Information och media

(623 program)

Informationssökning och källkritikInternet och digitala medierMassmedia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÄr det sant?

Källkritik

Avsnitt 1 av 6

Är allt som sägs och skrivs sant? Och hur vet man om man kan lita på en källa? Reportern Jenny går på en nit när hon missar källkritiken och Andreas Widholm förklarar skillnaden mellan en primärkälla och en sekundärkälla. Och så får vi lära oss frågarna man ska ställa för att få fram sanningen.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Vad är maskinkod?

Avsnitt 1 av 10

Barn deltar i utmaningar som har med programmering att göra. De får testa om deras intressen går att koppla till programmering. Den första utmaningen de gör handlar om mönster. De ska trä ett halsband så att mönstret upprepas fem gånger. I andra utmaningen får deltagarna testa datorns eget språk, maskinkod. Den sista utmaningen handlar om att programmera en mänsklig robot.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Vad är programmerat?

Avsnitt 2 av 10

Hur vet man att något är programmerat? Karin Nygårds diskuterar med deltagarna om vilka saker de har hemma som är programmerade och hur de skulle vilja förbättra sakerna. Deltagarna gör utmaningar om sortering efter villkor och de ska med hjälp av pilar försöka styra en robot.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÄr det sant?

Reklam

Avsnitt 2 av 6

Hur fungerar reklam? Och hur länge har reklam funnits? Nyhetsankaret Anna Ankare får veta varför man inte kan dricka läsk i tv hur som helst. Reportern Jenny Josefsson försöker bevisa att vi inte blir påverkade av reklam, men experten Nina Åkestam förklarar hur det egentligen ligger till.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKällkritik

Fejkade sidor

Avsnitt 1

Åsa och Emelie söker upp den mytomspunna "Storken", ett klassiskt nättroll som länge figurerat på nätet. Han står bakom många fejkade sidor och artiklar. Vem är "Storken" och varför gör han det här?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Källkritik - att söka och granska källor

Vem är det som står bakom en källa och vad är egentligen syftet? Vem är det som till exempel har skrivit något och varför? Ett bra tips är att alltid försöka gå tillbaka till ursprungskällan. Detta program är en del av UR:s koncept Genomskåda - fem sätt att greppa din omvärld.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Vad är en robot?

Avsnitt 3 av 10

Det som skiljer en robot från en dator är att roboten gör något fysiskt. Den är programmerad för att göra en viss typ av fysiskt arbete. Karin Nygårds är nyfiken på vilken slags robot deltagarna skulle vilja utveckla. De får också genomföra olika programmeringsuppgifter. En av uppgifterna handlar om att få rätt kranar att öppnas för att fylla på saft i tomma bägare. Här gäller det att tänka logiskt och vara noggrann.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÄr det sant?

Att fuska med bilder

Avsnitt 4 av 6

Måste foton vara sanna eller får man ändra som man vill i dem? Bildexperten Johan Miderberg förklarar varför man inte ska tro på allt man ser. Reportern Jenny Josefsson blir lurad att göra en nyhet om ett flygande tefat i Bollnäs.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÄr det sant?

Nyheter

Avsnitt 3 av 6

Vem bestämmer vad som är en nyhet? Nyhetsexperten Ester Pollack förklarar hur det går till. Kommer Anna Ankas och Jenny Josefssons inslag att få godkänt? Historiska reportern reser tillbaka till 1600-talet och hälsar på redaktionen på Sveriges första tidning.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Vad är en bugg?

Avsnitt 4 av 10

Det finns över tusen olika programmeringsspråk som används för olika ändamål. Alla programmeringsspråk har en bestämd grammatik och stavning och gör man minsta lilla fel så fungerar ingenting. Karin Nygårds pratar med deltagarna om språk och vilka språk de kan. Här får de testa på datorns eget språk, maskinkod. De får också testa att hitta buggar i kod skriven i tre olika programmeringsspråk.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Vad är en loop?

Avsnitt 5 av 10

Loop betyder att något görs om och om igen. Karin Nygårds pratar med tre deltagare om begreppet loopar och frågar om de stöter på det i sin vardag. Deltagarna får genomföra en utmaning som handlar om att programmera en robot med kodbrickor så att den bakar en tårta.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHur vet du det?

Vilka källor kan du lita på?

Avsnitt 1 av 5

Jenny vill göra en vlogg om hundar. Men vilka källor kan hon lita på? Idag ska hon ta reda på vad en hund är. Men det är lättare sagt än gjort. Var kan hon söka information? Hunden Kjell förklarar under kisspromenaden vad en källa är. Källkritikerna presenterar de fem källkritiska frågorna man kan ställa för att ta reda på om en källa är pålitlig. Till slut hittar Jenny fram till ett svar på frågan om vad en hund är.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÄr det sant?

Tjejer och killar i media

Avsnitt 5 av 6

Skildras tjejer och killar olika i media? Experten Anja Hirdman berättar mer om detta. Reportern Jenny Josefsson blir lurad av en professor som menar att killar och tjejer är från olika planeter. Historiska reportern reser tillbaka till 1700-talet och får se hur man tyckte att män skulle se ut då.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå funkar Sverige

Källkritik

Avsnitt 6 av 10

Vi förklarar vad källkritik är och varför det är viktigt. Vad har källkritik med demokrati att göra? Detta program är en del av UR:s koncept Genomskåda - fem sätt att greppa din omvärld.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVad är medier?

Vad är medier?

På cirka tre minuter förklarar Lilla Aktuellt-redaktionen här hur medier och public service fungerar. Vilken roll har medierna i samhället? Och vad skiljer de olika medierna åt?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSnacka om sex

Internet och relationer

Avsnitt 6 av 6

Grooming, dickpics och nätporr; Clara och Daniel reder ut begreppen och pratar om sådant som du behöver veta när du skapar nya relationer på internet. Clara träffar Linnéa Claeson som vet hur det känns att bli utsatt för övergrepp på nätet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Vad är en algoritm?

Avsnitt 6 av 10

Karin Nygårds pratar med deltagarna om datorspel. De får i uppdrag att göra ett eget datorspel med hjälp av blockprogrammering. Ett annat uppdrag de får handlar om att använda instruktioner för att sätta ihop en algoritm över en morgonrutin. Algoritmer är instruktioner som datorn följer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Bildrättigheter

Vems bilder får man egentligen använda och när måste man be om lov? Och vad är en Creative Commons-licens? I den här videon berättar vi hur man kan tänka kring användande av bilder på internet och om upphovsrätt.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKällkritik

Tid och rum

Avsnitt 3

Nyhetsbyrån Central European News sprider mycket osannolika nyheter. Hur kommer det sig att samma spektakulära bild kan användas till två helt olika nyheter? Hur fungerar arkivet Wayback Machine?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Näthat

Avsnitt 6 av 8

Idun har tänkt på det här med varför folk kan vara så elaka på nätet. Var går gränsen för hur elak man kan vara? Idun och Samson träffar Marcel Jehrlander, influencer. Hans budskap är att alla ska få vara sig själv. Han berättar att han själv har blivit utsatt för näthat och nätmobbning. Tillsammans med Marcel gör Idun och Samson en antinätmobbningsvideo. Katarina Gospic, hjärnforskare, förklarar varför det är enklare att vara elak på nätet än i verkligheten.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Musik och programmering

Avsnitt 8 av 10

Vad är skillnaden mellan musik som spelas på ett akustiskt piano och den som spelas på ett digitalpiano? Karin Nygårds pratar med deltagarna om saker som är programmerade. De får en uppgift som handlar om att sätta ihop en algoritm av kodremsor och ett uppdrag där de ska programmera ett bananpiano.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolla myten

Kan du dö av energidryck?

Avsnitt 4 av 5

Kan man dö av energidryck? Claudia tror inte det. Men hennes pappa Stefan, som har delat ett varnande klipp i sociala medier, tror att det är sant. Emma Frans är doktor i epidemiologi, författare och föreläsare och vill undersöka det här vetenskapligt. För att ta reda på mer träffar hon cirkusartisten Einar som dricker energidryck varje dag. Hur mår han? Sedan gör Emma en laboration för att ta reda på om hjärtat påverkas. Resultatet är tydligt och Emma kan dra en slutsats och avgöra vem som hade rätt.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSurfarna

Källkritik

Avsnitt 2 av 8

Hur kan man veta om ett recept som man hittar på nätet är bra? Vem som helst kan ju ha skrivit det! Surfarna får lära sig att man alltid måste kolla upp fakta innan man litar på vad som står på nätet - och Algot får lära sig källkritikens fem frågor; vem, vad, när, varför och hur.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Näthat

Man kan fråga sig varför det är så mycket lättare att skriva något taskigt online än att säga det ansikte mot ansikte. Har du fått elaka kommentarer i sociala medier? När ska du ska anmäla näthat? Och hur det går till?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÄr det sant?

Att vara på internet

Avsnitt 6 av 6

Får man låtsas att man är någon annan på internet? Sofia Mirjamsdotter berättar vad som är bra med att finnas på nätet och vilka risker som finns. Historiska reportern rester till vikingatiden för att ta reda på hur länge bloggar har funnits.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Hur styr villkor programmering?

Avsnitt 7 av 10

Villkor ligger bakom det mesta vi upplever i den digitala världen. Karin Nygårds frågar deltagarna vad de använder internet till och de får en uppgift som handlar om att sortera föremål efter villkor. De får även testa att programmera en robot. Om de lyckas lägga kodbrickor i rätt ordning kommer roboten att måla ett porträtt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Sant eller falskt

Avsnitt 4 av 8

Hur ska man veta vad som är sant eller falskt på nätet? Får man ljuga på internet? Idun träffar elever och lärare på Möllevångsskolan för att prata källkritik. Och vad betyder egentligen "fake news"? Elza Dunkels, internetforskare svarar på vem som bestämmer över internet och Jonas Söderlund, kurator på Bris menar att vuxna är sämre på källkritik än barn och unga. Medverkar gör även journalisten Jack Werner som pratar om yttrandefrihet på nätet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Källkritik - att tolka bilder

När vi dagligen bombarderas med bilder är det bra att kunna förstå dem. Här lär du dig läsa bild på samma sätt som du läser text. Detta program är en del av UR:s koncept Genomskåda - fem sätt att greppa din omvärld.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Bli en bra programmerare

Avsnitt 9 av 10

Det finns egenskaper som är särskilt bra att ha när man ska programmera. Karin Nygårds pratar med deltagarna om vilka egenskaper det kan vara. De får en uppgift som handlar om att para ihop rätt kod med rätt mönster och en där de ska lägga kodbrickor i rätt ordning för att få en robot att ansiktsmåla en av deltagarna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKällkritik

Partiska röster

Avsnitt 2

Viralgranskarna Åsa och Emelie undersöker vad de tror är en falsk identitet på nätet. Vem står egentligen bakom inlägget och var kommer bilden ifrån? Hur kan man hantera kränkningar i sociala medier?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Sociala medier

Avsnitt 3 av 8

Hur beter man sig egentligen på sociala medier? Och vad tänker vuxna om ungas liv i sociala medier? Det tar Idun och Samson reda på i detta avsnitt. De träffar Felicia Margineanu, fotograf, som lär dem hur man tar en perfekt selfie. Och influencern Viktoria Harrysson berättar om hur det var att komma ut som transsexuell. Hon använder sociala medier för att sprida kunskap om ämnet. Hjärnforskaren Katarina Gospic berättar om vad som händer i hjärnan när man får en like.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSurfarna

Klickbeten

Avsnitt 1 av 8

Pixie berättar en spökhistoria, men blir det verkligen så spännande som hon ger sken av? Surfarna lär ut om klickbeten - vad är ett klickbete och hur känner du igen det? Och varför vill någon att du ska klicka på en länk som inte håller vad rubriken lovar?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHur vet du det?

Så googlar du

Avsnitt 2 av 5

Jenny fortsätter med sin vlogg. Idag ska hon ta reda på varför hundar har svans. Men det är lättare sagt än gjort. Kanske kan hon söka information på nätet? Hunden Kjell tipsar om hur man googlar. Men vilka sidor på nätet kan hon lita på? Källkritikerna presenterar de fem källkritiska frågorna man kan ställa för att ta reda på om en sida på nätet är pålitlig.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNäthat med Nellie och Daniel

Varför hatas det så mycket?

Avsnitt 1 av 5

Bloggarna Nellie Berntsson och Daniel Paris har fått nog av taskiga kommentarer på nätet och vill veta varför det hatas så mycket. För att få svar pratar de med en före detta näthatare.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKällkritik

Bildsökning

Avsnitt 4

Vad är sanningen bakom Ikeas nya regnbågsfärgade "Putinkudde"? Finns den verkligen på riktigt? Hur gör man en grundläggande bildsökning?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0

Datorer

Avsnitt 1 av 8

Hur ettor och nollor kan bli till spel, bilder och text. Deltagarna får tävla tillsammans i tre moment. Det första handlar om vad transistorer är för något. Det andra om att kunna läsa ettor och nollor i form av lampor. Efter besök i en serverhall i Stockholm, kommer det tredje momentet. Nu ska deltagarna först montera ihop en dator, och sedan programmera den att skapa ljud/musik, som datorn ska kunna spela upp. Allra sist ett quiz.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSurfarna

Reklam och sponsring

Avsnitt 5 av 8

Algot är imponerad av kändisar på nätet och vill gärna bli som de. Men tycker och menar kändisarna verkligen allt de säger på riktigt, eller har de fått betalt för att säga vissa saker? Surfarna ställer obekväma frågor och lär sig mer om sponsring och dolda budskap.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - uppdrag

Programmerat?

Avsnitt 1 av 16

Karin och Johan visar på olika programmerade saker i hemmet. Uppdrag: att hitta så många programmerade saker som möjligt. För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera, avsnitt 2.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lära med berättande

Allt du behöver veta om källkritik

Dick Harrison, professor i historia vid Lunds universitet, föreläser om källkritik och redogör för fem viktiga kriterier att ta hänsyn till när man bedömer en källas trovärdighet. Inspelat den 14 februari 2019 på Campus Skellefteå. Arrangörer: Nordiskt berättarcentrum, Västerbottens museum och Umeå universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Källkritik - om digitala fotspår och filterbubblor

Hur källkritisk är du när det kommer till artiklar och information som dyker upp i dina flöden? Vi lämnar digitala fotspår efter oss när vi är på internet. Vad är en filterbubbla och kan du bryta dig ur? Detta program är en del av UR:s koncept Genomskåda - fem sätt att greppa din omvärld.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSurfarna

Bilder på nätet

Avsnitt 4 av 8

Pixie stjäl Hubbes skämt utan att be om lov. Det är väl inte okej? Surfarna besöker en samvetslös sajt och ställs inför svåra frågor. Får man lägga upp bilder på andra personer på internet? När du laddar upp en bild på en hemsida, är bilden fortfarande din då, eller tillhör den sajten?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden online

Kreativ på nätet

Avsnitt 1 av 8

Om att vara kreativ på nätet. Kan man lära sig med hjälp av internet? Och om du vill göra någonting själv på internet hur går du tillväga? Idun träffar Jakob och Josef, SkillTwins, som gör videos när de trixar och spelar fotboll. Internetforskaren Elza Dunkels och hjärnforskaren Katarina Gospic svarar på frågor. Vi får veta mer om kollektivt lärande och dela sin kreativitet på nätet. Medverkar gör även Jonas Söderlund som är kurator på Bris.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Källkritik - att dela på internet

Hur källkritisk är du när du delar saker vidare på internet? Förr när vi delade information med varandra kanske det stannade mellan dig och dina vänner eller vid middagsbordet. Men idag kan du dela saker vidare snabbt och till väldigt många. Därför är det kanske extra viktigt att det du delar och skickar vidare faktiskt är sant. Detta program är en del av UR:s koncept Genomskåda - fem sätt att greppa din omvärld.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0

Mobilspel

Avsnitt 2 av 8

Om man ska göra mobilspel måste man tänka på att mycket ska uttryckas på liten yta. Utmaningen består i att sortera godis med hjälp av symbolerna för logiska grindar. Efter besök hos Jonna Ingolf på King, som berättar om sitt jobb som "narrative designer", är det dags för utmaning nummer två. Nu ska deltagarna programmera en robot att klara en bana utan att köra in i vattenhinder eller sandbunkrar. Allra sist ett quiz.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Filterbubbla?

Avsnitt 8 av 20

Filterbubblor uppstår i våra flöden på webben när vi bara ser sånt som vi gillar. Det kan bli ensidigt. Du kanske tittar på videoklipp där människor spelar gitarr och då fylls tipslistorna med förslag på fler klipp med människor som spelar gitarr. Plötsligt är det som om det bara fanns gitarrmusik. Då har du hamnat i en filterbubbla och missar massa andra saker.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHur vet du det?

Sanningar och rykten

Avsnitt 3 av 5

Jenny fortsätter med sin vlogg och ska ta reda på om det är sant att hundar kan förvandlas till varulvar. Men det är lättare sagt än gjort. Hunden Kjell berättar under kisspromenaden om falska rykten och vandringssägner. Hur vet man vad som är sant? Källkritikerna presenterar de fem källkritiska frågorna man kan ställa för att ta reda på om en sida på nätet är pålitlig.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0

Webbsökningar

Avsnitt 4 av 8

Förr hade vi lexikon och uppslagsböcker för att slå upp fakta. Idag använder många nätet för att söka fakta. Hur fungerar egentligen webbsökningar? Deltagarna får svara på frågor och genomföra uppdrag som handlar om webbsökningar. De ska bland annat sortera sidor efter tillhörighet till den ytliga webben eller den djupa webben. Och så får de programmera en robot så att den tar sig igenom en bana.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVi förklarar digitala begrepp

Algoritm?

Avsnitt 2 av 20

En algoritm är en serie av instruktioner. Programmerare klurar ut olika algoritmer för att kunna skriva kod. Koden ger datorerna instruktioner så att de ska kunna fungera som vi vill. En dator behöver instruktioner för att veta vad den ska göra men vi måste också tala om för den, steg för steg, hur detta ska göras.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0

Internet

Avsnitt 3 av 8

De flesta använder internet varje dag. Men det är inte alltid så lätt att förstå hur det fungerar. Deltagarna får förklarat hur en bild kan skickas över nätet. Utmaningen efteråt består i att skriva rätt ettor och nollor med hjälp av lampor och en delvis maskerad ASCII-tabell. Efter en intervju med säkerhetschefen på Internetstiftelsen blir det tävling i dekryptering. Allra sist ett quiz.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Vad är artificiell intelligens?

Avsnitt 10 av 10

Karin Nygårds resonerar med deltagarna kring om programmering skulle kunna rädda världen. De får i uppdrag att hitta buggar i kod som är skriven i tre olika programmeringsspråk. De ska också lyckas få en robot att dansa genom att lägga kodbrickor i rätt ordning.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning