Programbild

Har jag något val?

Om programmet

Programledaren och komikern Elin Almén gör en undersökning om hur sociala medier används för att påverka politiska strategier och valresultat. Med utgångspunkt i det senaste amerikanska valet och Donald Trumps framgångar tar hon reda på hur "dark ads" (en typ av reklam som inte märks ut med tydlig avsändare) och "fake news" används. Vad är en filterbubbla och hur påverkar algoritmer våra flöden? Vilka metoder används i Sverige för att påverka inför politiska val? Programmet avslutas med en genomgång av hur vi själva kan bli mer vaksamma på manipulation.

Ämnesord:
Desinformation, IT, Indoktrinering, Informationsteknik, Internetreklam, Källkritik, Masskommunikation, Massmedia, Opinionsbildning, Politik, Propaganda, Samhällsvetenskap, Sociala medier, Statskunskap, Val (statsvetenskap), Valkampanjer
Produktionsår
2018
Tillgänglig till
30 juni 2024
Talat språk
Svenska
Undertexter
Svenska
Programledare
Elin Almén

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Skolämne:
Information och media, Informationssökning och källkritik, Internet och digitala medier, Samhällskunskap, Politik och statskunskap

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

Liknande program