Svenska

Läsning

(212 program)
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Vuxenvärlden oroar sig för ungas läsvanor

Avsnitt 25 av 37

En rapport från Statens medieråd om ungas sjunkande läsning har väckt starka reaktioner. Men myndighetens omvärldsanalytiker Ulf Dahlquist tycker att reaktionerna har varit alltför alarmistiska. Tydligt är ändå att unga läser allt mindre böcker och tidningar. Vad kan man göra för att få dem att läsa mer? Och vad är det vi vill att de ska läsa? Vi pratar med svenskläraren Jenny Edvardsson om vikten av att skapa läsvanor. Och vi träffar författaren Linda Skugge som skriver böcker för den grupp unga läsare som kallas tweenies.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Hur får man fler att läsa mer?

Avsnitt 27 av 37

Vad kan skolan göra för att få unga att läsa mer? Hur kan man överbrygga läsklyftor mellan pojkar och flickor? I samtal om unga och läsning från årets Bok- och biblioteksmässa hör vi Anna Ekström, generaldirektör på Skolverket, Christina Olin-Scheller, professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet, Jonas Andersson från Kulturrådet och författarna Petrus Dahlin och Mårten Sandén.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Littfest 2019

Nathacha Appanah

I Nathacha Appanahs roman "Våldets vändkrets" möter flyktingpojken Moïse laglösheten och våldet i en kåkstad på den franska ön Mayotte. Här berättar författaren berättar hur hon noga mejslat fram karaktärerna i romanen. Moderator: Yukiko Duke. Inspelat den 15 mars 2019 i Umeå Folkets hus. Arrangör: Littfest i samarbete med Franska institutet och Elisabeth Grate Bokförlag.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Den berättande bibliotekarien

Avsnitt 4 av 15

Alf Engström är bibliotekarien som började arbeta i skolor och berätta sagor för elever. Vad har berättelsen för betydelse för barn idag? Och vad är skillnaden mellan att få en saga berättad eller att få den uppläst? En hel del visar det sig.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lättlästdagen 2018

Hjärnforskning och läsning

Hur kommer det sig att vi kan lära oss att läsa? Martin Ingvar, professor i neurofysiologi och integrativ medicin vid Karolinska institutet, berättar om vad som händer i hjärnan vid läsning och språkinlärning. Inspelat den 9 november 2018 på Garnisonen i Stockholm. Arrangörer: Språktidningen och Vilja förlag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lättlästdagen 2018

Jakten på ett autentiskt språk

Möt tidigare advokaten och numera succéförfattaren Jens Lapidus i ett samtal om hur språket får driv och liv. Och om betydelsen av lättläst, hur det ger fler människor möjlighet att ta del av skönlitteratur. Hans debutroman "Snabba cash" från 2006 gavs ut i lättläst version 2018. Inspelat den 9 november 2018 på Garnisonen i Stockholm. Arrangörer: Språktidningen och Vilja förlag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lättlästdagen 2018

Djupläsning: varför, vad och hur?

Mary Ingemansson, lektor i svenska med inriktning litteraturvetenskap, berättar om läsglädje från grunden och om lässtrategier för livet. 2016 kom hennes bok "Lärande genom skönlitteratur. Djupläsning, förståelse, kunskap". Där lyfter Mary Ingemansson fram skönlitteraturens roll i kunskapsutveckling och lärande även i andra ämnen än svenska. Inspelat den 9 november 2018 på Garnisonen i Stockholm. Arrangörer: Språktidningen och Vilja förlag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lättlästdagen 2018

De är ju precis som jag!

Carina Fast, doktor i pedagogik samt literacyforskare, har under många år studerat barns läs- och skrivutveckling. Hon belyser hur viktigt det är att en läsare, barn eller äldre, kan känna igen sig i de texter hen möter. Texterna måste beröra och på något sätt handla om läsaren själv annars blir de inte lästa. Inspelat den 9 november 2018 på Garnisonen i Stockholm. Arrangörer: Språktidningen och Vilja förlag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lättlästdagen 2018

Läsning och ohälsa

Psykologen och författaren Jenny Jägerfeld har, förutom att skriva en rad populära ungdomsböcker, även jobbat med biblioterapi. Här berättar hon vad biblioterapi är och hur man kan använda det för att jobba med psykiska ohälsa genom läsning. Inspelat den 9 november 2018 på Garnisonen i Stockholm. Arrangörer: Språktidningen och Vilja förlag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lättlästdagen 2018

Första mötet med svenskan

Journalisten och författaren Negra Efendic berättar om sina upplevelser av att vara ny i Sverige, om sin pappas första möte med lättläst litteratur, och om sin bok "Jag var precis som du" som bearbetats till lättläst 2018. Inspelat den 9 november 2018 på Garnisonen i Stockholm. Arrangörer: Språktidningen och Vilja förlag.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Skolforum 2018

Boksamtal med elever

Hur får man elever att själva föra samtal kring litteratur? Gymnasieläraren Jenny Edvardsson ger här handfasta tips på hur hon lägger upp boksamtal med elever. Inspelat på Stockholmsmässan den 30 oktober 2018. Arrangörer: Lärarförbundet, Lärarnas riksförbund, Svenska Läromedel och Stockholmsmässan.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Skolforum 2018

Läsande förebilder spelar roll - eller?

Varför tappar många tonårskillar intresset för att läsa böcker? Vad behövs det för förebilder? Läraren Pär Sahlin och journalisten Patrik Lundberg diskuterar. Moderator: Marie Augustsson. Inspelat på Stockholmsmässan den 29 oktober 2018. Arrangörer: Lärarförbundet, Lärarnas riksförbund, Svenska Läromedel och Stockholmsmässan.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Alla elevers rätt till läsning

Om inkluderande läsundervisning

Jenny Edvardsson är gymnasielärare på ett yrkesgymnasium med enbart pojkar. Det är roligt men också en utmaning, säger hon. Här ger hon tips och idéer i olika undervisningssituationer med utgångspunkt i sin bok "Mötet med texten". Inspelat den 8 oktober 2018 på Scandic S:t Jörgen i Malmö. Arrangör: Myndigheten för tillgängliga medier (MTM).

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Alla elevers rätt till läsning

Allt om talböcker och taltidningar

Helena Nordqvist på Myndigheten för tillgängliga medier berättar om deras verksamhet och vad tillgänglig läsning är, om läsning på olika sätt och vilka hjälpmedel som myndigheten ger ut. Inspelat den 8 oktober 2018 på Scandic S:t Jörgen i Malmö. Arrangör: Myndigheten för tillgängliga medier (MTM).

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Alla elevers rätt till läsning

Vad är egentligen lättläst?

Erik Rågvik på Myndigheten för tillgängliga medier berättar om vad som är lättläst. För att ringa in det börjar han med att beskriva vad som är svårläst för många människor och vad som en text ska innehålla för att vara lättläst. Inspelat den 8 oktober 2018 på Scandic S:t Jörgen i Malmö. Arrangör: Myndigheten för tillgängliga medier (MTM).

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Alla elevers rätt till läsning

Skolbibliotekarien och läsningen

Cilla Dalén är bibliotekarie på Hjulsta grundskola i Stockholm. Hon berättar om samarbetet med lärare och annan personal för att eleverna ska få bra resultat. På skolan, där nästan alla elever har ett annat modersmål än svenska, är lättlästa och inlästa böcker centrala. Inspelat den 8 oktober 2018 på Scandic S:t Jörgen i Malmö. Arrangör: Myndigheten för tillgängliga medier (MTM).

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnradions bokpris

Final

Avsnitt 6 av 6

Det är nu det händer! Barnjuryn diskuterar de fem nominerade böckerna en sista gång innan det är dags att rösta. Vem blir vinnaren av Barnradions bokpris 2018?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnradions bokpris

Risulven av Nina Ivarsson

Avsnitt 5 av 6

Barnjuryn diskuterar Risulven av Nina Ivarsson, boken handlar om tolvåriga Pär som lever med en mamma som missbrukar. Han blir mobbad i skolan och är väldigt ensam. En dag dyker Risulven upp och förändrar hans liv, han får en vän. Men grupptrycket skapar konflikt mellan Pär och Risulven. En bok om mobbning och mobbningens maktspel, om att bli sviken men att ändå våga lita på andra.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnradions bokpris

Ella och Youtube-paniken av Linda Skugge

Avsnitt 4 av 6

Barnjuryn diskuterar den nominerade boken Ella och Youtube-paniken av Linda Skugge, en bok om vänskap, kändisskap och att våga gå sin egen väg. Läsaren följa Ellas dröm om att bli youtube-stjärna, det stora ansvar hon får ta hemma och hur ny och gammal vänskap påverkar varandra.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnradions bokpris

Vi kommer snart hem igen av Jessica Bab Bonde och Peter Bergting

Avsnitt 3 av 6

Barnjuryn diskuterar den nominerade boken Vi kommer snart hem igen av Jessica Bab Bonde och Peter Bergting en serieroman med sex olika vittnesmål från barn om förintelsen. Läsaren får följa Tobias, Livia, Selma, Susanna, Emerich och Elisabeth under tiden för andra världskriget och se hur deras livsglädje byts ut till skräck och kamp för att överleva. Boken tar upp ämnen som flykt, krig, antisemitism, vänskap, sorg och död.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnradions bokpris

Pojken i paddan och jag av Jonatan Järvi

Avsnitt 2 av 6

Barnjuryn diskuterar den nominerade boken Pojken i paddan och jag av Jonatan Järvi, en bok om mobbning och skam. Den handlar om Valle som blir mobbad i skolan. Blåmärkena som han fått av slagen döljer han. Mamma och pappa får inte se. Ingen ska få veta. Men en dag händer något: det blixtrar till i Valles Ipad och ett pojkansikte dyker upp. Det är Bruno, pojken i paddan, som blir Valles räddning.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnradions bokpris

Comedy Queen av Jenny Jägerfeld

Avsnitt 1 av 6

Barnjuryn diskuterar den nominerade boken Comedy Queen av Jenny Jägerfeld, en bok om saknad, vänskap och sorg. Den handlar om Sasha, 12 år, vars mamma precis har tagit livet av sig. För att klara av vardagen och sorgen har Sasha gjort en lista. Det är en lista på saker som ska göra att hon inte blir som sin mamma. Hon ska aldrig vara ledsen, hon ska bli en Comedy Queen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Introduktion

Avsnitt 1 av 7

Här träffar vi de pedagoger som vi sedan följer genom hela serien. De berättar hur de började arbeta med strategier för läsförståelse. Vilken effekt har det fått? Vi träffar också forskarna Barbro Westlund och Catharina Tjernberg som berättar varför man bör undervisa i läsförståelse.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Förutspå

Avsnitt 2 av 7

En strategi för läsförståelse är att förutspå. På Kvarnbyskolan arbetar lärarna Martina Jonsson och Johanna Karlsson med en faktatext om fåglar. Det ger dem en bild av barnens förförståelse. Martina tycker att det är viktigt att man som pedagog "tänker högt" under arbetet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Ställa frågor

Avsnitt 3 av 7

Årskurs 3 på Kvarnbyskolan ska åka till Historiska museet. För att skapa intresse för föremålen som finns där använder de sig av en strategi de kallar "frågeapan". Strategin innebär att ställa nyfikna frågor.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Utreda oklarheter

Avsnitt 4 av 7

Alexandra Wastesson, lärare i årskurs 5, säger att språkutveckling sker i alla ämnen. Under gymnastiklektionen tränar eleverna på att läsa en instruktion och utreda oklarheter. På Kvarnbyskolan i årskurs 3 arbetar de med en krävande matteuppgift som innehåller svåra ord och begrepp.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Inre bilder

Avsnitt 5 av 7

Martina Jonsson på Kvarnbyskolan läser högt för eleverna. De föreställer sig sedan en person som beskrivs i boken och målar av henne. Strategin kallas Konstnären. Vi ser också hur Alviksskolan arbetar med strategin Inre bilder, en strategi som inte bygger på samma teoretiska ramverk som de övriga strategierna i denna serie.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Sammanfatta

Avsnitt 6 av 7

Eleverna i årskurs 5 på Alviksskolan arbetar med att plocka ut nyckelord ur en faktatext för att sedan sammanfatta den. Att ta ut det viktigaste i texten är svårt, och eleverna får arbeta i grupp. Eleverna i årskurs 3 på Kvarnbyskolan ska sammanfatta person, plats och problem i högläsningsboken Trollets hjärta.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Högläsning i förskolan

Avsnitt 7 av 7

Läraren Marie Trapp har arbetat med läsförståelsestrategier på lågstadiet i flera år. Vi följer med när hon tillsammans med två förskolepedagoger provar strategierna för första gången på Råby förskola. De förutspår, reder ut oklarheter och sammanfattar.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBästa bokstaven

K

Avsnitt 11 av 26

K är en kanonbra krabat. K är tre olika stora streck som sitter ihop på mitten. Och när någon hackar tänder kan det låta k-k-k-k. Ja, bästa bokstaven är K! Ett lekfullt program om hur bokstäverna ser ut och låter.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBästa bokstaven

A

Avsnitt 1 av 26

A kommer först i alfabetet. När någon ramlar och skriker kan det låta AAaa. Och så börjar ju apa på A. Ja, bästa bokstaven är A! Ett lekfullt program om hur bokstäverna ser ut och låter.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBästa bokstaven

B

Avsnitt 2 av 26

B har två fina magar. Bosse och bikini börjar på B. Och när man säger b-b-b-b låter det nästan som en båt. Ja, bästa bokstaven är B! Ett lekfullt program om hur bokstäverna ser ut och låter.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBästa bokstaven

C

Avsnitt 3 av 26

C kan uttalas som både S och K - som i cirkus och clown. Och så ser C ut som en stor mage från sidan. Ja, bästa bokstaven är C! Ett lekfullt program om hur bokstäverna ser ut och låter.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBästa bokstaven

D

Avsnitt 4 av 26

D ser nästan ut som en halvmåne. Dynamit börjar på D och båten som tuffar fram låter d-d-d-d-d. Ja, bästa bokstaven är D! Ett lekfullt program om hur bokstäverna ser ut och låter.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBästa bokstaven

E

Avsnitt 5 av 26

E är lite egen och ser ut som en stege med tre pinnar på. Både stora och små djur kan börja på E - elefanter och ekorrar. Ja, bästa bokstaven är E! Ett lekfullt program om hur bokstäverna ser ut och låter.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBästa bokstaven

F

Avsnitt 6 av 26

F är finurlig och fantastisk. När fåret åker på luftmadrassen pyser luften ut med ett FFFF. Ja, bästa bokstaven är F! Ett lekfullt program om hur bokstäverna ser ut och låter.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBästa bokstaven

G

Avsnitt 7 av 26

G är glad och god. Med G kan man både grilla, gulla och äta glass. Ja, bästa bokstaven är G! Ett lekfullt program om hur bokstäverna ser ut och låter.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBästa bokstaven

H

Avsnitt 8 av 26

H är vår hemlis och godare än hostmedicin. Och när monstret blåser imma på fönstret låter det HHH. Ja, bästa bokstaven är H. Ett lekfullt program om hur bokstäverna ser ut och låter.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBästa bokstaven

I

Avsnitt 9 av 26

I kan vara både iskall och ivrig. I ser ut som bara ett streck, men är ju så mycket mer. Ja, bästa bokstaven är I! Ett lekfullt program om hur bokstäverna ser ut och låter.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBästa bokstaven

J

Avsnitt 10 av 26

Jättefina J ser lite ut som en fiskekrok. Med J kan man både jaga och jama. Men varför gömmer sig Julius inne i julklappen? Ja, bästa bokstaven är J! Ett lekfullt program om hur bokstäverna ser ut och låter.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBästa bokstaven

L

Avsnitt 12 av 26

Med L kan man lattja, leka och lalla. L ser ut som två streck som sitter ihop, men är ju så mycket mer. Ja, bästa bokstaven är L! Ett lekfullt program om hur bokstäverna ser ut och låter.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBästa bokstaven

M

Avsnitt 13 av 26

M är lite kantig, men ändå mysig. Mos börjar på M och när masken ska äta sig ur äpplet smaskar den m-m-m-m. Ja, bästa bokstaven är M! Ett lekfullt program om hur bokstäverna ser ut och låter.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBästa bokstaven

N

Avsnitt 14 av 26

Nakenfis och nysa börjar på N. N ser ut som tre lika stora streck som sitter ihop, men är ju så mycket mer. Ja, bästa bokstaven är N! Ett lekfullt program om hur bokstäverna ser ut och låter.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBästa bokstaven

O

Avsnitt 15 av 26

O är rund som ett jordklot och har man ett O kan man säga både otäck och ost. Ooooo låter det när hunden ylar i natten. Ja, bästa bokstaven är O! Ett lekfullt program om hur bokstäverna ser ut och låter.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBästa bokstaven

P

Avsnitt 16 av 26

P är perfekt om man vill pussas eftersom puss börjar på P. Och när popcornen poppar i kastrullen låter det p-p-p-p. Ja, bästa bokstaven är P! Ett lekfullt program om hur bokstäverna ser ut och låter.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBästa bokstaven

Q, X och Z

Avsnitt 17 av 26

Q, X och Z är lite speciella och ovanliga. Q är som ett O med svans. Zlatan börjar på Z och X ser ut som ett kryss och finns i slutet på sax. Ja, bästa bokstäverna är Q, X och Z! Ett lekfullt program om hur bokstäverna ser ut och låter.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBästa bokstaven

R

Avsnitt 18 av 26

R rullar så härligt i munnen, RRRRR. R ser ut som ett P fast med ett extra streck. Har man ett R kan man säga både riva och rulltårta. Ja, bästa bokstaven är R! Ett lekfullt program om hur bokstäverna ser ut och låter.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBästa bokstaven

S

Avsnitt 19 av 26

Supersnygga S ser ut som en slingrig snok. Och när svanen blåser upp en ballong låter det SSSSS. Ja, bästa bokstaven är S! Ett lekfullt program om hur bokstäverna ser ut och låter.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBästa bokstaven

T

Avsnitt 20 av 26

T är som ett rakt streck med ett tak. Med T kan man både titta och tuta. Och om man säger t-t-t-t låter det nästan som ett tuffande tåg. Ja, bästa bokstaven är T! Ett lekfullt program om hur bokstäverna ser ut och låter.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBästa bokstaven

U

Avsnitt 21 av 26

U är utmärkt underbar och finns i både Ulla och Urban. U kan vara lite läskigt när spöket säger UUUU. Ja, bästa bokstaven är U! Ett lekfullt program om hur bokstäverna ser ut och låter.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning