Till huvudinnehåll

LärarhandledningSommaren före sexan - syntolkat

Under sommarlovet före sexan möts tolvåringarna Tindra, Edvin, Dushan och Alexandra. Vi får följa de fyra ungdomarna i deras till en början trevande vänskap och hur de så småningom finner varandra under planeringen av en stor hämnd.

Sommaren före sexan är en serie om kompisskap, kärlek, empati och mod. Serien lyfter de dilemman barn i mellanstadieåldern ställs inför i sin sociala sfär, såväl i förhållande till kompisar som till vuxna i deras omgivning. Vi får följa de fyra karaktärerna, deras känslor och roller i den nya gemenskapen. Miljöer, karaktärer och dilemman ligger nära elevernas egen vardag. Eftersom sociala medier och kommunikation via skärm är en så central del av målgruppens umgängesmönster finns detta naturligt integrerat i handlingen. 

Syfte och målgrupp

Programserien vänder sig till årskurs 4-6 och består av åtta avsnitt. Varje avsnitt är cirka 10 minuter långt och bör ses i sin avsnittsordning.

Syftet med programserien är att skapa diskussion runt centrala värdegrundsfrågor. En fiktiv historia kan vara ett bra verktyg för att prata om sådant som händer i elevernas liv utan att det blir personligt, men det är viktigt att vara uppmärksam på vad som händer i klassen och ta hand om reaktioner som uppstår vid tittande. Se därför gärna serien gemensamt i klassrummet och ha efterföljande samtal kring vänskap, känslor, hur man bemöter varandra, rätt och fel och hur eleverna agerat i karaktärernas ställe. 

Vi vill att serien ska vara ett verktyg för att

  • bearbeta relationer och dilemman ur barns vardag
  • stärka barns problemlösningsförmåga i relationen till varandra
  • skapa förståelse och öppenhet för nya perspektiv på kompisrelaterade dilemman
  • förebygga kränkningar genom diskussion om rätten att vara den man är och skyldigheten att respektera andra
  • ge tittarna inspiration och mod att stå upp för sig själva och andra.

Läroplanskopplingar

Lgr 22 Normer och värden

Skolans mål är att varje elev kan göra och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar samt personliga erfarenheter, respekterar andra människors egenvärde samt deras kroppsliga och personliga integritet, tar avstånd från att människor utsätts för våld, förtryck, diskriminering och kränkande behandling samt medverkar till att hjälpa andra människor, samt kan leva sig in i och förstå andra människors situation.

Om handledningen

Struktur och upplägg

Handledningen består av samtalsfrågor kopplade till varje avsnitt. Arbeta gärna med frågorna i helklass eller mindre grupper efter att ha sett avsnitten.

Det är sommarlov och alla kompisar har rest bort. Kvar i stan är Alexandra, Dushan, Tindra och Edvin. Alexandra och Tindra vill gå och bada vid klipporna i skogen och Dushan hänger med – trots att han egentligen inte får för sin mamma. Vid sjön möter de Edvin, killen som enligt ryktet både röker och snattar.

Frågor

  1. Beskriv karaktärerna vi möter, vilka är de och vad får vi veta om dem?
  2. Tindra berättar för Alexandra och Dushan att hon har hört att Edvin både röker och snattar. Vad tror du, stämmer det som Tindra säger eller kan det vara ett rykte? Diskutera tillsammans vad ett rykte är och hur det kan uppstå.
  3. Vad tror du händer, har Edvin tagit Dushans cykel?
  4. Varför ljög Dushan för sin mamma? Hur skulle du ha gjort i Dushans ställe?

Dushan vågar inte säga sanningen till sin mamma om att hans cykel är försvunnen. Edvin berättar om Foliemannen, att han har tagit Edvins katt, och vill få med de andra på den stora Hämnden. 

Frågor

  1. Tindra menar bestämt att det är Edvin som har tagit Dushans cykel. Hur vet hon det? Skulle det kunna vara på något annat sätt? Vad tänker du om detta?
  2. Dushan vågar inte säga sanningen till sin mamma om att hans cykel är borta. Hur skulle du ha gjort i Dushans situation?
  3. Vad får vi veta om Tindra i avsnittet? Hur har Tindra det hemma?
  4. Edvin berättar för de andra att Foliemannen har tagit hans katt. Vad tänker du om det han berättar?
  5. Vad betyder det att hämnas? Har du känt att du vill hämnas någon gång? Vill du berätta om den gången? Kan du beskriva hur det känns när man vill hämnas?
  6. Edvin anklagar Dushan för att vara feg eftersom han inte vill vara med och hämnas på Foliemannen. Beskriv vad du tror att Dushan känner.

Mitt i natten smyger Alexandra, Dushan och Tindra iväg för att möta Edvin vid Foliemannens djurkyrkogård. Men finns verkligen djurkyrkogården på riktigt och kommer Edvin att dyka upp?

Frågor

  1. De fyra personerna börjar bli kompisar. Hur är en bra kompis? Tänk och skriv ner minst fem bra egenskaper. "En bra kompis är…" Gör ett gemensamt ordmoln av egenskaperna och sätt upp det i klassrummet.
  2. Dushan vill inte följa med till djurkykogården men Alexandra och Tindra övertalar honom. Har du varit med om att du har ställt upp på något mot din vilja? Hur kändes det? Hur kan man säga ifrån om man inte vill samma sak som sina kompisar?
  3. Beskriv Dushan. Hur är han som person? Vad får vi veta om honom?

Alexandra får ett jobbigt meddelande från sin flickvän Molly. Gruppen börjar göra upp en plan för hämnden mot Foliemannen. Samtidigt är Edvin nedstämd och berättar varför för Tindra. 

Frågor

  1. Molly skickar en film till Alexandra, vad tänker du om den?
  2. Finns det regler kring vad man säger till varandra i verkliga livet och vad man får säga på sociala medier? Finns det fördelar med att göra slut via sociala medier eller sms, eller är det bara dåligt?
  3. Tror du att Molly skulle ha vågat säga som hon gjorde till Alexandra ansikte mot ansikte? Varför är det ofta lättare att skriva elaka saker på nätet än att säga dem direkt till en person?
  4. Mollys film gör Alexandra väldigt ledsen, men hon vågar inte berätta för sina kompisar. Varför kan det vara svårt att visa sina känslor och berätta när man till exempel känner sig ledsen? Och hur kan man hjälpa en kompis som är ledsen att våga berätta?
  5. Edvin berättar om sin pappa för Tindra. Vad får vi veta om Edvin? Hur har han det hemma?
  6. Alexandra berättar för sin mamma om vad som hänt med Molly. Känner du att du har någon vuxen i din närhet som du har förtroende för och kan berätta svåra saker för? Hur ska den vuxne vara för att man ska våga berätta?

Tindra berättar en hemlighet för Edvin som han måste lova att inte berätta för de andra. Edvin och Dushan planerar vad som ska ordnas till hämnden och Edvin sätter Dushan i en svår sits.

Frågor

  1. När Tindra och Edvin möts är Tindra arg. Varför reagerar hon med ilska fast hon egentligen är ledsen, vad tror du?
  2. Det kan kännas svårt att prata om svåra och jobbiga saker. Tindra berättar för Edvin om varför hon mår dåligt. Hur tänker du att du skulle kunna hjälpa en kompis att våga berätta om sina problem? Hur är man en bra lyssnare? Vilka frågor kan man ställa?
  3. Tindra ber Edvin att inte berätta om hennes familj för någon. Edvin avslöjar ändå Tindras hemlighet. Vad tänker du om det?
  4. Det finns bra och dåliga hemligheter. När ska man berätta för en vuxen trots att man lovat en kompis att hålla tyst? Kan du ge exempel på hemligheter som är bra och hemligheter som bör berättas?
  5. Edvin försöker övertala Dushan att stjäla saker de behöver till hämnden. Hur skulle du ha gjort om du varit i Dushans situation? Vad tycker du om Dushans sätt att lösa problemet?
  6. Om någon försöker övertala dig att göra något du vet är fel, hur gör du då?

Dagen för hämnden är här. Men gruppen är splittrad och det verkar osäkert om hämndplanerna ens kan genomföras. I ett försök att verka modigare än han är går Dushan över gränsen.

Frågor

  1. Edvin mår dåligt över att ha avslöjat Tindras hemlighet och säger förlåt. Men Tindra har svårt att förlåta honom. Har du känt på liknande sätt? När kan det vara svårt att förlåta någon?
  2. Vad hände under hämnden? Varför kastar Dushan stenen, vad tror du?
  3. Dushan ångrar djupt att han kastade stenen. Har du gjort något du ångrar? Hur känns det att göra något man ångrar?

Tindras bästa kompis Yassi har kommit hem från sitt lantställe och vill inte att Tindra är med sina nya kompisar. Alexandra och Dushan mår dåligt över vad som hände hos Foliemannen. Det dåliga samvetet tar över och de bestämmer sig för att göra något de aldrig trodde att de skulle våga.

Frågor

  1. Dushan är arg. Han tycker att Alexandra övertalar honom att göra saker han inte vill. Vilka råd skulle du vilja ge Dushan för att han ska stå upp för det han själv vill? Vilka råd skulle du vilja ge Alexandra för att få henne att förstå att hon ska lyssna bättre på Dushan?
  2. ”Du kan ju inte vara med dom, fattar du väl? Om du ska vara kompis med dom kommer jag i alla fall inte vara det med dig” - Yassi har starka åsikter om Tindras nya kompisar. Vad tänker du om detta? Hur tror du att Tindra känner?
  3. Alexandra berättar för sin mamma om vad som har hänt hos Foliemannen. Hur är en person man känner förtroende och kan berätta saker för? Känner du att du har någon vuxen i din närhet som du har förtroende för och kan berätta svåra saker för? Hur tror du att Alexandra känner sig före och efter att hon berättade?
  4. Att gå till hem till Foliemannen tycker alla känns väldigt läskigt. Hur kan man peppa sig själv och varandra att göra något bra som man egentligen inte vågar?
  5. Har du gjort något du egentligen inte vågat? Hur kan det kännas efteråt när man har gjort något som man egentligen är rädd för att göra?

Det krävs stort mod för att stå för det de gjort, men till slut står de fyra på Foliemannens trappa, ringer på dörren och blir insläppta. Men vem är Foliemannen, stämmer ryktet, är han verkligen den alla tror? Sommarlovet går mot sitt slut och de fyra vännerna börjar snart sexan.

Frågor

  1. Stämmer det att Foliemannen dödar katter? Eller var allt bara ett rykte? Prata om rykten. Hur uppstår rykten?
  2. Molly skriver till Alexandra att hon hade varit med i en utmaning och att det var därför hon skickade filmen. Hur reagerar Alexandra? Hur skulle du ha reagerat i en likande situation?
  3. Edvin avslöjar att han aldrig har haft en katt och att det var han som fixat djurkyrkogården. Varför gjorde han som han gjorde, vad tror du?
  4. Beskriv relationerna mellan de fyra kompisarna. Hur utvecklades relationen? Vad tyckte de om varandra från början och vad tycker de om varandra nu?