Musik

Musikanvändning och påverkan

(32 program)
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Berätta rätt om samer

Jojken är en kunskapskälla

Jojken är mer än ett uttryck; här finns kunskap som inte går att hitta någon annanstans. Så beskriver Krister Stoor, doktor i samisk kultur, jojkens viktiga roll i det samiska berättandet. Stoor är också känd som Doktor jojk efter sin avhandling ¿Juoiganmuitalusat ¿ jojkberättelser¿ vid Umeå universitet 2007. Han är den förste som doktorerat i ämnet. Moderator Victoria Harnesk inleder. Inspelat under den samiska jubileumsveckan Staare 2018 den 8 februari 2018 på Mittuniversitetet i Östersund. Arrangör: Stiftelsen Samefolket.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Beyoncé, hits och sampling. Del 1

Lektionsstarter. Vi utgår från artisten Beyoncé och hennes låt "Crazy in love". Vad gör en låt till en hit? Och varför fastnar en viss textrad på hjärnan? Musikerna och programledarna Hanna och Axel berättar om hur "Crazy in love" växte till en megahit som slog stort i hela världen. Succén var möjlig tack vare ett soulband från 60-talet och Beyoncés samarbete med låtskrivaren Rich Harrisson och med pojkvännen och rapparen Jay-Z. Vi får veta vad begreppet "sampling" innebär inom musikproduktion - och vi får höra olika exempel på blåsinstrument såsom bastuba, tvärflöjt, oboe, valthorn och fagott.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Abba, pop och takt. Del 2

Fördjupningsdel. Vi hör ett kort stycke ur låten "SOS" med popgruppen Abba. Hur kommer det sig att låten känns både ledsen och glad? Vi går igenom toner och ackord och fördjupar oss inom klang med tonvikt på treklang. Skillnaden mellan dur och moll tydliggörs. Hur upplevs de olika ackorden rent känslomässigt? Och vad är takt? Fyrtakt och tretakt förklaras. 4/4 är en taktart men vad betyder det? Och hur känns baktakt? Vi får ett kort smakprov på reggae. Vilka element behöver bytas ut i en poplåt för att det ska bli reggae? Avslutningsvis gör programledarna och musikerna Hanna och Axel om Abbas "SOS" till en reggaeversion.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Abba, pop och takt. Del 1

Lektionsstarter. Musikerna Hanna och Axel berättar om hur en mjukare musikstil föddes ur rock'n'roll och tar upp skillnaden mellan pop och populärmusik. Vi får höra om popgrupper och artister som blev kända över hela världen. Och vi får veta mer om den världsberömda svenska popgruppen Abba och deras låt "SOS". Varför heter låten så? Hur kan man uttrycka känslor som kärlek i musik? Vi får veta vilka de viktiga byggstenarna som skapar en låt är, nämligen: intro, vers, brygga och refräng, stick och outro. Avslutningsvis lyssnar vi på låten "SOS" med popgruppen Abba.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Progg, punk och disco. Del 2

Fördjupningsdel. Hanna och Axel funderar över hur samma musikstycke kan låta så olika, beroende på vem som sjunger det och hur det är inspelat. Vi får höra om olika inspelningstekniker, skillnader mellan olika gitarrer och får exempel på effekter som eko och distorsion. Och hur kan tempo, rytm, klang och dynamik användas för att påverka känslan i en låt? Till sist får vi höra progg- och punklåten "Staten och kapitalet" i en helt annan musikstil - nämligen disco!

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Progg, punk och disco. Del 1

Lektionsstarter. Programledarna och musikerna Hanna och Axel berättar om två genrer som låter olika men ändå har sina likheter, progg och punk. Vi får veta vad som skiljer och vad som förenar dem, hur de låter och hur musik kan användas för att påverka tankar och känslor. Och om att våga göra musik på egen hand oavsett vad andra tycker eller tänker. Avslutningsvis får vi lyssna till punkbandet Ebba Gröns och proggbandet Blå Tågets olika versioner av samma låt - "Staten och kapitalet".

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Beyoncé, hits och sampling. Del 2

Fördjupningsdel. Vad är det som får musik att kännas mäktig? Kan ett ensamt instrument kännas mäktigt? Hanna och Axel betonar bildens och dansens betydelse för att förstärka musiken och göra den mäktig. Vad blir det för skillnad i känslan om en artist har tusen dansare på scen - jämfört med att vara ensam? Och hur kan ljus- och specialeffekter användas för att skapa olika stämningar? Slutligen går Hanna och Axel igenom beståndsdelarna i hårdrock, och gör en hårdrockversion av "Crazy in love".

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Hiphopens bakgrund och element. Del 1

Lektionsstarter. Hur uppstår en ny musikstil egentligen? Hiphop skapades i USA under tidigt 70-tal. Programledarna och musikerna Hanna och Axel berättar om hiphopens fyra grundelement: mc, dj, breakdance och graffiti. Vi lär oss skillnaden mellan dj och mc. Vad är battles och varför uppstod de? Avslutningsvis får vi höra Grandmaster Flash and the Furious Five och deras klassiska låt "The message" som gavs ut 1982.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Minnet av musik

Avsnitt 16 av 25

Ljudkonstnärer, musiker, antroploger och arkeologer utbyter kunskap kring hur ljud och instrument har förändrats genom Costa Ricas historia. Klang och toner påverkas av kulturarv men också av det som händer i samtiden.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDramaturgipodden

Dramatikern Eva Staaf

Avsnitt 7 av 9

Vad ska man tänka på när man berättar en historia för barn? Det vet författaren, dramatikern och regissören Eva Staaf som har 16 års erfarenhet av ljudberättande för barn. Staaf är flitigt anlitad som regissör och dramatiker av Drama för unga på Sveriges Radio. Hon anses vara ett geni när det kommer till dramatiskt berättande i radio. Hör Staaf berätta om hur man fångar unga lyssnare i en berättelse och varför det är bra att skrämma barn. Programledare: Karin Andersson och Tara Moshizi.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Gestaltning i rummet

Det ljudande stadsrummet

Lars Jonsson är lärare i ljudgestaltning och ljudproduktion vid Linköpings universitet och berättar om vad ljudlandskap är och om hur olika ljud kan påverka oss. Han berättar om studier av ljudet i en shoppinggalleria och om olika försök att förbättra ljudmiljöer genom att lägga till nya ljud. Inspelat den 29 mars 2016 på Vallabiblioteket i Linköping. Arrangör: Linköpings universitet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Hiphop och punk som folkbildning

Hiphop och pedagogik

Hiphopen kan göra oss mer kreativa, förstå komplexa meningsbyggnader och hjälpa oss att improvisera. Det säger Bettina Love, assisterande professor vid universitetet i Georgia, i sin föreläsning. Hon arbetar framgångsrikt med hiphop som pedagogiskt instrument. Inspelat på Malmö högskola den 16 december 2014. Arrangör: Malmö högskola.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHiphop och pedagogik

Hiphop och pedagogik

Hiphopen kan göra oss mer kreativa, förstå komplexa meningsbyggnader och hjälpa oss att improvisera. Det säger Bettina Love, assisterande professor vid universitetet i Georgia, i sin föreläsning. Hon arbetar framgångsrikt med hiphop som pedagogiskt instrument. Inspelat på Malmö högskola den 16 december 2014. Arrangör: Malmö högskola.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnaministeriet dokumentär

Hiphop-tjejerna i Göteborg

Avsnitt 12 av 23

I ungdomshuset Radar 72 i en av Göteborgs förorter har ett stort gäng tjejer samlats. De är på väg att starta ett eget hiphop-kollektiv som heter Gangshebang, under rapparen Peshis ledning. Musiken blir ett sätt att använda sin energi till något bra och samtidigt berätta sin historia.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Judisk vår: ord

Relationen mellan text och musik

Panelsamtal om relationen mellan text och musik. Vad kommer först, orden eller musiken? Medverkande: Kerstin Perski, José Maria Sanchez-Verdú, Staffan Scheja, Elin Rombo, Hannes Meidal. Moderator: Stefan Johansson. Inspelat den 12 april 2015. Arrangör: Föreningen för judisk kultur i Sverige.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Musik i psykoterapi

Åsa Nilsonne är professor i medicinsk psykologi vid Karolinska institutet. Hon menar att musik kan distrahera oss från känslor vi har svårt att hantera eller nå fram till på egen hand, som ilska och sorg. Från Polar music talks som hölls på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Hiphop och punk som folkbildning

Hiphop är min kunskapskälla

Hiphopen förmedlar en väldigt tydlig bild av samtiden, menar Jason ”Timbuktu” Diakité i denna föreläsning. Som musikform har hiphop ofta ett unikt klassperspektiv och förmedlar personliga erfarenheter som väldigt få andra konstformer gör. Inspelat på Malmö högskola den 15 december 2014. Arrangör: Malmö högskola.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Att kategorisera musik utifrån känslor

Ett samtal om den musikaliska hjärnan. Medverkande: Nigel Osborne, musikterapeut, kompositör och musikprofessor; Martin Ingvar, professor i neurofysiologi. Moderator: Alfons Karabuda. Från Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Hiphop och punk som folkbildning

Social samhörighet i musiken

Hur samspelar musik och unga människors liv? Har den rent underhållningsvärde eller har musik en annan betydelse? Forskaren Mark Rimmer har studerat ungdomars musikkonsumtion i olika städer i Storbritannien och berättar här om hur musiken påverkat dem socialt och kulturellt. Inspelat på Malmö högskola den 16 december 2014. Arrangör: Malmö högskola.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Hiphop och punk som folkbildning

Att läsa raplyriken

Sexism och jämställdhet är två av de vanligaste ämnena bland kvinnliga rappare i Sverige. Det berättar Kalle Berggren som har skrivit avhandlingen ”Reading rap”. Genom att studera svensk hiphoplyrik har Kalle Berggren synat representationen av genus, klass och sexualitet inom musikgenren. Inspelat på Malmö högskola den 15 december 2014. Arrangör: Malmö högskola.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Musik och medkänsla

Ett samtal om hur man kan stärka människor genom musik. Medverkande: Fredrik Österling, Chiara Bombieri-Morales, Fanny Hamlin, Rebecka Törnqvist, Pontus de Wolfe. Samtalsledare: Nigel Osborne. Från Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSång i sikte

Emigrantvisor

Avsnitt 10 av 10

Viggo är nio år och seglar jorden runt med sin mamma och hennes gudmor Peggy. De hittar en övergiven båt. Är det pirater eller är det flyktingar som lämnat båten efter sig? Allvetande Peggy berättar att folk har flytt till andra länder i alla tider med båt och att det finns många sånger om det.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSång i sikte

Vaggvisor och hejaramsor

Avsnitt 9 av 10

Viggo seglar jorden runt med sin mamma och hennes gudmor Peggy. Peggy har tandvärk och försöker distrahera sig med sång. Vaggvisor funkar fint en stund. Men efter ett tag gör det olidligt ont och de måste dra ut tanden. Då sitter det fint med en hejaramsa! Tänk att man kan använda sånger till att både somna och vakna.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSång i sikte

Klapplekar

Avsnitt 8 av 10

Viggo är nio år och seglar jorden runt med sin mamma Matilda och hennes gudmor Peggy. Peggy har köpt semlor och det är dags att dela dem lika. ”Ole dole doff” brukar funka fint, men det finns så många varianter. Allvetande Peggy berättar om fler varianter och klapplekar som levt länge på våra skolgårdar.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSång i sikte

Majvisor

Avsnitt 7 av 10

Viggo som är nio år är ute på en jordenruntsegling med sin mamma och hennes gudmor Peggy. Varför eldar man egentligen på våren och sjunger sånger? Det kan häxmamma Matilda berätta mer om.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSång i sikte

Sjömansvisor

Avsnitt 6 av 10

Nioåriga Viggo tycker att det kan bli långtråkigt på seglingen och då kan man få tiden att gå med en sång. Varför finns det så många sånger om livet på sjön? Hur var det att segla jorden runt förr i tiden? Det kan allvetande Peggy berätta mer om!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSång i sikte

Lucia

Avsnitt 5 av 10

Viggo, 8 år, får ett mejl från en klasskompis som berättar att de firat Lucia på skolan. Vem var Lucia egentligen? Och varför sjunger vi om henne? Den allvetande Peggy berättar konstiga och spännande historier om olika sånger.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSång i sikte

Med en enkel tulipan

Avsnitt 4 av 10

I dag skulle Peggys pappa fyllt år om han hade levt. Peggy och Viggo sjunger en födelsedagssång för honom. Var kommer dessa låtar i från? Och vem har gjort dem från början? Den allvetande Peggy berättar konstiga och spännande historier om olika sånger.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSång i sikte

Du gamla, du fria

Avsnitt 3 av 10

Viggo, 8 år, är ute och seglar. På den lilla tv:n sjunger fotbollslagen nationalsånger. Vad har man dem till? Och varför låter de som de gör? Den allvetande Peggy berättar konstiga och spännande historier om olika sånger.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSång i sikte

Små grodorna

Avsnitt 2 av 10

Det är midsommarafton och Viggo, 8 år, undrar varför man sjunger ”Små grodorna” just denna dag. Den allvetande Peggy berättar roliga och spännande historier om olika sånger.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSång i sikte

Den blomstertid

Avsnitt 1 av 10

Viggo, 9 år, är ute på en jorden runt-segling med sin mamma och hennes gudmor Peggy. Viggo tänker på ”Den blomstertid nu kommer” som sjungs på skolavslutningen. Varför sjunger man just den låten då? Den allvetande Peggy berättar historien bakom sången.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bok och bibliotek 2009

Noter om musik och hälsa

Kan hälsan förbättras av att vi älskar musik? Töres Theorell, professor emeritus i psykosocial miljömedicin, presenterar biologiska och sociala effekter av musik i vården, av att sjunga i kör, av att musicera med barn samt hur yrkesmusiker har det på jobbet. Arrangör: Karolinska Institutet University Press.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Fråga oss