

Positiv skärmtid - vad är det?
Om programmet
Många föräldrar har dåligt samvete för att man låter barnen sitta för mycket framför skärmen. I stället för att fokusera på vad barnen gör på datorn ligger mycket fokus på hur länge man spelar. Men skärmtid är inte bara negativt utan kan främja både inlärning, språk, teknikvana, logiskt tänkande och problemlösande. Medverkande: Niklas Torstensson, lektor i kognitionsvetenskap, Tarja Susi, docent i informationsteknologi, och Jimmy Andersson, forskningsassistent och adjunkt i neurovetenskap. Moderator: Ina Lundström. Inspelat i Balthazar Science Center i Skövde den 7 juni 2021. Arrangör: Högskolan i Skövde.
- Ämnesord:
- Barn och datorer, Datorspel, IT, Informationsteknik, Sociala medier, Spel
- Produktionsår
- 2021
- Talat språk
- Svenska
- Undertexter
- Svenska
- Medverkande
- Niklas Torstensson, Tarja Susi, Jimmy Andersson
- Moderator
- Ida Lundström
Dela programmet
Pedagogiskt syfte
- Utbildningsnivå:
- Högskola
- Ämne:
- Information och media, Internet och digitala medier
Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.
Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial