Musik

(63 program)

FolkmusikInstrumentMusikanvändning och påverkanMusikens byggstenarMusikhistoriaMusikskapandePopulärmusik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnaministeriet dokumentär

Agnes och ungdomskören

Avsnitt 22

Femtonåriga Agnes antogs nyligen som den yngsta medlemmen i Göteborgs ungdomskör. Tillsammans med 48 andra körmedlemmar börjar Agnes nu repetera julsånger. De har upp emot 30 uppträdanden under julen, däribland den traditionsenliga uppsättningen "Den sjungande julgranen".

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv - syntolkat

Skapa musik!

Avsnitt 1 av 3

Iman Conta Hultén åker på ett låtskrivarläger och basisten Julia pratar om sin turnépremiär. Artisten Mary N'Diaye visar oss sina musikvideor och uppträder i Kungsträdgården med bandet Blacknuss. Möt kvinnor i musikbranschen som berättar om hur de skapar musik, övervinner karriärhinder och vad som krävs för att bli professionell musiker.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När jag inte hade nåt

Ison Glasgow är en av Sveriges mest hyllade hiphopartister. Han berättar i "När jag inte hade nåt" om sin uppväxt och hur den format honom till den han är idag. Han berättar om utanförskap, utsatthet och ett starkt band till sin mor. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Trummor och teknik

Avsnitt 10 av 15

Liliana Zavala visar sina olika slagverk, spelar på dem och berättar om deras historia. Vi får även lära oss grundteknik, olika slag och rytmer, med congas som är hennes huvudinstrument. Hon spelar bland annat också cajón, bombo och tama.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaPop och politik - eftersnack

Pojkar, pojkar, pojkar

Avsnitt 1 av 8

Vi pratar om mäns gråt och hur internet påverkat normer kring gråtande. Vi bläddrar i gamla artiklar och intervjuer med män i maktpositioner som hävdat att det är mjäkigt att gråta. Och så funderar vi över 1980-talets kvinnliga popartister, som Grace Jones och Annie Lennox, som tog sig an det androgyna modet och röstläget. Redaktionen spånar kring förlegade rockklyschor och om Karl Gerhard och hur situationen såg ut för homosexuella i början av 1900-talet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaPop och politik - eftersnack

Dans

Avsnitt 2 av 8

Vi pratar om Miley Cyrus, twerking och låten Blurred lines. Redaktionen resonerar kring begreppet "varannan damernas", som i grunden kommer från dansgolvet. Vad är en skottårsvals? Och vi pratar om att det finns så lite kvar av damorkestrar och om musikernas liv - från turnerande orkestermedlemmar till hemmafruar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaPop och politik - eftersnack

Bakom kulisserna

Avsnitt 3 av 8

Vi går tillbaka till 1994 och pratar om vad som hände då, bland annat läser vi artiklar om det internationella datanätverket internet och om avslöjanden om Ulf Ekberg. Hur gick det till när Anna Charlotta och Agneta fick tips om att de borde intervjua Ola Håkansson om 1960-talets vilda turnéliv? Vad hände bakom kulisserna när redaktionen mötte sångaren LaGaylia Frazier? Agneta berättar om vad som hände när hon åkte hem till Björn Ulvaeus för en picknick-intervju.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaPop och politik - eftersnack

Makt

Avsnitt 4 av 8

Lisa Nilsson berättar en hårresande och obehaglig berättelse. Vi pratar om igenkänning kvinnor emellan gällande sexuella trakasserier. Dessutom om att punken la grunden till 1990-talets feministiska riot grrrl-rörelse och om rörelsens förgrundsgestalt Kathleen Hanna. Och, vilken makt har utseendet och hur påverkar det förväntan på människors personligheter och kompetenser?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaPop och politik - eftersnack

Identifikation

Avsnitt 5 av 8

Agneta, Anna Charlotta och Emilia avslöjar vilka typer av fans de är och har varit. Och varför är det creddigt att gilla vissa band, men inte andra? Vi pratar om schlagerfansens status jämfört med rockfansens och gissar oss fram till den genre som värderas lägst. Hör också punkaren Ante Blombergs hälsning till alla lärare och "förståsigpåare" om ordet CP. Dessutom tipsar vi om pjäsen Pygmalion och musikalen My Fair Lady och undrar hur en berättelse om klasskillnader kunde förvandlas till en glättig make over-histora.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaPop och politik - eftersnack

Sex

Avsnitt 6 av 8

Agneta har klivit in i lärarrollen och tagit med sig publikationen "Handledning i sexualundervisning" från 1956. Vi pratar om Sverige på 1800-talet, innan Elise Ottesen-Jensen gjorde sina folkbildande resor för att lära folk hur barn blir till. Hör också om Hinke Bergegren och hans kontroversiella föreläsningsturné. Och vi pratar om Edith Piaf och hennes moderna liv.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaPop och politik - eftersnack

Mixade lag

Avsnitt 7 av 8

Vi diskuterar oväntade och roliga artistkonstellationer och tipsar om en nyttig skoluppgift och funderar över kvotering och kompetens. Inom vilka yrken behöver männen träda fram? Hör berättelsen om när tennisproffset, musikern och skådisen Althea Gibson fick en roll i Hollywood som hon protesterade emot.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaPop och politik - eftersnack

Vardag

Avsnitt 8 av 8

Vardag och fritid är inte samma för alla. Vi tipsar om dokumentärer om vardagsskildringar som ofta förbises. Och hur kommer det sig att Spanien, som under 1950- och 1960-talet var en diktatur, blev en oas för svenska kvinnor där de kunde undslippa dömande blickar när de tog sig ett glas? Prince, Tupac och Elvis är några av artisterna vars musik getts ut efter deras död. Redaktionen resonerar kring huruvida de skulle uppskatta att gömda gamla inspelningar ges ut om de visste om det.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaPop och politik

Pojkar, pojkar, pojkar

Avsnitt 1 av 8

Vi kikar in i pojkarnas musikvärld och möter testosteron, men också tårar, smink och androgynitet. Dregen från Backyard Babies funderar över manlighetsnormen i sin egen genre. Här har bredbenta testosteronsolon, spritorgier och lättklädda tjejer varit ideal, men likaså läderkläder, långt hår och mascara. Och hur hänger rocknormen ihop med hudfärg, sexualitet och klass? Vi hör även om Karl Gerhard som på 1920-talet sjöng om sminkade gossar som vippar på stjärten och som levde i en tidig regnbågsfamilj.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaPop och politik

Dans

Avsnitt 2 av 8

Visste du att tangon från början var alltigenom manlig? Vi pratar om rollfördelningen på dansgolvet genom historien och hittar tidiga bevis på både jämställd och könsöverskridande dans. Vi tittar på de smått bortglömda damorkestrarna som under 1900-talets första hälft dominerade den svenska musikscenen. Och så gräver vi i Miley Cyrus-skandalen som fick många att prata om twerking, en dans full av politik.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaPop och politik

Bakom kulisserna

Avsnitt 3 av 8

Rockstjärnan och skivbolagsbossen Ola Håkansson blickar tillbaka på 1960-talets turnéliv och avslöjar hur bandet tvingades bo på bordeller och försvara sig mot aggressiva pophatare. Vi djupdyker i historierna bakom låtar som "I will always love you" och "I´m coming out". Sångaren LaGaylia Frazier berättar om hur det känns sekunderna innan hon tar ton inför 80 000 skrikande fans. Anna Charlotta och Agneta pratar om när USA:s artistelit bildade den mäktigaste kören någonsin och om Wienerfilharmonikernas mörka förflutna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaPop och politik

Makt

Avsnitt 4 av 8

Hur tar man makten över sin egen karriär? Artisten Lisa Nilsson delar med sig av sin erfarenhet från musikbranschen. Hör också om Riot Grrrl-vågen, matteläraren Jill Sinclair som blev skivbolagschef och om den första kvinnan som blev miljonär av egen kraft i USA genom att lansera rakpermanent för afroamerikaner. Dessutom funderar vi över papporna och vad de förlorat på att prioritera makten över karriären. Varför har så många manliga artister skrivit låtar om att de aldrig träffar sina barn?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaPop och politik

Identifikation

Avsnitt 5 av 8

Varför uppfattas ofta kvinnliga fans som hysteriska medan manliga fans upplevs vara mer seriösa? Vi gräver i fankulturens hög- och lågstatusområden. Ante Blomberg berättar om sin relation till punken, en rörelse där alla får plats, även fans i rullstol. Vidare identifierar vi rasistiska stereotyper i gamla poplåtar och videor. Får man skratta åt allt? Hör om när franska satirtidningen Charlie Hebdo använde sig av belgiske artisten Stromae i en satir efter terrordåden i Bryssel 2016.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaPop och politik

Sex

Avsnitt 6 av 8

Vem var kvinnan som grundade RFSU? Hör om pionjären Elise Ottesen-Jensen som upplyste svenska kvinnor om preventivmedel under det tidiga 1900-talet. Vi tittar på Loretta Lynns låt The pill och hur den skapade rabalder i 1970-talets konservativa countryvärld. Beatrice Eli berättar om hur hon kom ut via låten Girls. Vi kollar också in blueskvinnornas låtar om gränsöverskridande sex och de porriga affischerna från tidningen Poster som hängde på svenska tonårsväggar under 1970-talet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaPop och politik

Mixade lag

Avsnitt 7 av 8

Monica Dominique berättar om att vara tjej i den mansdominerade jazzsvängen och Anna Charlotta kollar upp könsfördelningen i tv-orkestrarnas värld. Vi lyssnar på framsynte musikern Prince, som alltid spelade i mixade band. Hör också om tennismatchen "Battle of the sexes", då Billie Jean King vann över Bobby Riggs. Och hur hänger tennis ihop med klass, hudfärg och musik? Dessutom tittar vi på reaktionen i sociala medier då Rihanna och Kanye West samarbetade med Paul McCartney.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaPop och politik

Vardag

Avsnitt 8 av 8

Ison & Fille beskriver perioderna mellan gig och hur låten När vi glider uppkom. Vi berättar om diskbänksrealismens inträde i populärkulturen och lyssnar på hur det påverkade den svenska låtskatten. På 1970-talet fick kvinnors vardag en mer framträdande plats inom popen och vi spelar exempel från Barbro Hörberg och Tina Turner. Vivian Maier fotograferade Chicagos gatuliv men blev världsberömd efter sin död. Och om hur kvinnors krogliv förändrades när pizzeriorna kom till Sverige.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Liliana Zavala

Avsnitt 9 av 15

Liliana Zavala har spelat musik i många år. Hon är professionell slagverkare och sångare och livnär sig på musiken. Hon började som musiker i Argentina och är utbildad på Kuba. Vi får träffa Förbjudna orkestern och Seseribó, två band med bara kvinnliga musiker.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Mary N'diaye

Avsnitt 5 av 15

Mary N'diaye är sångare i bandet Blacknuss och har studerat låtskriveri. Vi träffar henne strax före en spelning i Kungsträdgården i Stockholm för att höra mer om hennes liv, karriär och de val som har tagit henne dit hon är idag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Katja Lindeberg

Avsnitt 11 av 15

Katja Lindeberg är producent, DJ och arrangör. Katja är med och driver Drömfakulteten, ett studiokollektiv för tjejer och transpersoner som gör elektronisk musik. Katja har lärt sig genom att göra. Det är genom att testa och göra fel som skapandet också kan bli intressant.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Feyona Naluzzi

Avsnitt 12 av 15

Feyona Naluzzi är DIY-artist. Det innebär att hon gör allting själv; hon producerar, skriver texter och sjunger. Under en ettårig musikutbildning samarbetade hon med en producent. Tanken var att de skulle fortsätta jobba ihop, men när han valde att göra något annat stod hon utan producent. Hon bestämde sig då för att producera själv. Hon berättar om varför det är viktigt för henne och vi följer henne i arbetet med några låtar och videor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Daniela Bonfiglioli

Avsnitt 1 av 15

Daniela Bonfiglioli är en klassiskt skolad violinist som spelar i orkester. Vi träffar henne för att höra om livet som klassisk musiker och hur hon lyckats ta sig så långt att hon kan försörja sig på musiken.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Linn Fijal

Avsnitt 2 av 15

Linn Fijal ville bort från Södertälje och började efter studenten på Musikhögkolan i Piteå. Under sin studietid insåg hon att hon har talang för att mixa ljud. I dag jobbar hon som ljudtekniker och studiochef på Benny Anderssons studio. Vi träffar henne för att höra om vägen dit och vad som inspirerar henne.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Katharina Nuttall

Avsnitt 3 av 15

Katharina Nuttall har länge hållit på med musik, både på scenen som artist och i studion som producent. I dag är hon utbildad filmkompositör och skriver musik till filmer. Vi träffar henne för att höra mer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Rebecca Meiselbach

Avsnitt 4 av 15

Vi träffar trummisen Rebecca Meiselbach. Sedan hon gick i gymnasiet har hennes prioritering i livet varit musik. I dag är Rebecca 40 år och visar att det genom hårt arbete och envishet går att lyckas med musiken.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Julia Falthin

Avsnitt 7 av 15

Vi träffar frilansbasisten Julia Falthin. Hon berättar om livet som frilansmusiker, sin musikaliska bakgrund och kärleken till sitt instrument.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Iman Conta Hultén

Avsnitt 6 av 15

Möt en av låtskrivarna bakom Zara Larssons hit Lush Life! Här får du får träffa Iman Conta Hultén inför och under ett låtskrivarläger. Du får ta del av hennes tankar kring musikskapande och se hur hon tillsammans med andra lägerdeltagare skriver och spelar in musik.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Anna Sóley Tryggvadóttir

Avsnitt 8 av 15

Anna Sóley Tryggvadóttir tycker att allt är musik. Hon använder musiken som ett språk, både i vardagen och i arbetet som ljuddesigner. Vi får följa med när hon ljuddesignar en föreställning på Dramaten och se hur det går till när hon skapar ljud.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDramaturgipodden

Dramatikern Eva Staaf

Avsnitt 7 av 9

Vad ska man tänka på när man berättar en historia för barn? Det vet författaren, dramatikern och regissören Eva Staaf som har 16 års erfarenhet av ljudberättande för barn. Staaf är flitigt anlitad som regissör och dramatiker av Drama för unga på Sveriges Radio. Hon anses vara ett geni när det kommer till dramatiskt berättande i radio. Hör Staaf berätta om hur man fångar unga lyssnare i en berättelse och varför det är bra att skrämma barn. Programledare: Karin Andersson och Tara Moshizi.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnaministeriet dokumentär

Sexårskören och rädslan

Avsnitt 11

Att känna rädsla och oro, vara nervös eller få ångest är helt normalt hos både barn och vuxna. Minns du vad du var rädd för när du var liten? Sara, Vester, Linn och Elsa är fyra av nästan 1200 barn från Nacka som i år medverkat i Sexårskören. Temat för föreställningen är rädslor och det har väckt tankar och känslor hos barnen. Vad är barnen rädda för? Och vad har barn varit rädda för genom tiderna?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Cornelis - en liten bok om vänskap

Agneta Brunius berättar i ”Cornelis – en liten bok om vänskap” om sin vänskap med Cornelis Vreeswijk. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnaministeriet dokumentär

Hiphop-tjejerna i Göteborg

Avsnitt 12 av 23

I ungdomshuset Radar 72 i en av Göteborgs förorter har ett stort gäng tjejer samlats. De är på väg att starta ett eget hiphop-kollektiv som heter Gangshebang, under rapparen Peshis ledning. Musiken blir ett sätt att använda sin energi till något bra och samtidigt berätta sin historia.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Samtal med Broder Daniel

Pia Landin har skrivit en biografi om popbandet Broder Daniel, vars historia börjar i 1990-talets Göteborg. Per Sinding-Larsen samtalar med författaren och bandmedlemmarna Henrik Berggren, Theodor Jensen och Lars Malmros. Inspelat under Bokmässan den 27 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Eldscript.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Operahistoria

Samtal med teaterhistorikern Göran Gademan om opera och dess betydelse. Han har skrivit en omfattande bok om operahistoria och intervjuas av musikkritikern Camilla Lundberg. Inspelat under Bokmässan den 25 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Gidlunds förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Minnet av musik

Avsnitt 16 av 25

Ljudkonstnärer, musiker, antroploger och arkeologer utbyter kunskap kring hur ljud och instrument har förändrats genom Costa Ricas historia. Klang och toner påverkas av kulturarv men också av det som händer i samtiden.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv - syntolkat

Våga ta plats!

Avsnitt 3 av 3

Filmmusikkompositören och producenten Katharina Nuttall berättar om sitt arbete med musiken till Åsa Sandzéns film "Heartfelt". Vi besöker ljudteknikern Linn Fijal, får se hennes gedigna mixerbord och följa med runt på Fijals arbetsplats, Rixmixningsverket. Ljuddesignern Anna Sóley Tryggvadóttir tar med oss på arbetet med en dansworkshop och beskriver prestationsångest som en del av sin arbetsprocess.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Progg, punk och disco. Del 1

Lektionsstarter. Programledarna och musikerna Hanna och Axel berättar om två genrer som låter olika men ändå har sina likheter, progg och punk. Vi får veta vad som skiljer och vad som förenar dem, hur de låter och hur musik kan användas för att påverka tankar och känslor. Och om att våga göra musik på egen hand oavsett vad andra tycker eller tänker. Avslutningsvis får vi lyssna till punkbandet Ebba Gröns och proggbandet Blå Tågets olika versioner av samma låt - "Staten och kapitalet".

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Bluesens historia och covers. Del 2

Fördjupningsdel. Idag är det enkelt att dela och sprida låtar via internet. Förr spreds musik via radio och genom att artister och band spelade in covers, artister måste ju inte skriva sina låtar själva. Den världsberömda sångaren Elvis Presley hade till exempel många låtskrivare som hjälpte honom. Och låten "Hound dog", en stor hit med Elvis, har spelats in minst 250 gånger av olika artister! Till sist berättar Hanna och Axel om instrument och effekter som synt och vocoder i samband med att de gör en elektronisk version av "Hound dog".

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Kraftwerk, syntar och shuffle. Del 1

Programledarna och musikerna Hanna och Axel berättar om hur de allra första musikinstrumenten, gjorda av mammutben, pilbågar och matskålar, utvecklades, och så småningom ledde fram till dagens digitala musikmaskiner. Länge fanns det bara akustiska instrument, men med elektricitetens intåg uppfanns det fler elförstärkta. Vi får höra hur den allra första musikmaskinen, thereminen, låter och hur den ledde fram till utvecklingen av den första synten. Det tyska bandet Kraftwerk använde syntar för att göra musik under 1970-talet. Avslutningsvis får vi höra Kraftwerks låt "The robots".

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Progg, punk och disco. Del 2

Fördjupningsdel. Hanna och Axel funderar över hur samma musikstycke kan låta så olika, beroende på vem som sjunger det och hur det är inspelat. Vi får höra om olika inspelningstekniker, skillnader mellan olika gitarrer och får exempel på effekter som eko och distorsion. Och hur kan tempo, rytm, klang och dynamik användas för att påverka känslan i en låt? Till sist får vi höra progg- och punklåten "Staten och kapitalet" i en helt annan musikstil - nämligen disco!

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Hiphopens bakgrund och element. Del 1

Lektionsstarter. Hur uppstår en ny musikstil egentligen? Hiphop skapades i USA under tidigt 70-tal. Programledarna och musikerna Hanna och Axel berättar om hiphopens fyra grundelement: mc, dj, breakdance och graffiti. Vi lär oss skillnaden mellan dj och mc. Vad är battles och varför uppstod de? Avslutningsvis får vi höra Grandmaster Flash and the Furious Five och deras klassiska låt "The message" som gavs ut 1982.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Hiphopens bakgrund och element. Del 2

Fördjupningsdel. Hanna och Axel berättar om hiphopen som plattform för att tydliggöra orättvisor i samhället. Vad var det som gjorde att unga skapade en helt ny genre inom musik? Och hur gick det till? Och de tar upp hur man lyssnade på musik när hiphopen växte fram. Skivspelarens och lp-skivans roll, och hur man med dem också kunde skapa effekter som loop och scratch. Slutligen arrangerar Hanna och Axel om den klassiska hiphop-låten "The message" till släpig americana-rock med piano, gitarrer och klaviaturinstrumentet mellotron.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Kraftwerk, syntar och shuffle. Del 2

Fördjupningsdel. Om hur det tyska bandet Kraftwerk använde syntar för att göra musik under 1970-talet. Hanna och Axel berättar om hur Kraftwerks musik influerat och påverkat dagens elektroniska dansmusik. De tar upp kopplingen mellan techno och Swedish house mafia. Vi funderar kring det som vi människor upplever som "sväng". Kan en trummaskin svänga på samma sätt som en människa, eller svänger den på ett annat sätt? Hanna och Axel avslutar med att spela syntlåten "The robots" i bluesversion, och vi får höra hur rytmen shuffle låter och känns.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Abba, pop och takt. Del 1

Lektionsstarter. Musikerna Hanna och Axel berättar om hur en mjukare musikstil föddes ur rock'n'roll och tar upp skillnaden mellan pop och populärmusik. Vi får höra om popgrupper och artister som blev kända över hela världen. Och vi får veta mer om den världsberömda svenska popgruppen Abba och deras låt "SOS". Varför heter låten så? Hur kan man uttrycka känslor som kärlek i musik? Vi får veta vilka de viktiga byggstenarna som skapar en låt är, nämligen: intro, vers, brygga och refräng, stick och outro. Avslutningsvis lyssnar vi på låten "SOS" med popgruppen Abba.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Abba, pop och takt. Del 2

Fördjupningsdel. Vi hör ett kort stycke ur låten "SOS" med popgruppen Abba. Hur kommer det sig att låten känns både ledsen och glad? Vi går igenom toner och ackord och fördjupar oss inom klang med tonvikt på treklang. Skillnaden mellan dur och moll tydliggörs. Hur upplevs de olika ackorden rent känslomässigt? Och vad är takt? Fyrtakt och tretakt förklaras. 4/4 är en taktart men vad betyder det? Och hur känns baktakt? Vi får ett kort smakprov på reggae. Vilka element behöver bytas ut i en poplåt för att det ska bli reggae? Avslutningsvis gör programledarna och musikerna Hanna och Axel om Abbas "SOS" till en reggaeversion.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Beyoncé, hits och sampling. Del 1

Lektionsstarter. Vi utgår från artisten Beyoncé och hennes låt "Crazy in love". Vad gör en låt till en hit? Och varför fastnar en viss textrad på hjärnan? Musikerna och programledarna Hanna och Axel berättar om hur "Crazy in love" växte till en megahit som slog stort i hela världen. Succén var möjlig tack vare ett soulband från 60-talet och Beyoncés samarbete med låtskrivaren Rich Harrisson och med pojkvännen och rapparen Jay-Z. Vi får veta vad begreppet "sampling" innebär inom musikproduktion - och vi får höra olika exempel på blåsinstrument såsom bastuba, tvärflöjt, oboe, valthorn och fagott.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Beyoncé, hits och sampling. Del 2

Fördjupningsdel. Vad är det som får musik att kännas mäktig? Kan ett ensamt instrument kännas mäktigt? Hanna och Axel betonar bildens och dansens betydelse för att förstärka musiken och göra den mäktig. Vad blir det för skillnad i känslan om en artist har tusen dansare på scen - jämfört med att vara ensam? Och hur kan ljus- och specialeffekter användas för att skapa olika stämningar? Slutligen går Hanna och Axel igenom beståndsdelarna i hårdrock, och gör en hårdrockversion av "Crazy in love".

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning