series

Programmera mera 2.0 - lektionstips

Konkreta tips på hur man kan få in programmering i undervisningen.

• Lärarfortbildning

• Information och media, Pedagogiska frågor, Didaktik och metod, IT, medier och digital kompetens, Teknik, Kommunikations- och informationsteknik

Programbild

Datorer

Om programmet

För att en dator ska fungera behövs en input och en output. Elever får en övning där de ska sortera olika saker utefter om de har en input eller en output. Nästa övning är en samarbetsövning där eleverna ska vara en dator. De delas in i mindre grupper där en ska vara CPU, en är ALU och en är skärm. Tillsammans ska de fylla i rätt punkter på ett papper så att en figur bildas.

Ämnesord:
Datorarkitektur, Datorer, Digital kompetens, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Programmering, Undervisning, Undervisning i tekniska ämnen
Produktionsår
2017
Tillgänglig till
30 juni 2024
Talat språk
Svenska
Undertexter
Svenska
Programledare
Karin Nygårds

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Skolämne:
Information och media, Pedagogiska frågor, Didaktik och metod, IT, medier och digital kompetens, Teknik, Kommunikations- och informationsteknik

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

Liknande program