series

Scenerna som förändrade filmen

Om klassiska filmscener som påverkat den västerländska filmhistorien.

• Folkhögskola / Studieförbund, Gymnasieskola

• Bild, Filmhistoria

Programbild

Marknaden

Om programmet

Steven Spielbergs genombrottsfilm "Hajen" från 1975 hade en helt ny och väldigt bred marknadsstrategi. Den lanserades på biografer över hela USA samtidigt och understöddes av en massiv tv-reklamkampanj. När "The Crying Game" hade premiär 1992 blev den med hjälp av en väl bevarad hemlighet en stor USA-succé. Under 1999 blev "The Blair Witch Project" den första filmen som marknadsfördes på internet. I förhållande till sin minimala budget kom den att bli den mest lönsamma filmen någonsin.

Ämnesord:
Film, Filmhistoria, Företagsekonomi, Historia, Marknadsföring, Marknadsföring via Internet
Produktionsår
2015
Tillgänglig till
30 juni 2024
Talat språk
Engelska, Svenska
Undertexter
Svenska, Danska
Programledare
Eva Röse
Medverkande
Neil Jordan, Stephen Wolley, Daniel Myrick

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Skolämne:
Bild, Filmhistoria

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

Liknande program