Samhällskunskap

(1226 program)

Arbetsmarknad och arbetslivBarns rättigheterDemokratiska fri- och rättigheterEkonomiIndivider och gemenskaperLag och rättMänskliga rättigheterPolitik och statskunskapTrafikkunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTisdagskollen

Lia + hiphop = sant

Avsnitt 25 av 35

"Snurra tre varv och sen lovar jag att du kommer vara vigare". Den här Tisdagskollen är det 10-åriga Lia som berättar för Jonas om varför hon gillar att dansa hiphop. Vi får dessutom koll på väderstrecken.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarns rätt med Jonas

Barnets bästa

Avsnitt 10 av 10

"Om jag bestämde skulle vi jämt få tacos eller pizza". 10-åriga Havin visar Jonas hur skolans matsal funkar. Varför får inte eleverna bestämma vad det ska bli för mat? Skulle det bli knasigt? De funderar också kring vad det egentligen betyder att barns bästa ska komma i första hand. Jonas avslutar sina veckor hemma hos mamma med att bjuda på mat. Om artikel 3 i barnkonventionen; vid alla beslut som rör barn ska i första hand beaktas vad som bedöms vara barnets bästa.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarns rätt med Jonas

Rätt till fritid

Avsnitt 9 av 10

"Jag hamnade alltid på bänken när det var fotboll för jag var så dålig", berättar Jonas för eleverna på sin gamla grundskola i Borlänge. Det är rast och fotbollsplanen är full av elever, men får alla vara med och spela? Och hur är det på idrotten? Vad händer om man inte vill vara med? Jonas pratar med idrottsläraren som ger tips på hur man kan göra så att fler vill vara med. Om artikel 31 i barnkonventionen; barn har rätt till lek, vila och fritid.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarns rätt med Jonas

Religionsfrihet

Avsnitt 8 av 10

Jonas har talkshow på skolan med temat religion. Han pratar med Azada som är muslim och Pirawan som är buddist. Jonas själv är inte troende alls. Tillsammans pratar dom om vad religionsfrihet betyder. Sedan träffar Jonas religionsläraren för att fråga vilken religion som är bäst. Om artikel 14 i barnkonventionen; barn har rätt att utöva vilken religion de vill, eller ingen alls.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarns rätt med Jonas

Rätt till trygghet

Avsnitt 7 av 10

"Det var mycket mobbning förut, men nu är fler lärare ute på rasten". Rachel och Dilyar berättar för Jonas hur dom har gjort för att det ska blir mindre mobbning. Jonas berättar att han var en av dom som mobbade när han gick i skolan, och hur det känns idag. Sedan pratar Jonas med skolkuratorn om hur man kan få stopp på mobbning. Flera av artiklarna i FN:s barnkonvention handlar om barns trygghet, till exempel nummer 19; barn ska skyddas mot alla former av fysiskt eller psykiskt våld.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Bo själva

Elin och Alvin testar vuxenlivet på riktigt. De bor själva ett dygn.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarns rätt med Jonas

Rätt till utbildning

Avsnitt 6 av 10

Jonas är tillbaka på sin gamla skola i Borlänge. Där träffar han 10-åriga Janiar. De pratar om hur det är att gå i skolan. Måste man gå i skolan, och vad händer om någon inte vill gå dit? Jonas ringer rektorn för att få svar. Om artikel 28 i barnkonventionen; barn har rätt till utbildning. Grundskolan ska vara obligatorisk, kostnadsfri och tillgänglig för alla.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnens rätt

Att bli sedd

Avsnitt 5 av 5

Tänk dig att du blundar. Det är ljust i rummet det ser du. Någon släcker i taket och det blir mörkt, det kan du också se. Så ser Blanka, bara ljust eller mörkt. Hon är blind. Blanka ser inte sina klasskamrater, men hon kan höra dem. Till exempel hör hon när de inte säger hej. Programmet handlar om barnkonventionens artikel 23; barn med funktionsnedsättning har rätt till ett fullvärdigt och anständigt liv samt hjälp att aktivt delta i samhället.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarns rätt med Jonas

Föräldrarnas ansvar

Avsnitt 5 av 10

"Dom lyssnar när jag är ledsen och undrar hur jag mår", 11-åriga Pirawan berättar om sina föräldrar och om hur hon tycker att en bra förälder ska vara. Jonas frågar sin mamma om hon känner sig nöjd med hur hon har varit som mamma. Om artikel 5 i barnkonventionen; barnets föräldrar eller annan vårdnadshavare ansvarar för barnet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnens rätt

Hemligheter

Avsnitt 4 av 5

Sofia, Agnes och David sitter uppkrupna i sängen. De pratar om sånt de inte avslöjar för någon i hela världen. De pratar om saker de kanske lovat, på heder och samvete, att inte föra vidare. Men som de ändå berättat. Det är kul att berätta, men efteråt är det inte roligt längre. Hemligheten blir aldrig hemlig igen. Programmet bygger på barnkonventionens artikel 16; varje barn har rätt till ett privatliv.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarns rätt med Jonas

Barns lika värde

Avsnitt 4 av 10

Alla barn är lika mycket värda och har samma rättigheter. Ingen får diskrimineras, så står det i barnkonventionens artikel nr 2. 10-åriga Janiar tipsar om hur man ska göra för alla ska få vara med när man spelar fotboll. Och Jonas frågar sin mamma om alla behandlades lika när hon var liten. Då berättar hon att på den tiden fanns det dom som kallades för "fint folk".

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnens rätt

Sápmi Sameland

Avsnitt 3 av 5

Nils Jovnna går i sexan. På vintern spelar han fotboll med sina kompisar, i snön utanför samiska skolan i Kiruna. När sommaren kommer flyttar han och hans familj upp på fjället tillsammans med renarna. Det har de gjort i alla tider - i alla fall hittills. Programmet bygger på barnkonventionens artikel 30; barn som tillhör minoritets- eller ursprungsbefolkning har rätt till sitt språk, sin kultur och sin religion.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarns rätt med Jonas

Rätt att uttrycka sin mening

Avsnitt 3 av 10

Jonas pratar med 10-åriga Azada om hur mycket man har att säga till om hemma och i skolan när man är barn. Och hur var det när Jonas var liten? Fick han och brorsan verkligen bestämma om något? Jonas kollar med sin mamma. Om artikel 12 i barnkonventionen; barns rätt att uttrycka sin mening.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnens rätt

Kroppen

Avsnitt 2 av 5

David kan inte rusa fram, inte hoppa högt eller långt för han har astma. Nu har han hittat en idrott som passar honom. Han simmar konstsim. Det är nästan som balett, fast i vattnet. Ibland har han huvudet över vattenytan, ibland under. Han tränar på att hålla andan. Det går bättre och bättre. Programmet utgår från barnkonventionens artiklar 6, 24, och 31. Rätten till liv, rätten till sjukvård och rätten till fritid och lek.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarns rätt med Jonas

Rätt till privatliv

Avsnitt 2 av 10

10-åriga Rachel som delar rum med sin bror berättar hur hon gör för att få vara ifred. Och Jonas pratar med sin mamma om vad som hände när hon överraskade med fika, när Jonas och kompisarna lekte indianer långt uppe i skogen. Om artikel 16 i barnkonventionen; barn har rätt till ett privatliv.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Sveriges nationella minoriteter

UR Samtiden - Sveriges nationella minoriteter

Sveriges nationella minoriteter har en bakgrund som sträcker sig mycket längre tillbaka i tiden än idén om nationalstaten. En gång var det till exempel en självklarhet att det på vissa platser i Sverige inte talades svenska, utan enbart finska och samiska, och Gustav Vasas tre söner fick alla lära sig finska. Lennart Rohdin, tidigare politiker som arbetat länge med minoritetsfrågor, bjuder på en historisk exposé över våra nationella minoriteter och beskriver övergrepp som har skett mot människor i dessa grupper. Han berättar om de fem nationella minoriteterna: judar, romer, samer, sverigefinnar och tornedalingar. Inspelat hos Utbildningsradion den 30 oktober 2015. Arrangör: Utbildningsradion.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Utbildning för elever med flyktingbakgrund

Forskaren Ravinder Sidhu har egen invandrarerfarenhet. Hon kom till Australien på 1970-talet samtidigt med den stora strömmen av båtflyktingar. Sitt vuxna liv har hon vikt åt forskning kring och utbildning av nyanlända flyktingar. Här berättar Ravinder Sidhu om en undersökning där det framkom att nyanlända elever så snart de börjat skolan inte längre vill se sig själva som flyktingar. Inspelat den 17 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Ett klassrum fyllt av möjligheter

Forskaren Jenny Hammond från Australien talar om vikten att ställa samma krav på de nyanlända eleverna som på de andra eleverna i klassen. Om vi ser mellan fingrarna och inte följer läroplanen skapar vi sämre förutsättningar för dem längre fram när de ska söka vidare till andra utbildningar, menar hon. Det är också viktigt att komma ihåg att de nyanlända flyktingeleverna alla bär på sin speciella historia och kommer att behöva olika typer av stöd. Inspelat den 17 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Lära om lärande av nyanlända

Den australiska forskaren Hariz Halilovich presenterar en undersökning om vad forskare och pedagoger kan lära om utbildning av nyanlända och flyktingar. Han har själv erfarenhet av att komma som flykting till ett nytt land. Halilovich menar att det är viktigt att känna sig välkommen och få hjälp att prata om sitt liv och sina erfarenheter. Inspelat den 17 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Lära av praktiken i klassrummet

En grupp internationella forskare samtalar om de praktiska problem som den enskilde läraren brottas med när det kommer till att praktiskt genomföra en lyckad integration av nyanlända. Det är många delar som ska utvecklas: språk, akademiskt skolspråk, identitet och social integration. Medverkande är forskarna Hariz Halilovich och Jenny Hammond samt professorerna Jim Cummins och Sandra Schecter. Moderator: Monica Axelsson. Inspelat den 18 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Hoppets pedagogik

Att läsa böcker och producera texter är ett utmärkt sätt att erövra ett nytt språk och en ny kultur, menar forskaren och professorn Christine Hélot. Här berättar hon om ett spännande projekt där nyanlända elever i Frankrike har satt ord och bild på sina tankar och utbytt materialet med nyanlända elever i USA. Projektet resulterade i en hyllad utställning. Inspelat den 18 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Närsamhället stöttar nyanlända elever

Australiens flyktingmottagande är inte högt jämfört med många andra länders, men de senaste åren har gruppen nyanlända elever med låg kunskapsnivå och bristfällig skolgång ökat kraftigt. Forskaren Loshini Naidoo berättar om ett nystartat program som verkar för att stötta lärare som undervisar nyanlända elever med dålig skolbakgrund. För att resultatet ska bli lyckat krävs ett stort engagemang och stöttning från speciella resurspersoner med kontakter både inom universitetsvärlden och skolan. Inspelat den 18 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Mångfald lyfter lärande och skola

Många nyanlända vittnar om svårigheten att bli av med sin flyktingidentitet. Professor Madeleine Arnot talar i denna föreläsning om vikten att se till hela människan, med alla de kunskaper och färdigheter som de nyanlända bär med sig till det nya landet. Ser vi inte till helheten hos människorna resulterar det i ett permanent utanförskap, menar Madeleine Arnot. Inspelat den 18 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

En inkluderande och rättighetsbaserad pedagogik

Vi har mycket att vinna - inte minst ekonomiskt - genom att satsa på nyanländas utbildning, menar den engelska forskaren Mano Candappa. En stor barriär för nyanlända är språket, och här måste staten stötta med resurser och kunskap. Candappa menar att tvåspråkighet är nyckeln till ett framgångsrikt lärande och förespråkar ett tvålärarsystem där en av lärarna talar elevens modersmål. Inspelat den 17 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande

Inkluderande och medkännande lärare sökes

Forskaren Halleli Pinson berättar om sin undersökning där hon har frågat lärare och skolpersonal i England hur ett bra bemötande av nyanlända elever bör ser ut. Inkludering och medkänsla är viktiga begrepp för de flesta lärare, liksom att kunna se bortom flyktingstämpeln och behandla alla elever som individer med rätt till utbildning. Inspelat den 17 maj 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnens rätt

Ett hem

Avsnitt 1 av 5

I Mirals tankar har hon tre hem: det första är ettan i Stockholm där hon bor med hela sin familj. Det andra är lägenheten i Damaskus, den de tvingades fly ifrån. Det tredje hemmet är drömhuset som hon ritar, ett hus någon helt annanstans med pool, och kanske en liten katt. Ett program som bygger på artikel 22 i barnkonventionen; barn på flykt har rätt till skydd och hjälp.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJag jobbar

Madelen

Avsnitt 6 av 6

Vi möter unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning som arbetar. Madelen ansvarar för många uppgifter i köket. Hon är bra på det mesta men hennes egen "Maddes dressing" är gästernas favorit.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarns rätt med Jonas

Rätt att leka

Avsnitt 1 av 10

Jonas har åkt till sin hemstad Borlänge, där han funderar över skillnaden mellan att vara barn idag och när han var liten. 10-åriga Josef berättar vad han helst gör tillsammans med sina kompisar, "Vi spelar mycket fotboll och så cyklar vi runt en massa och trixar med cyklarna". Jonas som ofta hängde i skogen när han var liten försöker peppa Josef på en sväng ut i skogen. Om artikel 31 i barnkonventionen; barn har rätt till lek, vila och fritid.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Skolan och adhd-diagnoserna

Avsnitt 30 av 37

Andelen barn som medicineras för adhd varierar stort mellan olika delar av landet. I Nynäshamn är det 13,3 procent av pojkarna som får adhd-medicin, vilket kan jämföras med bara 1,8 procent i Emmaboda. Vad beror de här skillnaderna på? Och vilken roll spelar skolan? Vi besöker Nynäshamn och Emmaboda för att höra vad skolpersonal där tänker om skillnaderna. Dessutom hör vi barn- och ungdomspsykiatern Sven Román och Socialstyrelsens utredare Peter Salmi.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lyfta upp eller trycka ner

Socialstyrelsens rekommendationer

Anders Bergh och Marjana Tornmalm från Socialstyrelsen berättar om hur uppdraget ser ut runt tvångs- och begränsningsåtgärder för personer med nedsatt beslutsförmåga och om rekommendationerna för att förebygga och minska utmanande beteenden i LSS-verksamheter. Inspelat den 13 oktober 2016 på Folkets hus, Göteborg. Arrangör: Autism- och aspergerförbundet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lyfta upp eller trycka ner

Lyfta upp eller trycka ner

Vad kan vi ta med oss i vårt arbete för att förebygga och undvika tvingande och begränsande åtgärder för personer med autism i skola, LSS, psykiatri och andra sammanhang? Mats Jansson, ombudsman, och Annika Lindström, ordförande Autism- och aspergerförbundet distrikt Göteborg, sammanfattar och tittar framåt. Inspelat den 13 oktober 2016 på Folkets hus, Göteborg. Arrangör: Autism- och aspergerförbundet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDrömyrket - samiska

Musikproducent

Avsnitt 12 av 13

Vi får följa Ante till hans drömjobb som musikproducent. Han skriver en låt och spelar in den i studion tillsammans med musiker och sångare. Om någon kan skriva låtar så är det Ante! Berättarröst på nordsamiska.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTisdagskollen

Sofia + fiol = sant

Avsnitt 24 av 35

"Man kan liksom släppa loss när man spelar". 10-åriga Sofia berättar för Jonas om varför hon gillar att spela fiol. Hon bjuder honom till och med på en bit Avicii.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJag jobbar

Frida

Avsnitt 5 av 6

Vi möter unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning som arbetar. Frida förändras varje morgon så fort hon kommer in i stallet. Jobbet som häst- och stallskötare betyder allt för henne. Och kärleken till hästar kommer hon alltid att ha.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTisdagskollen

Manne + skoter = sant

Avsnitt 23 av 35

Det bästa 6-åriga Manne från Kiruna vet är att köra skoter så snön yr. Snacka om att Jonas blir sugen på att testa.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGatsmart

Mörker och reflexer

Avsnitt 5 av 5

Jesses väg till skolan går längs en mörk och trafikerad landsväg. Han och skolkompisen Lovisa åker till Trafikverket för att ta reda på varför det tar sån tid att göra vägen säkrare. Och hur mycket bättre syns man när det är mörkt om man använder reflexer?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJag jobbar

Erik

Avsnitt 4 av 6

Vi möter unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning som arbetar. Erik har ett viktigt jobb. Han arbetar som naturvårdare. Erik älskar att ta hand om naturen - och folk blir glada av det.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Om diagnosen intellektuell funktionsnedsättning

Avsnitt 10 av 10

Vad betyder diagnosen "intellektuell funktionsnedsättning" eller "utvecklingsstörning"? Och vad innebär den för dem som har den? Elin och Alvin pratar om sin diagnos med varandra och med närstående personer.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Uppfostringsresor

Avsnitt 28 av 37

Några år efter gymnasiet bestämde sig Waris för att åka på semester till sitt ursprungsland Somalia. Det hon inte visste då var att hon skulle bli kvar i två år. Att barn och unga skickas på så kallade uppfostringsresor till föräldrarnas ursprungsland för att uppfostras enligt kulturen där har blivit vanligare. Hur går en sådan uppfostringsresa till? Och vad är det som får föräldrar att skicka iväg sina barn?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDrömyrket - samiska

Datatekniker

Avsnitt 8 av 13

Hugo testar drömyrket som datatekniker och ägare till en databutik. Han hjälper till med försäljning och reparationer. Hugo får även programmera datorer, sköta lagret och beställa hem varor. Berättarröst på sydsamiska.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDrömyrket - samiska

Präst

Avsnitt 7 av 13

Signe testar drömyrket som präst. Hon förbereder gudstjänst, sjunger med kören och sätter psalmsiffrorna på tavlan innan mässan. En präst fungerar även som samtalsterapeut och har tystnadsplikt. Signe är bra på att vara präst! Berättarröst på sydsamiska.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTisdagskollen

Jacob + världsrekord = sant

Avsnitt 35 av 35

Vad har du superbra koll på? 6-årige Jacob i Malmö är grym på att komma ihåg olika världsrekord och berättar om några. Och så sätter han ett nytt rekord tillsammans med Jonas!

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJag jobbar

Emil

Avsnitt 3 av 6

Vi möter unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning som arbetar. Emil arbetar på ett stort varuhus genom en anställning på Samhall. Han koordinerar lokalvårdarna, och jobbet ger nya utmaningar varje dag.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Kärlek

Avsnitt 9 av 10

Elin och Alvin pratar om kärlek och relationer. Deras utmaning är att gå på dejt med varandra.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Vägrar att gå till förskolan

Avsnitt 9

En 6-årig flicka får panik av att vara på förskolan och vägrar att gå dit. Hur kan man hjälpa henne att komma över den negativa inställningen till förskolan? Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNormer i fokus

Normmedveten kommunikation

Avsnitt 2 av 3

Entreprenören Barakat Ghebrehawariat arbetar med att föreläsa om rasism, normer och varför ordval har en stor betydelse i samhället. Barakat arbetar normkritiskt och menar att normkritik handlar om att synliggöra normer som kan vara diskriminerande för olika individer eller grupper. I slutändan handlar normkritik om att vara självkritisk, lyssna på andra och att inte alltid utgå ifrån sitt eget perspektiv.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNormer i fokus

Mansnormen och jag

Avsnitt 3 av 3

Martin Bengtsson berättar om sin tid som elitfotbollsspelare och om mansnormen i bollsporten. Martin upplevde att det fanns normer över hur en manlig fotbollsspelare skulle vara och bete sig. Själv kände Martin aldrig att han passade in i fotbollens mansnorm vilket ledde till psykisk ohälsa. Hör Martin berätta om normer och om vikten av att få vara sig själv.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Barn som söker konflikter

Avsnitt 20

Logoped Ulrika Aspeflo och psykolog Bo Hejlskov Elvén pratar med en mamma som har ett barn med autism. Hon upplever att sonen medvetet provocerar henne på ett sätt som han inte gör när han är med sin pappa.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpråket i ämnet

Stort stoff - många förmågor

Avsnitt 7 av 12

Ett sätt att arbeta språkutvecklande är synliggöra sambandsord i texter och att ge eleverna mer taltid än lärarna. Det menar SO-läraren Michael Öhlin. På Ronnaskolan i Södertälje, som har tvålärarsystem, samarbetar Michael Öhlin i årskurs nio både med SO-läraren Andreas Cederlöf och studiehandledaren Alham Lali i arabiska. På dagens lektion i källkritik använder lärarna sig bland annat av s.k. begreppskort.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaUR-Pedagogernas podcast

Vad är rasism och hur kan skolan motverka detta?

Avsnitt 1 av 17

Diskussion om rasism och om skolans roll i arbetet mot rasism med Jacob Severin, Forum för levande historia; Liv Lindahl, Önneredsskolan; och Hugo Wester, Skolverket. Samtalet spelades in i Skolverkets monter under Mänskliga rättighets-dagarna 2015.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning