series

Strategier för läsförståelse

En serie om att arbeta med läsförståelsestrategier.

• Lärarfortbildning

• Pedagogiska frågor, Didaktik och metod, Svenska, Läsning

Programbild

Ställa frågor

Om programmet

Årskurs 3 på Kvarnbyskolan ska åka till Historiska museet. För att skapa intresse för föremålen som finns där använder de sig av en strategi de kallar "frågeapan". Strategin innebär att ställa nyfikna frågor. Eleverna får bilder på föremål de ska leta efter på museet och frågorna blir många. Vem har haft det här? Varifrån kommer det? Hur användes det? Svaren hittar de i text på museet. Årskurs 5 på Alviksskolan har arbetat länge med att ställa frågor på text. Klassen blir indelad i grupper och tillsammans skriver de ner frågorna, och målet är att det som de klarar av att göra i grupp idag ska de klara av att göra ensamma så småningom.

Ämnesord:
Läsförståelse, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Pedagogisk psykologi, Undervisning
Produktionsår
2014
Tillgänglig till
30 juni 2025
Talat språk
Svenska
Undertexter
Svenska

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Skolämne:
Pedagogiska frågor, Didaktik och metod, Svenska, Läsning

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

Liknande program