series

UR Samtiden - Tillgänglighet och hälsa

Om rehabilitering, tillgänglighet, hälsa och funktionsnedsättning.

• Allmänbildande

Programbild

Utveckling och lärande

Om programmet

Petri Partanen, leg. psykolog och Skolutvecklarna, har skrivit boken "Från Vygotskij till lärande samtal". Vygotskij var en rysk psykolog. Vad var det som fungerade i skolan? Vad var svårt? Föreläsningen handlar om lärande och utveckling. Att skapa lärande oavsett barns förutsättningar. Det handlar om behov av stöd, men det handlar också om barn generellt. Alla barn är experter på lärande. Det finns några forskare som forskat mycket om hjärnan. En har sagt; "För att förklara mänskligt medvetande behöver man titta bortom den mänskliga organismen". Hur är det att vara människa i dag? Vilken effekt har kulturen på människan? Man får inte utgå från att det finns ett sätt att tänka hos barn. Petri Partanen ställer frågan hur det var att gå i skolan 1917 i Sverige?

Ämnesord:
Inlärning, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Samtal, Undervisning
Produktionsår
2010
Talat språk
Svenska

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Skolämne:
Pedagogiska frågor

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

Liknande program