
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Är myten om Bermudatriangeln sann?
Avsnitt 5 av 5
Är det metangas från undervattensvulkaner som gör att skepp sjunker i området? Claudia tror inte det. Men hennes pappa Stefan, som har delat ett varnande klipp i sociala medier, tror att det är sant. Emma Frans, doktor i epidemiologi, författare och föreläsare, vill undersöka det här vetenskapligt. För att ta reda på mer träffar hon Philip DeCroy som är religionshistoriker specialiserad på myter och död. Sedan gör hon en laboration för att ta reda på om skepp kan sjunka av metangasbubblor. Resultatet visar vem som hade rätt, Claudia eller Stefan.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Är myten om Bermudatriangeln sann?
Avsnitt 5 av 5
Är det metangas från undervattensvulkaner som gör att skepp sjunker i området? Claudia tror inte det. Men hennes pappa Stefan, som har delat ett varnande klipp i sociala medier, tror att det är sant. Emma Frans, doktor i epidemiologi, författare och föreläsare, vill undersöka det här vetenskapligt. För att ta reda på mer träffar hon Philip DeCroy som är religionshistoriker specialiserad på myter och död. Sedan gör hon en laboration för att ta reda på om skepp kan sjunka av metangasbubblor. Resultatet visar vem som hade rätt, Claudia eller Stefan.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Är myten om Bermudatriangeln sann?
Avsnitt 5 av 5
Är det metangas från undervattensvulkaner som gör att skepp sjunker i området? Claudia tror inte det. Men hennes pappa Stefan, som har delat ett varnande klipp i sociala medier, tror att det är sant. Emma Frans, doktor i epidemiologi, författare och föreläsare, vill undersöka det här vetenskapligt. För att ta reda på mer träffar hon Philip DeCroy som är religionshistoriker specialiserad på myter och död. Sedan gör hon en laboration för att ta reda på om skepp kan sjunka av metangasbubblor. Resultatet visar vem som hade rätt, Claudia eller Stefan.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vulkanaska och flygkaos
I april 2010 vaknade den isländska vulkanen Eyjafjallajökull till liv efter nästan 200 år och lamslog flygtrafiken i Västeuropa. Stefan Wastegård, professor i kvartärgeologi vid Stockholms universitet, berättar om både Eyjafjallajökull och andra vulkaner. Om hur askan från deras utbrott kan användas inom klimatforskningen och hur stora vulkanutbrott kan påverka klimatet. Inspelat den 22 maj 2018 i Geovetenskapens hus i Stockholm. Arrangör: Stockholms universitet.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Gymnasieskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Mammutar, kol och klimat
För tjugotusen år sedan var koldioxidhalten i atmosfären bara hälften av vad den är idag. Men var gömde sig kolet då och vad innebär det för framtiden? Amelie Lindgren, doktorand i naturgeografi vid Stockholms universitet, berättar om jakten på det försvunna kolet. Inspelat den 21 maj 2018 i Geovetenskapens hus i Stockholm. Arrangör: Stockholms universitet.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Gymnasieskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Snabbaste tabletten
Avsnitt 36 av 40
Tiggy undersöker vad som händer när man släpper ner en brustablett i vatten. Kan man få den att försvinna olika snabbt beroende på vilken vätska man släpper ner den i? Hon får reda på att när saker händer olika snabbt i ett experiment kallas det för att de har olika reaktionshastighet.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Måla med salt
Avsnitt 26 av 40
Tiggy undrar varför vattnet i havet smakar så salt - man ser ju inget salt. Hon får reda på att man kan trolla fram saltet ur vattnet genom att låta vattnet avdunsta. Och dessutom kan saltvattnet bli en magisk målarfärg.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Snabbaste tabletten
Avsnitt 36 av 40
Kan man få en brustablett att försvinna olika snabbt beroende på vilken vätska man släpper ner den i? Tiggy får reda på att när saker händer olika snabbt i ett experiment kallas det för att de har olika reaktionshastighet.
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Det bruna äpplet
Avsnitt 13 av 40
Varför blir viss mat brun när den har stått framme ett tag? Genom ett enkelt experiment får Tiggy reda på varför och hur det går att undvika genom konservering.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Platt bröd och en bakpulverbomb
Avsnitt 4 av 5
Kayos storasyster upptäcker att brödet är slut. Kayo bestämmer sig för att på egen hand baka nytt, men brödet blir platt och hårt. Hon inser att hon har glömt bakpulvret och gör en ny deg, denna gång med massor av bakpulver.
- Produktionsår:
- 2011
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Bermudatriangeln
Avsnitt 5 av 12
Är det metangas från undervattensvulkaner som gör att skepp sjunker i Bermudatriangeln? Om det är sant eller en myt får vi reda på här. En vetenskaplig laboration görs för att ta reda på om skepp kan sjunka på grund av metangasbubblor.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Måla med salt
Avsnitt 26 av 40
Tiggy undrar varför vattnet i havet smakar så salt - man ser ju inget salt. Hon får reda på att man kan trolla fram saltet ur vattnet genom att låta vattnet avdunsta. Och dessutom kan saltvattnet bli en magisk målarfärg.
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Det bruna äpplet
Avsnitt 13 av 40
Varför blir viss mat brun när den har stått framme ett tag? Genom ett enkelt experiment får Tiggy reda på varför och hur det går att undvika genom konservering.
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Förskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Cellandning
Avsnitt 19 av 20
Celler tar upp syre och näring och gör sig av med koldioxid och andra avfallsämnen. Den processen kallas för cellandning. Men hur fungerar den och varför är den viktig? Hur ser formeln för cellandning ut?
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Kolhydrater
Avsnitt 11 av 20
Kolhydrat är samlingsnamnet på olika sockerarter och är en viktig energikälla. Kolhydrater finns till exempel i bröd, pasta, potatis, grönsaker och frukt. I kroppen omvandlas glukos till energi som vi behöver för att kunna röra oss, tänka och hålla värmen. Hur ser en glukosmolekyl ut? Och varifrån kommer alla kolhydrater som finns i grönsaker och frukt? Kolhydrater tillverkas i en kemisk process i växtcellerna som kallas fotosyntes.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Fotosyntesen och cellens energifabriker
Per Gardeström är professor vid Umeå universitet och föreläser om fotosyntesen och hur viktig den är för vår överlevnad. Han förklarar hur den fungerar i växten som med hjälp av solljus fixerar koldioxid. Han fokuserar på samarbetet mellan kloroplaster och mitokondrier som båda är delar av växtcellerna och viktiga för deras energiförsörjning. Inspelat den 8 mars 2017 på Umeå universitet. Arrangör: Sveriges lantbruksuniversitet.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Högskola

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Bota det sura
Avsnitt 27 av 30
Vetenskapsreportern Agneta är sur och vill inte göra något program eftersom någon har snott den sista tårtbiten mitt framför ögonen på henne! Beppe förklarar vad pH-värde är och botar surt vatten med hjälp av bikarbonat i ett kladdigt och färgglatt experiment.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns