series

Är det sant?

Lär dig att tänka källkritiskt! Nyhetssatir för 10-12-åringar.

• Grundskola 4-6

• Information och media, Informationssökning och källkritik, Samhällskunskap

Programbild

Reklam

Om programmet

Hur fungerar reklam? Och får man göra smygreklam? Nyhetsankaret Anna Ankare får veta varför man inte kan dricka läsk i tv hur som helst. Reportern Jenny Josefsson försöker bevisa att vi inte blir påverkade av reklam, men experten Nina Åkestam förklarar hur det egentligen ligger till med den saken. Den historiska reportern reser tillbaka i tiden till år 79 för att ta reda på hur länge reklamen har funnits.

Ämnesord:
Källkritik, Reklam
Produktionsår
2012
Tillgänglig till
10 juni 2024
Talat språk
Svenska
Undertexter
Svenska

Pedagogiskt syfte

Syftet med serien är att eleverna ska förstå hur media fungerar, att uppmana till källkritiskt tänkande och att ge dem en förståelse för sin egen roll som publicister på bloggar och i sociala medier.

Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Skolämne:
Information och media, Informationssökning och källkritik, Massmedier, Samhällskunskap

Liknande program