series

Jakten på det demokratiska klassrummet

Hur gör man för att bedriva undervisning i demokratiska arbetsformer?

• Lärarfortbildning

• Pedagogiska frågor, Didaktik och metod, Lärarroll och ledarskap

Programbild

University of Colorado

Om programmet

Finns det demokratiska klassrum? Möte med Carl Wieman som arbetar med att förbättra undervisningen i naturvetenskap i USA. På University of Colorado startade han ett projekt som visar att aktivt lärande, kombinerat med nya pedagogiska verktyg ger bättre resultat. Genom det webbaserade interaktiva verktyget, PhET, Physics Educational Technology kan studenterna simulera labb på sina datorer och läraren kan via en fjärrkontroll snabbt kontrollera studenternas lärande. Carl Wieman säger att, en stor del av naturvetenskapen som lärs ut i klassrummen låter studenterna sitta med hjärnorna avstängda, medan läraren sköter om tänkandet. Möte med forskare på University of Colorado som fysikerna Cathy Perkins, Steve Pollock och Noah Finkelstein. De vill förändra undervisningen. Fler och bättre utbildade lärare är en central åtgärd för att förbättra undervisningen. Vi hör också president Obama tala om vikten av utbildning.

Ämnesord:
Datorstödd undervisning, Inlärning, Naturvetenskapsundervisning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Undervisning, Undervisning i naturvetenskapliga ämnen, Undervisningsmateriel, Virtuell verklighet
Produktionsår
2011
Talat språk
Engelska
Undertexter
Svenska, Engelska

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Skolämne:
Pedagogiska frågor, Högskolepedagogik, IT, medier och digital kompetens

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

Liknande program