
Politisk opinion i rörelse
21 min · Föreläsning · Så förändrades den politiska opinionen i Sverige under coronapandemin.
Populärvetenskapliga föreläsningar och samtal med forskare.
• Allmänbildande
• Samhällskunskap
Föreläsning·32 min
Tora Bodin och Christoffer Wallenberg från Kodcentrum visar hur man kan lära sig att programmera med hjälp av gratisprogrammet Scratch på webben. Dagens uppgift är att skapa två dansande robotar. Inspelat den 4 oktober 2020 på Göteborgs universitet. Arrangör: Vetenskapsfestivalen.
Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.
Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial21 min · Föreläsning · Så förändrades den politiska opinionen i Sverige under coronapandemin.
41 min · Intervju/samtal · Ett samtal om hur nya farliga virus uppstår.
41 min · Intervju/samtal · Musiken återfinns i alla tänkbara mänskliga samhällen.
41 min · Panelsamtal/Intervju · Fyra materialvetare bjuder på bilder från sin forskning.
27 min · Intervju/samtal · Två forskare berättar om sina arbeten.
34 min · Föreläsning · Hur kan man skapa ett oändligt kretslopp genom våra plastprodukter?
19 min · Föreläsning · Varför umgås vi hellre med våra mobiler än med varandra?
15 min · Föreläsning · Hur kan man beskriva oändligheten så exakt som möjligt?
38 min · Föreläsning · Hur långt har gentekniken kommit och hur fungerar gensaxen?
31 min · Intervju/samtal · Går det att driva företag utifrån hållbara och rättvisa principer?
44 min · Föreläsning · Intresset för läkemedelsbehandlingar med hallucinogener har ökat.
49 min · Föreläsning · Kan artificiell intelligens vara kreativ?
13 min · Föreläsning · Även med till synes enkla ord kan vi vara oense om innebörd och nyans.
13 min · Föreläsning · Jon Wingborg berättar om materialet grafen.
19 min · Föreläsning · Kajsa G Eriksson berättar om konstprojektet Regn.
36 min · Panelsamtal/Intervju · Lär dig hur man gör en fröbomb.
39 min · Föreläsning · En diskussion om möjligheter och begränsningar med nya tekniker.
38 min · Föreläsning · Livsformerna runt oss utvecklas och förändras hela tiden.
19 min · Föreläsning · Kan Göteborg bli världens bästa stad när det regnar?
32 min · Föreläsning · Så kan man lära sig att programmera med hjälp av Scratch.
13 min · Föreläsning · Så förbättrar fysisk aktivitet den kognitiva förmågan.
35 min · Föreläsning · Varför har kvinnorna fått så lite utrymme på programmeringsområdet?
15 min · Föreläsning · Propaganda kan fungera även om medborgare tror sig vara upplysta.
10 min · Föreläsning · Vad säger forskare om odlad fisk utifrån hälsa och hållbarhet?
15 min · Föreläsning · På jordens ogästvänliga tvilling finns vad som kan vara spår av liv.
36 min · Föreläsning · Insekterna på jorden erbjuder en fantastisk rikedom.
21 min · Föreläsning · Nicklas Österbacka studerar partiklar med hjälp av datorsimuleringar.
9 min · Föreläsning · Tång kan bli såväl framtidens mat som nya innovativa material.
20 min · Föreläsning · Franz Kirsten berättar om ett relativt nyupptäckt fenomen.
17 min · Föreläsning · Superjätten har oväntat blivit mycket ljussvagare.
55 min · Föreläsning · Fyra forskare ger exempel på hur algoritmer påverka våra liv.
4 min 8 sek · Föreläsning · Genom att hacka olika system kartläggs hur cyberattacker går till.
54 min · Föreläsning · Att arbeta praktiskt och lekfullt med matten med hjälp av datorer.
56 min · Panelsamtal/Intervju · Livelabbet bygger en spännande händelsebana.
31 min · Föreläsning · Hänger de vuxna med i hur barn använder de digitala hjälpmedlen?
37 min · Föreläsning · Vad vet lärare om elevernas deras digitala liv?
34 min · Föreläsning · Vad betyder dagens och morgondagens AI-teknik för skolan?
31 min · Föreläsning · Så är orden organiserade i hjärnan på små barn.
40 min · Föreläsning · Hur utformar man bäst undervisning med digital teknik?
1 tim 8 min · Föreläsning · Hur kan förskolan närma sig hållbarhetsfrågor genom barns lekvärldar?
24 min · Föreläsning · Så påverkar digitaliseringen barnets språk och kognitiva förmågor.