series

UR Samtiden - Bedömning för och av lärande

Bedömning handlar om att lägga pussel av elevens kunskapsutveckling.

• Lärarfortbildning

• Pedagogiska frågor, Betyg och bedömning

Programbild

Nationella prov i grundskolan

Om programmet

Antalet nationella prov blir fler och både lärare och elever känner sig stressade över mängden. Här berättar pedagogikforskaren Åsa Hirsh om ett nystartat forskningsprojekt som handlar om just nyttan med nationella prov. Studien fokuserar bland annat på hur lärare uppfattar att eleverna påverkas av proven, samt hur provresultaten kan användas för att se enskilda elevers behov. Inspelat på Näringslivets hus i Stockholm den 11 februari 2016. Arrangör: Skolporten.

Ämnesord:
Kunskapsprov, Nationella prov, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Undervisning, Utvärdering
Produktionsår
2016
Tillgänglig till
30 juni 2025
Talat språk
Svenska
Undertexter
Svenska
Föreläsare
Åsa Hirsh
Ladda ner programmetLadda ner programmet

Pedagogiskt syfte

Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Skolämne:
Pedagogiska frågor, Betyg och bedömning

Vi har för närvarande inget arbetsmaterial för detta program.

Läs mer om hur vi arbetar med pedagogik och arbetsmaterial

Liknande program