Religionskunskap

(8 program)

Högtider och traditionerLivsfrågorReligion och samhälle

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSmåsagor - romani chib/arli

Vakna min kastanj

Avsnitt 4 av 5

När våren kommer vaknar alla träd utom flickans älsklingsträdträd, kastanjen. Trädet är dött och ska sågas ner. Men flickan är säker på att trädet lever och hon vill rädda det. Hon klättrar upp i trädet för att ingen ska kunna såga ner det. Då hör hon trädets röst. Veli Brijani läser en översättning av Åsa Mendel-Hartvigs berättelse.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSmåsagor - sydsamiska

Vakna min kastanj

Avsnitt 4

När våren kommer vaknar alla träd utom flickans älsklingsträdträd, kastanjen. Trädet är dött och ska sågas ner. Men flickan är säker på att trädet lever och hon vill rädda det. Hon klättrar upp i trädet för att ingen ska kunna såga ner det. Då hör hon trädets röst. En bilderbok av Åsa Mendel-Hartvig och Ane Gustavsson.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoki

Gott nudligt år

Avsnitt 25 av 47

Doki vill fira nyår men ett snöoväder gör att det inte går att skjuta fyrverkerier. Samtidigt får Doki en inbjudan att fira nyår med vännen Dandan i Kina. Ett perfekt tillfälle för Doki att se hur man firar det kinesiska nyåret. Dags för Team Doki att åka på expedition till Beijing i Kina!

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSmåsagor - meänkieli

Vakna min kastanj

Avsnitt 4 av 5

När våren kommer vaknar alla träd utom flickans älsklingsträdträd, kastanjen. Trädet är dött och ska sågas ner. Men flickan är säker på att trädet lever och hon vill rädda det. Hon klättrar upp i trädet för att ingen ska kunna såga ner det. Då hör hon trädets röst. Mona Mörtlund läser en översättning av Åsa Mendel-Hartvigs bok.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSmåsagor - finska

Vakna min kastanj

Avsnitt 4 av 5

När våren kommer vaknar alla träd utom flickans älsklingsträdträd, kastanjen. Trädet är dött och ska sågas ner. Men flickan är säker på att trädet lever och hon vill rädda det. Hon klättrar upp i trädet för att ingen ska kunna såga ner det. Då hör hon trädets röst. Siri Hamari läser en översättning av Åsa Mendel-Hartvigs bok.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSmåsagor

Vakna min kastanj

Avsnitt 5 av 6

När våren kommer vaknar alla träd utom flickans älsklingsträdträd, kastanjen. Trädet är dött och ska sågas ner. Men flickan är säker på att trädet lever och hon vill rädda det. Hon klättrar upp i trädet för att ingen ska kunna såga ner det. Då hör hon trädets röst. En bilderbok av Åsa Mendel-Hartvig och Ane Gustavsson. Berättare är Julia Wiberg. Ali-Reza Modjallal gör trädets röst och flickan spelas av Lærke Berg Ahlsén.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Malmöskolor satsar mot antisemitism

Avsnitt 1

Malmö stad har under de senaste åren haft problem med antisemitism. Den judiska församlingen i Malmö vittnar om att många judar drar sig för att öppet bära judiska symboler som kippa eller davidsstjärna när de går ut. Nu ska 300 lärare i Malmö fortbildas i en satsning som Malmös judiska församling och Malmö stad står bakom. Tanken är att lärarna ska öka elevernas medvetenhet om antisemitism och bemöta antisemitiska åsikter redan i skolan. Man vill även skapa förståelse genom att dra paralleller mellan de judar som flydde under andra världskriget och de människor som tvingas på flykt idag.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Religionen i den sekulära skolan

Avsnitt 3 av 36

Vad händer i mötet mellan det sekulära landet Sverige och den allt större andelen nya invånare från länder med en mer religiöst präglad kultur? På en skola i utkanten av Västerås träffas lärare och vägledare för en studiecirkel om kulturmöten. De vittnar om att det finns ett behov bland lärare av att få diskutera de situationer som kan uppstå när elever från andra kulturer möter den icke-konfessionella religionsundervisningen i skolan. Lärarna möter frågor från både elever och föräldrar. Hur kan skolan bidra till en ömsesidig förståelse, både mellan religiösa grupper och mellan det sekulära och det religiösa?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning