Information och media

(591 program)

Informationssökning och källkritikInternet och digitala medierMassmedia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPerspektiv på världen

Statsskick - viral påverkan

Avsnitt 10 av 22

Spridningen av politiska åsikter via mem har letat sig in hela vägen till gamerforum och chatrum. Ryan Broderick på nyhetssajten Buzzfeed är expert på hur idéer föds och sprids på olika internetplattformar. Vi träffar en förgrundsgestalt för alternativhögern som förklarar hur de använder sig av mem för att nå ut med sitt budskap till en större, och oftast ung publik. De flesta unga idag känner igen fenomenet med mem, men har de uppmärksammat att de ofta kommer med ett politiskt budskap?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2018

Hitta, skydda och underhåll dina källor

Michael Rezendes är journalisten som avslöjade hur katolska kyrkan mörkat åratal av sexuella övergrepp på barn. Han ger 13 konkreta tips på saker att tänka på när man som journalist arbetar med motvilliga källor och känslig information. Inspelat på Helsingborg arena den 14 april 2018. Arrangör: Föreningen Grävande journalister.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2018

Gör komplicerad research till spännande läsning

Som grävande journalist sitter man ofta med ett gigantiskt material som behöver organiseras och förvandlas till ett begripligt och spännande reportage. Miranda Patrucic, erfaren grävare från Bosnien, hade en nyckelroll i rapporteringen kring Panama och Paradise papers. Hon beskriver konkret, steg för steg, hur hon arbetar. Inspelat på Helsingborg arena den 14 april 2018. Arrangör: Föreningen Grävande journalister.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2018

Granskningen av fallet Kevin

2015 bestämde sig SVT:s Dan Josefsson för att granska fallet Kevin. Arbetet ledde till att de mordmisstänkta bröderna Robin och Christian Dahlén friades och Dan Josefsson och hans team belönades med stora journalistpriset. Här berättar han om hur arbetet förlöpte. Moderator: Camilla Kvartoft Mårtén. Inspelat på Helsingborg arena den 14 april 2018. Arrangör: Föreningen Grävande journalister.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2018

Val, påverkan och propaganda

Vilka typer av yttre påverkan kan vi förvänta oss under valrörelsen 2018? Hur kan man förbereda sig som journalist och vad ska man fokusera på i det stora, snabba informationsflödet? Panelsamtal med forskaren James Pamment, journalisten Måns Mosesson, redaktören Martin Schori och mediestrategen Brit Stakson. Moderator: Marita Johansen. Inspelat på Helsingborg arena den 14 april 2018. Arrangör: Föreningen Grävande journalister.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2018

Grävaren som litterär figur

Författaren David Lagercrantz började sin bana som journalist. Det hade han nytta av när han skrev fortsättningen på Stieg Larssons Milleniumtrilogi med den grävande journalisten Mikael Blomkvist i centrum. Inspelat på Helsingborg arena den 13 april 2018. Arrangör: Föreningen Grävande journalister.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2018

Scoopet om katolska kyrkan

I slutet av 1990-talet påbörjade några journalister på tidningen The Boston Globe ett gigantiskt arbete som avslöjade hur präster inom katolska kyrkan i åratal utsatt barn för sexuella övergrepp medan kyrkans ledning såg på i tysthet. Journalisten Michael Rezendes från The Boston Globe berättar om sin resa från det första spadtaget till hur avslöjandet blev Hollywoodfilm. Inspelat på Helsingborg arena den 13 april 2018. Arrangör: Föreningen Grävande journalister.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2018

Granskningen av Palmeutredningen

Några säckar med Christer Pettersons tillhörigheter blev startskottet för nya tag i grävandet kring mordet på Olof Palme. Bo-Göran Bodin från SVT:s Uppdrag granskning berättar om hur han arbetade i praktiken med att strukturera upp det stora utredningsmaterialet. Inspelat på Helsingborg arena den 13 april 2018. Arrangör: Föreningen Grävande journalister.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2018

Så får du grävet att sjunga

Ska man gräva nyhetsbaserat eller storybaserat? Hur mycket detaljer behöver man samla på sig? Ur vems perspektiv ska man berätta? Anna Tiberg som är journalist och lärare i berättande journalistik ger konkreta tips och exempel på hur du som journalist kan göra en gripande berättelse av ditt material. Inspelat på Helsingborg arena den 13 april 2018. Arrangör: Föreningen Grävande journalister.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2018

Granska den digitala maffian

Med rätt kunskaper finns det stora möjligheter att spåra och kartlägga en person på nätet. Samtidigt är det viktigt att skydda sig så mycket som möjligt när man gör research. Axel Gordh Humlesjö från SVT:s Uppdrag granskning och Kristoffer Örstadius från Dagens Nyheter ger exempel. Inspelat på Helsingborg arena den 14 april 2018. Arrangör: Föreningen Grävande journalister.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gräv 2018

Wallraff - fördelarna och fallgroparna

Efter ett besök på en skitig toalett på en akutmottagning bestämde sig journalisten Anna Bäsén för att gå under täckmantel som städare på ett sjukhus. Hennes upptäckter fick kraftiga följder för städbolaget. Sedan dess har hon använt metoden många gånger. Vad ska man tänka på när man wallraffar? Vilka svårigheter finns? Hur kan man göra ett miniwallraff? Inspelat på Helsingborg arena den 14 april 2018. Arrangör: Föreningen Grävande journalister.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Augmented reality?

Avsnitt 1 av 20

AR står för "augmented reality" som betyder "förstärkt verklighet". Genom en kamera eller speciella glasögon anslutna till ett AR-program kan du uppleva sådant som inte finns i verkligheten, utan bara digitalt. Det kan vara saker eller effekter - till exempel ett litet gulligt monster hemma i ditt rum.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Filterbubbla?

Avsnitt 8 av 20

Filterbubblor uppstår i våra flöden på webben när vi bara ser sånt som vi gillar. Det kan bli ensidigt. Du kanske tittar på videoklipp där människor spelar gitarr och då fylls tipslistorna med förslag på fler klipp med människor som spelar gitarr. Plötsligt är det som om det bara fanns gitarrmusik. Då har du hamnat i en filterbubbla och missar massa andra saker.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Webcrawler?

Avsnitt 19 av 20

När du söker efter något på webben beror det snabba sökresultatet bland annat på ett litet program som kallas för "webcrawler", eller som man också kallar dem - "spindlar". Dessa jobbar åt sökmotorerna och samlar in den senaste informationen som skrivs på webbsidor. De skapar även innehållsförteckningar så att det blir lättare för oss att hitta rätt information.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Router?

Avsnitt 15 av 20

Internet är ett enormt globalt nätverk med massor av sammankopplade datorer. Routrarna fungerar som vägkorsningar i detta nätverk, där digital information kan fara åt olika håll. Många har faktiskt en router hemma. Oftast ser den ut som en liten låda med antenner som sticker upp och den skickar trafiken in eller ut från internet till ditt eget nätverk hemma.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

HTML?

Avsnitt 11 av 20

HTML står för "Hyper Text Markup Language" och är det språk som alla webbsidor är byggda av. Det berättar hur en hemsida ska se ut och är alltså ett så kallat sidbeskrivningsspråk. Med hjälp av så kallade HTML-taggar kan du till exempel placera in bilder eller tabeller .

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Streaming?

Avsnitt 16 av 20

När du tittar på film eller lyssnar på musik via internet kallas det för att du streamar. Att streama innebär att om du till exempel lyssnar på musik via internet så skickas data till dig och du lyssnar direkt allteftersom den kommer fram. Musiken sparas alltså inte på din enhet. Samma sak gäller om du tittar på någon som "livestreamar" på nätet och direktsänder från sin webbkamera.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

CPU?

Avsnitt 5 av 20

CPU är en förkortning av engelskans "Central Processing Unit". På svenska heter det processor och kan liknas vid datorns hjärna. Processorn sköter alla matematiska beräkningar som gör att programmet du använder fungerar som det ska.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Brandvägg?

Avsnitt 3 av 20

En brandvägg är en programvara som kan känna igen skadlig datatrafik. Den har ungefär samma funktion som en dörrvakt. Om vakten känner till att någon är bråkig så får den inte komma in. Brandväggen kan du ha i din router och förhindra att till exempel virus kommer in på ditt nätverk.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Formatera?

Avsnitt 9 av 20

När du formaterar en hårddisk eller ett minneskort innebär det att du raderar allting som finns på enheten. Samtidigt skapas ett filsystem, som tomma lådor i en byrå, där ny information kan lagras. När du formaterar så behåller du alltså själva möbeln men kastar bort allt som du förvarat inne i lådorna.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

IP-adress?

Avsnitt 13 av 20

Alla apparater som är uppkopplade mot internet får en IP-adress. När din mobil, dator, surfplatta, eller TV-spel kommunicerar via internet , tilldelas de ett nummer som fungerar som en adress. Adressen gör att datatrafiken hittar fram till den plats som enheten befinner sig på.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Internet?

Avsnitt 12 av 20

Internet är världens största nätverk. Med hjälp av kablar, fiber, via satelliter och genom trådlös teknik har vi skapat digitala vägar runt hela jorden. Varje gång du använder internet så blir du också en del av det.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Gigabyte?

Avsnitt 10 av 20

Gigabyte är en enhet som du kanske sett när det handlar om hur mycket minne till exempel en mobil eller en dator har. Gigabyte förkortas med GB. En dator förstår ju bara ettor och nollor. En etta eller en nolla kallas för en "bit". De brukar delas in i grupper om åtta och blir då en "byte".

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

E-post?

Avsnitt 7 av 20

En e-postadress innehåller oftast ett namn följt av ett snabel-a (@) och en domän som anger var någonstans i den digitala världen e-postkontot (brevlådan) finns. Du kan läsa din e-post även om du inte är hemma, till exempel genom att logga in på någon annans dator tillfälligt eller få din e-post till din mobiltelefon.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Algoritm?

Avsnitt 2 av 20

En algoritm är en serie av instruktioner. Programmerare klurar ut olika algoritmer för att kunna skriva kod. Koden ger datorerna instruktioner så att de ska kunna fungera som vi vill. En dator behöver instruktioner för att veta vad den ska göra men vi måste också tala om för den, steg för steg, hur detta ska göras.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

VR?

Avsnitt 18 av 20

VR (Virtual Reality) betyder "simulerad verklighet." Det går till så att du tar på dig ett par VR-glasögon och det du ser, det kan vara en bild, en film eller eller kanske ett spel, anpassar sig till ögonen och huvudets rörelser. Du lurar din hjärna att tro att du befinner dig mitt i de händelser som utspelar sig på skärmarna inne i glasögonen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Domännamn?

Avsnitt 6 av 20

Domännamn är ungefär som en gatuadress, fast i den digitala världen. Ett domännamn består av tre delar som har punkter mellan sig. Till exempel så är www.ur.se ett dommännamn.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Wifi?

Avsnitt 20 av 20

Wifi är en trådlös teknik som består av radiovågor. Man kopplar upp sig mot olika accesspunkter, alltså radiosändare. En enhet med påslagen wifi letar hela tiden efter såna här accesspunkter att koppla upp sig mot. Och accesspunkterna svarar så att du kan välja att koppla upp dig.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Moln?

Avsnitt 14 av 20

Att spara filer "i molnet" har inget alls med vanliga moln att göra. Det man menar är att man använder sin internetuppkoppling och överför det man vill spara till hårddiskar i serverhallar som står någon annanstans, till exempel i ett bergrum under jorden. Man kan se molnet som extra förvaringsutrymme för att spara mer än vad din mobil eller dator har plats för.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Cookie?

Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Tvåfaktorsautentisering?

Avsnitt 17 av 20

Tvåfaktorsautentisering är ett sätt att göra det säkrare att logga in och skydda dina konton. Det betyder att det krävs något mer än att bara skriva ett lösenord för att bevisa att du är du. Till exempel, när du skriver in lösenordet på datorn skickar den ett sms till telefonen med en tillfällig kod som du sedan skriver in på datorn för att kunna logga in. Nu blir det mycket svårare för någon annan att försöka logga in.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHur vet du det?

Vilka källor kan du lita på?

Avsnitt 1 av 5

Jenny vill göra en vlogg om hundar. Men vilka källor kan hon lita på? Idag ska hon ta reda på vad en hund är. Men det är lättare sagt än gjort. Var kan hon söka information? Hunden Kjell förklarar under kisspromenaden vad en källa är. Källkritikerna presenterar de fem källkritiska frågorna man kan ställa för att ta reda på om en källa är pålitlig. Till slut hittar Jenny fram till ett svar på frågan om vad en hund är.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Berätta rätt om samer

Mediebilden av samerna

Går det att känna igen sig den bild som medierna målar upp av samerna? Ol-Ánte Sikku, journalist och politiskt engagerad i Sáminuorra, ger sin syn på saken och deltar i en panel tillsammans med Kenneth Haetta, journalist, Göran Hedemalm, VD för Massa Media, Anna Sunna, journalist vid Sveriges Radio Norrbotten och Gunilla Larsson, researcher för Utbildningsradions tv-serie Samernas tid. Moderatorer: Åsa Lindstrand och Victoria Harnesk. Inspelat under den samiska jubileumsveckan Staare 2018 den 8 februari 2018 på Mittuniversitetet i Östersund. Arrangör: Stiftelsen Samefolket.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Berätta rätt om samer

Kommersiellt berättande om samerna

Vad händer med de samiska berättelserna i kommersiella produktioner? Vilka förutsättningar har ett vinstdrivande produktionsbolag som vill skildra det smala? Göran Hedemalm berättar om arbetet bakom serien Renskötarna och filmen Maj-Doris, som producerats av hans bolag Massa Media. Moderator: Victoria Harnesk. Inspelat under den samiska jubileumsveckan Staare 2018 den 8 februari 2018 på Mittuniversitetet i Östersund. Arrangör: Stiftelsen Samefolket.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Berätta rätt om samer

Tysfjordfallet: Att granska sina egna

2016 avslöjade journalisten Kenneth Haetta och hans kollegor omfattande sexuella övergrepp mot barn och unga som pågått i generationer bland samer i Divtasvuodna (Tysfjord) i Norge. Reportaget publicerades i VG, en av Norges största dagstidningar, och spred sig snabbt. Reaktionerna var starka och inte enbart positiva. Moderator: Åsa Lindstrand. Inspelat under den samiska jubileumsveckan Staare 2018 den 8 februari 2018 på Mittuniversitetet i Östersund. Arrangör: Stiftelsen Samefolket.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Berätta rätt om samer

Samiskt berättande och modern journalistik

Liv Inger Somby började sin bana som journalist redan vid 14 års ålder, och urfolksjournalistiken ligger henne varmt om hjärtat. Hon intervjuade 27 samiska kvinnor i åldrarna 67-100 år mot löfte att inte publicera deras berättelser förrän långt senare. Berättelserna hade legat i ett bankfack i 20 år när sekretessen lättades upp 2017. Inspelat under den samiska jubileumsveckan Staare 2018 den 8 februari 2018 på Mittuniversitetet i Östersund. Arrangör: Stiftelsen Samefolket.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Berätta rätt om samer

Urfolksjournalistik

Hur bevakas samhälls- och kulturfrågor ur ett samiskt perspektiv? Anna Sunna är journalist på Sveriges Radio Norrbotten. Hon berättar om hur hon arbetar och om sina erfarenheter från Standing Rock i USA, där urfolk från hela världen samlades i protest mot ett oljeledningsbygge. Inspelat under den samiska jubileumsveckan Staare 2018 den 8 februari 2018 på Mittuniversitetet i Östersund. Arrangör: Stiftelsen Samefolket.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Den uppkopplade barnhjärnan

Risker och bieffekter av digital medieanvändning

Manfred Spitzer, professor vid University of Ulm, är oroad då allt fler studier visar på att det flitiga telefon- och datoranvändandet har förödande baksidor. När dessutom all makt är koncentrerad till några gigantiska företag och deras vilja att tjäna pengar och att styra utbudet är risken för en mänsklig fördumning stor, menar han. Inspelat den 27 november 2017 på Svenska Läkaresällskapets hus i Stockholm. Arrangör: Svenska Läkaresällskapet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Algoritmer

Avsnitt 9 av 16

Algoritmer är som ett slags recept för hur en dator ska göra. Uppdrag: hitta algoritmer som styr det digitala livet? För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera, avsnitt 6.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Programmerat?

Avsnitt 1 av 16

Karin och Johan visar på olika programmerade saker i hemmet. Uppdrag: att hitta så många programmerade saker som möjligt. För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera, avsnitt 2.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Loopar

Avsnitt 7 av 16

En loop betyder upprepning, och kan också kallas för slinga. Uppdrag: Hitta loopar i vardagen.För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera, avsnitt 5.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Sekvens

Avsnitt 6 av 16

När man programmerar måste allt komma i rätt ordning, rätt sekvens. Uppdrag: gör något i fel ordning. För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera 2.0, avsnitt 2.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Robotar

Avsnitt 16 av 16

Det finns många robotar idag, en del mer nödvändiga än andra. Uppdrag: skapa en egen robot, programmerad eller på papper. För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera 2.0, avsnitt 8.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Sortering

Avsnitt 5 av 16

Datorer är bra på att sortera, men de måste få rätt instruktioner. Uppdrag: att sortera något på ett helt annat sätt än vanligt. För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera, avsnitt 5.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Sociala medier

Avsnitt 13 av 16

Många sociala medier använder filter på bilder för att göra det roligare att dela. Uppdrag: Hitta på framtidens sociala medier. För att lära dig mer, titta på Programmera mera 2.0, avsnitt 7.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Spel

Avsnitt 15 av 16

För att kunna göra bra spel måste man spela mycket så att man vet vad som gör spel roliga och spännande. Uppdrag: att skapa ett eget livedatorspel. För att lära dig mer om äment, titta på Programmera mera 2.0, avsnitt 5.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Säkerhet

Avsnitt 12 av 16

För att vara riktigt säker på nätet kan man använda två olika faktorer för att logga in. Uppdrag: Ta reda på vad som är världens farligaste virus som drabbat internet. För att lära dig mer, titta på Programmera mera 2.0, avsnitt 6.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Webbsök

Avsnitt 10 av 16

Karin och Johan får olika resultat när de söker på samma ord. Uppdrag: prova att använda en ny sökmotor. För att lära dig mer, titta på Programmera mera 2.0, avsnitt 4.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Villkor

Avsnitt 8 av 16

Mycket i programmering handlar om villkor. Uppdrag: Hitta vad som är programmerat med villkor. För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera, avsnitt 7.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Binärkod

Avsnitt 4 av 16

Datorer tolkar ettor och nollor som ström som är på eller av. Uppdrag: skriv ett meddelande med hjälp av tabellen UNICODE. För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera 2.0, avsnitt 3.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Fråga oss