
Programmera mera
Serie · Om programmering för barn i 9-årsåldern som är nybörjare i ämnet.
Streama program om Kommunikations- och informationsteknik inom ämnet Teknik.
Serie · Om programmering för barn i 9-årsåldern som är nybörjare i ämnet.
9 min · Typiskt teknik · Smartphones är ungefär tusen gånger snabbare än den första hemdatorn.
Serie · Barn deltar i olika utmaningar som har med programmering att göra.
Serie · Digital kompetens och förståelse för begrepp och fenomen på internet.
9 min · Typiskt teknik · Idag lagras information digitalt - ibland vet vi inte ens om det.
14 min · Programmera mera · Barn deltar i utmaningar om maskinkod och robotprogrammering.
9 min · Typiskt teknik · Vi tar en närmare titt på telefonen, hörapparaten och högtalaren.
14 min · Programmera mera · Barn deltar i utmaningar om sortering och programmering.
14 min · Programmera mera 2.0 · Utmaningar i hur ettor och nollor kan bli spel, bilder och text.
14 min · Programmera mera · Många av de saker vi har omkring oss är robotar.
14 min · Programmera mera · Deltagarna får testa på datorns eget språk, maskinkod.
14 min · Programmera mera · Deltagarna genomför utmaningar som handlar om programmering.
9 min · Surfarna · Varför finns det länkar som inte håller vad rubriken lovar?
9 min · Surfarna · Kolla alltid fakta innan du litar på vad som står på nätet!
14 min · Programmera mera · Om algoritmer och datorspelsprogrammering.
14 min · Programmera mera · Deltagarna får i uppdrag att programmera ett piano av bananer.
9 min · Surfarna · Om nyttan med att alltid kontrollera källan.
9 min · Surfarna · Vem äger bilderna som du lägger ut på internet?
40 min · Nobel Week Dialogue 2022 · Vilken roll kommer tekniken att spela i våra liv i framtiden?
14 min · Programmera mera · Klarar deltagarna att programmera en robot så att den målar?
5 min · Programmera mera 2.0 - lektionstips · Tips på hur du kan visa dina elever hur sociala medier är uppbyggda.
Serie · Konkreta tips på hur man kan få in programmering i undervisningen.
14 min · Programmera mera 2.0 · Utmaningar i hur man måste tänka för att skapa ett spel för mobilen.
· 14 min · Spelet om hjärnan · Kommer avatarerna hinna till hjärnans belöningssystem i tid?