series

UR Samtiden - Livets ursprung och evolution

• Lärarfortbildning

• Biologi, Evolution

Programbild

Lär med formativ bedömning

Om programmet

Med formativ bedömning i kemi höjer eleverna betygen, och den största skillnaden märks hos de svaga eleverna. Det säger Malin Nilsson, kemilärare på Tumba gymnasium. Genom formativ bedömning, eller lärande bedömning, gör man tydligt för eleverna vad målet är, var de befinner sig och hur de skall ta sig till målet. Eleverna får själva ta ansvar för sitt lärande. I dag är intresset för kemi lågt bland många elever, och formativ bedömning fungerar också som en intresseväckare för ämnet. Här är det viktigt att välja verklighetsnära frågor med kemianknytning, menar Malin Nilsson. Till exempel; Hur fungerar egentligen botox, och vad är grafitnagellack? Inspelat den 3 maj 2012 på Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Ämnesord:
Betygsättning, Kemiundervisning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Undervisning, Undervisning i naturvetenskapliga ämnen, Utvärderingsmetodik
Produktionsår
2012
Tillgänglig till
30 juni 2024
Talat språk
Svenska
Undertexter
Svenska

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Högskola
Skolämne:
Pedagogiska frågor, Betyg och bedömning

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

Liknande program