3198 sökträffar som matchar

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Trollhättan och segregationen

Avsnitt 23 av 37

Trollhättan är en av landets mest segregerade kommuner. Det märks inte minst i skolorna. Trots olika kompensatoriska insatser har man inte lyckats komma till rätta med problemen i de skolor som är hårdast segregerade. Därför har de lokala politikerna nu enats över blockgränsen om att utreda hur man kan få en mer blandad elevsammansättning på skolorna. Men vilka möjligheter har egentligen en kommun att motverka skolsegregation inom rådande skolvalssystem?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRing lärarcoachen

Bedömningar och matriser

Avsnitt 4 av 12

Hur kan man som lärare göra bedömningar under terminens gång och samtidigt minimera elevernas stress? Högstadieläraren Inger berättar att eleverna blir stressade av bedömningarna och genast tolkar dem som färdiga betyg så fort hon lägger upp dem på skolans matris. I studion finns betygsexperten Pernilla Lundgren. Hon har en mångårig erfarenhet av bedömning- och betygsfrågor bland annat på Stockholm stads utbildningsförvaltning. I studion finns även lärarcoach Annica Gärdin.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMitt land, mitt liv, min skola

Syrien del ett - att vara elev

Avsnitt 3 av 15

Varför lärde sig skolbarnen i Syrien presidentens tal? Hur kan en skolgård se ut i Idlib? Rama Sahhary, 19 år, berättar om hur rädd hon var för en av sina lärare i den mycket auktoritära syriska skolan. Hör också Annika Rabo som är professor emeritus i socialantropologi och som bott och arbetat i Syrien berätta om landets långa utbildningstradition.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Hur går det med programmeringen?

Avsnitt 22 av 37

Sedan hösten 2018 ska alla skolor undervisa i programmering. Inför omställningen fanns en oro att skolorna inte skulle hinna med att fortbilda sina lärare. Det fanns också en osäkerhet kring hur undervisningen i programmering egentligen skulle gå till. Så hur ser det ut ett år efter införandet av programmering på schemat? Vad är det eleverna får? Och har lärarna hunnit lära sig det de ska lära ut?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMitt land, mitt liv, min skola

Afghanistan del två - att vara lärare

Avsnitt 2 av 15

Vad tjänar en lärare i Afghanistan? Vad skiljer den afghanska läroplanen från den svenska? 35-åriga Deewa Nehefta berättar om sitt riskfyllda arbete som lärare i ett krigsdrabbat och politiskt oroligt land. Hamid Zafar, barn- och utbildningschef i Mullsjö kommun, berättar också om framväxten av ett utbildningsväsende i det land han själv tvingades fly från som barn.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRing lärarcoachen

Inkludera SVA-elever

Avsnitt 3 av 12

Högstadieläraren Frode har tidigare undervisningserfarenhet från Komvux och SFI. Nu undervisar han istället nyanlända ungdomar på högstadiet. Ungdomarna har diametralt olika förutsättningar - både vad gäller ålder och språknivåer. Hur gör man som lärare i svenska som andraspråk för att inkludera alla i en klass med nyanlända? I studion finns lärarcoach Annica Gärdin som handleder och coachar.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLektionstips på minuten

Hur kan man öka studieron i klassrummet?

Enligt Skolinspektionen är studiero undervisning fri från störande inslag som påverkar elevernas inlärning. Men vad kan man egentligen göra för att öka studieron? Här kommer några tips som kan hjälpa dig på vägen. Svaren och tipsen är hämtade ur Lärlabbet: Ordning och arbetsro i klassrummet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLektionstips på minuten

Vad händer om man blir anmäld till Skolinspektionen

Antalet anmälningar till Skolinspektionen och Barn- och elevombudet har ökat kraftigt de senaste åren. Vad händer om du som lärare blir anmäld? Och vad ska du göra då? Här kommer en kort genomgång. Svaren och tipsen är hämtade ur Lärlabbet: Lärarens rättigheter och skyldigheter.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLektionstips på minuten

Hur kan du som lärare hinna med din arbetsdag?

Hälften av alla lärare uppgav i en undersökning att de arbetar på kvällar och veckoslut för att hinna med. Här kommer tre tips som enligt forskning kan hjälpa dig att fokusera på det du behöver för att hinna med. Svaren och tipsen är hämtade ur Lärlabbet: Planering och stresshantering för lärare.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLektionstips på minuten

Hur skapar man goda relationer?

Att skapa goda relationer mellan lärare och elev är något som det ofta pratas om i skolan. Men vad krävs för att du som lärare ska lyckas med det? Här presenteras Jonas Aspelins forskning om relationskompetens. Svaren och tipsen är hämtade ur Lärlabbet: Hur skapar man goda relationer med sina elever?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLektionstips på minuten

Hur blir man en bra ledare i klassrummet

Vad finns det för konkreta råd till lärare som vill bli bättre på ledarskap i klassrummet? Marcus Samuelsson är professor i pedagogik och har specialiserat sig på just det här. Här presenteras några av hans tips. Svaren och tipsen är hämtade ur Lärlabbet: Ledarskap i klassrummet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärlabbet

Lärarens rättigheter och skyldigheter

Avsnitt 5 av 10

Hur vet man vad man som lärare får och inte får göra? Kristina, chefsjurist på Lärarnas Riksförbund redogör för de juridiska aspekterna i kontakten med elever. Och vad är lärarens ansvar vid riktigt farliga situationer? För tre år sedan dödades en av Göingeskolans elever av en annan elev, och nu för man regelbundna diskussioner om tryggheten på skolan. Försteläraren Magnus, betonar vikten av samsyn, "eleverna märker direkt om lärarna gör på olika sätt", säger han. I Finland har en ny lag ökat lärarnas befogenheter - det så kallade skolfredspaketet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärlabbet

Ordning och arbetsro i klassrummet

Avsnitt 3 av 10

Var tredje högstadieelev säger att de saknar studiero i skolan, och lärare lägger mycket tid på ordningsfrågor. Några pedagoger och experter visar här hur man kan jobba för att skapa arbetsro i klassrummet. Ai Chinh, som är i början av sin lärarbana, har deltagit i projektet Lärare som ledare. Via lärarcoachen Linda har hon fått verktyg och metoder för att skapa studiero för eleverna. Och från flera håll betonas vikten av tydlighet, såväl när det gäller instruktioner som förväntade prestationer och uppförande.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärlabbet

Planering och stresshantering för lärare

Avsnitt 1 av 10

Vad kan man göra åt den stress som många lärare, speciellt de nya, känner? Helena, med mångårig erfarenhet som NO-lärare, betonar hur viktigt de är med ömsesidig respekt och en god kännedom om läroplanen. Mikael, rehabiliteringskonsult, förklarar hur man kan hitta återhämtning i själva arbetet. Och Alex, författare till boken "Den trygga läraren", ger en del konkreta tips men konstaterar också att åtta timmars sömn och ett liv utanför skolan är av största betydelse för att orka bli kvar i yrket.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärlabbet

Ledarskap i klassrummet

Avsnitt 4 av 10

Att läraren är en tydlig ledare är en av de viktigaste framgångsfaktorerna i undervisningen menar skolinspektionen, men hur gör man för att bli en bra ledare? Och vilken typ av ledarskap är det som krävs? Marcus, professor i pedagogik poängterar vikten av att vara väl förberedd och ha tydliga ramar, men att ett gott ledarskap också innebär att få eleverna att trivas, utvecklas och lära sig. Ann-Sofie, lärare i Motala, betonar vikten av att se eleverna när de kommer, "... och inte bara se, utan verkligen se", säger hon.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärlabbet

Hur skapar man goda relationer med sina elever?

Avsnitt 2 av 10

Forskning visar att goda relationer till eleverna är avgörande för skolresultatet. Några lärare och forskare har ur olika aspekter fördjupat sig i detta. Jobbar man aktivt med relationer resulterar det i en arbetsmiljö som blir väldigt trygg, säger Isabella, specialpedagog i Örebro. I sin avhandling menar Ann-Louise, lektor, att lärarnas fokus på det didaktiska ibland kan göra dem omedvetna om de relationer som skapas.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJakten på dyslexin - teckenspråkstolkat

Fördelar och styrkor

Avsnitt 1 av 8

Finns det fördelar och styrkor med att ha dyslexi? Både experter och personer med dyslexi vittnar om det. Vi träffar Adam, en 19-årig filmskapare som delar med sig av sina dyslektiska erfarenheter. Adam åker även till London för att träffa den svenska Hollywood-regissören Daniel Espinosa, som menar att han tack vare, och inte trots, sin dyslexi har tagit sig dit han är idag. Vi träffar också Susanna Cederquist som jobbar med att utbilda och föreläsa kring de styrkor som kommer med en dyslexidiagnos.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJakten på dyslexin - teckenspråkstolkat

Från skolan till jobbet

Avsnitt 6 av 8

Ska man berätta att man har dyslexi när man söker jobb? Vi följde Johanna Gustafsson för åtta år sedan, en stormig tid där hon med mycket kämpande till sist lyckades få fullständigt gymnasiebetyg. Nu träffar vi henne igen och sedan vi sist sågs har hon hunnit gå på folkhögskola och utbildat sig till fritidsledare. På vägen dit var hennes stora fråga om någon skulle vilja anställa en dyslektiker.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJakten på dyslexin - teckenspråkstolkat

Skola, jobb, karriär och framtid

Avsnitt 8 av 8

Vi besöker prins Carl Philip i hans hem. Om en kunglighet för femtio år sedan öppet hade talat om sin dyslexi så hade det varit mot all tidigare tradition. Idag är prinsen på barrikaderna när det gäller att strida för dyslektikers rättigheter, och hans idé är att inspirera så många som möjligt till att också se dyslexins fördelar och styrkor.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJakten på dyslexin - teckenspråkstolkat

Självbild och identitet

Avsnitt 3 av 8

Hur bygger man upp sitt självförtroende och slutar att se dyslexi som ett ständigt hinder? Man måste älska sig själv, säger Hanna när vi träffar henne för att prata framtidsdrömmar och identitet. När hon för första gången hörde talas om dyslexi trodde hon att det var en dödlig sjukdom. I programmet träffar vi även prins Carl Philip, som gjort acceptans för dyslexi till sitt uppdrag. Dessutom Olof Wretling som trots, eller kanske tack vare, sin dyslexi numera är en av Sveriges mest anlitade komiker.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJakten på dyslexin - teckenspråkstolkat

Skolan och diagnosen

Avsnitt 4 av 8

Kan skolan förvänta sig att en elev med dyslexi ska klara skolan på lika villkor som övriga? Hösten 2018 stämmer en 12-årig flicka sin kommun för att hon inte får använda sina hjälpmedel vid det nationella provet. För sju år sedan träffade vi Malin, vars mamma bara trodde dottern var lat. När dyslexidiagnosen kom så öppnades en stor förståelse hemifrån, men skolan förblev tuff.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJakten på dyslexin - teckenspråkstolkat

Karriär

Avsnitt 7 av 8

Vad är det som säger att nästa stora tekniska innovation inte kommer från någon med dyslexi? Och då inte trots, utan tack vare, säger Jenny Kylefors, HR-chef på Scania. På Scania jobbar Peter, som vi träffade för tio år sedan då han var en kämpande student på KTH i Stockholm. Idag är han en framstående ingenjör som jobbar progressivt med utveckling av el-lastbilar. Vi besöker också Håbo kommun där man ifrågasätter hela syftet med diagnoser - man ska ta hand om alla oavsett diagnos eller ej.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJakten på dyslexin - teckenspråkstolkat

Högskolan

Avsnitt 5 av 8

Att söka till högskolan för en person med dyslexi kan kännas läskigt. Men det finns bra hjälpmedel. Emilia Salmi Sunnerdahl är en gymnasist som siktar mot högskola och en akademisk karriär. Tor Ghai kom inte in på högskolan då han inte fick, eller får, använda talsyntes på högskoleprovet. Idag utbildar han lärare och elever på universitet om studieteknik för dyslektiker samt utvecklar en talsyntes som kan läsa all typ av text och som hjälper högskolestudenter. Det han själv aldrig får bli.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJakten på dyslexin - teckenspråkstolkat

Förståelse, förväntan och familj

Avsnitt 2 av 8

Hur lever man upp till höga förväntningar från omgivningen? Vi träffar Stephani som drömmer om en akademisk karriär men där dyslexi är "som en black runt foten". Vi träffar Ola Rosling, son till Hans Rosling, som berättar om både sin och sin fars dyslexi och hur Hans tack vare sin dyslexi kunde kommunicera med hela världen. Vi får också tillgång till en unik, aldrig tidigare publicerad, intervju med Hans där han berättar om sin dyslexi för sin son.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Måste barn i familjehem misslyckas i skolan?

Avsnitt 21 av 37

Barn som är placerade i familjehem har sämre chanser att lyckas i skolan än andra barn. Så har det sett ut länge. Man har utgått från att de här barnens öde är förutbestämt på något sätt. Det säger forskaren och psykologen Rikard Tordön. Men med rätt sorts stöd och insatser går det att förbättra förutsättningarna. 14-åriga Melissa har bott i familjehem från fem års ålder. Från andra klass har ett team från Skolfam - Skolsatsning i familjehemsvården - haft koll på hur det går för henne i skolan.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok

Pino badar

Avsnitt 1 av 20

Pino har lekt i parken. Nu är han lerig och smutsig och behöver bada. Hemma i badrummet badar han skumbad. Han älskar bubblor. Pino badar dockan och tvättar hennes hår. Katten behöver också bada. Men katten vill inte. Fiskarna får bada med Pino. Berättare: Jörgen Lantz.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Grundsärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok

Pino och pottan

Avsnitt 2 av 20

Idag ska Pino köpa en potta. Det ska bli kul. Pingvinen står bakom disken i pottaffären. Bakom honom finns en hylla full med intressanta pottor i olika färger och former. Vilken potta ska Pino välja? Får dockan sitta på pottan också? Berättare: Jörgen Lantz.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Grundsärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok

Pino på safari

Avsnitt 3 av 20

Pino och hans vänner ska åka på safari. Resan går på en gropig väg in i djungeln, solen skiner. Vilka djur kommer Pino och hans vänner att möta?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Grundsärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok

Pinos favoriter

Avsnitt 4 av 20

Pino tycker om många saker. Han tycker om att plocka blommor, att gunga och att spela boll med pingvinen. Han älskar att äta glass med Pinolina. Men varför tycker han om att titta på månen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Grundsärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok

Pinos överraskning

Avsnitt 5 av 20

Pinolina undrar varför ingen har tid att leka med henne. Varken Pino, Pingvinen eller Katten. Är det en överraskningsfest som Pino och vännerna håller på att förbereda, eller? Berättare: Jörgen Lantz.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Grundsärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok

Pino fixar allt

Avsnitt 6 av 20

Pino har en verkstad och han kan fixa allt. Det ringer. Det är många som behöver hjälp. Pino kör sin fixarbil och hjälper andra. Men orkar Pino att hjälpa alla som behöver hjälp?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Grundsärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok

Pino och fågeln

Avsnitt 7 av 20

Pino sitter och tittar ut genom ett fönster. Han väntar på att något ska hända. En fågel knackar på fönstret. Pino blir glad. Pino ska kanske bygga en fågelholk i sin trädgård!

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Grundsärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok

Pino och grisen

Avsnitt 8 av 20

Det ringer på dörren hemma hos Pino. Utanför dörren står Grisen. Grisen går rakt in och rotar i Pinos leksakshylla. Sedan går han ut i köket. Grisen kanske vill leka kurragömma? Berättare: Jörgen Lantz.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Grundsärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok

Pino gör fint

Avsnitt 9 av 20

Idag får Pino städa mycket i sitt kök. Det blir kladdigt och stänker när han bakar. Och på kalaset med Pinolina och Pingvinen blir det kladdigt och stökigt igen. Berättare: Jörgen Lantz.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Grundsärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok

Pinos år

Avsnitt 10 av 20

Pino gör många olika saker under ett helt år. På vintern åker han pulka och skidor. På våren cyklar han. På sommaren är han på stranden och badar. På hösten plockar Pino svamp. Men vem vill fira jul med Pino? Berättare: Jörgen Lantz.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Grundsärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok

Pinos orkester

Avsnitt 11 av 20

Pino och hans vänner har en orkester. Dockan spelar på en flöjt. Kaninen har en triangel. Pingvinen spelar på en bastuba. Katten slår på en cymbal. Men vem ska de spela för, och var nånstans? Berättare: Jörgen Lantz.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Grundsärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok

Pino och prinsessorna

Avsnitt 12 av 20

Pino, Pinolina, Katten och Pingvinen klär ut sig. Pino vill vara riddare. Pinolina vill vara prinsessa. Katten vill också vara prinsessa. Men vad har Pingvinen klätt ut sig till? Vart kommer Pino och vännerna när de ridit genom skogen? Berättare: Jörgen Lantz.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Grundsärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok

Pinos regniga dag

Avsnitt 13 av 20

Pino, Pingvinen och Pinolina är ute och leker i regnet. Alla har regnkläder på sig. Det är roligt att leka i regnet! De gräver kanaler och kör med sina båtar. Det regnar mera och mera. Men vad vill Pino och vännerna leka med inomhus? Berättare: Jörgen Lantz

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Grundsärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok

Pinos restaurang

Avsnitt 14 av 20

Pino har en restaurang. Pinos vänner är hungriga och beställer mat. Pinolina, Pingvinen, Dockan och Katten sitter vid olika bord. Pino är servitör. Han har med sig matsedeln och frågar vad de vill ha.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Grundsärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok

Pino på semester

Avsnitt 15 av 20

Pino vill åka på semester. Pino, Pinolina, Pingvinen och Katten sitter i soffan. De tittar i resebroschyrer. Pinolina, Pingvinen och Katten vill också följa med. Men vart ska de resa? Blir det nån exotisk paradisö? Vad kan man roa sig med där i så fall? Berättare: Jörgen Lantz.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Grundsärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok

Pino på sjukhus

Avsnitt 16 av 20

Pino är på sjukhus. Doktor Pinolina frågar Pino om han har ont i huvudet. Pino skakar på huvudet. Nä, det har han inte. Pingvinen tar tempen på Pino. Han har ingen feber. Men vad är det för fel på Pino? Varför känner Pinolina på Pinos ben och lindar ett bandage runt det? Berättare: Jörgen Lantz.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Grundsärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok

Pino på skattjakt

Avsnitt 17 av 20

Pino hittar en skattkarta. Skatten finns på en ö som ligger långt bort. Nu väntar spännande äventyr! Man behöver en kikare. En spade. En nyckel. Kartan. Och ett garnnystan. Men, vilka vill följa med? Berättare: Jörgen Lantz.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Grundsärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok

Pino på stranden

Avsnitt 18 av 20

I dag åker Pino och hans vänner till stranden. Det är roligt att bada först. Sedan gör man annat. Pino och Pingvinen spelar strandtennis. Pinolina och katten bygger ett sandslott. Det blir gott med glass. Men vad tycker Pingvinen om? Och vem kör bussen till och ifrån stranden? Berättare: Jörgen Lantz.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Grundsärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok

Pino är hungrig

Avsnitt 19 av 20

Pino är hungrig och kylskåpet är tomt. Pino går till affären och handlar. Han behöver köpa mjöl, jäst, tomat, ost och korv. Hemma hos honom sitter hans vänner förväntansfullt runt köksbordet. Men vad för mat ska Pino laga? Berättare: Jörgen Lantz.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Grundsärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok

Pinos trädgård

Avsnitt 20 av 20

I Pinos trädgård växer gurkor, sallad, äpplen, pumpor och päron. Och blommor. Pino sår frön. Pingvinen vattnar. Kaninen gräver en grop och planterar en morot. Nu är det bara att vänta på att det ska växa.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Grundsärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok - assyriska

Pino badar

Avsnitt 1 av 20

Pino har lekt i parken. Nu är han lerig och smutsig och behöver bada. Hemma i badrummet badar han skumbad. Han älskar bubblor. Pino badar dockan och tvättar hennes hår. Katten behöver också bada. Men katten vill inte. Fiskarna får bada med Pino. I programmet talas assyriska/suryoyo.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok - assyriska

Pino och pottan

Avsnitt 2 av 20

Idag ska Pino köpa en potta. Det ska bli kul. Pingvinen står bakom disken i pottaffären. Bakom honom finns en hylla full med intressanta pottor i olika färger och former. Vilken potta ska Pino välja? Får dockan sitta på pottan också? I programmet talas assyriska/suryoyo.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok - assyriska

Pino på safari

Avsnitt 3 av 20

Pino och hans vänner ska åka på safari. Resan går på gropig väg in i djungeln, solen skiner. Det dyker upp flera olika djur, som t. ex. elefanter som sprutar vatten. Vilka små äventyr är mer spännande? Vilka andra djur kommer Pino och hans vänner att möta? I programmet talas assyriska/suryoyo.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok - assyriska

Pinos favoriter

Avsnitt 4 av 20

Pino tycker om många saker. Han tycker om att plocka blommor. De luktar gott! Han gillar att gunga! Pino tycker också om att spela boll med pingvinen. Han älskar att äta glass med Pinolina. Men varför tycker han om att titta på månen? I programmet talas assyriska/suryoyo.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok - assyriska

Pinos överraskning

Avsnitt 5 av 20

Pinolina undrar varför ingen har tid att leka med henne. Varken Pino, Pingvinen eller Katten. Är det en överraskningsfest som Pino och vännerna håller på att förbereda, eller? I programmet talas assyriska/suryoyo.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning