
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Författarskola för de yngsta
Pernilla Stalfelt är författare och museipedagog och hon samtalar här med förläggaren Moa Brunnberg om hur man kan frigöra barns berättarglädje med hjälp av bilder och teckningar. Inspelat på Bokmässan i Göteborg 25 september 2014. Arrangör: Rabén & Sjögren.
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Graffiti - kriminellt snyggt
Ska vi se graffitin som konst eller ett kriminellt dåd? Det är en av samtidskonstens eviga frågor. Jacob Kimvall är gatukonstnären som blev konsthistoriker. Här berättar han om hur samhällets uppfattningar om graffitin förändrats genom tiderna. Inspelat på Malmö högskola den 15 december 2014. Arrangör: Malmö högskola.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Graffiti och streetart
Avsnitt 4 av 4
Vi följer med konstnären Linus Lundin när han målar graffiti i Rågsved. Skisser på papper blir till stora väggmålningar. Vilka tekniker kan vara till hjälp under processen? Vilka sprayfärger föredrar han att arbeta med och varför? Konstnären Emma Simu sprayar ett porträtt av Laleh på favoritväggen i Märsta. Hur väljer hon sina motiv och varför?
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Gymnasieskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Graffitimålaren
Avsnitt 9 av 23
Graffitimålaren Apher har börjat göra sig ett namn inom graffitivärlden. Han är 15 år och brinner för sin konstart. Trots att samhället har bekämpat graffitin, kallat den för klotter och skadegörelse och utövarna har straffats, dör graffitin inte ut. Tvärtom, nya generationer av graffitiutövare tillkommer hela tiden. Vad är det som driver Apher att trotsa lagen? Här berättar han om hur det är att vara graffitikonstnär, om när han blev tagen av polisen, och vi får följa med från skiss till färdig graffitimålning.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hos målaren
Avsnitt 5 av 6
Vad gör en målare på jobbet? Lovis följer med målaren Ella för att se vad hon gör under en dag på jobbet. Lovis testar på att måla med både pensel och roller. Färg spills ut och Lovis och Ella pratar om hur det är att känna sig stressad.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Förskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Måleri
Avsnitt 1 av 4
Vi träffar konstnärerna Carl Hammoud och Sigrid Sandström som har helt olika uttryck inom måleri. De går till sina ateljéer varje dag, men närmar sig sina verk på helt olika sätt. Hur vet de vad de ska göra, och varför väljer de så olika sätt att arbeta på?
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Gymnasieskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Skapande, kreativitet och effektivitet
Handlar konst lika mycket om att kopiera som att skapa? Vilka miljöer främjar kreativitet och effektivitet? Ett seminarium om kreativitet arrangerat av Vetenskapsrådet. Med konstvetaren Görel Cavalli-Björkman och Gunnar Törnqvist, professor i ekonomisk geografi.
- Produktionsår:
- 2010
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Skulptur
Avsnitt 3 av 4
Vi möter konstnären Hanna Beling som bygger sina skulpturer med hjälp av vax, plast, silikon och brons. Var kommer idéerna ifrån? Vad inspireras hon av? Konstnären Thomas Karlsson bygger en enorm giraff av wellpapp som sedan ska gjutas i aluminium. Varför just giraffer? Och hur väljer han material?
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Gymnasieskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Tiden i ord och bild
Vad kan en författare ha gemensamt med en bildkonstnär? Den norska författaren Merethe Lindström och den svenska konstnären Karin Mamma Andersson ser hur lika de är i sin konst och hur tiden och tystnaden skapar deras verk. Inspelat i oktober 2013. Arrangör: Stockholm Literature och Moderna museet.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Högskola