Seriebild

LärarhandledningBarnen längs Sidenvägen

I serien Barnen längs Sidenvägen möter vi barn och ungdomar mellan 11 och 14 år som bor längs den gamla Sidenvägen. Länderna befinner sig i kraftig tillväxt och stor förändring. I varje avsnitt berättar ett barn sin egen historia som kretsar kring teman med hög igenkänning, som till exempel att förlora ett djur, utveckla sina talanger eller att förverkliga sina drömmar, hitta sig själv eller vara osams med sina föräldrar. Gemensamt för barnen är deras mod och hur de reflekterar över sin situation och hanterar livets utmaningar. De är barn med en inre styrka som, trots motgångar, finner sin egen väg framåt.

Det finns två säsonger om fem avsnitt vardera. Avsnitten är 19 minuter långa.

Syfte och målgrupp

Serien riktar sig primärt till årskurs 4-6 och skildrar barns vardag, intressen och drömmar. Förmågan att leva sig in i, och förstå, andra människors livsvillkor, situationer och värderingar tränas. Kunskapen om, och förståelsen för, andra länder och kulturer ökar när elever ges möjlighet att reflektera över den egna verkligheten och jämföra den med andras.

Kopplingar till kursplaners centrala innehåll för årskurs 4-6

Biologi

Människans pubertet, reproduktion, sexualitet och identitet samt frågor om rela­tioner, kärlek och ansvar.

Religion

Samtal om och reflektion över vardagliga moraliska frågor utifrån ele­ver­nas egna argument och olika religiösa tolkningar. Sådana frågor kan till exempel handla om ansvar, utanförskap, kränkningar, jämställdhet och sexua­litet.

Samtal om och reflektion över livsfrågor utifrån elevernas egna tankar och olika religiösa tolkningar. Sådana frågor kan till exempel handla om vad som är viktigt i livet och olika föreställningar om vad som händer efter döden.

Samhällskunskap

Sociala roller och normer i olika sammanhang, till exempel inom familjen och i vänskapsrelationer. Könsroller, jämställdhet och sexualitet.

Sociala skyddsnät för barn i olika livssituationer, i skolan och i samhället.

De mänskliga rättigheterna och deras betydelse, inklusive barnets rättig­he­ter i enlighet med barnkonventionen. Principen om likabehandling, in­klu­sive skydd mot diskriminering.

Geografi

Hur val och prioriteringar på individ- och samhällsnivå kan påverka miljön och främja hållbar utveckling.

Svenska

Olika former av samtal. Att lyssna aktivt, ställa frågor, uttrycka tankar och kän­s­lor samt resonera och argumentera i olika samtalssituationer och i sam­band med demokratiska beslutsprocesser.

Programmen kan användas i ämnesövergripande arbeten i samhällskunskap, religion och svenska i form av berättelser, intervjuer och personporträtt. Genom att prata om identitet och relationer kan även biologiämnet vävas in.

Om handledningen

Introduktionen och de allmänna metodtipsen är övergripande för alla program i serien, samt för att introducera arbetet med program ur Barnen längs Sidenvägen. Det finns också avsnittsspecifikt material till avsnitten med uppgifter under rubrikerna ”Repetera och samtala” och ”Ta reda på mer”.

Struktur och upplägg

Introduktion

Använd en stor karta över området som omfattar Sidenvägen. Sätt gärna upp den i klassrummet. Berätta om Sidenvägen och vad den en gång var. Titta på vilka länder och områden som finns idag längs Sidenvägens sträckning. Placera ut de platser som finns med i serien - som till exempel bergen i Kirgizistan, norra Indien, Beijing i Kina eller området omkring Baku i Azerbajdzjan. Kartan fungerar då som ett visuellt stöd för minnet.

Gemensamma beröringspunkter i avsnitten kan vara:

  • Att nå sina mål - eller ge upp
  • Utmaningar
  • Misslyckanden
  • Mod
  • Drömmar
  • Passioner
  • Fritidsintressen
  • Vardagsliv - en dag i mitt liv
  • Familjeförhållanden
  • Bostad, mat, kläder 

Alla ovanstående ämnen kan jämföras mellan eleverna och barnen i serien. Vilka likheter och skillnader finns det?

Metodtips

Arbetssätt och redovisningsformer kan varieras på många olika sätt och genomföras både muntligt och skriftligt genom till exempel:

  • diskussioner i mindre grupper som sedan avslutas i helklass 
  • enskilda uppgifter, par- eller grupparbeten
  • skapa ppt-presentationer och planscher
  • skriva berättelser
  • sätta upp pjäser
  • skriva sånger
  • göra filmer

Förslag på arbetsgång

Se först avsnitten tillsammans i klassen för att sedan låta eleverna fundera enskilt på ”Repetera och samtala”-frågorna en stund. Låt därefter eleverna diskutera dem i par och till sist pratar ni om dem tillsammans i helklass. (EPA-metoden: enskilt, i par och alla tillsammans.) Sedan kan eleverna, gärna i par eller mindre grupp, arbeta vidare med ”Ta reda på mer”-uppgifterna.

Klassen kan också delas upp i grupper för att titta på ett avsnitt var, göra ”Repetera och samtala”-frågorna och ”Ta reda på mer”-frågorna och sedan redovisa för resten av klassen. När de redovisar så kan ni börja med att titta på avsnittet tillsammans i helklass, sedan redovisar gruppen på valfritt sätt. Efter redovisningen kan gruppen sätta upp bilder och texter om aktuell person/plats på den gemensamma kartan i klassrummet.

Arbeta med programmet

Låt gärna eleverna läsa igenom avsnittstexten innan ni ser ett avsnitt. Eleverna kan sedan gissa vad de tror att avsnittet kommer att handla om utifrån titel, bild och beskrivning. Efteråt kan ni återkoppla till detta. Handlade avsnittet om det eleverna trodde? Var det något som förvånade dem?

episodebild

Daniar är 12 år och bor på en gård i Kirgizistans berg. Han älskar djur, och allra mest älskar han hästar. En dag visar hans far honom en ung vild hingst. Daniar får behålla hästen om han kan tämja den. Han blir överlycklig och antar utmaningen. Men hingsten har ett svårt temperament och när den sparkar Daniars bror i huvudet får det ödesdigra konsekvenser.

Frågor

Repetera och samtala
  1. Beskriv en dag i Daniars liv. Vad gör han en vanlig dag?
  2. Hur ser Daniars hem- och familjeförhållanden ut? Hur bor han? Vad äter han? Vad har han för kläder?
  3. Vad drömmer Daniar om? Vilken är hans passion?
  4. Vilka utmaningar stöter han på? Vad lär han sig?
  5. Hur går det med Daniars drömmar?
  6. Vad tycker du var starkast i berättelsen om Daniar? Vad minns du mest?
  7. Vilka likheter och skillnader kan du se med ditt eget liv och dina drömmar?

Arbeta vidare

Ta reda på mer

  1. Beskriv Kirgizistan som land. Ta till exempel upp huvudstad, folkmängd, språk, religion, valuta, natur, klimat, vegetation, näringsliv, befolkningens livsvillkor etc.
  2. Hur är barnens situation i Kirgizistan? Beskriv till exempel skolgång, levnadsstandard, möjligheter till fritid, hemförhållanden etc. Utgå gärna ifrån Barnkonventionen och beskriv hur Kirgizistan lever upp till den. Är det någon del de inte lever upp till?

Sök förslagsvis på sidorna som vi tipsar om sist i handledningen.

episodebild

Erdenchimeg, 11 år, har bestämt sig för att bli en berömd contortionist, en specialitet inom mongolisk akrobatik. Hon har antagits på en cirkusskola av god vilja eftersom hennes föräldrar är socialt utsatta. Nu ska hennes team på cirkusskolan snart delta i en prestigefylld show på parlamentstorget. Men plötsligt klarar Erdenchimeg inte av sin viktiga träning. Både hennes egna drömmar och familjens värdighet står på spel.

Frågor

Repetera och samtala
  1. Beskriv en dag i Erdenchimegs liv. Vad gör hon en vanlig dag?
  2. Hur bor hon? Vad äter hon? Vad har hon för kläder?
  3. Vad drömmer Erdenchimeg om? Vilken är hennes passion?
  4. Hur går det med Erdenchimegs drömmar?
  5. Hur går det med Erdenchimegs drömmar?
  6. Vad tycker du var starkast i berättelsen om Erdenchimeg? Vad minns du mest?
  7. Vilka likheter och skillnader kan du se med ditt eget liv och dina drömmar?

Arbeta vidare

Ta reda på mer

  1. Beskriv Mongoliet som land. Ta till exempel upp huvudstad, folkmängd, språk, religion, valuta, natur, klimat, vegetation, näringsliv, befolkningens livsvillkor etc.
  2. Hur är barnens situation i Mongoliet? Beskriv till exempel skolgång, levnadsstandard, möjligheter till fritid, hemförhållanden etc. Utgå gärna ifrån Barnkonventionen och beskriv hur Mongoliet lever upp till den. Är det någon del de inte lever upp till?

Sök förslagsvis på sidorna som vi tipsar om sist i handledningen.

episodebild

För Ravi känns det som att flyga när han spelar trummor på hustaken i sin by i Indien. Han är 12 år och född i en familj av bröllopsmusiker med traditioner som går längre tillbaka än någon kan minnas. Ravis pappa lärde upp honom tidigt och tog med sig lilla Ravi på spelningar runt om i landet. Att spela på bröllop är både en ära och hela familjens levebröd. Så när Ravi har egna musikaliska ambitioner går de stick i stäv med pappans planer.

Frågor

Repetera och samtala
  1. Beskriv en dag i Ravis liv. Vad gör han en vanlig dag?
  2. Beskriv en dag i Ravis liv. Vad gör han en vanlig dag? Hur ser Ravis hem- och familjeförhållanden ut? Hur bor han? Vad äter han? Vad har han för kläder?
  3. Vad drömmer Ravi om? Vilken är hans passion?
  4. Vilka utmaningar stöter han på? Vad lär han sig?
  5. Hur går det med Ravis drömmar?
  6. Vad tycker du var starkast i berättelsen om Ravi? Vad minns du mest?
  7. Vilka likheter och skillnader kan du se med ditt eget liv och dina drömmar?

Arbeta vidare

Ta reda på mer

  1. Beskriv Indien som land. Ta till exempel upp huvudstad, folkmängd, språk, religion, valuta, natur, klimat, vegetation, näringsliv, befolkningens livsvillkor etc.
  2. Hur är barnens situation i Indien? Beskriv till exempel skolgång, levnadsstandard, möjligheter till fritid, hemförhållanden etc. Utgå gärna ifrån Barnkonventionen och beskriv hur Indien lever upp till den. Är det någon del de inte lever upp till?

Sök förslagsvis på sidorna som vi tipsar om sist i handledningen.

episodebild

14-åriga Poonam berättar för sina kamrater att hon ska gifta sig, men att hon aldrig har träffat sin blivande man eller hans familj. Allt hon vet är att hon om några dagar kommer att flytta till en ny familj, där andra regler gäller. Poonam är förtvivlad, och gråter under bröllopet när hon ska lämna sin mamma. Men nio månader senare har livet tagit en annan riktning och förtvivlan vänts till glädje.

Frågor

Repetera och samtala
  1. Beskriv en dag i Poonams liv. Vad gör hon en vanlig dag?
  2. Hur ser Poonams hem- och familjeförhållanden ut? Hur bor hon? Vad äter hon? Vad har hon för kläder?
  3. Vilka utmaningar stöter hon på? Vad lär hon sig?
  4. Hur går det med Poonams drömmar?
  5. Vad tycker du var starkast i berättelsen om Poonam? Vad minns du mest?
  6. Vilka likheter och skillnader kan du se med ditt eget liv och dina drömmar?

Arbeta vidare

Ta reda på mer

  1. Beskriv Nepal som land. Ta till exempel upp huvudstad, folkmängd, språk, religion, valuta, natur, klimat, vegetation, näringsliv, befolkningens livsvillkor etc.
  2. Hur är barnens situation i Nepal? Beskriv till exempel skolgång, levnadsstandard, möjligheter till fritid, hemförhållanden etc. Utgå gärna ifrån Barnkonventionen och beskriv hur Nepal lever upp till den. Är det någon del de inte lever upp till?

Sök förslagsvis på sidorna som vi tipsar om sist i handledningen.

episodebild

Javed är 11 år. Han har lämnat både skolan och sin familj. I skolan blev han slagen och familjen kräver att han ska hjälpa till med försörjningen. Nu bor han på stranden med sin bästa kompis. Där försöker de klara sitt uppehälle genom att sälja saker eller ge massage. Javed visar sig vara en duktig surfare och vinner nästan en stor tävling. Men surfklubbens ledare har ett krav. Javed måste återvända till skolan.

Frågor

Repetera och samtala
  1. Beskriv en dag i Javeds liv. Vad gör han en vanlig dag?
  2. Hur ser Javeds hem- och familjeförhållanden ut? Hur bor han? Vad äter han? Vad har han för kläder?
  3. Vad drömmer Javed om? Vilken är hans passion?
  4. Vilka utmaningar stöter han på? Vad lär han sig?
  5. Hur går det med Javeds drömmar?
  6. Vad tycker du var starkast i berättelsen om Javed? Vad minns du mest?
  7. Vilka likheter och skillnader kan du se med ditt eget liv och dina drömmar?

Arbeta vidare

Ta reda på mer

  1. Beskriv Bangladesh som land. Ta till exempel upp huvudstad, folkmängd, språk, religion, valuta, natur, klimat, vegetation, näringsliv, befolkningens livsvillkor etc.
  2. Hur är barnens situation i Bangladesh? Beskriv till exempel skolgång, levnadsstandard, möjligheter till fritid, hemförhållanden etc. Utgå gärna ifrån Barnkonventionen och beskriv hur Bangladesh lever upp till den. Är det någon del de inte lever upp till?

Sök förslagsvis på sidorna som vi tipsar om sist i handledningen.

Referenser / källor

Tips på andra program från UR om barn i världen (årskurs 4-6)

Uppdrag skolväg

Bomber, flykt och skolböcker

Världen i mina ögon

Min skola mitt i kriget

Unga flyktingar

Barnens flykt

Katjas sverigefinska historia

Johannes tornedalska historia

Nathans judiska historia

Samisk historia med Ailo

Romernas nittonhundratal

Andrea hälsar på

Användbara sidor

Landguiden

Rafiki

Globalis

Unicef

Rädda Barnen

Svenska FN-förbundet

Nätverket för Barnkonventionen

Regeringen