series

UR Samtiden - Lättlästdagen 2017

Om flerspråkighet och lättlästa texter.

• Högskola

• Pedagogiska frågor, Svenska, Svenska som andraspråk och sfi

Programbild
Programmet är ej tillgängligt på urplay.se

Begriplighet, termer och definitioner

Om programmet

Åsa Holmér, språkkonsult på Terminologicentrum (TNC), talar om vikten av att välja rätt ord. Hon tar upp både vanligare termer och fackspecifika ord. Det är viktigt att skriva begripligt, men hur mycket ska vi förenkla? Ska man skriva barnförlamning eller polio? Likbränning eller kremering? Urin eller kiss? Inspelat den 20 oktober 2017 på Citykonferensen i Stockholm. Arrangörer: Språktidningen och Vilja förlag.

Ämnesord:
Lättläst, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Språkbruk, Undervisning
Produktionsår
2017
Talat språk
Svenska
Undertexter
Svenska
Föreläsare
Åsa Holmér

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Högskola
Skolämne:
Svenska, Språkbruk

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial