
I variationsteorins kölvatten
44 min · En möjlighet att tala om och utveckla undervisning på ett fritt sätt.
Anna Vikström berättar om variationsteorin, som ger möjlighet att tala om och utveckla undervisning på ett fritt sätt. Det handlar inte om rätt eller fel, utan om att kunskap och förståelse kan värderas i relation till ett visst syfte, menar hon. Även mycket unga elever kan utveckla sin förståelse för tämligen abstrakt naturvetenskap om möjligheterna erbjuds dem. Anna Vikström, Luleå tekniska universitet, visade i sin doktorsavhandling "Ett frö för lärande" 2005 att elevers möjligheter att utveckla förståelse för komplicerade, biologiska processer har en tydlig koppling till vilket slags undervisning de erbjuds. Med "rätt" undervisning kan även mycket unga elever utveckla en komplex förståelse.
Inlärning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Pedagogisk psykologi, Undervisning
2010
30 juni 2023
Lärarfortbildning
Pedagogiska frågor
Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.
Lär dig mer om hur vi jobbar med arbetsmaterial för vårt utbud