
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Bli en influencer!
Drömmen om att bli en influencer med egna plattformar, där man kan sprida sina idéer och intressen, är stor. Hur gör man för att bli den som alla vill följa? Kan man tjäna pengar på det? Vilka är fällorna? Och hur väl stämmer drömmen överens med verkligheten? Aysha Jones - som startade Africa Fashion Week Stockholm - ger tips till alla som vill bli influencers.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Gymnasieskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Kalle
Avsnitt 2 av 3
Kalle Löfgren är 22 år och drömmer om en karriär inom modebranschen. Han berättar om sin flytt från Borås till Stockholm, där han tycker att han kan andas lättare och få den puls och energi han behöver. Att komma ut som gay ser han inte som någon utmaning "Det är 2019 nu, kom igen!", säger Kalle, "kärleken får komma när det finns tid". Nu vill han bli butikschef och anställa fler döva - och så vill han inspirera andra döva ungdomar att våga följa sina drömmar och köra sitt eget race.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Gymnasieskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Social innovation om 10 år
Louise Pulford, vd för ett av världens största nätverk för social innovation, Social Innovation Exchange, talar om sociala innovationer i framtiden. Hur ser social innovation ut om tio år? Vilken sorts stöd och infrastruktur behövs för nya samhällsinnovationer? Inspelat den 26 oktober 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Malmö högskola.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Sluta prata, börja göra
Genom sitt intresse för design, digital teknik, politik och innovation kopplar Lisa Lindström samman radikalt nytänkande med traditionell industri, med syftet att sluta prata om innovation och i stället börja göra. Här berättar Dobermans vd om sitt arbete med att utveckla nya metoder för att jobba med våra samhällsutmaningar. Medverkar gör även Anna Söderberg, projektledare Ronneby kommun. Inspelat den 26 oktober 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Malmö högskola.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Politik och social innovation

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Kan vem som helst bli social entreprenör?

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hur en lokal idé blir global
Hur kan en lokalt förankrad idé koppla upp sig mot befintligt strukturkapital och snabbt hitta möjligheter till uppskalning? En paneldiskussion om hur man utforskar de möjligheter som finns och hur man kan hjälpa entreprenörer som står bakom de smarta lösningarna. Medverkande: Anna Edwall, Vinnova, Hugo Ortiz Dubon, We link Sweden, Niss Jonas Carlsson, Språkkraft, Jonas Klevhag, affärsrådgivare, Johan Rindevall, Stadsmissionen, och Carin Daal, Region Skåne. Moderator: Anna Branten. Inspelat den 25 oktober 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Malmö högskola.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Sociala innovationer och välfärd
En av våra stora samhällsutmaningar är en åldrande befolkning och hur det påverkar vårt välfärdssystem. Här diskuterar Jens Magnusson, välfärdsekonom på SEB, hur kan social innovation och socialt entreprenörskap kan användas för att lösa denna utmaning och få människor etablerade på arbetsmarknaden. Inspelat den 26 oktober 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Malmö högskola.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hur jag blev en social investerare

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Det finns ingen planet B
Vi måste se matkrisen genom linsen av möjligheter, menar Bjørn Haugland från DNV GL Group som vill inspirera om utvecklingsmöjligheterna för ett hållbart företagande. Här berättar han om vilka möjligheter som finns för investerare, om smart farming, aerofarms och appen Too good to go som kopplar ihop restauranger med företag som vill köpa dagens rester billigare. Inspelat den 14 juni 2016 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Eat Stockholm food forum.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande