Till huvudinnehåll
series

När barnet blev barn

Vem definierar och bestämmer vad som är ett barn?

• Lärarfortbildning

• Historia, Pedagogiska frågor

Programbild

Barndomen som försvann

Dagens värld är betydligt mer kluven, motsägelsefull och informationstät än gårdagens och skyddet som omgärdade barndomen har långsamt demonterats. Barn ser mer, vet mer och exponeras via olika medier för helt andra saker än tidigare. Genom den digitala revolutionen har offentligheten tagit sig hela vägen in i barnkamrarna. I sin bok "Den förlorade barndomen" skriver medieforskaren Neil Postman att skillnaden mellan barndom och vuxenlivet har en grund i läsning. Att lära sig läsa är att lära sig tänka vuxet, hävdar Postman. Det nutida samhället liknar därmed det medeltida eftersom både barn och vuxna, för första gången på flera hundra år, nu delar en gemensam värld av lättillgängliga budskap.

Om programmet

Ämnesord:

Barn och massmedia, Barndomen, Barnpsykologi, Informationssamhället, Masskommunikation, Massmedia, Psykologi, Ungdomspsykologi, Utvecklingspsykologi

Produktionsår:

2011

Tillgänglig till:

30 juni 2023

Talat språk:

Svenska

Undertexter:

Svenska, Engelska, Franska, Arabiska, Dari, Pashto, Somaliska, Tigrinja

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:

Lärarfortbildning

Skolämne:

Information och media, Massmedier, Pedagogiska frågor

Arbetsmaterial

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar medprogram och pedagogiskt material

Liknande program