Musik

(56 program)

Barnvisor och sångerFolkmusikInstrumentMusikanvändning och påverkanMusikens byggstenarMusikhistoriaPopulärmusik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaPop och politik - eftersnack

Bakom kulisserna

Avsnitt 3 av 8

Vi går tillbaka till 1994 och pratar om vad som hände då, bland annat läser vi artiklar om det internationella datanätverket internet och om avslöjanden om Ulf Ekberg. Hur gick det till när Anna Charlotta och Agneta fick tips om att de borde intervjua Ola Håkansson om 1960-talets vilda turnéliv? Vad hände bakom kulisserna när redaktionen mötte sångaren LaGaylia Frazier? Agneta berättar om vad som hände när hon åkte hem till Björn Ulvaeus för en picknick-intervju.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaPop och politik - eftersnack

Makt

Avsnitt 4 av 8

Lisa Nilsson berättar en hårresande och obehaglig berättelse. Vi pratar om igenkänning kvinnor emellan gällande sexuella trakasserier. Dessutom om att punken la grunden till 1990-talets feministiska riot grrrl-rörelse och om rörelsens förgrundsgestalt Kathleen Hanna. Och, vilken makt har utseendet och hur påverkar det förväntan på människors personligheter och kompetenser?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaPop och politik - eftersnack

Dans

Avsnitt 2 av 8

Vi pratar om Miley Cyrus, twerking och låten Blurred lines. Redaktionen resonerar kring begreppet "varannan damernas", som i grunden kommer från dansgolvet. Vad är en skottårsvals? Och vi pratar om att det finns så lite kvar av damorkestrar och om musikernas liv - från turnerande orkestermedlemmar till hemmafruar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaPop och politik - eftersnack

Identifikation

Avsnitt 5 av 8

Agneta, Anna Charlotta och Emilia avslöjar vilka typer av fans de är och har varit. Och varför är det creddigt att gilla vissa band, men inte andra? Vi pratar om schlagerfansens status jämfört med rockfansens och gissar oss fram till den genre som värderas lägst. Hör också punkaren Ante Blombergs hälsning till alla lärare och "förståsigpåare" om ordet CP. Dessutom tipsar vi om pjäsen Pygmalion och musikalen My Fair Lady och undrar hur en berättelse om klasskillnader kunde förvandlas till en glättig make over-histora.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaPop och politik - eftersnack

Pojkar, pojkar, pojkar

Avsnitt 1 av 8

Vi pratar om mäns gråt och hur internet påverkat normer kring gråtande. Vi bläddrar i gamla artiklar och intervjuer med män i maktpositioner som hävdat att det är mjäkigt att gråta. Och så funderar vi över 1980-talets kvinnliga popartister, som Grace Jones och Annie Lennox, som tog sig an det androgyna modet och röstläget. Redaktionen spånar kring förlegade rockklyschor och om Karl Gerhard och hur situationen såg ut för homosexuella i början av 1900-talet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaPop och politik - eftersnack

Sex

Avsnitt 6 av 8

Agneta har klivit in i lärarrollen och tagit med sig publikationen "Handledning i sexualundervisning" från 1956. Vi pratar om Sverige på 1800-talet, innan Elise Ottesen-Jensen gjorde sina folkbildande resor för att lära folk hur barn blir till. Hör också om Hinke Bergegren och hans kontroversiella föreläsningsturné. Och vi pratar om Edith Piaf och hennes moderna liv.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaPop och politik - eftersnack

Vardag

Avsnitt 8 av 8

Vardag och fritid är inte samma för alla. Vi tipsar om dokumentärer om vardagsskildringar som ofta förbises. Och hur kommer det sig att Spanien, som under 1950- och 1960-talet var en diktatur, blev en oas för svenska kvinnor där de kunde undslippa dömande blickar när de tog sig ett glas? Prince, Tupac och Elvis är några av artisterna vars musik getts ut efter deras död. Redaktionen resonerar kring huruvida de skulle uppskatta att gömda gamla inspelningar ges ut om de visste om det.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaPop och politik - eftersnack

Mixade lag

Avsnitt 7 av 8

Vi diskuterar oväntade och roliga artistkonstellationer och tipsar om en nyttig skoluppgift och funderar över kvotering och kompetens. Inom vilka yrken behöver männen träda fram? Hör berättelsen om när tennisproffset, musikern och skådisen Althea Gibson fick en roll i Hollywood som hon protesterade emot.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Progg, punk och disco. Del 1

Lektionsstarter. Programledarna och musikerna Hanna och Axel berättar om två genrer som låter olika men ändå har sina likheter, progg och punk. Vi får veta vad som skiljer och vad som förenar dem, hur de låter och hur musik kan användas för att påverka tankar och känslor. Och om att våga göra musik på egen hand oavsett vad andra tycker eller tänker. Avslutningsvis får vi lyssna till punkbandet Ebba Gröns och proggbandet Blå Tågets olika versioner av samma låt - "Staten och kapitalet".

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Bluesens historia och covers. Del 2

Fördjupningsdel. Idag är det enkelt att dela och sprida låtar via internet. Förr spreds musik via radio och genom att artister och band spelade in covers, artister måste ju inte skriva sina låtar själva. Den världsberömda sångaren Elvis Presley hade till exempel många låtskrivare som hjälpte honom. Och låten "Hound dog", en stor hit med Elvis, har spelats in minst 250 gånger av olika artister! Till sist berättar Hanna och Axel om instrument och effekter som synt och vocoder i samband med att de gör en elektronisk version av "Hound dog".

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Kraftwerk, syntar och shuffle. Del 1

Programledarna och musikerna Hanna och Axel berättar om hur de allra första musikinstrumenten, gjorda av mammutben, pilbågar och matskålar, utvecklades, och så småningom ledde fram till dagens digitala musikmaskiner. Länge fanns det bara akustiska instrument, men med elektricitetens intåg uppfanns det fler elförstärkta. Vi får höra hur den allra första musikmaskinen, thereminen, låter och hur den ledde fram till utvecklingen av den första synten. Det tyska bandet Kraftwerk använde syntar för att göra musik under 1970-talet. Avslutningsvis får vi höra Kraftwerks låt "The robots".

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Progg, punk och disco. Del 2

Fördjupningsdel. Hanna och Axel funderar över hur samma musikstycke kan låta så olika, beroende på vem som sjunger det och hur det är inspelat. Vi får höra om olika inspelningstekniker, skillnader mellan olika gitarrer och får exempel på effekter som eko och distorsion. Och hur kan tempo, rytm, klang och dynamik användas för att påverka känslan i en låt? Till sist får vi höra progg- och punklåten "Staten och kapitalet" i en helt annan musikstil - nämligen disco!

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Hiphopens bakgrund och element. Del 1

Lektionsstarter. Hur uppstår en ny musikstil egentligen? Hiphop skapades i USA under tidigt 70-tal. Programledarna och musikerna Hanna och Axel berättar om hiphopens fyra grundelement: mc, dj, breakdance och graffiti. Vi lär oss skillnaden mellan dj och mc. Vad är battles och varför uppstod de? Avslutningsvis får vi höra Grandmaster Flash and the Furious Five och deras klassiska låt "The message" som gavs ut 1982.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Hiphopens bakgrund och element. Del 2

Fördjupningsdel. Hanna och Axel berättar om hiphopen som plattform för att tydliggöra orättvisor i samhället. Vad var det som gjorde att unga skapade en helt ny genre inom musik? Och hur gick det till? Och de tar upp hur man lyssnade på musik när hiphopen växte fram. Skivspelarens och lp-skivans roll, och hur man med dem också kunde skapa effekter som loop och scratch. Slutligen arrangerar Hanna och Axel om den klassiska hiphop-låten "The message" till släpig americana-rock med piano, gitarrer och klaviaturinstrumentet mellotron.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Kraftwerk, syntar och shuffle. Del 2

Fördjupningsdel. Om hur det tyska bandet Kraftwerk använde syntar för att göra musik under 1970-talet. Hanna och Axel berättar om hur Kraftwerks musik influerat och påverkat dagens elektroniska dansmusik. De tar upp kopplingen mellan techno och Swedish house mafia. Vi funderar kring det som vi människor upplever som "sväng". Kan en trummaskin svänga på samma sätt som en människa, eller svänger den på ett annat sätt? Hanna och Axel avslutar med att spela syntlåten "The robots" i bluesversion, och vi får höra hur rytmen shuffle låter och känns.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Abba, pop och takt. Del 1

Lektionsstarter. Musikerna Hanna och Axel berättar om hur en mjukare musikstil föddes ur rock'n'roll och tar upp skillnaden mellan pop och populärmusik. Vi får höra om popgrupper och artister som blev kända över hela världen. Och vi får veta mer om den världsberömda svenska popgruppen Abba och deras låt "SOS". Varför heter låten så? Hur kan man uttrycka känslor som kärlek i musik? Vi får veta vilka de viktiga byggstenarna som skapar en låt är, nämligen: intro, vers, brygga och refräng, stick och outro. Avslutningsvis lyssnar vi på låten "SOS" med popgruppen Abba.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Abba, pop och takt. Del 2

Fördjupningsdel. Vi hör ett kort stycke ur låten "SOS" med popgruppen Abba. Hur kommer det sig att låten känns både ledsen och glad? Vi går igenom toner och ackord och fördjupar oss inom klang med tonvikt på treklang. Skillnaden mellan dur och moll tydliggörs. Hur upplevs de olika ackorden rent känslomässigt? Och vad är takt? Fyrtakt och tretakt förklaras. 4/4 är en taktart men vad betyder det? Och hur känns baktakt? Vi får ett kort smakprov på reggae. Vilka element behöver bytas ut i en poplåt för att det ska bli reggae? Avslutningsvis gör programledarna och musikerna Hanna och Axel om Abbas "SOS" till en reggaeversion.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Beyoncé, hits och sampling. Del 1

Lektionsstarter. Vi utgår från artisten Beyoncé och hennes låt "Crazy in love". Vad gör en låt till en hit? Och varför fastnar en viss textrad på hjärnan? Musikerna och programledarna Hanna och Axel berättar om hur "Crazy in love" växte till en megahit som slog stort i hela världen. Succén var möjlig tack vare ett soulband från 60-talet och Beyoncés samarbete med låtskrivaren Rich Harrisson och med pojkvännen och rapparen Jay-Z. Vi får veta vad begreppet "sampling" innebär inom musikproduktion - och vi får höra olika exempel på blåsinstrument såsom bastuba, tvärflöjt, oboe, valthorn och fagott.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Beyoncé, hits och sampling. Del 2

Fördjupningsdel. Vad är det som får musik att kännas mäktig? Kan ett ensamt instrument kännas mäktigt? Hanna och Axel betonar bildens och dansens betydelse för att förstärka musiken och göra den mäktig. Vad blir det för skillnad i känslan om en artist har tusen dansare på scen - jämfört med att vara ensam? Och hur kan ljus- och specialeffekter användas för att skapa olika stämningar? Slutligen går Hanna och Axel igenom beståndsdelarna i hårdrock, och gör en hårdrockversion av "Crazy in love".

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Bluesens historia och covers. Del 1

Lektionsstarter. Musikerna och programledarna Hanna och Axel berättar om bluesens historia. Den kom från Västafrika via slaveriet och har haft stor inverkan på västerländsk populärmusik som jazz, r&b och hiphop. Vi får höra om bluesens musikaliska karaktärsdrag och om dess känslomässiga betydelse under slaveriet. Traditionellt sett avhandlar bluesen sorg och tragik, men det finns blues med gladare teman. Den kvinnliga bluesartisten Big Mama Thornton var den första som sjöng in låten "Hound dog". Hon hade en stark röst och vågade dessutom bryta normen för hur kvinnliga artister skulle se ut.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaZing!

Di sapozhkelech

Avsnitt 2 av 8

Jag skulle sälja mina stövlar och åka runt i en vagn / bara för att få vara med dig. Så lyder en textrad ur "Mina små stövlar", som är en traditionell judisk folksång. Den sjungs över hela världen och handlar om att vara beredd på att göra allt för sin älskade. Sång: Anne Kalmering Josephson, musik: Stahlhammer Klezmer.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaZing!

Lecha dodi

Avsnitt 7 av 8

Sångtexten är början på en bön som man sjunger på sabbaten, den judiska vilodagen. Språket är hebreiska. Den börjar ”Lecha dodì likrat kalà”, vilket betyder ungefär Kom min vän och möt bruden. Sång: Anne Kalmering Josephson. Musik: Stahlhammer Kletzmer.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaZing!

Dybbuk shers

Avsnitt 4 av 8

Instrumentalt stycke av Alicia Svigals. I judisk mytologi beskrivs en dibbuk som en orolig själ från en död person, som kan gå in i en levande människa och ta över dess personlighet. Dibbuken behöver ofta hjälp med något problem som är olöst för att komma till ro.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Dimitar - man spelar med hjärtat

Avsnitt 12 av 15

I Rodopibergen i Bulgarien bor tioårige Dimitar. Han håller på att lära sig att spela kaba gaida, en traditionell typ av säckpipa. Hans dröm är att kunna spela med den berömda säckpipsorkestern "101 Rhodopes kaba gaidy". Filmen följer Dimitar i hans vardag och inför uttagningen till orkestern. Om han själv får välja, vill Dimitar bli både veterinär och säckpipspelare. Kommer han att kunna uppfylla sina drömmar?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Satoshi - att göra publiken nöjd

Avsnitt 5 av 15

Satoshi är 11 år, bor i Japan och älskar att spela jazzpiano. Varje vecka framträder han med sin storasyster Koto-chan, som spelar trumpet. Tillsammans har de gjort över 200 konserter. Satoshi vill att publiken ska fokusera på musiken och inte på att de spelar bra trots att de är barn eller att hans syster är funktionshindrad. Satoshis mål just nu är att göra publiken nöjd, men vad betyder det? Vad behöver en musiker för att göra publiken nöjd?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTisdagskollen

Tuva + Beatles = sant

Avsnitt 1 av 35

"Jag började gilla dem mer och mer och nu är jag faktiskt helt galen i dem." I veckans Tisdagskoll berättar 10-åriga Tuva om ett superpoppis popband från 1960-talet. Tuva har superkoll på The Beatles.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHögtidsmusik

Bön under Eid-al-Adha

Avsnitt 10 av 10

Vi hör en sång eller bön som heter Ya Imam Al Rusli. Den är vanlig i Mellanöstern och kan sjungas under den muslimska högtiden Eid-al-Adha. Högtiden firas till minne av när Abraham slapp offra sin son till Gud och i stället slaktade en bagge. Den arabiska texten betyder: O, profeternas ledare, du är porten till Gud och mitt fasta stöd. Sångaren heter Abdelkarim Mats Cederberg.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHögtidsmusik

Sankta Lucia, bed för oss

Avsnitt 9 av 10

Under Luciafirandet i Sankt Eugenia-kyrkan i Stockholm framför Sankt Eugenias katolska kyrkas barn- och ungdomskör psalmen Sankta Lucia bed för oss. Psalmen är skriven av kyrkomusikern Sven Wessman.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHögtidsmusik

O kom, o kom Immanuel

Avsnitt 8 av 10

Sankt Eugenias barn och ungdomskör i Sankt Eugenias katolska kyrka i Stockholm sjunger psalmen O kom, o kom Immanuel under ledning av Anne-Maj Samuelsson och Ulf Samuelsson. Melodin är en medeltida processionshymn för franska franciskanernunnor och den latinska texten skrevs troligen under 1100-talet. Titeln kommer från Jesaja 7:14: Därför ska Herren själv ge er ett tecken: Se, jungfrun ska bli havande och föda en son, och hon ska ge honom namnet Immanuel.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHögtidsmusik

Musik på loi krathong

Avsnitt 7 av 10

Buddhistiska munkar i Buddharamatemplet på Värmdö i Stockholm chantar, eller sjunger, under högtiden loi krathong. Loi rathong är en thailändsk festival som firas i november när det är fullmåne och mycket vatten i sjöar och floder - man hedrar vattnet och Buddha. Här, på språket pali börjar texten: Till honom, den välsignade, den fulländade, den ytterst självupplysta.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHögtidsmusik

Bön under ramadan

Avsnitt 6 av 10

Vi får höra en dua, bön eller åkallan, på arabiska. Duan, som framförs av Abdelkarim Mats Cederberg, handlar om att man önskar ett gott slut på den muslimska fastemånaden Ramadan. Ramadan avslutas med festen Eid-al-fitr då man bryter fastan.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaZing!

Ale brider

Avsnitt 3 av 8

En folksång med en enkel refräng som består av ett mycket användbart ord på jiddisch: oj! Man kan säga det om man är glad, eller om man är förvånad. Och om man är ledsen: ojojojoj! Sång: Anne Kalmering Josephson, violin: Semmy Stahlhammer, dragspel: Miriam Oldenburg, cello: Isabel Blommé.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTisdagskollen med Farzad

Oscar + ESC = sant

9-åriga Oscar i Sollentuna har koll på en speciell tävling som många av er tittar på en gång om året. Oscar älskar Eurovisionsschlagerfestivalen. I årets omgång hade han många favoriter som han berättar om.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaZing!

Di mezinke ojsgegebn

Avsnitt 5 av 8

Den yngsta dottern ska gifta sig! Det är en glädjens dag då alla är med: släktingar, unga, gamla, och förstås brudens mamma eller pappa. Di mezinke är en populär sång på bröllop över hela den judiska världen. Sång: Anne Kalmering Josephson, musik: Stahlhammer Klezmer.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaZing!

Az ich vel zogn "Lecho dojdi"

Avsnitt 6 av 8

Om man vill sjunga "tralala" på jiddisch sjunger man "tshiribim" eller "tshiribom". Sången använder två rader från en judisk sabbatsbön och väver in dem i en sånglek. Det är lätt att sjunga med i den här sången! Sång: Anne Kalmering Josephson, musik: Stahlhammer Klezmer.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHögtidsmusik

Yredeande Amlakne med Abune Tewahdo Aregawikören

Avsnitt 5 av 10

Den eritreanska ortodoxa kören Abune Tewahdo Aregawi sjunger bröllopssången Yredeande Amlakne. Översatt från tigrinja till svenska heter psalmen Vår Gud räddar oss. Efter ceremonin i kyrkan pågår bröllopsfesten i flera timmar, man äter en stor bröllopsmiddag. Efteråt sjunger och dansar man.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHögtidsmusik

Wemdreni tgebr fasika med Abune Tewahdo Aregawikören

Avsnitt 4 av 10

Den eritreanska ortodoxa kören Abune Tewahdo Aregawi sjunger psalmen Wemdreni tgebr fasika. Översatt från tigrinja till svenska heter psalmen Världen firar Jesus uppståndelse. Psalmen framförs vid det ortodoxa påskfirandet som är den största högtiden i den ortodoxt kristna religionen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHögtidsmusik

Ugadi med Palace on wheels

Avsnitt 3 av 10

Palace on wheels spelar musik på sitar och tablas på ett Ugadi-firande. Ugadi är en festhögtid i Södra Indien. Det är då man firar det hinduiska nyåret och att allt börjar om på nytt. Man firar att träden får nya löv, blommorna knoppas och att ljuset återvänder.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHögtidsmusik

Holi med Palace On Wheels

Avsnitt 2 av 10

Palace On Wheels spelar musik till Holifestivalen på sitar och tablas. Holifestivalen är en stor färgfest då gatorna fylls av dansande, sjungande, musicerande människor. Holifirandet har en upprorisk, karnevalisk, atmosfär och under festligheterna brukar man stänka färg på varandra.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHögtidsmusik

Shivaratri med Palace On Wheels

Avsnitt 1 av 10

Palace on wheels spelar musik under Shivaratrifesten på sitar och tablas. Vid Shivaratrifesten firas guden Shivas födelsedag och hans äktenskap med gudinnan Shakti.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnmorgonlåtar

Frejas favoritdag

Avsnitt 5 av 5

Victor bjuder in barn till studion och spelar en låt för dem. Idag är Freja gäst i studion. Freja berättar att av alla veckans dagar är hennes favoritdag fredag. Freja berättar också om varför fredag är en sådan bra dag. Victor spelar låten "Veckodagar" av Nino Ramsby för Freja.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnmorgonlåtar

När Dimitra blev äldre

Avsnitt 4 av 5

Victor bjuder in barn till studion och spelar en låt för dem. Idag är födelsedagsbarnet Dimitra gäst i studion! Hur känns det att fylla år? Och finns det saker man får göra nu som man inte fick göra när man var mindre? Sådant pratar Dimitra och hennes vänner om på Dimitras studsmattekalas. Victor spelar låten "Tiden är magi" av Lisa Gudmundsson.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnmorgonlåtar

När Liam och Lycka målade

Avsnitt 3 av 5

Victor bjuder in barn till studion och spelar en låt för dem. Idag är Liam och Lycka gäster i studion. Liam och Lycka målar tillsammans med spännande färger. Ondskan och godheten hamnar på pappret! Victor spelar låten "Tonernas färger" av Sara Isaksson.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnmorgonlåtar

Teodoras ljud

Avsnitt 2 av 5

Victor bjuder in barn till studion och spelar en låt för dem. Idag är Teodora gäst i studion. Teodoras ögon är inte så starka men hennes hörsel är å andra sidan jättebra. Teodora kan höra så bra att vissa ljud blir läskiga för att de är så höga. Victor spelar låten "Det vackrast jag hört" av Anders Jacobson för Teodora.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnmorgonlåtar

Lucias lillebror

Avsnitt 1 av 5

Victor bjuder in barn till studion och spelar en låt för dem. Idag är Lucia gäst i studion. Lucia blir varje dag hämtad av sin lillebror Nemo och det gillar inte Lucia! Nej! Det värsta är när en lillebror hämtar. Victor spelar låten "Storebror" av Sara Isaksson för Lucia.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaZing!

Ya salio de la mar la galana

Avsnitt 8 av 8

Sången handlar om ett rituellt bad före ett bröllop. En flicka hoppar i havet, omgiven av sina väninnor och klädd i rött och vitt. Upp kommer en ung kvinna, beredd att gifta sig. Sång: Anne Kalmering Josephson, violin: Semmy Stahlhammer, dragspel: Miriam Oldenburg, cello: Isabel Blommé.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaPop och politik

Vardag

Avsnitt 8 av 8

Ison & Fille beskriver perioderna mellan gig och hur låten När vi glider uppkom. Vi berättar om diskbänksrealismens inträde i populärkulturen och lyssnar på hur det påverkade den svenska låtskatten. På 1970-talet fick kvinnors vardag en mer framträdande plats inom popen och vi spelar exempel från Barbro Hörberg och Tina Turner. Vivian Maier fotograferade Chicagos gatuliv men blev världsberömd efter sin död. Och om hur kvinnors krogliv förändrades när pizzeriorna kom till Sverige.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaPop och politik

Mixade lag

Avsnitt 7 av 8

Monica Dominique berättar om att vara tjej i den mansdominerade jazzsvängen och Anna Charlotta kollar upp könsfördelningen i tv-orkestrarnas värld. Vi lyssnar på framsynte musikern Prince, som alltid spelade i mixade band. Hör också om tennismatchen "Battle of the sexes", då Billie Jean King vann över Bobby Riggs. Och hur hänger tennis ihop med klass, hudfärg och musik? Dessutom tittar vi på reaktionen i sociala medier då Rihanna och Kanye West samarbetade med Paul McCartney.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaPop och politik

Sex

Avsnitt 6 av 8

Vem var kvinnan som grundade RFSU? Hör om pionjären Elise Ottesen-Jensen som upplyste svenska kvinnor om preventivmedel under det tidiga 1900-talet. Vi tittar på Loretta Lynns låt The pill och hur den skapade rabalder i 1970-talets konservativa countryvärld. Beatrice Eli berättar om hur hon kom ut via låten Girls. Vi kollar också in blueskvinnornas låtar om gränsöverskridande sex och de porriga affischerna från tidningen Poster som hängde på svenska tonårsväggar under 1970-talet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaPop och politik

Identifikation

Avsnitt 5 av 8

Varför uppfattas ofta kvinnliga fans som hysteriska medan manliga fans upplevs vara mer seriösa? Vi gräver i fankulturens hög- och lågstatusområden. Ante Blomberg berättar om sin relation till punken, en rörelse där alla får plats, även fans i rullstol. Vidare identifierar vi rasistiska stereotyper i gamla poplåtar och videor. Får man skratta åt allt? Hör om när franska satirtidningen Charlie Hebdo använde sig av belgiske artisten Stromae i en satir efter terrordåden i Bryssel 2016.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning