 25-26 januari 2018. Arrangör: Karlstads universitet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaProgrammera mera

Robotar

Avsnitt 8 av 8

Programledaren Karin Nygårds diskuterar med en barnpanel den digitala vardagen och hur tekniken bakom påverkar oss. Ämnet i programmet är robotar.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Binärkod

Avsnitt 4 av 16

Datorer tolkar ettor och nollor som ström som är på eller av. Uppdrag: skriv ett meddelande med hjälp av tabellen UNICODE. För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera 2.0, avsnitt 3.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Sortering

Avsnitt 5 av 16

Datorer är bra på att sortera, men de måste få rätt instruktioner. Uppdrag: att sortera något på ett helt annat sätt än vanligt. För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera, avsnitt 5.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Sekvens

Avsnitt 6 av 16

När man programmerar måste allt komma i rätt ordning, rätt sekvens. Uppdrag: gör något i fel ordning. För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera 2.0, avsnitt 2.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Programmerat?

Avsnitt 1 av 16

Karin och Johan visar på olika programmerade saker i hemmet. Uppdrag: att hitta så många programmerade saker som möjligt. För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera, avsnitt 2.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Loopar

Avsnitt 7 av 16

En loop betyder upprepning, och kan också kallas för slinga. Uppdrag: Hitta loopar i vardagen.För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera, avsnitt 5.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Villkor

Avsnitt 8 av 16

Mycket i programmering handlar om villkor. Uppdrag: Hitta vad som är programmerat med villkor. För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera, avsnitt 7.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Input/Output

Avsnitt 2 av 16

Det behövs input, sätt att få in data i datorn, och output, sätt att få ut data ur datorn. Uppdrag: hitta olika slags input och output. För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera 2.0, avsnitt 1.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Instruktioner

Avsnitt 3 av 16

Karin och Johan visar hur datorer förstår instruktioner. Uppdrag: Skriv instruktioner till något tråkigt. För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera, avsnitt 9.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Spel

Avsnitt 15 av 16

För att kunna göra bra spel måste man spela mycket så att man vet vad som gör spel roliga och spännande. Uppdrag: att skapa ett eget livedatorspel. För att lära dig mer om äment, titta på Programmera mera 2.0, avsnitt 5.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Robotar

Avsnitt 16 av 16

Det finns många robotar idag, en del mer nödvändiga än andra. Uppdrag: skapa en egen robot, programmerad eller på papper. För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera 2.0, avsnitt 8.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Algoritmer

Avsnitt 9 av 16

Algoritmer är som ett slags recept för hur en dator ska göra. Uppdrag: hitta algoritmer som styr det digitala livet? För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera, avsnitt 6.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Webbsök

Avsnitt 10 av 16

Karin och Johan får olika resultat när de söker på samma ord. Uppdrag: prova att använda en ny sökmotor. För att lära dig mer, titta på Programmera mera 2.0, avsnitt 4.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Fråga oss